مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه نقد و بررسی خودروها

هاچبک های پرطرفدار بازار ایران

هاچبک های پرطرفدار بازار ایران

امروزه به دلیل تردد های زیاد و نبود جای پارک خودرو های هاچ بک بازار پرطرفداری پیدا کرده اند ،  پیدا کردن جای پارک سریع کم استهلاک بودن و به اصطلاح جمع و جور بودن این خودرو ها نیز باعث محبوبیت آن ها شده است، حال ما در این مقاله قصد معرفی هاچبک های پر طرفدار بازار ایران را داریم.

خودرو هاچبک، خودروئی است که در آن فضای صندوق عقب حذف شده و در بیشتر موارد در صندوق عقب و شیشه عقب نیز یکی هستند که به صورت عمودی باز میشوند.

هاچ بک ها ممکن است به صورت ۳ درب ، ۴ درب  و ۵ درب باشند یعنی یک در عقب و سایر در ها برای ورود و خروج سر نشین ها.

در این نوشتار قصد داریم گروهی از این اتوموبیل ها را که در بازار ایران طرفداران بیشتری دارند مورد بررسی قرار دهیم.

 

خانواده سایپا

 پراید ۱۱۱

از دیر باز پراید هاچ بک مورد توجه تیونینگ کاران و جوانان ایرانی بوده است به همین علت خودرو سازی سایپا برای تنوع نسبی شکل و ظاهر پراید هاچ بک را مورد تغییر قرار داد و پراید ۱۱۱ را معرفی کرد.

طولی نکشید که این اتومبیل نیز محبوبیت زیادی پیدا کرد ، فراوانی قطعات و قدرت خرید مردم نیز از عوامل گرایش به این اتوموبیل بود.

البته طبق اعلام سایپا تولید این ماشین در اردیبهشت ۹۹ متوقف خواهد شد. موتور این خودرو ۱۳۲۰ سی سی بوده و توانایی تولید ۶۳ اسب بخار را دارد همچنین فاقد هرگونه اپشن خاصی است.

تیبا ۲

این اتومبیل کپی ناشیانه ای از دو خودرو پراید و ریو بوده است و بعد از پراید ۱۱۱ یکی‌از پرفروش ترین هاچ بک های موجود در بازار است.

پیشرانه آن ۱.۵‌ لیتر بوده و توانایی تولید ۸۷ اسب بخار را دارد. همچنین حداکثر گشتاور تولیدی آن ۱۲۸ نیوتن متر میباشد. ناهمخوانی طراحی اجزای بیرونی آن انسان را دچار سردرگمی میکند اما پس از گذر زمان به مرور به این اتومبیل عادت میکند.

این اتومبیل به میتوانست با تغییرات ساده ای در طراحی بیرونی زیباتر و چشم نواز تر باشد.

فرمانپذیری آن نسبتا مناسب است و سیستم تعلیق قابل قبولی دارد. یکی دیگر از نکات خوب در این خودرو فضای پای سرنشینان عقب است. فضای بار آن نیز برای مصارف شهری و خانواده کم جمعیت بسیار مناسب است.

 

 

خانواده مزدا

مزدا ۲

این اتومبیل در سال ۱۳۹۰ توسط گروه خودرو سازی بهمن در ایران عرضه میشد پیشرانه آن از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ به حجم ۱.۵ لیتر بوده و توانایی تولید ۱۰۲ اسب بخار نیرو و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را داراست.

گیربکس ان به دو صورت ۵ دنده دستی و ۴ دنده اتوماتیک میباشد. مزدا ۲ خودروئی کم مصرف و با دوام است همچنین فرمانپذیری بالای آن لذت رانندگی را در شهر بیشتر میکند.

کیسه هوای راننده و سر نشین، سیستم تعلیق و سیستم صوتی با کنترل ضبط بر روی فرمان از جمله نقاط قوت این خودروست. فضای پای سرنشینان عقب از جمله نکات منفی این اتومبیل است.

 

مزدا ۳ هاچ بک

به جرئت میتوان گفت این خودرو یکی از پر امکانات ترین و با کیفیت ترین خودرو های موجود در بازار ایران است.

