مجله خبری 22 شرقی
نقد و بررسی خودروها

پشت فرمان مزدا Mx-5 _ خودرویی با فروش ۱ میلیونی !

پشت فرمان مزدا Mx-5 _ خودرویی با فروش 1 میلیونی !

پشت فرمان مزدا MX-5 _ خودرویی با فروش ۱ میلیونی ! | طراحی ظاهری مزدا Mx5 | مشخصات فنی مزدا Mx5

همانند هر خودروی دیگر در بازار، مزدا MX-5 نیز با نسخه‌های سفارشی گوناگونی عرضه می‌شود. این امر به خاطر وضعیت نمادین MX-5 است که بیش از ۳۰ سال است که در بازار حضور داشته و با فروش بیش از ۱ میلیون دستگاهی، MX-5 پرفروش‌ترین رودستر دونفره دنیاست.

 

هم‌اکنون نیز نسخه سفارشی دیگری از این خودروی اسپورت با پسوند R-Sport معرفی شده است. قیمت این خودرو از ۲۷۷۰۰ پوند شروع ‌شده و تنها ۱۵۰ دستگاه از آن تولید خواهد شد.

از جمله ویژگی‌های این خودرو می‌توان به رنگ خاکستری پلی متال، رینگ‌های ۱۶ اینچی با طرح مشکی براق و نهایتاً سقف کانورتیبل پارچه‌ای با رنگ نقره‌ای و خاکستری اشاره کرد.

 

این خودرو بر پایه نسخه ۱.۵ لیتری MX-5 بنا شده که سبک‌تر از مدل ۲ لیتری بوده و سواری خالص‌تری دارد. این پیشرانه که فاقد توربو است فقط ۱۳۰ اسب بخار قدرت داشته و بنابراین برای لذت بردن از حداکثر توان خودرو باید آن را تحت‌فشار قرار دهید. همکار این پیشرانه گیربکس ۶ سرعته دستی است.

 

پیشرانه وقفه‌ای در انتقال قدرت نداشته و دورگیری آن به نرمی انجام می‌شود. این پیشرانه پر سر و صدا بوده و گاها آرامش زیادی ندارد اما خب این هم بخشی از جذابیت‌های MX-5 می‌باشد.

 

با گشتاور ۱۵۲ نیوتون متری، شما باید همواره با گیربکس همکاری کنید اما سطح برهم‌کنش راننده و دسته‌دنده جذاب بوده و حس تعویض مکانیکی دنده‌ها باعث ایجاد هیجان زیادی می‌شود.

مطالعه بیشتر  معرفی پورشه پانامرا GTS Sport Turismo

 

فرمان نیز درگیر کننده بوده و سبک است. با وجود لاستیک‌های نسبتاً باریک و وزن حدود یک تنی، چنین خصیصه‌ای سورپرایز کننده نیست. فرمان بازخورد خوبی داشته و دقیق است.

 

شاسی نیز ارتباط خوبی با راننده برقرار کرده و کمی تکان در بدنه وجود دارد که شاید کمی بیش از حد انتظار در یک خودروی اسپورت باشد اما این امر باعث می‌شود وزن خودرو به بخش عقب منتقل شده و حداکثر چسبندگی وجود داشته باشد. همچنین توازن زیادی در شاسی وجود داشته و MX-5 حس پیش‌بینی پذیر خود را نشان می‌دهد.

 

مزیت دیگر این است که سواری خودرو برای چنین رودستر دونفره و سبک‌وزن نسبتاً راحت است. شما کمی در مسیرهای شهری دست اندازها را حس خواهید کرد اما ارتباط با MX-5 و آنچه انجام می‌دهد همیشه تجربه خوبی خواهد داشت.

با پایین بودن سقف لرزش قابل حسی در ساختار خودرو وجود دارد که در زمان عبور از مسیرهای ناهموار وجود خواهد داشت اما خب MX-5 یک سوپرکار کانورتیبل فیبر کربنی نیست و با چنین قیمت در دسترسی شما مالک خودرویی درگیر کننده با ارزش بالا می‌شوید.

مدل R-Sport از تریم چرم ناپا در کابین برخوردار است. با توجه به اینکه چهارمین نسل MX-5 حدود ۵ سال است که در بازار حضور داشته و به‌روزرسانی‌های نه چندان مهمی را تجربه کرده بنابراین انتظار می‌رود گرد پیری بر طراحی کابین نشسته باشد اما طرح کلی آن به‌طور سورپرایز کننده‌ای خوب بوده و حس لوکس بودن را نیز القا می‌کند.

پشت فرمان مزدا Mx-5 _ خودرویی با فروش 1 میلیونی !
پشت فرمان مزدا Mx-5 _ خودرویی با فروش ۱ میلیونی !

البته کابین کمی برای رانندگان قدبلند تنگ است اما حتی چنین افرادی نیز خواهند توانست موقعیت رانندگی خوب خود را پیدا کنند.

مطالعه بیشتر  بررسی آئودیA8 پلاگین هیبرید 2020

مزدا در طول این سال‌ها اقدام به بهبود تکنولوژی‌های MX-5 کرده و این خودرو دارای اپل کارپلی، اندروید اتو و ناوبری ماهواره‌ای است.

به این موارد باید سیستم تهویه مطبوع، کروز کنترل، صندلی‌های گرم شونده، ترمز خودکار، هشدار خروج از مسیر، سیستم صوتی Bose و ورود بدون کلید را اضافه کرد. میدان دید MX-5 نسبتاً خوب بوده و بنابراین نیاز خیلی اساسی به حسگرهای پارک یا دوربین دنده‌عقب حس نمی‌شود.

وزن پایین و پیشرانه کوچک به معنی مصرف سوخت نسبتاً پایین است. مزدا مدعی است این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶٫۳ لیتر سوخت مصرف می‌کند اما نقاط ضعف MX-5 هنوز هم وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به فضای بار ۱۳۰ لیتری اشاره کرد که فقط برای دو کیف کافی است.

مدل تولید محدود MX-5 R-Sport خاص‌تر بوده ولی اگرچه ظاهر جذابی دارد اما جذابیت اصلی آن مشابه سایر نسخه‌های این خودرو است.

هندلینگ درگیر کننده، قوای محرکه‌ای که باید تحت‌فشار قرار گیرد، استایل زیبا و گزینه سقف روباز باعث شده‌اند این خودرو یکی از بهترین محصولات مزدا لقب گیرد.

 

 

 

 

 

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

برلیانس اچ ۳۳۰ : تست و بررسی، مشخصات فنی، قیمت و هرآنچه باید بدانید

نیما شیرازی

معرفی سیتروئن C3-XR SUV

mortazavi

بررسی خودروی مک لارن McLaren 720S Spider

mortazavi

نظر دهید.