مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

سیستم های تاثیر گذار در پیشگیری از تصادفات

سیستم های تاثیر گذار در پیشگیری از تصادفات

سیستم پیشگیری از تصادف

امروزه با توجه به پیشرفت چشمگیر تکنولوژی، ایمنی سرنشینان و عابران پیاده بیشتر از پیش مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.

این موضوع سبب شده تا شرکت‌های بزرگ خودروسازی به ابداع و استفاده از سیستم‌های هوشمندی روی آورند که خطاهای انسانی را تا حدود زیادی کاهش می‌دهند.

غفلت، کلمه نام آشنا در اکثر تصادفات است؛ اما این غفلت ها و خطاهای انسانی به راحتی قابل پیشگیری هستند.

سیستم های پیشگیری از برخورد (collision avoiding system)،  مجموعه ای از چند سیستم الکترونیکی و مکانیکی است که هدف اصلی آن پیشگیری از برخوردهاست.

همچنین این سیستم با نام های دیگری مثل سیستم پیشگیری از تصادفات نیز شناخته می شود. نام ترمز اضطراری مستقل AEB نیز بر همین سیستم دلالت می‌کند.

این سیستم به طور کلی از رادار، لیزر و دوربین برای تشخیص مانع ها و خطرات ناگهانی مسیر استفاده می کند. همچنین از جی پی اس برای تشخیص مانع هایی که از قبل در مسیر وجود داشته استفاده می کند.

نحوه کارکرد کلی این سیستم اینگونه است که هنگامی که خطر تشخیص داده می شود، سیستم وارد عمل شده و اخطار هایی را به راننده نمایش می دهد چنانچه این اخطار نادیده گرفته شوند سیستم های متفاوت، بدون دخالت راننده  به طور خودکار وارد عمل می‌شوند و به ترمز گیری یا تغییر مسیر اقدام می کنند.

سازمان کنترل ایمنی و ترافیک بزرگراه های امریکا در جدیدترین استاندارد خود اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۲ همه‌ی خودروهای فروخته شده در آمریکا باید به سیستم ترمز اضطراری AEB مجهز شوند.

 

با توجه به تعاریف و استان ها های اخیر یورو انکپ، سیستم های پیشگیری از تصادفات یا برخورد، امروزه با نام سیستم ترمز اضطراری خودمختار،Autonomous emergency braking system شناخته می شوند.

این سیستم باید خودمختار و مستقل از راننده عمل کند؛ در مواقع ضروری و با رعایت شرایط و ضوابط برنامه ریزی شده وارد عمل شده و ترمزگیری کند تا از برخورد های احتمالی جلوگیری شود.

سیر تکاملی

به طور کلی در دهه ۵۰ میلادی همزمان با تغییر و تحول اساسی در کمپانی های خودروسازی، شرکت‌های مطرح درصدد واقع شدند که ایمنی ماشین های خود را با کنترل و کاهش خطاهای انسانی افزایش دهند.

مطالعه بیشتر  نشانه های خرابی موتور خودرو

به عنوان مثال کمپانی کادیلاک نمونه اولیه ای تحت عنوان کادیلاک سایکلون تولید کرد.

در این خودرو از یک رادار که در جلوی خودرو نصب شده بود استفاده می شد تا موانع مقابل خودرو را تشخیص داده و به راننده اخطار دهد، اما با توجه به تکنولوژی ساخت چنین سیستمی در آن زمان این خودرو هزینه بالایی برای تولید انبوه لازم داشت و در بازار ارزش خرید آن پایین می امد‌، در نتیجه کمپانی کادیلاک پروژه را متوقف کرد.

سیستم های تاثیر گذار در پیشگیری از تصادفات

در سال ۱۹۹۵ گروهی از محققان در کالیفرنیا پروژه ای را شروع کردند که اساس کار آن با استفاده از رادار بود این پروژه توسط شرکت دلکو الکترونیک راه اندازی شد.

نحوه کارکرد آن بسیار نزدیک به سیستم‌های امروزی بود. در سال ۱۹۹۷ تویوتا اولین سیستم adaptive Cruise control در خود را بر روی تویوتا celsiorنصب کرد، celsior  اولین نسل از لکسوس LS بود.

در سال ۲۰۰۸ به طور رسمی سیستم پیشگیری از برخورد AEB  به طور رسمی در بریتانیا مطرح شد و تبلیغات و زمینه‌سازی های ورود آن به بازار صورت گرفت.این روند پیشرفت بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ به اوج خود رسید به طوری که کمپانی های خودروسازی توسط سازمان یورو انکپ مورد تقدیر قرارگرفتند‌.

