مجله خبری 22 شرقی
تجربه رانندگی مطلب ویژه نقد و بررسی خودروها

رنو تالیسمان : تست و بررسی تخصصی، مشخصات، نقاط قوت و معایب

آنچه در مقاله تست و بررسی رنو تالیسمان می‌خوانید:

مقدمه

رنو تالیسمان (Renault Talisman) یک سدان متوسط (البته برای ما ایرانی‌ها بزرگ!) با طراحی زیبا و خطوط داینامیک است که توسط شرکت خودروسازی رنو تولید می‌شود. این خودرو در سال ۲۰۱۵ به عنوان جایگزین مدل لاگونا معرفی شد. موفقیت این خودرو نسبت به برادر بزرگ‌ترش، چه در ایران و چه در جهان بسیار بالاتر بوده و هست. با توجه به امکانات و طراحی زیبای، رنو تالیسمان یک سدان سایز متوسط لوکس محسوب می‌شود که برای افرادی که به دنبال یک خودروی خوش‌ساخت و با امکانات بالا هستند، مناسب است. این خودرو در برابر رقبای خود مانند هیوندای سونوتا، کیا اپتیما و فولکس واگن پاسات حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

در این سری از مقالات تست و بررسی مجله خبری ۲۲ شرقی سراغ تست و بررسی جامع رنو تالیسمان ۲۰۱۷ رفته‌ایم تا تمام نقاط قوت، ضعف و ارزش خرید آن در بازار و در مقایسه با رقبا بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: تجربه رانندگی با لکسوس RX350

همچنین بخوانید: تست و بررسی کیا اپتیما TF مدل ۲۰۱۳

طراحی ظاهری رنو تالیسمان

طراحی ظاهری رنو تالیسمان بسیار شیک و از همه مهم‌تر ظریف است  است که باعث می‌شود این خودرو در میان رقبای خود برجسته شود. رنو این نوع سبک طراحی را برای اولین بار بر روی تالیسمان پیاده کرد و از آن بازخورد بسیار مثبتی هم گرفت. نمای جلوی تالیسمان با یک جلو پنجره بزرگ پوشانده شده که هرچند در آن سال‌ها عجیب و جدید محسوب می‌شده؛ اما امروزه به سبکی کاملا عادی در طراحی خودروهای به‌روز تبدیل شده است.  چراغ‌های LED نسبتا بزرگ این خودرو با گرافیک بی نظیر تکمیل کننده زیبایی و گیرایی نمای جلو خودرو هستند. البته به هیچ عنوان نمی‌توانیم از نقش کاپوت عضلانی و پف کرده خودرو در خشن‌تر نشان دادن طراحی، چشم پوشی کنیم.

بر خلاف بسیاری از خودروها، طراحی عقب رنو تالیسمان از لحاظ زیبایی و جذابیت به راحتی با بقیه قسمت‌های خودرو رقابت می‌کند. چراغ‌های کشیده‌ای  که در آن سال توسط رنو به کار گرفته شد؛ باعث شد رفته رفته این نوع سبک طراحی چراغ‌ها در بین خودروها رواج پیدا کند. برای درک زیبایی و ظرافت طراحی تالیسمان کافیست چراغ‌های عقب به هم پیوسته آن را با خودرویی شبیه به اطلس مقایسه کنید! از چراغ‌ها که بگذریم، فرم و زاویه درب صندوق و همچنین سپر خودرو توجه‌مان را جلب می‌کند. همچنین لوگو بزرگ رنو و نوشته تالیسمان بر روی در صندق عقب تکمیل کننده زیبایی طراحی این قسمت است.

بر خلاف باقی قسمت‌ها، طراحی جانبی رنو تلیسمان تا حدودی ساده اما شکیل انجام شدهو. در این قسمت خبری از خطوط شکسته عحیب و غریب نیست و تنها چیزی که جلب توجه می‌کند،‌ فرو رفتگی زیرآیینه‌هاست که با کروم و پلاستیک مات تزیین شده است. رینگ‌های آلومینیومی این خودرو با توجه به هیکلش مناسب به نظر می‌رسد اما متاسفانه به اندازه کافی حس اسپرت بودن تلیسمان را به بیننده متتقل نمی‌کند.

کابین رنو تالیسمان

در داخل نیز طراحی کابین حال هوای لوکس و اسپرت دارد و پشت آمپر دیجیتال-آنالوگ، بیش از هرچیز به اسپرت‌تر نشان دادن کابین کمک می‌کند. غربیلک فرمان کمی بزرگ اما زیباست. در اکثر قسمت‌های کابین به به خصوص رودری‌ها و داشبورد طراحی شلوغ، اما زیبا خودنمایی می‌کند. صفحه نمایش تلیسمان نیز به سبک خودرهای تسلا به صورت عمودی قرار گرفته. نورپردازی داخلی نیز در شب باعث زیباتر شدن کابین می‌شود (آپشنی که در رقبایش وجود ندارد). طراحی کابین رنو تلیسمان به خودی خود زیباست امادر برابر طراحی کابین خودرویی همچون سونوتا و اپتیما حرفی برای گفتن ندارد. البته سبک طراحی آن دو خودرو بیشتر لوکس است تا اسپرت.

