مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه نقد و بررسی خودروها

تاریخچه فورد سری F

سریF  کمپانی Ford شامل وانت هایی طراحی شده برای انجام وظایف معمولی یک شهروند که از سال ۱۹۴۸ سری F به عرصه خودرو های Pick up وارد شد. سری F شامل چندین نوع اتومبیل است که معروفترین انها Ford F150 میباشد که در سال ۲۰۱۹ سیزدهمین نسل ان معرفی شد که نشانه از ثبات این خودرو در طول سالیان گذشته است.

سری F  از سال ۱۹۷۷ پرفروش ترین خودروی Pick Up است و از سال ۱۹۸۶ پرفروش ترین خودوری ایالات متحده امریکا و کانادا میباشدبه گونه ای که در سال ۲۰۱۹ با فروش ۴۱ میلیارد دلاری باعث شد ارزش سهام کمپانی Ford بالاتر از شرکت هایی نظیر کوکاکولا و نایکی قرار بگیرد.

 

نسل اول( ۱۹۴۸-۱۹۵۲)

این خودرو ابتدا به عنوان جایگزین Pick up های معرفی شده در سال ۱۹۴۲ معرفی شد و کارایی های زیادی داشت از اتوبوس مدارس گرفته تا خودرویی مخصوص حمل بار.

تاریخچه فورد سری F

نسل دوم(۱۹۵۳-۱۹۵۶)

نسل دوم این خودرو با ارتقا موتور خود باعث شد که این خودرو بیش از پیش محبوب مردم ایالات متحده شود. نسل دوم این خودور با ۳ اسم روانه بازار شد که همچنان از این اسم ها استفاده میشود. اسم عبارتند از F350-F250-F100

تاریخچه فورد سری F

نسل سوم(۱۹۶۱-۱۹۵۷)

این خودرو در سال ۱۹۵۷ برای عموم عرضه شد و تفاوت چشم گیر ان در طراحی خودرو بود که جز نواوری های Ford در ان سال ها بود.

تاریخچه فورد سری F

 

نسل چهارم(۱۹۶۶-۱۹۶۱)

در این نسل کمپانی Ford دست به تغییرات اساسی در ساختار و طراحی سری F زد به گونه ای که اگر به عکس های این خودور نگاه کنید ممکن است در ابتدا فکر کنید که با یک ماشین اسپرت روبرو شدید. در نسل ۴ کمپانی با کاهش ارتفاع خودرو تغییر گیربکس و موتور روح جدیدی به خودرو دمید و باعث رو اوری نسل جوان به این خودرو شد.

تاریخچه فورد سری F

 

نسل پنجم(۱۹۷۲-۱۹۶۷)

نسل پنجم این خودرو تفاوت ظاهری چندانی با نسل چهارم ندارد و شرکت Ford فقط موتور و گیربکس خودرو را ارتقا داد.

تاریخچه فورد سری F

 

نسل ششم(۱۹۷۹-۱۹۷۳)

نسل ششم این خودرو با یک به روزرسانی قابل نوجه روانه بازارهای امریکا شد و به Dentside معروف شد. کمپانی Ford در این نسل از سری F تغییرات زیادی را انجام داد از فضای بیشتر کابین گرفته تا سیستم ترمز و موتور خودرو که پس از ۲۰ سال تعویض شد.

تاریخچه فورد سری F

 

نسل هفتم(۱۹۸۶-۱۹۸۰)

در سال ۱۹۸۷ سری F با طراحی جدید و بدنه بزرگتر به نمایش عموم گذاشته شد.

مطالعه بیشتر  بهترین وانت های جهان | قدرت شورولت سیلورادو  ZR2 مدل 2022

این اولین طراحی دوباره سری F از سال ۱۹۶۵ بود که هدف از این تغییر کاهش مصرف سوخت و هزینه های جانبی این خودرو بود.

کمپانی Ford در جهت مصرف بهینه تر سوخت موتور اتومبیل را دست خوش تغغیرات کرد قلب تپنده این خودرو یک موتور V8 با حجم ۵ لیتر بود که توانایی تولید ۳۰۵ اسب بخار را داشت.

نکته جالب توجه در رابطه به موتور جدید این بود که علارغم حجم بیشتر مصرف کمتر و سایز کوچکتری را نسبت به نسخه قدیمی تر خود داشت که علت را سوخت رسانی بهتر به موتور عنوان میکنند

تاریخچه فورد سری F

 

نسل هشتم(۱۹۹۱-۱۹۸۷)

در نسل هشتم کپانی Ford تصمیم به حفظ بدنه قبلی خودرو که درسال های ۱۹۸۷-۱۹۹۱ استفاده کرده بود زد و فقط تغییرانی کوچک در ظاهر اتوموبیل ایجاد کرد که باعث اسپرت تر شدن خودرو شد. از تغییرات مهم نسل هشتم میتوان به گیربکس آن اشاره کرد که در ۳ حالت ۴ سرعته دستی ۵ سرعته دستی و گیربکس اتوماتیک بود.