طبق مطالعه‌ای که در قاره اروپا در سال ۲۰۱۵ انجام گرفت سیستم های پیشگیری از برخورد بیش از ۳۸ درصد برخورد ها را در سال کاهش دادند. در سال ۲۰۱۶ ، ۴۰ درصد از خودروهای آمریکا مجهز به AEB بودند این در حالی بود که پیش‌بینی می‌شد این سیستم از ۱۲۰۰۰ جراحت و ۲۸ هزار برخورد جلوگیری می‌کند همچنین آمار مرگ و میر را در تصادفات جاده ای را تا ۸ هزار نفر در سال کاهش میدهد.

 

قابلیت ها و سیستم ها جزئی

تشخیص عابر پیاده

این سیستم با استفاده از رادار و دوربین دید در شب عابر پیاده را تشخیص داده و به راننده اخطار می‌دهد.

شرکت های خودروسازی همواره در حال توسعه ایمنی سرنشینان و عابران پیاده بودند از این رو ولوو در سال ۲۰۱۲ نیز از کیسه هوای عابرین پیاده در خودروهای خود به صورت عمده استفاده کرد.

 

سیستم کمکی رانندگی بین خطوط

برخی از برخورد های جاده ای و تصادفات به دلیل خواب آلودگی راننده و خارج شدن از مسیر حرکت اتفاق می‌افتد.

مطالعه بیشتر  مطالب فنی خودرویی | سیستم های کنترل در سراشیبی (DAC) و سربالایی (HAC)

این سیستم بدین منظور طراحی شد تا به راننده کمک کند خودرو را بین خطوط براند. سیستم کمکی رانندگی بین خطوط معمولا با هشدار صدای آرام، لرزش فرمان و نمایش در head up display راننده را از خطر آگاه می کند.

 

سیستم auto hold

این سیستم حرکات هنگام حرکت در سربالایی ها جلوی حرکت خودرو را به سمت عقب می‌گیرد در این سیستم ترمز به صورت اتوماتیک عمل کرده و مانع از عقب رفتن خودرو و برخورد با خودروی عربی می‌شود و زمانی که راننده پدال گاز را فشار میدهد سیستم از مدار خارج می شود.

 

سیستم CBC

سیستم CBC یا cornering brake control که همراه با ESP کار میکند و در بسیاری از اتوموبیل ها مورد استفاده می شود. وظیفه CBC این است که پایداری اتومبیل را هنگام ترمز گیری در پیچ ها حفظ کند. چون سرعت چرخ های داخل پیچ ها و خارج پیچ با هم متفاوت است، این سیستم هنگام ترمز گیری در پیچ ها به شدت ترمز گیری را برای هر چرخ را کنترل می‌کند و مانع کشید خودرو به یک سمت می‌شود. همچنین کنترل کم فرمانی و بیش فرمانی نیز از اصلی ترین وظایف این سیستم به حساب می آید.

 

چراغ های تطبیقی

چراغ ها باعث سلب زایش کیفیت دیددرشب می شوند بدین صورت که با چرخاندن فرمان چراغ های جلو نیز در مسیر فرمان می شوند تا نقاط تاریک یا نقاط کور را پوشش دهند

 

سیستم هشدار نقاط کور

این سیستم توسط امواج رادار مناطقی را تحت نظر دارد که در نقطه کور راننده قرار می‌گیرد هنگامی که بشی یا اتومبیل در نقطه کور قرار می‌گیرد. معمولا با چشمک زدن چراغ و یا تولید صدا راننده را از خطر مطلع می کند.

 

هشدار برخورد از جلو

این سیستم از اصلی ترین بخش های AEB به حساب میاید. محاسبه سرعت خودرو جلویی و اندازه گیری فاصله ایمن، تا خودرو جلویی را انجام می دهد، چنانچه این فاصله کمتر از حد مجاز و ایمن بشود هشدارهایی را به راننده ی می‌دهد و در مواقع اضطراری ترمز گیری را به همراه دارد.

2.5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

علت قفل شدن موتور یا گیرپاژ خودرو چیست؟

mortazavi

اطلاعات عمومی خودرو | ۱۵ دلیلی که می گوید ماشین شما بنزین را سریع می سوزاند!

mortazavi

مقدار مناسب ضخامت لنت ترمز (بررسی حداقل مقدار، نرمال و نو بودن)

mortazavi

نظر دهید.