مطالعه بیشتر  تست و بررسی رنو ساندرو دنده ای + مزایا و معایب

متاسفانه کیفیت متریال استفاده شده در کابین انطور که انتظار داشتیم نبود. این متریال به مراتب از متریال استفاده شده در خودرویی مانند سونوتا پایین‌تر است. البته اگر سطح انتظاراتمان را کمی پایین‌تر بیاوریم شاید بشود با کیفیت متریال داخلی تلیسمان کنار آمد.

کیفیت چرم صندلی‌ها راضی کننده و تمام دکمه‌ها و کلیدها در کاببن محکم به نظر می‌رسند. اما متاسفانه طراحی صفحه نمایش و جنس متریال استفاده شده دور آن به صورتی است که هنگام ظهر، نور خورشید تا حدودی باعث کوری دید راننده نسبت به ان می‌شود که در نظر نگرفتن این مورد توسط مهندسان رنو تعجب برانگیز است. فضای قرار دادن برای اشیا در کابین کافی به نظر می‌رسد. در مورد فضای کابین و صندوق تالیسمان باید بگوییم کمی کوچکتر از رقبای هم کلاس (مخصوصا صندوق عقب) خود به نطر می‌رسد. با این حال یک خانواده چهار نفره یا حتی ۵ نفره می‌توانند به راحتی در کابین بنشینند.

امکانات رفاهی و ایمنی رنو تالیسمان

یکی دیگر از نقاط قوت این خودرو امکانات رفاهی آن است. در نسخه فول یا همان E3 انبوهی از امکانات رفاهی مانند: سقف پانوراما،‌سیستم تهویه دیجیتال دو کاناله، صنمدوق پران هوشمند با کیک سنسور(زمانی که با ریموت خودرو به مدت ۵ ثانیه پشت در صندوق عقب بایستید، در صندوق باز می‌شود و همچنین اگر پای خودر را زیر سپر حرکت دهید، صندوق باز می‌شود.)، صندلی برقی راننده (در ۱۲ حالت) و شاگرد، نورپردازی کابین، نشانگر فشار باد تایرها، سیستم کمکی پارک، فرمان برقی، صفحه نمایش ۴.۲ اینچی یا ۸.۷ اینچی،‌ کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، گرمکن و سرد کن صندلی‌های جلو، گرم‌کن فرمان، کول باکس، سه حالت رانندگی، ترمزپارک برقی، سیستم ورود و خروج بدون کلید، استارت دکمه‌ای،‌ هدآپ دیسپلی، ماساژور صندلی راننده، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده ۳۶۰ درجه، کروز کنترل و… در دسترس است. سیستم صوتی این خودرو از برند Bose است و ۱۳ بلندگو دارد.

برخی از امکانات ایمنی تالیسمان عبارتند از: ترمزهای جلو و عقب دیسکی خنک شونده، سامانه‌های  ABS – EBD – ESP – ASR – BAS – TCS، ایربگ راننده،‌ سرنشین کناری، پرده‌ای، جانبی،‌ سیستم هشدار نقطه کور BSM و…

مشخصات فنی

زمانی که به طراحی عضلانی تالیسمان نگاه می‌کنید انتظار دارید یک موتور ۲.۵ لیتری توربوشارژ یا حداقل ۲ لیتری توربو بر روی آن قرار گرفته باشد در صورتی که اینطور نیست. این خودرو از یک موتور ۱.۶ لیتری توربوسارژ بهره می‌برد! درست خواندید؛ درست به اندازه موتور پژو پارس اما با قدرت گشتاور تقریبا دو برابری و مصرف سوخت بسیار پایین‌تر. این موتور همچنین استاندارد آلایندگی یورو ۶ را نیز پاس کرده است.

شاید گمان کنید این موتور پاسخگوی هیکل این خودرو نیست؛ کافیست ما را تا بخش تجربه رانندگی همراهی کنید تا نظرتان کاملا عوض شود!

در جدول زیر می‌توانید برخی از مشخصات فنی رنو تلیسمان را مشاهده کنید:

حجم موتور ۱.۶ لیتر توربوشارژ
قدرت ۱۹۰  اسب‌بخار
گشتاور ۲۶۰ نیوتون‌متر
شتاب صفر تا صد ۷.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۳۷ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۵.۶ لیتر به ازای صد کیلومتر
گنجایش مخزن سوخت ۵۱ لیتر
جرم خالص ۱۴۴۴ کیلوگرم
ابعاد(طول.عرض.ارتفاع) ۴۸۴۸.۱۸۷۰.۱۴۶۳ میلی‌متر

 

