مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه نقد و بررسی خودروها

نگاهی بر وانت های موجود در بازار ایران

وانت های موجود در بازار ایران | پیکاپ های بازار ایران | وانت های ایرانی | وانت های بازار ایران

نیاز به پیکاپ ها و وانت ها در جامعه به دلیل حمل و نقل بار های مختلف به خوبی احساس می‌شود. از طرفی کارآمد بودن و قابل اطمینان بودن وانت نیز برای راننده آن اهمیت زیادی دارد وانت ها از نظر شاسی توان موتور ظرفیت حمل بار و… مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این میان خودروی برنده است که ارزان قیمت و کارآمد باشد. در ایران گروه ها و شرکت های خودروسازی سعی خود را در تولید و عرضه وانت های مختلف داشته اند اما اخیراً برخی از این خودروها در گروه گرانقیمت و لوکس قرار میگیرد در این نوشتار به بررسی اجمالی برخی از واحدهای مورد استفاده در بازار ایران می پردازیم.

 

وانت پیکان

با یکی از قدیمی ترین وانت های بازار شروع میکنیم. وانت پیکان یکی از محبوب ترین وانت های بازار ایران است قیمت مناسب آن و ظرفیت بار معقول به همراه استهلاک کم از دلایل محبوبیت این خودروست که از سال ۱۳۶۴ تولید شد و از اواخر سال ۱۳۸۰ طراحی آن تغییر کرد اواخر سال ۱۳۸۲ نیز تولید وانت پیکان باردو شروع شد. تفاوت وانت پیکان با باردو در بهینه سازی پیشرانه و تقویت اندک شاسی باز طراحی سپر و چراغ های جلو (البته این باز طراحی ابتدا روی نسخه سدان انجام شد) می باشد.

وانت های موجود در بازار ایران | پیکاپ های بازار ایران | وانت های ایرانی | وانت های بازار ایران

از سال ۱۳۸۷ پیکان به رقم نیاز بازار در چهار تیپ و در مجموع ۱۵ کلاس مختلف تولید و تا سال ۱۳۹۳ به بازار عرضه شد. چهار تیپ اصلی وانت باردو شامل وانت ۱۶۰۰ انژکتوری ۱۶۰۰ دوگانه سوز ohv بنزینی و ohv دوگانه سوز می باشد. در وانت پیکان OHV سیستم انژکتور بهینه سازی شده و سیستم EMS ساخت زیمنس نیز در این خودرو به کار گرفته شد. قویترین موتور وانت پیکان ۱۶۹۶ سی سی بوده و بیشترین توان تولیدی آن ۸۶ اسب بخار می باشد. در نسخه های قبلی حجم موتور آن ۱.۶ لیتر بوده و حداکثر توان آن به ۸۰ اسب بخار می رسیده است. وانت از نظر آپشن ها و تجهیزات در ساده ترین حالت بوده و به طور کلی آپشن خاصی ندارد اما در مدل های اخیر به عنوان تنها به آن می توان به اضافه شدن قفل مرکزی و ترمز ضد قفل اشاره کرد.

 

وانت آریسان ظاهر پژو باطن پیکان

وانت آریسان بعد از توقف تولید پیکان بر روی خط تولید ایران خودرو رفت به دلیل شاسی ضعیف آن طور که پیش بینی می شد مورد استقبال قرار نگرفت البته ایران خودرو طی فراخوانی تلاش در بهبود و رفع این مشکل انجام داد که تا حد زیادی نتیجه بخش واقع شد این خودرو بر مبنای پلت‌فرم پژو ۴۰۵ طراحی و ساخته می‌شود که با آن کار آمد و طراحی جذاب نسبت به پیکان وانت دو نقطه قوت این وانت به حساب می آیند یکی دیگر از نقاط قوت در نسخه گاز سوز این خودرو جانمایی مخزن سی ان جی است که در زیر کفی محفظه بار قرار گرفته است.

