مجله خبری 22 شرقی
بازار داخل مطلب ویژه

به دلایل زیر ۴۰۵ با موتور XU7 بخرم یا نخرم ؟

به دلایل زیر 405 با موتور XU7 بخرم یا نخرم ؟

پژو ۴۰۵ خودرویی است که که در دهه هفتاد شمسی توسط ایران خودرو به بازار عرضه شد

خودرویی محبوب برای ایرانیان که تقریبا همه ما طعم سواریش رو چشیده ایم .

در طی مدت عرضه ، این خودرو با تیپ های مختلف به بازار ورود پیدا کرد که شامل تیپ های  GL ، GLI ، GLX و SLX میباشد که تنها نمونه متفاوت همین تیپ SLX است که شامل تغییرات فنی و تا حدودی ظاهری است .

تجربه رانندگی با دایناسور فرانسوی ، پژو 405

۴۰۵ در زمان عرضه توسط پژو بدون شک یکی از موفق ترین خودرو زمان خودش بود اما حضور بلند مدتش (نمونه جی ال ایکس ۱۳۹۹-۱۳۷۲) در خط تولید ایران خودرو تبدیل به فرسایشی جبران ناپذیر برایش شد.

بهایی گران که محبوبیت همیشگی ۴۰۵ را پایان داد.

لازم به ذکر است تیپ SLX و تاکسی های زرد کماکان روی خط تولید قرار دارند اما عرضه سایر تیپ ها همان طور که گفته شد  در سال ۱۳۹۹ از خط تولید خارج شد .

با توجه به اینکه همه شما عزیزان تا حد زیادی با تاریخچه این خودرو آشنایید ، ما به مهم ترین مواردی که باید هنگام خرید این خودرو توجه کنید می پردازیم.

مزایا و معایب فنی

به دلایل زیرخرید ۴۰۵ با موتور XU7 چندان توجیه پذیر نخواهد بود.

اولین موردی که در خصوص این خودرو پیش می آید و قطعا دغدغغه همه خریداران است مشکلات فنی این خودرو است .

پژو ۴۰۵ در سال‌های ابتدایی تولید با یک پیشرانه دو لیتری کاربراتوری که با کد XU92C شناخته می‌شد در بازار حضور یافت که در مقاله ای دیگر راجب آن صحبت خواهیم کرد .

اما پس از مدتی موتور انژکتور ۱٫۸ لیتری با کد XU7JP/L3 جایگزین آن شد که توان کمتری داشت اما مصرف سوخت آن هم تا حد زیادی کم شد .

عرضه نمونه کاربراتوری تا سال ۱۳۸۰ ادامه یافت بعد از آن فقط نمونه انژکتوری به بازار عرضه شد

انتقال نیرو در این خودرو توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو انجام می شود ومصرف سوخت ترکیبی آن ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

گرچه این موتور ۴۰۵ از شتاب و چالاکی خوبی برخوردار است. اما مشکلاتی نظیر :

۱- استهلاک بالای موتور به دلیل عدم خنک کنندگی مناسب موتور و تکنولوژی به کارفته ۳۰ سال گذشته

۲- مصرف سوخت غیراقتصادی نسبت به حجم موتور و توان تولیدی که دارد

۳- سوختگی واشر سر سیلندر و خرابی زودهنگام قطعات برقی این موتور

۴- داشتن میل فرمان یک تکه 

شایع ترین موردی که در خصوص موتور این خودرو  مطرح است بحث عدم خنک کنندگی مناسب موتور هست که در نهایت به خرابی واشر سر سیلندر منجرب می شود و بحث آن بین پژو سواران خیلی داغ است

مطالعه بیشتر  خرید کوییک GXR-L ویژه دی ماه با تحویل 90 روزه و رنگ بندی متنوع

در واقع شما با موتوری رو به رو هستید که علاوه بر قدیمی بودن آن ، طراحی اش برای کشورهای اروپایی بوده و قرار نیست در دمای بالا از آن استفاده کنید و یکی از دلایل خرابی این موتور خصوصا در فصلی مثله تابستان گرمای بیش از حد تولید شده در موتور است که توان خنک کنندگی آن را ندارد .

به همین دلیل حتما در هنگام خرید حتما به رنگ دودی که از اگزوز اتومبیل بیرون می آید چرا که رنگ دود خارج شده از اگزوز تا حدی سلامت فنی خودرو را نشان میدهد ، علاوه این مورد حتما با یک تعمیرکار ماهر مشورت کنید چرا که با ماشین پر هزینه و پر استهلاک مواجه هستید .

پارگی تسمه تایم هم از مواردی که در ۴۰۵ یک ایراد شایع محسوب می شود و ترجیحا هنگام خرید نسبت به تعویض آن اقدام کنید .

کیفیت قطعاتی مثل بوش‌ها، لنت‌ها، پمپ بنزین و کوئل در مدل‌های جدید پژو ۴۰۵ افت بسیار زیادی کرده است.