تجربه رانندگی

زمانی که پشت فرمان تلیسمان می‌نشستم کاپوت عضلانی آن بیش از هرچیز به من حس قدرت و اعتماد به نفس داد و همین موضوع باعث شد همان ابتدا به بررسی شتاب و کشش خودرو بپردازم. زمانی که پدال گاز تلیسمان را تا انتها می‌فشارید امکان ندارد تصور کنید یک موتور ۱.۶ لیتری زیر کاپوت خودرو است. واکنش پدال کاز بسیار سریع و شتاب خودرو واقعا راضی ککنده و حتی کمی بیش از حد است به طوری که تا سرعت‌های ۱۲۰ به راحتی توانایی رقابت با خودروهای ۶ سیلندری نظیر ماکسیما یا آزرا را دارد اما پس از سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رفته رفته از ان‌‍ها عقب می‌افتد. البته در این خودرو بازهم مشکل لگ توربو مطرح است که البته از چینی‌های امروزی بسیار بهتر است. مصرف سوخت نیز در حالت اکونومی کاملا با عدد اعلامی کارخانه مطابقت داشت که بسیار خوب است.

مطالعه بیشتر  تست و بررسی جک S5 اتومات مدل 1396

عایق بندی کابین خوب است و صدای موتور تنها زمانی که پدال گاز را بیش از نصف بفشارید داخل کابین نفوذ می‌کند که البته لذت بخش است! دید به اطراف به واسطه شیشه‌ و آیینه‌های بزرگ مناسب است و اگر هم جایی به مشکل برخوردید سنسورها و دوربین‌های متعدد خودرو به کمک شما می‌آیند. صندلی‌ها در برگیرندگی خوبی دارند اما در رانندگی‌های طولانی مدت کمی باعث خستگی سرنشینان می‌شوند.

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین عیب تالیسمان سیستم تعلیق خشک آن است. به طوری که تحمل کردن‌ در جاده‌های کشورمان پس از ۳ یا ۴ ساعت بسیار سخت می‌شود. البته این مشکل در تلیسمان‌های ۲۰۱۸ با مجهز شدن به کمک برقی تا حد زیادی مرتفع شده اما متاسفانه نسخه‌ای که در دسترس ما بود بسیار خشک بود. البته این خشکی سیستم تعلیق، تاثیر مستقیم بر روی هندلینگ خودرو دارد. تعلیق خشک و مرکز ثقل پایین باعث شده تا هندلیمگ تالیسمان به نوبه خود بسیار خوب و راضی کننده به نظر برسد. البته در نقطه مقابل، مرکز ثقل و ارتفاع پایین خودرو باعث می‌شود در بسیاری از ناهمواری‌های سطح شهر و جاده دچار مشکل شوید.

هزینه‌های نگهداری رنو تالیسمان

خودروهای فرانسوی همیشه به استهلاک و هزینه‌های نگهداری بیشتر نسبت به رقیبان ژاپنی یا بعضا حتی کره‌ای خود معروف بودند. این موضوع در رنو تالیسمان نیز صدق می‌کند. انبوه امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو باعث شده تا اگر اتفاقی برای یکی از آپشن‌ها بیافتد، تعمیر آن نیاز به فرد ماهر در این زمینه داشته باشد. همچنین استهلاک موتورهای توربو نیز بر کسی پوشیده نیست. در مقابل، هیوندای سونوتا کره‌ای با اینکه امکانات کمتری دارد اما به دلیل هیبریدی بودن پیشرانه‌اش به مراتب از تالیسمان پیچیدگی فنی بیشتری دارد. همچنین قیمت باتری‌هایش سر به فلک می‌زند!

جمع بندی

اگر به دنبال یک خودروی اسپرت با توانایی‌های حرکتی مناسب، امکانات زیاد و طراحی زیبا هستید بی شک تلیسمان گزینه خوبی برای شماست. اما اگر بیشتر به دنبال یک خودروی خانوادگی با سیستم تعلیق خوب و دوام بالا هستید خودروهایی نظیر تویوتا کمری یا هیوندای سونوتا و… می‌توانند گزینه‌های بهتری برای شما باشند. البته قیمت تالیسمان از هر دو آن‌ها پایین‌تر است. در پاییز ۱۴۰۲ تویتا کمری و هیوندای سونوتاهای مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ با مبلغی بیش از ۳ میلیارد تومان معامله می‌شوند در صورتی که شما می‌توانید با پرداخت حداقل ۲.۲ میلیارد تومان صاحب یک رنو تلیسمان شوید.

در جدول زیر می‌توانید برخی از نقاط قوت و ضعف این خودرو را مشاهده کنید:

نقاط قوت نقاط ضعف
طراحی زیبا و جذاب فنربندی خشک
شتاب و کشش فوق العاده پیچیدگی فنی زیاد به دلیل امکانات رفاهی زیاد
مصرف سوخت و امکانات رفاهی خوب پیشرانه حساس به بنزین کم کیفیت

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

قیمت تارا امروز ۱۳ مهر ۱۴۰۲

mortazavi

قوی ترین و مدرن ترین مدل رنجروور اسپرت ۲۰۲۳- ۲۰۲۴

mortazavi

پلیس سند رسمی مالکیت صادر کرد

نویسنده ارشد

2 نظرات

نظر دهید.