مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه مقالات فنی

ترمز چیست ؟ تاریخچه و انواع آن

سیستم ترمز یکی از قسمت های بسیار مهم هر خودرویی محسوب میشودکه در عملکرد،ایمنی و کارایی خودرو نقش به سزایی دارد. ترمز وظیفه کم کردن سرعت درهنگام حرکت و توقف کامل خودرو رابرعهده دارد . درحقیقت انرژی خودرو را به وسیله لنت های ترمز به گرما تبدیل میکند .

 

تاریخچه:

درسال۱۹۰۲ کوتلیپ دایملر مهندس و مخترع آلمانی ترمز درام مکانیکی را اختراع کرد . این ترمز توسط لویی رنو  (louis Renault) بیان گذار شرکت خودرو سازی رنو ساخته و مورد استفاده قرار گرقت . مالکوم گویچ برای اولین بار موضوع سیستم ترمزهیدرولیکی (استفاده از مایعات برای انتقال نیرو) را مطرح کرد . طولی نکشیدکه این نوع ترمز ها در هر وسیله ای بکار گرفته شد.

 

انواع ترمزها:

انواع ترمز ها عبارت اند از ترمزهای مکانیکی،هیدرولیکی،پنوماتیکي والکتریکی

۱-ترمزهای مکانیکی : به وسیله تعدادی اهرم و میله بندی خودرو را متوقف میکنند.(مانند ترمز دستی وترمز دوچرخه) که درسرعت های بالا کارایی خوبی ندارند .
۲-ترمز های هیدرولیکی : اساس عملکرد این نوع ترمز ها تقریبا مشابه ترمز های مکانیکی است . با این تفاوت که به جای سیم در آن از لوله های حاوی سیال غیر تراکم پذیر(روغن ترمز) استفاده شده است که شرح مکانیزم آن به طور کامل بیان میشود .
۳-ترمز های پنوماتیکی : در این ترمز ها نیروی اعمالی جهت ترمز به وسیله فشار بادی است که به وسیه کمپرسوری تامین میگردد . این نوع ترمزها بیشتر در خودرو های سنگین به کار میرود و نسبت به ترمز های هیدرولیکی سرعت عملکرد پایین تری دارند .

 

ترمز چیست ؟ تاریخچه و انواع آن

۴-ترمز های الکتریکی : این نوع ترمز ها در خودرو های برقی استفاده میشوند و میتوانند انرژی جنبشی خودرو را به انرژی الکتریکی باز تبدیل کنند و باتری دوباره شارژ شود .

عوامل اصلی دریک سیستم ترمز :

طراحی باید بگونه ای باشد که حداقل جای ممکن را اشغال کند و از عوامل خارجی مانند : گرد و غبار ،رطوبت و…. مصون بوده ، از دوام و عملکرد بالایی برخوردار باشد واحتیاج به مراقبت و تعمیر زیاد نداشته باشد . با این عوامل اصلی سیستم ترمز ها ، ترمز های هیدرولیکی گزینه مناسبی هستند .

مطالعه بیشتر  سیستم kdss شرکت تویوتا و شیوه عملکرد آن

 

اجزای سیستم ترمز :

اجزای سیستم ترمز به شرح زیر میباشد :

۱-پدال ترمز : نیروی پای راننده را به وسیله یک اهرم به پمپ روغن ترمز وارد میکند
۲-اهرم پدال ترمز : واسط بین پدال و پمپ ترمز جهت انتقال نیرو
۳-روغن ترمز : این روغن که معمولا جنس آن اتیلن گلیکول میباشد از لزجت (چسبندگی) کمی برخوردار است و در اثر فشار پمپ به عنوان سیال عامل وظیفه خود را انجام میدهد
۴-پمپ ترمز : پمپ ترمز که به صورت پیستونی (رفت و برگشتی) می باشد . روغن ترمز را در مدار واتصلات ترمز پمپاژ میکند تا ترمز با فشار روغن عمل کند
۵- لوله و اتصالات فلزی : جهت ارتباط و عبور روغن از آنها برای ترمز گیری
۶-سیلندر های داخل چرخ : فشار روغن ایجاد شده را به کفشک و دیسک ترمز وارد میکند و با درگیر شدن لنت با کاسه چرخ، ترمزگیری انجام میشود .

ترمز چیست ؟ تاریخچه و انواع آن

 

ترمز چیست ؟ تاریخچه و انواع آن

۷-بوستر:  این سیستم توسط هوا و خلا به راننده در ترمز گرفتن کمک میکند

نحوه عملکرد ترمز های هیدرو لیکی:

همان طور که در شکل می بینید با فشردن پدال ترمز نیروی پای راننده توسط اهرمی به پمپ روغن ترمز که به صورت پیستونی است منتقل میشود روغن ترمز به وسیله لوله و اتصالات فلزی به سیلندر ترمز چرخ ها وارد و به کفشک های ترمز در چرخ عقب و دیسکها در چرخ های جلو نیرو وارد میکند و ترمز عمل میکند .

 

ترمز چیست ؟ تاریخچه و انواع آن

 

عملکرد پمپ روغن ترمز :

با حرکت پدال ترمز توسط راننده و جلو رفتن پیستون ، مجرای ورودی روغن بسته میشود . با بالا رفتن فشار سوپاپ های کنترلی باز شده و روغن ترمز با فشار بالا وارد مدار می گردد که در نهایت وارد سیلندر های تعبیه شده در کاسه چرخ و منجر به ترمز گیری میشود . برای ترمز بهتر همواره سوپاپ های کنترلی ، فشار داخل لوله ها و اتصالات را ۱تا۱٫۵ اتمسفر نگه میدارند که این امر یک فشار اولیه به ترمز داده و لقی ترمز و کاسه چرخ را به حداقل می رساند . سوپاپ های پمپ به صورت دو طرفه عمل میکنند و باعث می شوند که با زیاد شدن فشار در لوله ها در اثر گرما ، سوپاپ بر عکس عمل کند و روغن اضافی به داخل سیلندر و مخزن روغن ترمز برگردد و فشار کاهش یابد .

مطالعه بیشتر  دانستنی خودرویی | دلایل مهم صدای زوزه، سوت یا جیغ خودرو در زمان شتاب گرفتن

شرکت های خودروسازی همواره به دنبال سیستم ترمز های با عملکرد بالا برای محصولات خود هستند . ما امروزه شاهد مکانیزم و هندسه های متنوعی از ترمز ها هستیم .

 

مقاله “مهم ترین قطعه خودرو چیست”

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

خداحافظی همیشگی با خودروی پژو پارس از ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳

mortazavi

فلاش کردن رادیاتور خودرو چه فوایدی دارد؟

mortazavi

میل گاردان در خودرو چه وظیفه ای دارد؟

mortazavi

1 نظر

محمد دسامبر 17, 2021 at 10:48 ق.ظ

این مالکوم گویچ ک نوشتید تو چه سالی اختراعش کرد

پاسخ

نظر دهید.