مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

هر آنچه که باید در مورد موتورهای تخت بدانید

نحوه کارکرد موتورهای تخت

موتورهای خودروها بر حسب امکانات و قدرت موردنیاز و دیگر شرایط در پنج نوع موتور مختلف یعنی خطی، خورجینی، تخت، ستاره ای و دوار ساخته می شوند که ما در این مقاله قصد داریم نحوه کارکرد موتورهای تخت را مورد بررسی قرار دادیم.

موتور تخت یا بوکسوری نوعی موتور درون سوز است.

طرح اولیه و مفهومی این موتور در سال ۱۸۹۶ اولین بار توسط کارا بنز پایه ریزی شد.

در این نوع موتور سیلندر ها در تور دو طرف میل لنگ قرار می‌گیرند و جابجایی پیستون ها در امتداد افق است به این علت به آنها بوکسوری گفته میشود که حرکت رفت و برگشتی پیستون ها مانند حرکات بوکسورها قبل از مسابقه است.

موتورهای بوکسوری کارایی خودرو اثبات کردند به طوری که در موتور سیکلت‌ها خودروها و هواپیماهای کوچک از آنها استفاده می شود.

در مقایسه با موتورهای خطی می توان به این نکته اشاره کرد که به دلیل عرض مناسب، توازن حرکتی و مرکز ثقل پایین تر، این موتورها نیروی اینرسی را خنثی کرده و فرمان پذیری اتومبیل را تحت اثر قرار نمی‌دهد.

به طور کلی عرض سیلندر و کورس پیستون در موتور های تخت نسبت به موتورهای خطی کمتر است.

در موتورهای تخت رفت و برگشت پیستون های مقابل یکدیگر یکسان است یعنی اگر یک پیستون در حالت تراکم قرار داشته باشد پیستون مقابل آن نیز در حالت تراکم است.

نحوه کارکرد موتورهای تخت

بنابراین سیستم تایمینگ در سیلندرهای مقابل یکسان است. با توجه به تعداد سوپاپ ها در هر ردیف سیلندر تعداد میل بادامک ها متفاوت است اما ممکن است این میل بادامک ها با میل بادامک ردیف دیگر از طریق تسمه به هم وصل باشند در غیر این صورت به صورت مستقل عمل می کنند.

مطالعه بیشتر  موتور خودرو را از نزدیک بشناسید

فولکس واگن ، پورشه  ، سوبارو ، bmw ، پیشگامان استفاده از موتورهای تخت در خودروهای سواری و موتور سیکلت ها بودند.

استفاده از موتورهای تخت هواخنک اولین بار به صورت عمده بر روی فولکس واگن بیتل صورت گرفت و پس از آن پورشه ۹۱۲ پورشه ۳۵۶ از موتورهای تخت هواخنک استفاده کردند.

بعدها نیز بر روی مدل های ابتدایی پورشه ۹۱۱ از موتور تخت ۶ سیلندر هواخنک استفاده می‌شد.

نسل های بعدی پورشه ۹۱۱ از موتورهای استفاده شد که خنک کنندگی آن با استفاده از آب بود.

کمپانی سیتروئن نیز از موتور های تخت هواخنک بر روی مدل های ۲CV و GS استفاده کرده است.

همچنین کمپانی بی ام دبلیو بر روی موتور سیکلت های خود از موتور های بوکسوری استفاده می کرد که با گردش روغن خنک می شدند. همه مدلهای امپرزا، فارستر، لگسی و SVX سوبارو از موتورهای تخت ۶ یا ۴ سیلندر استفاده می‌کردند.

موتور تخت با موتور وی شکل ۱۸۰ درجه، درر نحوه جابجایی پیستون داخل سیلندر تفاوت دارد.

کمپانی فراری از موتور ۱۲ سیلندر تخت V شکل در خودرو Testarossa و از موتور ۱۲ سیلندر تخت در خودرو Berlinetta استفاده کرده است.

 

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

انواع کاربراتور

mortazavi

بخار شیشه خودرو چه دلایلی دارد؟ و چطور می توان از آن جلوگیری کرد؟

mortazavi

انواع کلاس بدنه خودروها را بشناسید

نیما شیرازی

نظر دهید.