وانت های موجود در بازار ایران | پیکاپ های بازار ایران | وانت های ایرانی | وانت های بازار ایران

مخزن سی ان جی حجمی از فضای بار اشغال نکند این حال در اسفند ماه ۱۳۹۰ و ۵ موفق به دریافت یک ستاره از ۵ ستاره ایمنی شد از جمله امکانات رفاهی آن می توان به فرمان هیدرولیک ، سیستم صوتی ، کیسه هوای راننده و سرنشین سیستم ضد سرقت ترمز ضد قفل و قطع کن  سوخت در مواقع ضروری اشاره کرد و شروع به کار برده در این وانت ۱۷ بوده و توان تولید ۸۶ اسب بخار و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور را داراست و این همان موتور استفاده شده در وانت باردو است البته با اندکی تغییرات.

 

تندر پیکاپ شگفت آور دیفرانسیل جلو

داچیا لوگان در ایران با نام تندر پیکاپ شناخته می‌شود توسط ایران خودرو تولید و عرضه شد تندر پیکاپ به نسبت سایر وانت های موجود ، طراحی و کیفیت بالاتری برخوردار است. توان تولیدی موتور ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را دارست. از جمله امکانات رفاهی آن می‌توان به سیستم صوتی، کولر به اضافه کیسه هوای راننده و سرنشین اشاره کرد. اتومبیلی که توسط به بسیاری از مشتریان تائید شده و مورد استقبال قرار گرفته است.  دیوارهای بلند محفظه بار از نقاط قوت این پیکاپ به شمار می‌رود از مزایای دیگر این پیکاپ می‌توان به مصرف سوخت کم، هندلینگ مناسب، کشش و قدرت بالا اشاره کرد در کنار این موضوع نگران بودن قطعات مصرفی آن از نکات ضعف به شمار می رود.

وانت های موجود در بازار ایران | پیکاپ های بازار ایران | وانت های ایرانی | وانت های بازار ایران

 

پیکاپ فوتون Tunland

پیکاپ های دو کابین و دو دیفرانسیل به نوعی خودروی خانوادگی مناسب برای مسیرهای آفرودی و و صعب العبور محسوب می‌شوند ایران خودرو با همکاری شرکت چینی فوتون اقدام به مونتاژ این پیکاپ در ایران کرد. فوتون تونلند در بازار با دو نوع متفاوت موتور عرضه می‌شود موتور ۴ سیلندر بنزین به حجم ۲۳۷۸ سی سی با توانایی تولید ۱۳۰ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور و موتور دیزلی با حجم دقیق ۲۷۷۶ سی سی و توانایی تولید ۱۶۴ اسب بخار نیرو و ۳۶۰ میلیون متر گشتاور. البته پیشرانه دیزلی از سامانه توربوشارژ بهره می برد گیربکس استفاده شده در هر دو مدل از نوع پنج سرعته دستی و به همراه دنده کمکی میباشد.

وانت های موجود در بازار ایران | پیکاپ های بازار ایران | وانت های ایرانی | وانت های بازار ایران

گیربکس از هماهنگی خوبی با پیشرانه برخوردار است در نگاه اول پیکاپ فوتون با ابهت نظر می‌رسد اما عاری از هرگونه زیبایی و ظرافت است همچنین مواد استفاده شده در کابین چنگی به دل نمیزند و باعث خستگی می‌شود در کنار این موضوع از نکات ضعف این میکاپ میتوان به فضای کم کابین برای سرنشینان عقب اشاره کرد که در سفر های طولانی باعث خستگی میشود. یکی دیگر از موارد ضعف چابکی و چالاکی خودروست به طوری که صفر تا صد کیلومتر در نسخه بنزین ۱۷ ثانیه و در نسخه دیزلی ۱۴ ثانیه اعلام شده است. کیسه هوای راننده و سرنشین ، سیستم صوتی ، کولر و ترمز ضد قفل از امکانات این پیکاپ هستند.

