مجله خبری 22 شرقی
22شرقی پلاس مقالات تحلیلی

مراحل کاپوتاژ خودرو و اخذ پلاک بین المللی برای خروج از کشور

پلاک بین المللی کاپوتاژ خودرو - گروه خبری 22شرقی

۲۲شرقی : اگر قصد سفر به کشور های خارجی با خودروی شخصی خود را دارید باید یک سری مراحل اعم از کاپوتاژ خودرو و اخذ گواهینامه بین المللی را به انجام برسانید.

در ابتدا شما باید مراحل کاپوتاژ خودرو و اخذ پلاک بین المللی را برای خروج از کشور به انجام برسانید اما قبل از آن باید به نکته توجه داشته باشید :

  • ۱) مالک خودرو برای انجام این مراحل حتما باید حضور داشته باشد و خودرو نباید در رهن گروه های خودروسازی یا شرکت های لیزینگی باشد در این صورت شما باید گواهی یا رضایت نامه ای از شرکت مربوطه برای انجام مراحل کاپوتاژ دریافت نمایید.
  • ۲) پلاک بین المللی اخذ شده بر خلاف پلاک های داخلی به نام شخص نمی باشد و با مشخصات خودرو ثبت می شود ، یعنی اگر قصد فروش خودرو را داشته باشید باید پلاک بین المللی را نیز به شخص خریدار تحویل داده و این پلاک فقط مختص به خودروی مربوطه است و شما نمی توانید از این پلاک بعدها برای خودروی دیگری استفاده نمایید.

ابتدا به محل گمرک شهر محل سکونت خود همراه با خودرویی که قصد کاپوتاژ آن را دارید ، مراجعه نموده (اگر شهر شما اداره گمرک نداشت می توانید به شهرهای دیگر که اداره گمرک دارند مراجعه نمایید.) و در آنجا خودروی شما را وزن کرده و مشخصات خودروی شما را ثبت می کنند .

در این مرحله شما تقریبا باید حدود ۲۰ الی ۳۰ هزارتومان را برای هزینه های متفرقه در نظر بگیرد و افرادی در آنجا هستند که به عنوان مشاور کارهای اداری شما را انجام می دهند و روند کاری را مقداری ترسیع می بخشند و مقداری نیز باید به عنوان حق الزحمه به این افراد که با نام – حق العمل کاران گمرک – شناخته میشوند پرداخت کنید ، سپس برگه ای به شما داده میشود که شما با استفاده از آن می توانید بقیه مراحل را پیگیری کنید.

مطالعه بیشتر  باک بنزین را پر نکنید !

اگر اول وقت اداری به اداره گمرک مراجعه کنید ،  انجام امور مربوط به این اداره حدود نصف روز از شما زمان میگیرد.

پلاک بین المللی کاپوتاژ خودرو - گروه خبری 22شرقی

در این مرحله باید به یکی از دفاتر مسافرتی که امور مربوط به خروج خودرو از کشور را انجام می دهند مراجعه کنید و در آنجا باید مبلغ ۱۲۰ هزارتومان را برای اخذ گواهینامه یکساله بین المللی پرداخت کنید و حدودا ۵۲۰ هزار تومان را نیز برای پلاک و کارت خودروی بین المللی و کاپوتاژ خودروی شما به دفتر مسافرتی پرداخت کنید ، انجام این مرحله نیز حدود دو ساعت به طول خواهد انجامید. کارت خودرو و گواهینامه بین المللی شما در همان موقع چاپ شده و در اختیار شما قرار می گیرد و اگر خوش شانس باشد و دفتر پلاک آماده داشته باشد پلاک تان را نیز می توانید دریافت کنید در غیر اینصورت باید روزی دیگر برای دریافت پلاک به دفتر مراجعه کنید.

 

در انتها میخواهم به نکته بسیار مهمی اشاره کنم و آن این است که حتما چند روز قبل اتمام تاریخ یکساله کاپوتاژ خودروی خود نسبت به تمدید یا لغو ان اقدام نمایید زیرا در صورت عدم لغو به ازای هر روز تاخیر مبلغی جریمه می شود.

 

برای مشاهده لیست دفاتر گمرک کلیک کنید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

تاریخچه هیوندا و معرفی ویژگی های آن

mortazavi

تجربه رانندگی با ولوو FH500 ، سلطان جاده ها

محمد حسین علی محمدی

کلاهبرداری های رایج در معامله ، بیشتر مراقب باشید

نظر دهید.