در همان سال ها تکنولوژی موتور خودورها دستخوش تغییر شد و سری F هم از این قاعده مستثنی نبود و با اضافه کردن سسیتم تزریق سوخت الکتریکی به موتور های خود باعث بالا رفتن کارایی اتوموبیل های خود شد.

تاریخچه فورد سری F

 

نسل نهم(۱۹۹۷-۱۹۹۲)

مدل سال ۱۹۹۲ تغییراتی نسبت به نسخه قبلی داشت که در ایرودینامیک خودرو خلاصه میشود.

شرکت خودروسازی Ford همچنین با تغییر قسمت جلوی اتوموبیل به آن ظاهری جوان پسند داد تا توجه خریداران جوان تر را به خود اختصاص دهد. کمپانی فورد همچینین برای جلب توجه خریداران و برانگیختن علاقه طرفداران خود در سال ۱۹۹۲ که مصادف با سالگرد ۷۵ سالگی این شرکت خودرو سازی بود یک نسخه مخصوص این رویداد را برای خریداران روانه بازار کرد.

تفاوت این نسخه با دیگر نسخه ها در ظاهر و آرمی که نشانگر ۷۵ سالگی کمپانی بود خلاصه میشود.

تاریخچه فورد سری F

 

نسل دهم(۲۰۰۴-۱۹۹۷)

در سال ۱۹۹۷ کمپانی تغییر بزرگی در خط تولید خود ایجاد کرد. در طی دهه های ۹۰ و ۸۰ خریداران خودروهای Pick Up دیگر مانند سابق این دست از اتوموبیل ها را برای استفاده در محیط کار یا محیط های سخت مورد استفاده قرار نمیدادند یا به تعبیر دیگر هدف از خرید این اتوموبیل ها دست خوش تغییر شده بود به همین دلیل کمپانی Ford با تفکیک خط تولید اصلی خود به ۲ خط تولید و اختصاص دادن Ford F 150 به مصارف شخصی بار دیگر توانست بازار های ایالات متحده امریکا و از سال ۲۰۰۰ بازار کانادا را به خود اختصاص دهد.

مطالعه بیشتر  تعویق برگزاری نمایشگاه نیویورک تا تابستان

همین امر باعث شد که طراحی F 150 در ابتدا رادیکالی و غیر معمول به نظر برسد.

به عنوان مثال نسخه های قدیمی تر ۴ دارای ۴ در نبوده ولی نسخه جدید از بدنه کامل به همراه ۴ در بهره میبرد که باعث علاقه بیشتر جوانان به این خودرو شد. Ford همچنین دست به تغییر موتور F 150 زد.

در نسخه قبلی موتور مورد استفاده موتوری ۶ سیلندر خطی با حجم ۴٫۹ لیتر بود که به V6 با حجم ۴٫۲  لیتر تغییر داده شد.

تاریخچه فورد سری F

 

نسل یازدهم(۲۰۰۸-۲۰۰۴)

نسل یازدهم سری F تغییراتی زیادی در طراحی خودرو داشت. طراحان کمپانی بر خلافع خودروهای قبلی از خطوط تیز تری در این خودرو استفاده کردند اما به صورت کلی مدل سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ تفاوت زیادی با نسل قبلی خود نداشت ولی همچنان توانست خودروی محبوب امریکا باقی بماند.

تاریخچه فورد سری F

 

نسل دوازدهم(۲۰۱۴-۲۰۰۹)

کمپانی Ford پیروی سیاست های کاهش مصرف سوخت و الاینده های محیط زیست دست به تغییر در ساختار موتور های خود زد. موتورهای جدید با حجم کمتر و همان تعداد سیلندر به همراه ۲ توربو شارژ که برای اولین بار در سری F مورد استفاده قرار گرفت. از دیگر تغییرات میتوان به حذف گیربکس دستی این سری اشاره کرد.

تاریخچه فورد سری F

 

نسل سیزدهم(تاکنون-۲۰۱۰)

هرچه رو به جلو میرویم کمپانی های خودرو سازی با استفاده از تکنولوژی های مختلف سعی در کاهش مصرق سوخت دارند و کمپانی Ford هم از این موضوع جدا نیست.

در نسل سیزدهم شرکت Ford سعی اقتصادی تر کردن هرچه بیشت خودروی خود داشت برای مثال وزن این خودرو نسبت به والدین خود با کاهش ۳۰۰ کیلویی وزن روبرو است که اینچنین کاهش وزنی تنها با استفاده از فلزات سبکی مثل المینیوم امکان پذیر است.

پیروی این کاهش وزن دیگر نیازی به موتور های قبلی با حجم بالا نبود بنابراین تنها ۲ مدل از سری F دارای ۸ سیلندر و حجم بیشتر از ۵ لیتر میباشند.

تاریخچه فورد سری F

 

به امید روزی که خودروهایی نظیر F 150 جایگزین وانت های بی کیفیت داخلی شوند.

 

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

تغییرات تعرفه گمرکی خودرو یک چالش پر حاشیه برای بازار خودرو شده است!

mortazavi

پیکاپ تمام برقی ریویان RT1 مدل ۲۰۲۲

mortazavi

با مصوبه شورا این خودرو کاهش ۲۵۰ میلیونی را تجربه کرد…

mortazavi

نظر دهید.