مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

گیریبکس منومتیک یا شیفت ترونیک چیست؟

گیریبکس منومتیک یا شیفت ترونیک چیست؟ گیربکس تیپ ترونیک | مجهز به سیستم تیپ ترونیک | گیربکس شیفت ترونیک | انواع گیربکس اتوماتیک 

گیریبکس منومتیک یا شیفت ترونیک چیست؟

گیربکس منومتیک یا شیفت ترونیک در واقع از انواع گیربکس اتوماتیک به حساب می آیند. شما به عنوان راننده ای که از خودروهای اتومات استفاده می کنید باید طرز کار گیربکس تیپ ترونیک و بدانید تا با استفاده صحیح بتوانید طول عمر مفید آن را افزایش دهید. ماشین هایی که مجهز به سیستم گیربکس تیپ ترونیک هستند در واقع آرامش خاطر زیادی را برای راننده به وجود می آورند. البته در برخی خودروها هم از گیربکس شیفت ترونیک استفاده می شود که آن هم مزیت های خود را دارد. ما در این مطلب به بررسی فناوری های موجود در گیربکس‌ها، شیوه عملکرد، نقاط ضعف و قوت گیربکس منومتیک یا شیفت ترونیک می پردازیم.

شاید بعضی از رانندگان تصور کنند که خودروهایی که دارای سیستم‌های تعویض دنده اتوماتیک هستند رانندگی را خیلی هیجان‌ انگیز نمی کنند. شرکت های خودروسازی برای آسوده خاطر کردن رانندگان از این موضوع فناوری هایی مثل شیفت ترونیک و تیپ ترونیک را به گیربکس‌های اتوماتیک اضافه کردند و در نهایت گیربکس شیفت منومتیک یا شیفت ترونیک را به بازار ارائه کردند. این تکنولوژی به راننده اجازه می‌دهد تا ضمن لذت بردن از تعویض خودکار دنده‌ها در صورت نیاز بتواند برای تجربه یک رانندگی اسپرت یا تهاجمی بنا به صلاح‌ دید خود و در دورهای دلخواه برای تعویض دنده به‌ صورت دستی اقدام کند. بیشتر بدانید از اینکه نشان های مایع سوخته گیربکس و یا همان جعبه دنده چه علائم و نشانه هایی دارد!

جعبه دنده اتوماتیک چیست؟

قبل از بررسی تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک پیشنهاد می کنیم که در مورد جعبه دنده‌ها بیشتر بدانید. زمانی که از جعبه دنده‌های اتوماتیک و یا دستی صحبت می کنیم کسانی که علاقه‌مند هستند به دنیای خودرو به دو گروه تقسیم می‌شوند که هر کدام به دلایل خاص خود یک مدل را انتخاب می کنند اما از طرفی هر کدام از این مدل ها مزیت ها و معایبی نیز دارند که آنها را منحصربه فرد می کند. با شناخت عملکرد جعبه دنده در واقع می توانید انواع گیربکس اتوماتیک را نیز بهتر بشناسید.

آشنایی با گیربکس شیفت ترونیک

فناوری شیفت ترونیک به وسیله شرکت پورشه به صورت اختصاصی بر روی مدل ۹۱۱ به دنیا معرفی شد و در گذر زمان شرکت پورشه امتیاز استفاده این تکنولوژی را به دیگر شرکت‌های خودروسازی داد و کمپانی های دیگر خودرو توانستند که نام اختصاصی خود را بر روی آن بگذارند.

مطالعه بیشتر  سینی زیر خودرو چرا مهم است؟ و چه کاربردهایی دارد؟

خودرو مجهز به سیستم تیپ ترونیک برای راننده این امکان را ایجاد می کند که بتواند با استفاده از دسته ای که برای دنده در پشت غربیلک فرمان یا اهرم تعویض دنده قرار داده شده است دنده را افزایش یا کاهش دهد. معمولا بر روی دسته‌هایی که در پشت غربیلک فرمان قرار دارند علامت‌های مثبت و منفی قرار دارد و واضح است که علامت + نشان‌ از افزایش مقدار دنده و علامت – نشان‌دهنده کاهش دنده می باشد.

هدف اصلی این تکنولوژی صرفا بهبود عملکرد خودرو نیست، ولی همچنان تعویض دنده هم تنها وظیفه این فناوری به شمار نمی رود بلکه تکنولوژی تیپ ترونیک در خودرو‌هایی با گیربکس اتوماتیک و نیمه اتوماتیک نیز کارایی اساسی دارد به عنوان مثال در زمان هایی که راننده بخواهد قبل از دخالت سیستم هوشمند دنده را افزایش یا کاهش دهد می تواند این سیستم مفید واقع شود و در نهایت منجر افزایش سرعت خودرو و گشتاور آن نیز می شود. چه زمان هایی باید نسبت به تعویض روغن گیربکس یا جعبه دنده برای مدل های دستی و اتوماتیک اقدام کنیم!؟

ریشه نام منومتیک

سیستم منومتیک از دو کلمه Manual و Automatic تشکیل شده است. همان‌طور که گفتیم هر کدام از شرکت های خودروسازی نام اختصاصی بر روی سیستم‌های منومتیک خود قرار دادند که شیفت ترونیک نامی است که کمپانی هیودای انتخاب کرده است.