همچنین در مدل‌های پایین‌تر پژو ۴۰۵ با مشکل ضعف کوئل روبرو می‌شویم؛ به‌طوری که روشن بودن همزمان چند قطعه برقی باعث تضعیف برق و عدم دور‌گیری خودرو می‌شود

ساختار جلوبندی و جعبه فرمان

در خصوص جلوبندی ۴۰۵ باید گفت با جلوبندی ضعیفی مواجه هستید و باید در خصوص بحث نگهداری حواستان را به اندازه کافی جمع کنید چرا که با هزینه های فعلی به شدت با هزینه های بالایی رو به رو خواهید شد .

در خصوص قدرت ترمز گیری این ماشین باید گفت به دلیل وجود ترمز های کاسه ای عقب حتی نسبت به خودروهای ایرانی موجود در بازار به شدت ضعیف است .

البته که در مدل های بعد از سال ۹۰ ، سیستم ABS به این خودرو اضافه شد اما باز هم به دلیل تکنولوژی قدیمی به کار رفته در این خودرو عملکرد این سیستم اصلا رضایت بخش نیست .

موردی که شاید تنها نقطه قوت این ماشین محسوب میشود آیرودینامیک بودن طراحی آن است و مقاوتی بالایی در برابر باد از خود نشان نمی دهد و میتوان گفت سواری خوب و مناسبی در جاده دارد و اصطلاحا چسب زمین است و تنها موردی که ایران خودرو به آن نتوانسته دستبرد بزند طراحی این خودرو بوده است .

کیفیت سواری و سیستم تعلیق در ۴۰۵ تا مدل های ۸۲ میتوان گفت خیلی مناسب بود  چرا که هنوز خیلی از قطعات به کارفته در سیستم تعلیق و جلوبندی فرانسوی بودند و ایرادات این ماشین از جایی زیادتر شد که ایران خودرو در تامین قطعات مستقل از کمپانی مادر یعنی پژو عمل می کرد .

ایمنی ۴۰۵

شاید تحلیل کردن ایمنی این خودرو کار خیلی سختی نباشد چرا که  فاقد هر گونه سیستم ایمنی و امنیتی است و ایران خودرو تنها تلاشی که برای ۴۰۵ کرد فقط شامل اضافه کردن سیستم ABS ، و ایربگ راننده و شاگرد بود آن هم در سالهای اخیر

مطالعه بیشتر  تجربه رانندگی با 206 اتومات

لازم به ذکر است موردی در مدل های  ۸۳ و ۸۴ وجود داشت که به دلیل عدم استفاده از بست استاندارد در مجموعه سوخت‌رسانی خودرو، فاجعه‌های بزرگی ایجاد شد و از همه اینها دردناک تر  این بود که  این خود عیب ساده فنی محسوب میشد و جان ده‌ها نفر از هموطنان با آتش‌سوزی پژو ۴۰۵ گرفته شد.

 

طراحی کابین و کیفیت ادوات داخل

طراحی کابین ۴۰۵ منتاسب با دهه ۸۰ میلادی بوده است و در بازار امروز هیچ جایی برای عرض اندام ندارد و با یک طراحی کابین قدیمی و غیر ارگونومیک مواجه هستید و شاید فرمان دو پره ۴۰۵ را به یاد داشته باشید و خطرناک بودن آن که در تصادفات به شدت راننده را در معرض خطر قرار میداد .

در ابتدا دهه نود شمسی ایران خودرو تریم رنگ کرم را به این خودرو اضافه کرد که هیچ تناسبی با داشبورد از رده خارج شده آن نداشت .

تجربه رانندگی با دایناسور فرانسوی ، پژو 405

بعد از مدتی ایران خودرو داشبورد جدید این خودرو را رونمایی کرد اما کیفیت آن به شدت افت داشت و حتی از نمونه قبلی هم کم کیفیت تر بود و استفاده زیاد از پلاستیک خشک بسیار بسیار آزار دهنده است و قطعا داشبورد های قدیمی این خودرو فارغ از بحث طراحی آن  به شدت قوی تر و با کیفیت تر از نمونه ای جدید آن است .

موردی که در این خودرو در خصوص داخل کابین وجود دارد سر و صدای زیاد داشبورد جدید نسبت به داشبورد های قدیمی است .

 

سخن پایانی

۴۰۵ از دسته خودروهایی است که مدل های زیادی از آن با کارکرد های متفاوت در بازار موجود است و صادقانه بگوییم انتخاب خیلی ها هم هست اما باید این را بپذیرید که با خودرویی با استهلاک بالا و پر هزینه مواجه هستید و نسبت به محصولات سایپا قطعا دردسر نگهداری بالاتری دارید .

و باید قبول کنیم که پژو ۴۰۵ به دلیل عمر بالایی که در بازار ایران دارد خارج از حالت طبیعی اش به بازار عرضه شده است و عدم ایمنی کافی و ایرادات فنی و آپشن های بسیار سطح پایین از مهم ترین دلایل ضعف این خودرو محسوب می شود

و در یک جمله این خودرو زوال صنعت خودروسازی ایران را عیان می کند .

در پایان تجربه رانندگی این خودرو را میتوانید در سایت ۲۲ شرقی مطالعه و مشاهده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

سرعت بالای ایران خودرو برای فروش ۱۱ هزار خودرو در دو هفته!

mortazavi

قیمت پیکاپ جدید G9 در بازار امروز خودرو (۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳)

mortazavi

پای محصول جدید ایران خودرو به سامانه فروش باز شد.

mortazavi

نظر دهید.