این خودرو مجهز به سیستم کنترل پایداری (DSC) – ABS – EBD – سیستم کنترل لغزش (TRC) – ترمز کمکی (BA) فرمان الکتروهیدرولیک با قابلیت تنظیم در ۴ جهت – کروز کنترل – سیستم تهویه مطبوع کنترل خودکار با قابلیت تنظیم دمای هوای خروجی مجزا برای سرنشینان جلو – گرمکن صندلی جلو با قابلیت تنظیم در پنج دمای متفاوت و سیستم تنظیم ارتفاع صندلی راننده در ۴ جهت و … میباشد. همچنین موتور ۳ لیتری آن ۱۴۵ اسب بخار نیرو و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که به نسبت قابل قبول است.

از نقاط ضعف آن میتوان به عدم دسترسی کافی و قیمت بالای لوازم یدکی آن اشاره کرد به نسبت سایر خودرو های این رده هزینه نگهداری آن بالاتر است.

 

خانواده هیوندای

هیوندای i10

این اتومبیل به نوعی کوچکترین محصول تولیدی کمپانی هیوندای تا امروز است.

مونتاژ آن در ایران توسط کرمان موتور انجام شد. طراحی کنسول آن پویاست و از کیفیت مطلوب برخورداراست. همچنین گیربکس اتوماتیک ۴ دنده آن با موتور همخوانی دارد. پیشرانه ان ۱۲۴۹ سی سی است و توانایی تولید ۸۸ اسب بخار را دارد همچنین گشتاور آن نیز به ۱۲۱ نیوتن میرسد. با استفاده از سیستم كنترل ايستايي در سربالايي حرکت آن در مسیر های شیب دار به خوبی قابل کنترل است.

مطالعه بیشتر  قیمت مدل خودروهای فردا در شنبه 18 شهریور

از نکات ضعف آن میتوان به فضای پای ردیف عقب و همچنین مصرف سوخت بالا نسبت به حجم کم پیشرانه اشاره کرد.

 

هیوندای i20

نسل دوم این خودرو نیز توسط کرمان موتور به بازار عرضه شد. کرمان موتور در هنگام عرضه بسیاری از اپشن های آن را حذف کرد تا هزینه تولید آن پایین تر بیاید.

پس از چندی کرمان موتور نسخه اپشنال ام را عرضه کرد که در این نسخه تغییر رنگ دستگیره به کرومی و اضافه شدن نمایشگر به اینه وسط خودرو از تغییرات بارز آن بود. حجم پیشرانه ۱۳۶۸ سی سی بوده و ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۳۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که توسط یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل میشود. از مزایای نسخه اپشنال در ایران میتوان به تهويه مطبوع اتوماتيك – تصفيه هواي يونيزه – سیستم كنترل ايستايي در سربالايي (HAC) – اخطار دهنده فشار باد چرخ ها (TPMS) – سنسور باران – محفظه خنك نگهدارنده اشاره کرد. البته کیفیت داخلی کابین و طراحی محفظه بار در این اتومبیل چنگی به دل نمی زند.

 

هیوندای i30

میتوان گفت این خودرو شهری تنها رقیب جدی مزدا ۳ هاچ بک به حساب می اید موتور ان ۲ لیتری بوده و ۱۵۳ اسب بخار تولید می کند همچنین ۱۸۶ نیوتن متر گشتاور آن به خوبی قابل کنترل است و لذت رانندگی را دو چندان میکند.

یکی از نقاط ضعف آن گیربکس ۴ (گیربکس موجود در خودرو های ایران) دنده آن است هر چند با پیشرانه به خوبی همگام است اما بهتر بود حداقل از یک گیربکس ۵ سرعته برای این پیشرانه استفاده میشد.

آینه الکتروکرومیک – نمایشگر اطلاعات راننده به صورت SuperVision – کروز کنترل – سرد کن مواد غذایی در داشبورد جلو – نمایشگر میزان باد چرخ ها – سنسور باران – سیستم کنترل کیفیت هوا AQS از اپشن های بارز این اتومبیل است. در محدوده خودرو های هاچ بک هیوندای i30 ابعاد مطلوبی دارد. یکی از نقاط ضعف آن فرمانپذیری آن است که قابل قبول نیست.

 

هیوندای ولستر

هیوندای ولستر در ایران در دو تیپ عرضه شد. اما در هر دو تیپ به صورت ۴ در میباشد یک در سمت راننده دو در سمت شاگرد و در صندوق. چابکی فرمانپذیری، سیستم صوتی با کیفیت، جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه از مزایای بالقوه آن است.

