مجله خبری 22 شرقی
نقد و بررسی خودروها

تجربه رانندگی با سئات لئون ۲۰۲۰

اگر به دنبال یک هاچبک خانوادگی جدید باشید قطعاً ناامید نخواهید شد. امسال هشتمین نسل فولکس‌واگن گلف وارد بازار می‌شود و قبلاً هم تحت تأثیر نسل‌های جدید اشکودا اوکتاویا و آئودی A3 قرار گرفته‌ایم.تغییر نسل هاچبک های گروه فولکس‌واگن به معنی نونوار شدن یک خودروی دیگر یعنی سئات لئون هم هست. این خودرو هم‌اکنون وارد چهارمین نسل خود شده است.

حداقل در روی کاغذ که تغییر زیادی رخ نداده است. اگر سه‌گانه‌ی گلف، اوکتاویا و لئون را در نظر بگیرید، گلف نقش برادر لوکس‌تر را بازی کرده، اوکتاویا روی فضای بیشتر کابین تمرکز کرده و لئون نیز کمی استایل لاتین را با تمرکز بیشتر روی سواری و تکنولوژی کابین ترکیب کرده است؛ به عبارت دیگر، لئون را زمانی انتخاب می‌کنید که همه در خیابان سوار گلف هستند و شما خواهان حس اسپورت تر و تمایز بیشتر هستید.

البته که زیرساخت هر سه خودرو اساساً یکسان بوده و این موضوع در نسل جدید لئون هم تغییری نکرده است. این خودرو از پلتفرم MQB Evo گروه فولکس استفاده کرده و بنابراین قوای محرکه آن نیز مشابه نسل‌های جدید گلف، اوکتاویا و A3 می‌باشد.

طیف پیشرانه‌های این خودرو با نسخه بنزینی ۳ سیلندر ۱ لیتری توربوی ۱۰۹ اسب بخاری شروع می‌شود. یک پله بالاتر نسخه ۱٫۵ لیتری با دو قدرت ۱۲۸ یا ۱۴۸ اسبی قرار داشته و پیشرانه بعدی هم از نوع ۲ لیتری ۱۸۷ اسبی است. البته در آینده نسخه اسپورت تر و داغ کوپرا لئون هم عرضه خواهد شد.

در طرف دیزلی‌ها نیز دو نسخه ۲ لیتری دیزلی با قدرت‌های ۱۱۳ و ۱۴۸ اسبی وجود داشته و برای اولین بار هم نسخه پلاگین هیبریدی این خودرو تولید شده است. این مدل از پیشرانه ۱٫۴ لیتری بنزینی استفاده کرده و در حالت تمام الکتریکی برد ۶۱ کیلومتری دارد.

همه خودروها به‌صورت استاندارد از گیربکس ۶ سرعته دستی استفاده کرده‌اند اما می‌توان برای پیشرانه‌های ۱ یا ۱٫۵ لیتری گیربکس اتوماتیک را انتخاب کرد. سیستم هیبریدی ملایم ۴۸ ولتی این خودرو چیزی بیشتر از یک استارتر/ژنراتور بوده و علاوه بر اینکه کمک‌حال پیشرانه در زمان شتاب گیری است باعث از دور خارج شدن کامل پیشرانه در برخی حالت‌های خاص می‌شود.

مطالعه بیشتر  معرفی هیوندا i30

پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۱۴۸ اسب بخاری تست شده قطعاً قدرت کافی را دارد. با گشتاور ۲۵۰ نیوتون متری، لئون شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۸٫۴ ثانیه‌ای را ثبت کرده و حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعتی دارد. این خودرو نسبت به ابعاد خود بسیار راحت است.

آیا لئون اسپورت تر از گلف است؟ شاید. چیز خاصی درباره لئون وجود دارد که باعث می‌شود شما صندلی را کمی عقب‌تر بکشید و بنابراین حالت اسپورت تری در زمان رانندگی داشته باشید. در جاده‌های پیچ و خم‌دار کوهستانی، ارتباط بین خودرو و آسفالت نزدیک‌تر از اکثر هاچبک های خانوادگی دیگر است. فرمان سریعاً به دستورات راننده پاسخ داده و ترمزها نیز قوی و کارا هستند.

تجربه رانندگی درگیر کننده به کنار، لئون هم مانند گلف دردسرهایی دارد. سیستم تهویه مطبوع از طریق صفحه لمسی زیر صفحه‌نمایش اصلی کنترل می‌شود اما کار کردن با آن مخصوصاً در سرعت‌های بالا باعث حواس‌پرتی می‌شود. همچنین در روز نیز پیدا کردن برخی ویژگی‌های آن سخت است.سطح تکنولوژی بکار رفته در این خودرو احساس‌برانگیز بوده و از جمله آن‌ها می‌توان به صفحه‌نمایش ۱۰ اینچی، ارتباط الکسا و به‌روزرسانی از راه دور اشاره کرد.

البته یکی از نقاط قوت اصلی لئون در برابر خودرویی همچون گلف فضای کابین و بارش است. ظرفیت بار خودرو بدون تغییر برابر با ۳۸۰ لیتر بوده اما طول کلی خودرو ۸۶ میلی‌متر بیشتر شده و فاصله بین محوری نیز ۵۰ میلی‌متر افزایش یافته است. همه‌ی این موارد به معنی فضای بهتر برای سرنشینان بخش عقب می‌باشد. افراد بزرگ‌سال در این بخش حس راحتی خواهند داشت و درب‌های عقب با پهنای بیشتر باعث می‌شوند ورود و خروج راحت‌تر باشد.

مطالعه بیشتر  بررسی لکسوس RC 2019

اما موضوع کلیدی همچون همیشه قیمت است. هنوز مشخص نیست که لئون گزینه ارزان‌تری نسبت به گلف خواهد بود یا خیر اما در صورت وقوع چنین امری، لئون جدید می‌تواند جایگزینی قوی باشد.

بخش جلوی سئات لئون جدید به اندازه نسل پیشین خود تیز نیست اما هنوز هم با محصول متقاعدکننده‌ای از این خودروساز اسپانیایی روبرو هستیم. هنوز باید منتظر اعلام جزئیات قیمتی لئون جدید باشیم تا بتوانیم قضاوت قطعی داشته باشیم اما در جایی که نسل پیشین این خودرو گزینه‌ای ارزان‌تر و کوچک‌تر برای گلف بود، نسل جدید یک جایگزین واقعی و تمام‌قد برای فولکس‌واگن می‌باشد؛ و این یک افتخار بزرگ برای خود لئون است.

 

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

تجربه رانندگی با مرسدس بنز GLA2020

سجاد ناجی

پژو پارس XU7 گاز سوز و پارس TU5: تست، مقایسه و هرآنچه باید بدانید

نیما شیرازی

معرفی کادیلاک CTV6-Sport

mortazavi

نظر دهید.