سیستم شیفت ترونیک در خودرو

شرکت پورشه نوع دیگری از تکنولوژی تیپ ترونیک را در بازار عرضه کرد که در واقع مدل بهبود یافته تیپ ترونیک معمولی به شمار می آید که به تیپ ترونیک S نیز شهرت دارد. تفاوت اساسی این سیستم با تیپ ترونیک معمولی در این نکته است که راننده می تواند بدون تعویض حالت اتوماتیک به دستی دنده را تعویض کند که این عمل در مدت زمان کوتاهی رخ می دهد و بعد از گذشت مدت زمان چند ثانیه تعویض دنده دستی به خودکار انتقال پیدا می کند.

گیریبکس منومتیک یا شیفت ترونیک چیست؟ گیربکس تیپ ترونیک | مجهز به سیستم تیپ ترونیک | گیربکس شیفت ترونیک | انواع گیربکس اتوماتیک 
گیریبکس منومتیک یا شیفت ترونیک

تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک را بهتر بشناسید

سیستم‌های منومتیک هم مانند تمام سیستم ها و قطعات دارای مزایا و معایب هستند که مزایای این سیستم‌ها بیشتر از معایب آنها می باشد. ما می خواهیم در ادامه مطلب به تعدادی از معایب و مزایای گیربکس منو متیک یا شیفت ترونیک اشاره کنیم. همچنین می توانید با مطلب گیربکس AMT با این مدل نیز بیشتر اشنا شوید.

مطالعه بیشتر  فوت و فن دنیای خودرو | 5 نکته مهم هنگام فروش خودرو

نقاط قوت سیستم‌های شیفت ترونیک و تیپ ترونیک

مهم‌ترین مزیت این سیستم‌ها ایمنی بالا و راحتی آن در حین رانندگی است. اما برای خیلی از رانندگان این سوال پیش می آید که این موضوع چه ربطی به ایمنی دارد؟

زمانی که راننده از سیستم تعویض دنده دستی استفاده کند و کنترل تعویض دنده را از دست بدهد، سیستم هوشمند خودرو شروع به عمل می کند و اختیار تعویض دنده را به‌دست می‌گیرد که این موجب می شود در سرعت‌های بالا یا سبقت از خودروهای دیگر، ایمنی سرنشینان تامین شود. این موضوع می تواند میزان لذت رانندگی را برای راننده در مسافت‌های طولانی و جاده‌های درون شهری چند برابر کند. پس اگر یک راننده با تجربه هستید یا برعکس تازه کار این سیستم می تواند در هر دو صورت برای شما لذت را به همراه داشته باشد.

این سیستم‌ها در صرفه‌جویی مصرف سوخت نقش زیادی دارند و کارشناسان این موضوع را در تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر منومتیک خیلی واضح تشخیص داده اند.

نقاط ضعف سیستم منومتیک و شیفت ترونیک

این سیستم هم دارای معایبی است مثل کوتاه بودن عمر که در صورت استفاده نادرست افزایش پیدا می کند و شما باید با هر بار تعمیر هزینه زیادی را برای آن پرداخت کنید که اصلا به صرفه نیست.

تعدادی از افراد مشهور که با این فناوری کار کرده‌اند اعتقاد دارند که این مدل از سیستم گیربکس برای جاده‌های برون شهری و بزرگراه‌ها است مناسب است و خیلی برای فضای شلوغ شهری توصیه نمی شود به دلیل اینکه هر لحظه نیاز به تعویض دنده دارد. زیرا این امر باعث می شود که طول عمر این تکنولوژی کمتر شود و استهلاک خودرو نیز بالا برود.

عیب دیگر این سیستم را در هنگام خرید با آن مواجه می شوید، قیمت بالای خودروهایی که تکنولوژی شیفت ترونیک را دارند بالا است و البته این گران قیمت بودن سیستم شیفت ترونیک مربوط به هایتک بودن فناوری آن است.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

علت روغن سوزی ماشین چیست؟ نکات مفید خودرویی در ۲۲ شرقی

mortazavi

نکات فنی خودرو | سیستم محافظ فعال واژگونی یا ARP (Active Rollover Protection)

mortazavi

باتری به باتری کردن خودرو را با شیوه صحیح یاد بگیرید

mortazavi

نظر دهید.