پیشرانه با حجم ۱۵۹۱ سی سی، ۱۳۸ اسب بخار قدرت، ۱۶۷ نیوتن متر گشتاور بسیار مطلوب عمل میکند.

فضای ردیف عقب و فضای بار کم آن از نقاط ضعف آن است به طوری که سرنشینان با قد بالاتر از ۱۸۰ سانتیمتر دچار مشکل میشوند.

 

 

خانواده رنو

رنو ساندرو

رنو ساندرو در ایران به محصولی پرطرفدار و بسیار محبوب تبدیل شد.

این خودرو در دو مدل استپ وی و معمولی با دو مدل گیربکس ۵ دنده دستی و ۴ دنده اتوماتیک به بازار عرضه شد. تنها تغییر نسخه استپ وی نسبت به نسخه معمولی ارتفاع آن است که اندکی بلند تر است همین موضوع باعث میشود تا در نگاه اول اندکی بزرگ تر به نظر برسد اما در واقع این طور نیست. موتور ان ۱۶۰۰ سی سی بوده و ۱۰۵ اسب بخار تولید میکند گشتاور این موتور ۱۴۰ نیوتن متر میباشد .

همچنین گشتاور تولیدی ان در دور پایین در دسترس است همین موضوع باعث شتاب قابل قبول آن میشود. فرمانپذیری بسیار ضعیف رنو ساندرو شاید شما را در رانندگی خسته کند و لذتی را که باید داشته باشد القا نکند.

در این اتومبیل اپشن خاصی مشاهده نمیشود اما به عنوان تک اپشن میتوان به کنترل ضبط پشت فرمان اشاره کرد.

 

رنو پی کی

این اتومبیل توسط پارس خودرو تا سال ۱۳۸۵ تولید شد که پیشرانه آن در سال های ابتدایی از نوع کاربراتوری بود که در سال های پایانی انژکتوری شد.

بدنه مشترک با رنو سپند و شاسی گیربکس و موتور ان مشترک با پراید بود. همین موضوع باعث بیرون زدگی چرخ ها از بدنه بود.

این اتومبیل مونتاژ ناشیانه ای از سوی پارس خودرو بود. اما فروش نسبتا خوبی را در بازار تجربه کرد.

 

 

خانواده کیا

کیا پیکانتو

اتومبیلی زیبا و چابک در نگاه اول به چراغ های بزرگ آن جلب میشوید طراحی ساده و در عین حال به روز باعث محبوبیت آن در ایران شد.

حجم موتور ۱۲۴۸ سی سی ۸۵ اسب بخار قدرت ۱۲۱ نیوتن متر گشتاور، چابکی مطلوب به خودرو داده است اما نباید از آن انتظارات زیادی داشته باشید.

مطالعه بیشتر  بازگشت شورای رقابت با فرمول جدید

اپشن هایی مانند کنترل پایداری کنترل حرکت در سربالایی و ۶ کیسه هوا از نکات قابل توجه آن است.

رقیب اصلی کیا پیکانتو، خودروی هیوندای آی ۱۰، تویوتا یاریس هاچ بک، و مزدا ۲ هستند.

 

ریو هاچ بک

ریو های هاچ بک موجود در بازار ایران دارای پیشرانه ای با حجم ۱۳۹۶ سی سی و توانایی تولید ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتون متر گشتاور را داراست که توسط یک گیربکس ۴ سرعته به چرخ های جلو منتقل میشود.

کیا ریو توسط اطلس خودرو به بازار ایران وارد و عرضه شد.

امکانات رفاهی نامطلوب سواری خشک و شتابگیری ضعیف باعث عدم موفقیت و محبوبیت آن در بازار ایران شد. اما در کنار این موارد مصرف سوخت پایین آن قابل توجه است.

 

 

محصولات ایران خودرو

پژو ۲۰۶

پژو ۲۰۶ از گذشته های دور بسیار محبوبیت بالایی در بین خانواده های ایرانی داشته است. قدرت مناسب‌ فراوانی لوازم یدکی و قیمت مناسب از عوامل محبوبیت آن است.

پژو ۲۰۶ در ۶ تیپ متفاوت در بازار عرضه میشود. تیپ های ۱ تا ۳ دارای پیشرانه ۱.۴ لیتری با توانایی تولید ۷۵ اسب بخار و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور میباشد. و یک گیربکس ۵ سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت و گشتاور را به چرخ های جلو را عهده دار است.

