مجله خبری 22 شرقی
تجربه رانندگی مطلب ویژه

تجربه رانندگی با سوناتا هیبرید ۲۰۱۷

تجربه رانندگی با سوناتا هیبرید 2017

معرفی خودرو

هیوندا در سال ۱۹۸۵ سوناتا را روی خط تولید برد. خودرویی که توانست در دوره های بعدی موفق ظاهر شود  و پا به پای همتاهای ژاپنی اش حرکت کند .

حضور سوناتا در بازار ایران با نسل پنجم رقم خورد که با کد ( NF ) شناخته میشد و به دلیل طراحی ظاهری نسبتا مناسب در کنار مشخصات فنی خوبی که داشت طرفدارانی را برای خود دست و پا کرد ، البته که طرفداران آن بیشتر افراد میان سالی بودند که یک خودرو تقریبا فول سایز در اختیار داشتند .

اما با ورود نسل بعدی آن یعنی سوناتا (YF) توجه خیلی ها از جمله جوان تر به این خودرو جلب شد چرا که با خودرویی تماما بروز رو به رو بودند و خطوط سیال آن بیش از پیش دلربایی میکرد البته طراحی نزدیک این خودرو به مرسدس سی ال اس نیز بی تاثیر نبود.

اما این همه دلربایی و اغراق در نسل ششم باعث کنار رفتن زودهنگام آن شد و خیلی از مصرف کنندگان ترجیحشان بر استفاده از نسل پنجم بود .

با ورود سوناتا ( LF ) به بازار شاهد تغییراتی مثبت در این خودرو بودیم و طراحی به مراتب پخته تر در این خودرو کاملا محسوس بود به علاوه اینکه کیفیت بالاتر از سواری گرفته تا متریال داخلی سوناتا ( LF) را با نسل قبلش متمایز میکرد.

تجربه رانندگی با سوناتا هیبرید 2017

اتفاقی که در بازار ایران  هم زمان با عرضه این نسل رقم خورد باعث شد این خودرو نتواند به اندازه دو نسل قبلش مورد توجه قرار گیرد و آن هم افزایش قیمت این خودرو بود که باعث شد مشتریان قدیمی سوناتا توانایی خرید نسل ششم را نداشته باشند ، اما با عرضه سوناتا هیبرید به بازار ، اسم این خودرو دوباره بر سر زبان ها افتاد چرا که مشتریان با گونه ای جدید از این خودرو رو به رو بودند و موتور برقی – بنزینی آن خود عامل جذابیت شده بود و مواردی مثل تعرفه واردات کمتر ، و … باعث شد عده ای حتی با وجود نشناخته بودن شرایط پس از فروش و نگهداری خودرو متمایل به خرید آن شوند .

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری سوناتا هیبرید کمی متفاوت با سوناتا ( LF) بنزینی است و آن را میتوان در نوع جلو پنجره ، سپرها ، گرافیک چراغ ها ، اسپویلر درب صندوق ، حذف لوله های اگزوز و رینگ های چرخ آیرودینامیک جستجو کرد.

اما برای فهمیدن اینکه یک سوناتا هیبرید است نیازی به این همه دقت نیست و می توان به عبارت  ( HYBRID) روی درب صندوق عقب یا ( BLUE DRIVE) روی گلگیر جلو توجه کرد.

سوناتا هیبرید با بهره گیری از طراحی پخته مدل LF و تغییراتی که هیوندا در آن ایجاد کرده بود توانست از نظر ظاهری  قوی تر از رقبای خود یعنی کمری هیبرید و پریوس ظاهر شود و به مراتب چشم نواز تر به نظر آید .

 

طراحی داخلی

سوناتا هیبرید در بخش طراحی داخلی مشابه نمونه بنزینی است با این تفاوت که در پشت آمپر به دلیل هیبریدی بودن فرق دارد .