مطالعه بیشتر  طرح فروش ویژه اقساطی چانگان یونیتی پرداخت ماهیانه و بلند مدت

 

وانت پراید ۱۵۱ افسانه‌ی سایپا ، پراید این بار در قامت وانت

از زمان های بسیار دور تولید پراید در ایران با استقبال مواجه شد. در سال‌های اخیر سایپا تصمیم گرفتیم نسخه وانت این خودرو را نیز روانه بازار کند پراید ۱۵۱ در قسمت شاسی قطعات داشبورد و موتور تفاوت چندانی با پراید سدان ندارد اما در قسمت تعلیق عقب فنر های پیچشی جای خود را به فنر تخت داده است. پراید ۱۵۱ دیفرانسیل جلو بوده و ظرفیت فضای بارگیری آن مناسب نیست در مجموعه وانتی است برای مصارف شخصی و خانگی.

وانت های موجود در بازار ایران | پیکاپ های بازار ایران | وانت های ایرانی | وانت های بازار ایران

 

زامیاد ۲۴ ، وانت آبی یا نیسان آبی

نسل سوم نیسان جونیور در ایران با نام زامیاد ۲۴ شناخته می‌شود این خودرو در سال ۱۳۴۹ برای اولین بار توسط خودروسازی زامیاد تولید شده در سال ۱۳۶۵ از اصل تغییراتی در مالکیت آن شرکت این اتومبیل با نامه سایپا ۲۴ تولید شده پس از ۱۲ سالگی کابل بار دیگر با نام زامیاد ۲۴ تولید گذاشت در سال ۱۳۸۸ مدل این آیدی با ترمز ای بی اس و در سال ۱۳۸۹ دیزلی آن با عنوان زامیاد ۲۸ تولید شد. حجم پیشرانه بنزینی ۲۴۰۰ سی سی بوده و توانایی تولید ۱۰۰ اسب بخار نیرو و ۱۹۲ متر گشتاور را داراست و دیزلی نیز با حجم ۲۸ توان تولید ۹۳ اسب بخار و ۲۲۵ نیوتون متر گشتاور را داراست توانایی بالا بردن ظرفیت بارداری مناسب است.

وانت های موجود در بازار ایران | پیکاپ های بازار ایران | وانت های ایرانی | وانت های بازار ایران

طبق گفته ها این خودرو از طرف ترمزهای آن بسیار ناکارآمد هستند و در بارگیری های بیشتر از دو تن باعث مشکلات در کنترل و ترمز گیری می شود گیربکس استفاده شده در نسخه بنزین ۴ دنده بوده و در نسخه دیزلی ۵ دنده می باشد.

 

وانت شوکا شکست سایپا

یکی دیگر از وانت های شرکت زامیاد وانت شوکا است که به صورت تک و دو کابین تولید شده است. پیشرانه هر دو مدل نیز یکسان هستند. تولید این خودرو در سال ۱۳۹۲ متوقف شد. این خودرو قرار بود جایگزین نیسان آبی شود. وانت شوکا بر مبنای پلتفرم نیسان جونیور ساخته شد به نوعی در ایران نسخه لوکس نیسان آبی به شمار می‌رفت پیشرانه آن نیز با پیشرانه بنزینی نیسان وانت یکی است اما به صورت دوگانه سوز قرار بود ارائه شود. فرمان هیدرولیک سیستم صوتی کافی از امکانات این خودرو به شمار می رود.

وانت های موجود در بازار ایران | پیکاپ های بازار ایران | وانت های ایرانی | وانت های بازار ایران

 

وانت پادرا تلافی شکست

پس از توقف تولید شوکا سایپا تصمیم گرفت که با بروز رسانی و باز طراحی بازار طراحی وانت های کشور را به دست بگیرد در سال ۹۶ پیشرانه پادرا به بازار عرضه شد با همان پیشرانه زامیاد ۲۴ و همان شاسی این خودرو نیز سرنوشت خوشایندی نداشت تبدیل به یک شکست دیگر شد. البته گروه خودروسازی سایپا همچنان تصمیم دارد تا این خودرو را در ایران به فروش برساند و به همین دلیل در فروش فوق العاده جدید خود این خودرو را نیز در لیست خودروهای بخشنامه فروش خود قرار داد تا به واسطه استقبال مردم این محصول خود را به فروش برساند.

