مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه نقد و بررسی خودروها

مقايسه نسل دوم و سوم کیا سراتو

مقايسه نسل دوم و سوم کیا سراتو

کیا سراتو، یکی از سدان های اندازه متوسط بازار کشور است. نسل دوم این خودرو توسط سایپا در ایران مونتاژ و عرضه شد و همچنین نسل سوم آن توسط شرکت اطلس موتور وارد ایران شد. نسخه کوپه هر دو مدل نیز به کشور وارد شد اما کوپه های نسل سوم محبوبیت کمتری نسبت به نسل دوم دارند. متاسفانه با توجه به محدودیت های واردات خودرو نسل چهارم این خودرو به کشور راه نیافت.

 

مقايسه ظاهری نسل دوم و سوم کیا سراتو

به طور کلی طراحی این دو خودرو نسبت به یکدیگر تغییرات زیادی داشته است. نمای جلو سراتو نسل دوم ساده تر و در عین حال خشن تر است. دلیل آن نیز استفاده از خطوط و زاویه های تیز تر در طراحی خودروست. حال آن که در نسل سوم استفاده از خطوط منحنی بیشتر شده است و اندکی ظاهر خشن سراتو، آرام تر شده اما همه خشم آن گرفته نشده این نکته را میتوان در طراحی چراغ های روشنایی روز به وضوح دید.

مقايسه نسل دوم و سوم کیا سراتو

شکل و حالت کلی سپر جلو در نسل سوم اندکی حجیم تر شده و طرحی جلو پنجره و خطوط روی سپر کاملا دستخوش تغییر شده اند.
طراحی در ها و طرز قرار گرفتن دستگیره ها نیز کاملا تغییر کرده است. در سراتو نسل سوم دستگیره ها بر روی خطی که از چراغ عقب تا نزدیک گلگیر جلو کشیده شده است قرار گرفته اند. اما در نسخه قبلی محل قرار گیری دستگیره را زیر خطی است که از چراغ عقب تا پایین اینه های جانبی امتداد یافته است.

مطالعه بیشتر  شرایط فروش مکث موتور برای پیکاپ کلوت اتوماتیک

در قسمت عقب چراغ های نسل سوم برآمده تر و بزرگتر شده اند و فرم کلی صندوق و سپر نیز تغییر یافته است.

در طراحی ستون های سراتو نسل سوم دقت و ظرافت بیشتری به کار گرفته شده است به همین دلیل سوار شدن و پیاده شدن از تا حد کمی راحت تر میباشد.

 

 

مقايسه کابین و ادوات داخلی در نسل دوم و سوم کیا سراتو

همان طور که قبلا گفته شد به جز شکل ظاهری شباهت های بسیار زیادی دارند و قسمت کابین و ادوات داخلی نیز از این حیث مستثنا نیستند.سیستم کلید هوشمند Key Smart+Less Key / سیستم ضد سرقت (Immobilizer) / باز شدن اتوماتیک دربها به هنگام تصادف / کمربندهای ایمنی جلو مجهز به سیستم پیش کشنده و قابل تنظیم ارتفاع / پخش سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو از جمله ادوات همسان اين دو خودرو هستند. در سراتو نسل سه اما امكانت بيشتري به چشم ميخورد از جمله اين امكانات ميتوان به صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۱۰ جهت ، دارای سیستم گرم کن و سرد کن صندلیهای جلو ، دارای روکش چرم و کنترل اتوماتیک دو گانه به همراه کانال جداگانه برای سرنشینان عقب اشاره كرد.

مقايسه نسل دوم و سوم کیا سراتو
نمای داخلی سراتو نسل سوم | نمای داخلی سراتو وارداتی

 

مقايسه نسل دوم و سوم کیا سراتو
نمای داخلی سراتو نسل دوم | نمای داخلی سراتو مونتاژ سایپا

 

مقایسه فنی در نسل دوم و سوم کیا سراتو

هر دو تیپ از پیشرانه ۲ لیتری ۱۶ سوپاپ بهره میبرند با این تفاوت که با بروز رسانی های انجام شده قدرت و گشتاور در نسل سوم این خودرو بیشتر است. همچنین گیربکس ۶ دنده تیپ ترونیک در هر دو مشابه است و تعویض دنده ها کاملا یکسان است.

یکی‌دیگر از تشابهات این دو نسل سیستم تعلیق و شاسی یکسان میباشد. کیفیت سواری شتاب و ترمز گیری در هر دو نسخه تقریبا مشابه بوده و تفاوت زیادی به چشم نمیاد. همچنین فرمان پذیری دو خودرو در حد مطلوبی قرار دارد. در سراتو نسل سوم شما میتوانید سفتی فرمان و حساسیت پدال گاز را افزایشگ یا کاهش دهید فقط کافیست خودرو را در یکی‌از حالت های sport, normal و یا Comfort قرار دهید. در حالت sport حساسیت پدال گاز بالاتر رفته فرمان سفت تر میشود و دنده ها در دور موتور بالا تری تعویض میشوند.

مطالعه بیشتر  خودروهای 2022: پورشه 911 Porsche 911 Targa 4 GTS

مقايسه نسل دوم و سوم کیا سراتو

 

مقایسه امکانات سراتو نسل دوم و کیا سراتو نسل سوم

امکانات سراتو نسل دوم با در نظر گرفتن آپشن های خودروهای امروزی چندان رضایت بخش نیست اما سراتو در نسخه وارداتی ، گرمکن صندلی ، پشت سری فعال در هنگام تصادفات ، ایموبلایزر ، کروز کنترل و سنسور پارک عقب روانه بازار شد و در نسخه مونتاژ نیز برخی موارد مانند گرمکن صندلی حذف اما آپشن هایی مانند پشت امپر سوپر ویژن ، کیلس . نمایشگر همراه با GPS ، پدال شیفتر به این خودرو اضافه شد.

اما سراتو در نسل سوم به طبع آپشن های جدیدتر از جمله سردکن صندلی ، امکان تغییر حالت رانندگی ، رادار نقطه کور ، صندوق بار هوشمند ، شش ایربگ ، نمایشگر همراه با موقعیت یاب و… به بازار عرضه کرد.

تجربه رانندگی سراتو مونتاژ سایپا را از اینجا بخوانید.

مقايسه نسل دوم و سوم کیا سراتو

 

5/5 - (41 امتیاز)

مطالب مرتبط

ناک زدن موتور خودرو چیست؟ و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

mortazavi

ارزش گذاری برای لاشه خودروهای فرسوده ۱۴۰۲

mortazavi

لیست قیمت خودروهای خارجی ۱۹ شهریور

mortazavi

نظر دهید.