دربرگیرندگی صندلی ها کاملا مناسب است و فضای پای سرنشینان جلو و عقب در بهترین حالت ممکن است

این خودرو از نظر ارگونومی در سطح قابل قبولی قرار دارد و کیفیت متریال داخلی خودرو نسبت به نسل قبلی رشد قابل توجهی داشته وشاهد استفاده بی رویه از پلاستیک خشک در خودرو نیستیم و به راحتی میتوان گفت از نظر کیفیتی با همتای ژاپنی خود کمری هیبرید در رقابت است .

تجربه رانندگی با سوناتا هیبرید 2017

امکانات

در خصوص امکانات باید گفت هیوندا معمولا چیزی کم نمی گذارد البته که سطح امکانات داخلی خودروها تا بخش زیادی به سفارش دهنده نیز بستگی دارد

سوناتا در سه تیپ  جی ال  ، جی ال اس و جی ال اس پلاس در بازار ایران عرضه شد و فول آپشن ترین نمونه آن جی ال اس پلاس است که از مهم ترین امکانات آن میتوان به سیستم هوشمند نقاط کور ، حافظه صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی های جلو ، پرده برقی عقب ، نمایشگر ۸ اینچی ، سیستم ورود بدون کلید ، گرمکن صندلی های جلو و عقب و سردکن صندلی های جلو ، درب صندوق هوشمند ( برای مواقعی که قادر نیستید درب صندوق را باز کنید هنگامی که همراه ریموت پشت خودرو قرار بگیرید بعد از سه بوق ممتد درب صندوق باز میشود ) ، سنسور باران ، ۶ عدد ایربگ ، چراغ های اتوماتیک ، اتو هلد ، انتخاب سبک رانندگی و …

مطالعه بیشتر  قیمت رانا امروز در بازار (28 اسفندماه)

یکی از مواردی در سوناتا هیبرید باید به آن توجه کرد حذف تایر زاپاس و قرار دادن کیت پنچرگیری است و لازم است کار با آن را یاد بگیرید.

اما  مهم ترین آپشنی که در این خودرو یافت میشوددر سیستم صوتی  اینفینیتی آن نهفته است و اگر اهل گوش دادن به موزیک هستید بدون شک شما را شیفته خود خواهد کرد .

تجربه رانندگی

زمانی که دکمه استارت این خودرو فشار میدهید اگر باطری های آن بیشتر از نصف شارژ داشته باشد صدایی از موتور نخواهید شنید و در کمال آرامش میتوانید شروع به حرکت کنید البته که سکوت مطلق هم وجود نخواهد داشت چرا که طبق قوانین ، خودروهای برقی باید حداقل صدایی را تولید کنند که عابران و اتومبیل های دیگر متوجه حضور این خودرو بشوند.

سوناتا هیبرید تا سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت باز هم باشرط اینکه باطری ها بیشتر از نصف شارژ داشته باشند با موتور برقی پیمایش خواهد کرد و بعد از این سرعت شروع به کار موتور بنزینی به گوش میرسد ، این خودرو علاوه بر این حالت در زمان ترمزی گیری و  در موقعیت سراشیبی نیز با موتور برقی کار میکند

این خودرو مجهز به موتور ۲ لیتری بنزینی با فناوری پاشش مستقیم سوخت (GDI) و باطری های لیتیومی برقی است هر کدام جداگانه به ترتیب قدرتی معدل ۱۵۶ و ۵۱ اسب بخار قدرت تولید میکنند .

 

تجربه رانندگی با سوناتا هیبرید 2017

زمانی که بخواهید بیشترین قدرت را از موتور بگیرید موتور بنزینی و برقی با هم کار می کنند و ماکسیم قدرتی معادل ۱۹۳ اسب بخار توسط هر دو موتور تولید شده  و گشتاوری معادل ۲۰۵ نیوتن متر در اختیار شما قرار میگرد که در بهترین حالت طبق ادعای کمپانی هیوندا شتاب صفر و تا صد در ۸٫۱ ثانیه اتفاق می افتد ، اما باید بدانیم این حالت ایده آل است و با توجه به کیفیت بنزین و ارتفاع  ، این عدد قابل تغییر است و در ایران با توجه به بنزین نه چندان با کیفیت و بسته به ارتفاع شتاب این خودرو حدود ۹ ثانیه است .