وانت های موجود در بازار ایران | پیکاپ های بازار ایران | وانت های ایرانی | وانت های بازار ایران

 

نیسان پیکاپ جان سخت بازار

نیسان پیکاپ یکی از با کیفیت ترین و جان سخت ترین خودرو های بازار است خود را از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۲ توسط پارس خودرو مونتاژ و عرضه شد. در هنگام عرضه در بازار ایران مهمترین تفاوت آن با وانت های موجود شاسی بلند آن بود ارتفاع مناسب برای آفرود، قابلیت حمل بار و دو کابین بودن آن از نکات قابل توجه این خودروست. حجم موتور نیسان پیکاپ ۲۲۸۹ سی سی بوده و حداکثر توان خروجی آن ۱۳۳ اسب بخار و گشتاور آن  ۱۹۷ نیوتون متر می‌باشد. این وانت از نوع دو دیفرانسیل بوده و گیربکس ۵ دنده دستی به همراه دنده کمک می باشد. تنظیم ارتفاع نور چراغ ها، بالابر شیشه برقی، فرمان هیدرولیکی کیسه هوای راننده و سرنشین ترمز ای بی اس از آپشن های خودرو هستند.

وانت های موجود در بازار ایران | پیکاپ های بازار ایران | وانت های ایرانی | وانت های بازار ایران

 

پیکاپ ریچ کپی برابر اصل؟!

پیکاپ ریچ یکی از محصولات شرکت دانگ فنگ چین است که به عنوان نسخه ارزان تر نیسان ‌پیکاپ معرفی شد. این خودرو با همکاری مشترک دانگ فنگ و نیسان در چین تولید شد. پیکاپ ریچ بر روی پلتفرم نیسان پیکاپ ساخته شده است. اما این خودرو در  سال ۱۳۹۰ بعد از آغاز تحریم‌ها علیه به ایران رسید و فقط تا مدتی توانست به عنوان یک وانت دو دیفرانسیل در سبد محصولات باقی بماند و پس از آن از این سبد حذف شد و از هیچ را در بازار آغاز کرد این خود را در نمای جلو هست در روز به روز تر نسبت به نیسان پیکاپ در می‌برد اما کیفیت پایین تر رفتار عاطفی شان از مزایا و معایب آن است.

همچنین سواری این اتومبیل نسبت به نیسان پیکاپ خشک تر و بهتر است قوای محرکه این خود را با حجم ۲۴۳۸ توانایی تولید ۱۳۲ اسب بخار قدرت دارد همچنین گشتاور تولیدی آن ۲۰۸ نیوتن متر می‌باشد.

وانت های موجود در بازار ایران | پیکاپ های بازار ایران | وانت های ایرانی | وانت های بازار ایران

در مجموع خود را نسبت به نیسان پیکاپ سریعتر بوده اما فضای کابین کمتر از آن قابلیت افراد ضعیف دلایل عدم برتری آن در بازار به شمار می رود.

 

وینگل ۳

وینگل ۳ و ۵ با همکاری گریت وال و شرکت دیار خودرو در ایران مونتاژ و عرضه شده است. این خودرو در نسخه تک کابین و دو کابین ارائه شد اما به محبوبیت چندانی نرسیدند از جمله علل عدم موفقیت این اتومبیل در طراحی بیرونی و ناهماهنگ بودن اجزای آن بود. این خودرو با موتور ۲۳۶۷ سی سی توانایی تولید ۱۲۵ اسب بخار نیرو به همرام ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور را داراست. طراحی داخلی آن نیز بسیار ساده بوده و سیستم فرمان هیدرولیک و ترمز ضد قفل از امکانات ایمنی و رفاهی این وانت به حساب می آید.