تیپ های ۴ تا ۶ داستان تولید و عرضه متفاوتی دارند. پیشرانه استفاده شده بر روی آنها با حجم ۱.۶ لیتر قدرتی معادل ۱۱۰ اسب بخار و گشتاوری نزدیک به ۱۴۵ نیوتن متر در اختیار راننده قرار میدهد. تیپ های ۴ و ۶ از یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک بهره میبرند. به طور کلی ۲۰۶ خودروئی است که توانایی تغییرات بسیاری را دارد و لوازم افترمارکت آن در ایران بسیار یافت میشود.

درباره گیربکس چهار سرعته ۲۰۶ تیپ ۶ بخوانید .

البته این خودرو فضای پای ردیف عقب کمی دارد به طوری که ۴ سرنشین با قد ۱۸۰ سانتی متر را به راحتی در هر جای ماشین دچار اذیت میکند. افت کیفیت ادوات داخلی طی مدت تولید بسیار  در این خودرو قابل مشاهده است.

 

پژو ۲۰۷

پژو ۲۰۷ شاسی موتور گیربکس و حتی بدنه یکسان با پژو ۲۰۶ دارد.

البته از این نکته نباید غافل شد که در بازار های خارج از ایران ۲۰۷i را با نام اصلی ۲۰۶پلاس می شناسند.

از جمله تفاوت های آن با پژو ۲۰۶ میتوان به طراحی متفاوت و جدید تر کنسول جدید طراحی غربیلک فرمان جدید نام برد. کروز کنترل و مانیتور موجود بر روی داشبور از جمله اپشن های ان است.

 

H30 Cross

اتومبیل مذکور توسط شرکت چینی دانگ فنگ طراحی و تولید شده است که مونتاژ آن در ایران توسط ایران خودرو بوده است.

دلیل این کار یکسان بودن   موتور آن (TU5) با پژو ۲۰۶ بوده است.

دانگ فنگ اچ۳۰ کراس دارای امکانات و آپشن‌هایی مانند سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم چندرسانه‌ای با صفحه نمایش لمسی ۶٫۵ اینچی، گرم‌کن آینه‌های جانبی، روکش چرمی غربیلک فرمان، سنسور پارک، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت است که از نقاط قوت این ماشین به حساب میایند اما به نسبت ۲۰۶ فضای بار کمتر دارد. که این یک نقطه ضعف بزرگ در این کلاس میباشد.

لازم به ذکر است گیربکس آن توسط کمپانی آیسین ژاپن طراحی شده است .

خانواده MVM

MVM 110

ام وی ام ۱۱۰ کپی از خودرو دوو ماتیز بود که قطعات و مونتاژیی به مراتب بی کیفیت تر از دوو ماتیز داشت.

عرضه آن توسط مدیران خودرو صورت می گرفت. سواری نامطلوب، پیشرانه و گیربکس ضعیف باعث شکست آن شد.

پیشرانه در دو نوع ۸۰۰ سی سی و ۱.۱ لیتری عرضه می شد و گیربکس آن به صورت ۵ دنده دستی و و ۵ دنده با کلاچ اتوماتیک عرضه شد. در خصوص این ماشین میتوان حتی به فرمان بسیار حساس آن اشاره کرد که در سرعت های بالا میتواند خطر ساز باشد.

 

MVM 315

طراحی ظاهری و رقابتی آن باعث موفقیت نسبی آن در بازار ایران شد.

اما کیفیت ادوات چنگی به دل نمی زند. پیشرانه ۱.۵ لیتری آن قدرتی معادل با ۱۰۷  اسب بخار و گشتاوری معادل با ۱۴۰ نیوتن متر تولید میکند. بازار دست دوم ضعیف و افت کیفیت شدید از معایب آن است. مدیران خودرو نسخه فیس لیفت آن را نیز در بازار عرضه کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

بررسی مشخصات فنی سوزوکی سوئیفت ۲۰۲۴

mortazavi

ایران خودرو و سایپا در قیمت محصولات به روزرسانی امروز ۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

mortazavi

امروز با قیمت های جدید خودرو (سایپا و ایران خودرو در ۲۴ اردیبهشت ماه)

mortazavi

نظر دهید.