وزن این خودرو ۱۵۸۶ کیلوگرم است که نشان میدهد سوناتا هیبرید چندان سبک هم نیست اما می توان ادعا کرد موتور بنزینی و برقی آن از پس این وزن برمی آیند و حتی اگر اهل رانندگی اسپرت هستید تا حدودی نیاز شما را برآورده میکند ولی نباید انتظار چندان بالایی داشته باشید چرا که این خودرو عملا برای حالت اقتصادی در نظر گرفته شده است و در بهترین حالت یک سدان فول سایز برای یک خانواده است .

از نظر آیرودینامیکی سوناتا هیبرید چندان فوق العاده عمل نمی کند و و زمانی که با سرعت بالا  در پیچ باشید کمی احساس می کنید عقب اتومبیل اصطلاحا در حال ( در رفتن است ) و بعضا یکسری تکان هایی باعث میشود سرنشینان احساس ناامنی کرده و دستگیره های سفقی را بگیرند

شاید با این توصیفات فکر کنید با خودرویی روبه رو هستید که از نظر آیرودینامیکی بیش از اندازه ضعیف است اما قطعا این طور نیست و در محدوده سرعت  تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت سیستم کنترل پایداری خودرو  به خوبی عمل کرده و فرمان هم کاملا تحت اختیار شماست و شاهد هیچ یک از موارد بالا نیستیم اما در سرعت های بالاتر لازم است کمی مهارت رانندگی به خرج دهید و فقط به سیستم های الکترونیکی این خودرو اکتفا نکنید.

در خصوص عایق بندی باید بگوییم هیوندا به خوبی عمل کرده و شاهد نفوذ هیچ گونه صدای اضافی به داخل کابین نیستیم جز یک مورد و آن هم به خود کابین مربوط است و سیستم تهویه و آپشن گرمکن و سردکن صندلی ها هنگام کار کردن کمی پر صدا به نظر میرسند.

سواری این خودرو در سطح قابل قبولی قرار دارد و دست اندازها و چاله های خیابان را به خوبی رد میکند و  در این خودرو که حدود ۷ هزار کیلومتر کار کرده و تقریبا صفر می باشد شاهد تکان های اضافی نیستیم.

مطالعه بیشتر  در بازار خودروهای خارجی چخبر است؟ (10 مهرماه 1402)

در سوناتا سه سبک رانندگی اقتصادی ، نرمال و اسپرت در اختیار شما  است که با فشار دادن دکمه مربوطه قابل تغییر است البته که انتظارتغییرات خیلی زیاد را نداشته باشید، اما زمانی که خودرو را در حالت اسپرت قرار دهید شاهد سفت شدن فرمان و تعویض سریع تر دنده ها هستیدو میتوانید چاشنی اسپرت را نیز تجربه کنید .

نکته ای که حائز اهمیت است استفاده  از گیربکس شش سرعته اتومات است و بر خلاف سایر خودروهای هیبرید در این مدل از گیربکس CVT استفاده نشده است و همین مورد تا حدودی روی مصرف سوخت تاثیر گذاشه است .

مصرف سوخت این خودرو در شهری مانند مشهد بین ۶٫۵ الی ۸  لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می باشد و علت چنین بازه ای در مصرف سوخت به سبک رانندگی ، کیفیت بنزین ، ترافیک و… بستگی دارد پس نباید انتظار داشت این خودرو هیچ گونه مصرف سوختی نداشته باشد اما قطعا تعداد مراجعات شما به پمپ بنزین از یک خودرویی مثل ۲۰۶  تیپ ۵ به مراتب کمتر است .