مطالعه بیشتر  فروش لاماری در طرح سامانه یکپارچه 15 تیر
وانت های موجود در بازار ایران | پیکاپ های بازار ایران | وانت های ایرانی | وانت های بازار ایران

 

وینگل ۵

وینگل ۵ دارای ابعاد بزرگ و هیکلی درشت از سایر وانت های بازار ایران تا حد زیادی توانسته به جایگاه  خوبی دست یابد. این خودرو به صورت تک و و دو کابین و با پیشرانه بنزینی به صورت تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل و پیشرانه دیزلی به صورت دو دیفرانسیل عرضه شد. حداکثر قدرت موتور بنزینی به ۱۳۵ اسب بخار و در نسخه دیزلی نیز به ۱۳۵ اسب بخار می رسد. پیشرانه دیزلی مجهز به سامانه توربوشارژ می‌باشد. گشتاوری پیشرانه بنزین به ۲۰۲ متر و در پیشرانه دیزلی به ۳۱۰ نیوتن متر می رسد. استفاده از شاسی نردبانی، کیسه هوای راننده و سرنشین ، ترمز روغنی با بوستر خلائی ، سیستم صوتی و بالابر شیشه برقی از امکانات این خودرو محسوب می‌شود. همچنین خروجی برق ۱۲ ولت و فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع برای این ماشین قابل سفارش بود.

وانت های موجود در بازار ایران | پیکاپ های بازار ایران | وانت های ایرانی | وانت های بازار ایران

وانت کارا

وانت کارا از سال ۱۹۷۲ بر روی خط تولید مزدا رفت. نسل سوم این اتومبیل در ایران به صورت تک کابین و دو کابین توسط گروه بهمن تولید و عرضه شد. پیشرانه این اتومبیل تحت اثر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی دستخوش تغییرات زیادی شد ابتدا پیشرانه ۱۶۰۰ سی سی و ۲۰۰۰ سی سی ۱۲ سوپاپ ساخت ژاپن برای این وانت به کار گرفته می شده اما در سال‌های اخیر پیشرانه مورد استفاده ۱۷۰۰ سی سی ،که همان پیشرانه وانت باردو ست، و پیشرانه ۲۰۰۰ سی سی چینی جایگزین آنها شده است. کولر ، فرمان هیدرولیک ، قفل مرکزی از جمله ادوات این خودرو به شمار می آیند. این خودرو فضای بار کشیده ای دارد و همچنین در حمل بارهای سنگین به خوبی عمل می‌کند از نقاط ضعف آن می‌توان به ترمز ضعیف و کیفیت ساخت پایین آن اشاره کرد.

وانت های موجود در بازار ایران | پیکاپ های بازار ایران | وانت های ایرانی | وانت های بازار ایران

 

وانت کاپرا

این وانت یکی از محصولات شرکت زد ایکس اتو چین است که با نام گراند تایگر شناخته می‌شود. وانت کاپرا توسط گروه بهمن در ایران تولید و عرضه می شود این اتومبیل به صورت دو کابین دو دیفرانسیل و تک کابین دو دیفرانسیل و تکفین تک دیفرانسیل با موتورهای بنزینی ۲۴۰۰ سی سی و ۲۸۰۰ سی سی دیزلی عرضه می شود کیسه هوای راننده و سرنشین ، بالابر شیشه های برقی ، سیستم ترمز ضد قفل از جمله امکانات رفاهی این جوان به شمار می روند.

وانت های موجود در بازار ایران | پیکاپ های بازار ایران | وانت های ایرانی | وانت های بازار ایران

 

 

آمیکو آسنا

این پیکاپ دو دیفرانسیل توسط خودروسازی آمیکو با همکاری هوانگ های چین در ایران تولید و عرضه شد. آمیکو آسنا یکی از با کیفیت ترین و به روز ترین ها در بازار است. شاسی این خودرو بر اساس پلتفرم فورد f۱۵۰ طراحی شده است از این رو از نظر ابعاد در گروه پیکاپ های فول سایز قرار می گیرد به همین سبب یکی از جادارترین کابین ها را نیز دارد طراحی داخلی کابین اندکی یادآور خودروهای کره‌ای است و در مجموع چندان بی‌کیفیت به نظر نمی‌رسد.

وانت های موجود در بازار ایران | پیکاپ های بازار ایران | وانت های ایرانی | وانت های بازار ایران

مسیریاب ماهواره ای ،  سیستم تهویه اتوماتیک ، خروجی برق ۱۲ ولت ، ترمز ای بی اس ، کیسه هوای راننده و سرنشین از جمله نقاط قوت این خودرو است. پیشرانه به کار گرفته شده در این اتومبیل چهار سیلندر ۲۳۷۸ سی سی ساخت شرکت میتسوبیشی است و توانایی تولید ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را داراست. از نقاط منفی این وانت توان کم پیشرانه نسبت به وزن خودرو است. کاربری این وانت بیشتر برای مصارف آفرود می باشد.

 

پاژن

پاژن یک خودرو شاسی بلند دو دیفرانسیل است که در ایران توسط شرکت مرتب خودرو تولید و عرضه می شده است. پاژن در مدل مدل دو کابین مجهز به پیشرانه ۳۰۰۰ سی سی ۶ سیلندر v شکل با توانایی تولید ۱۶۱ اسب بخار و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور میباشد. شاسی و بدنه قابل اطمینان موتور قوی باعث محبوبیت این خودرو در رشته آفرود شده است این مدل تا سال ۱۳۹۲ تولید شد تا اینکه در سال ۱۳۹۵ به طور رسمی تولید آن پایان یافت در این خودرو هیچگاه از ترمز abs و یا ایربگ استفاده نشد همچنین هزینه تعمیر و نگهداری آن بالاست.

وانت های موجود در بازار ایران | پیکاپ های بازار ایران | وانت های ایرانی | وانت های بازار ایران

 

تویوتا هایلوکس

این خودرو از سال ۱۹۶۸ توسط شرکت تویوتا تولید و عرضه شد از همان سال‌های ابتدایی جایگاه خوبی را در بازار وانت های ایران به دست آورد. تویوتا هایلوکس به صورت تک کابین و دو کابین عرضه می شد و از همان سال های ابتدایی واردات آن به ایران به صورت محدود بود. ابعاد خودرو در سه نسخه ای که وارد بازار شد بارها دچار تغییرات شد.

بررسی پیکاپ جذاب ژاپنی ، تویوتا هایلوکس
وانت های موجود در بازار ایران | پیکاپ های بازار ایران | وانت های ایرانی | وانت های بازار ایران

هم اکنون آخرین نسخه موجود از تویوتا هایلوکس در ایران مدل ۲۰۱۶ می باشد که پیشرانه آن چهار سیلندر ۲۰۰۷ سی سی با توان ۱۶۴ اسب بخار و ۲۴۵ نیوتن گشتاور می باشد سیستم abs و کیسه‌هوای ، ۶ عدد بلندگو ، دوربین عقب و سنسور پارک از جمله امکانات رفاهی خودرو می باشد. تویوتا هایلوکس به‌ دلیل کارایی و کیفیت هم برای حمل بار هم برای رشته های آفرود بسیار محبوب بوده است اما در سال‌های اخیر با افزایش چشمگیر قیمت ها ارزش خرید آن نیز کاسته شده است.

3.9/5 - (30 امتیاز)

مطالب مرتبط

خبر خودرو جدید با قیمت پژو پارس صفر و کارخانه امروز ۲۸ آبان ماه

mortazavi

انواع ساندرو با قیمت روز در ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲

mortazavi

طرح پیش فروش ساینا و شاهین از تاریخ ۱۸ مرداد

mortazavi

نظر دهید.