زمانی که این خودرو را در جاده بین شهری (جاده کفی) مورد تست قرار دادیم مصرف آن با سرعتی حدود ۱۱۰ کیلومتر در ساعت به ۵٫۵ لیتر رسید و در سرعت های بالاتر ( حدود ۱۲۰ کیلومتر ) مصرف سوخت به حدود ۶ رسید اما در سرعتی حدود ۸۰ کیلومتر مصرف زیر ۵ لیتر بود .

جمع بندی

در خصوص قیمت این خودرو در شرایط کنونی نمی توان اظهار نظر کرد و این مسئله را بر عهده خودتان میگذاریم چرا که معامله خودرو در بازار کنونی با توجه به نبود مرجع درست قیمت گذاری تواقفی شده است .

رقیب مستقیم این خودرو از نظر کلاس ، در بازار ایران کمری هیبرید است و آخرین مدلی که از آن خودرو  وارد شده است مربوط به سال ۲۰۱۶ میلادی است در صورتی که سوناتا هیبرید را با مدل های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میتوانید در بازار بیابید و این خود یک نکته بسیار مهم است

اما جدا از مسئله سال ساخت خودرو در ارتباط کمری وضعیت خدمات کاملا مشخص است چرا که همه کمری هیبریدی وارد شده به بازار ایران توسط ایرتویا انجام شده و دارای گارانتی نیز هست که در ارتباط با خودرو هیبریدی مسئله کاملا مهمی است هرچند به ندرت پیش می آید بتوانید یک تویوتا را خراب کنید !!!

تجربه رانندگی با سوناتا هیبرید 2017

اما در ارتباط با سوناتا هیبرید مسئله کاملا متفاوت است چرا که از مسیرهای متعدد به کشور وارد شده است  ، و در این میان شرکت پاکرو نماینده رسمی خودروهای هیبریدی هیوندا در ایران است که خودروهای خود را با گارانتی عرضه میکرد و چندان جای نگرانی در ارتباط با خودروهای عرضه شده توسط این نمایندگی نیست ، اما خودروهایی بدون گارانتی هم وارد کشور شده است و عملا وضعیت خدمات پس از فروش این دست از خودروها حتی بعد از گذشت قریب به سه سال از ورادات آنها در حاله ای از ابهام قرار دارد،  البته شرکت پاکرو با گرفتن مبلغی خاضر به گارانتی کردن این گونه خودروها نیز هست .

آخرین مدلی که از این خودرو وارد کشور شد تعداد محدودی از مدل ۲۰۱۸ می باشد که با توجه به فیس لیفتی که در آن صورت گرفته است تا حدودی با مدل ۲۰۱۷ فرق دارد .

در حال حاضر هم هیچ گونه واردات خودرو بالای یکسال است که ممنوع بوده و عملا در بازار ایران شاهد حضور خودروی وارداتی جدیدی نیستیم البته در طی یکسال گذشته تعدادی از خودروهای دپو شده در گمرک ترخیص شده اند و هنوز هم تعدادی خودرو وارداتی در گمرک موجود است که اجازه ورود به کشور ندارند و حتی در صورت ترخیص نمی توان به این خودروها به دید یک اتومبیل صفر نگاه کرد ، البته با وضعیت وخیم خودروسازی کشور یک خودرو وارداتی دست دوم هم ارزشش از خودروهای صفر تولید ملی بیشتر است.

درهر صورت خرید یک خودرو هیبرید مسائل مربوط به خود را دارد و قطعا حساسیت نگهداری آن بالاتر از خودروهای بنزینی و حتی توربوشارژ است پس در صورت خرید خودروهای هیریدی حتما دفترچه راهنمای خودرو را یکبار کامل مطالعه کرده تا با مشکلات احتمالی آن آشنا شوید .

 

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

خودروهای ۲۰۲۲ | در نگاه اول چه حسی از مدل فیسکر گرفتید؟

mortazavi

قیمت خودرو جدید امروز در ۲ اسفندماه

mortazavi

فیات ۵۰۰ مدل ۲۰۲۳ قیمت نهایی خود را اعلام کرد!

mortazavi

نظر دهید.