مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

گیربکس دو کلاچه خشک با گیربکس دو کلاچه تر چه تفاوتی دارد؟

گیربکس دو کلاچه خشک با گیربکس دو کلاچه تر چه تفاوتی دارد؟

گیربکس دو کلاچه خشک برای خیلی از ماشین ها کاربردی است. نحوه استفاده از گیربکس دو کلاچه خیلی پیچیده نیست و شما می توانید با آموزش هایی آن را بیاموزید. سیستم دو کلاچه از فناوری هایی خاص بهره برده که همین مسلئه در افزایش بهره وری اسن سیستم بسیار تاثیر گذار است. گیربکس cvt خشک می تواند در حین رانندگی شرایط خوبی برای به وجود آورد. عمر گیربکس cvt در بسیاری از موارد وابسته به شیوه رانندگی و نگهداری شما از این سیستم است.

به طور کلی، دو نوع گیربکس دوکلاچه وجود دارد که در یک مدل از کلاچ تر و در مدل دیگر از کلاچ خشک استفاده شده است، اما کدام یک از این دو نوع عملکرد بهتری دارد و یا به عبارتی دیگر بهتر است؟

امروزه بیشتر شما عزیزان با این موضوع رو به رو شده اید که در بازار ماشین ایران خودروهایی وجود دارد که گیربکس اتوماتیک آنها از مدل دو کلاچه هستند و تعدادشان نیز هر روزه در حال افزایش است.

ماشین هایی مثل تیگوآن، پاسات ، جک S5 و فیدلیتی از خودروهایی هستند که سیستم دو کلاچه را دارند و شناخته شده نیز بشمار می آیند. بیشتر رانندگان که دنبال خرید ماشین هستند به طور معمول درباره خودروی مورد نظر خود تحقیقات اساسی را به عمل می آورند تا از عملکرد آن در آینده مطمئن شوند.

نگهداری گیربکس

یکی از اقدامات مهمی در زمان خرید خودرو باید مورد توجه قرار می دهید دستی یا اتوماتیک بودن گیربکس است و همچنین در مرحله بعد باید به این موضوع هم توجه کنید که نوع گیربکس اتوماتیکی است که یا خیر که موضوع بسیار حیاتی بشمار می آید. نحوه استفاده از گیربکس دو کلاچه موارد مهم دارد که باید شما عزیزان نسبت به آنها توجه داشته باشید.

بهتر است بدانید که در بین همه گیربکس های اتوماتیکی در بازار ایران وجود دارند، گیربکس دوکلاچه به طور تقریبی بسیار جدید و به‌روز به حساب می آید. متاسفانه خیلی از خریداران نسبت به این موضوع اطلاعات کافی ندارند و نمی دانند که چطور باید انتخابی صحیح بین گیربکس دو کلاچه خشک و تر داشته باشند.

اطلاع داشتن رانندگان نسبت به این موضوع که گیربکس دوکلاچه خودروشان از کدام مدل است تاثیر زیادی درنحوه نگهداری و استفاده از آن دارد. دقت داشته باشید که عمر گیربکس cvt وابسته به رعایت همین موارد بسیار آسان ولی دقیق است.

همان طور بیشتر شما عزیزان در نگاه اول و مواجه با اسم این محصول متوجه این موضوع شده اید این نوع گیربکس دارای دو سری کلاچ است است که در واقع علت این کار سریعتر شدن فرآیند تعویض دنده می باشد.

مطالعه بیشتر  مطلب فنی خودرو؛ بلبرینگ چیست و چه کاربردی دارد ؟

بهتر است شما عزیزان بدانید که از سیستم دو کلاچه در ابتدا در مسابقه ماشین های مسابقه ای استفاده می شد و در بلند مدت وارد حوزه خودروسازی برای ماشین های معمولی نیز قرار گرفت. استقبال مردم از گیربکس cvt خشک بسیار زیاد بوده و این موضوع نشان دهنده موفقیت این مسئله است.

اما در نهایت، دو نوع گیربکس دارای سیستم دوکلاچه وجود دارد که در یک نوع آن از کلاچ خشک و در نوع دیگر آن از کلاچ تر استفاده می شود.

ویژگی های کلاچ خشک

ساختار فنی کلاچ خشک به شیوه ای طراحی  تولید شده است که به وسیله اصطکاک بین دو سطح قابلیت این موضوع را دارد که انتقال قدرت را قطع و وصل کند. عملکرد این سیستم در محیطی است که با هوا در تماس می باشد و نیاز به محیط کاملا ایزوله و پوشیده ندارد که کار را برای پیشبرد فرایندها به شدت آسان  می کند. دقت داشته باشید که این مسئله در عمر گیربکس cvt بسیار تاثیر گذار است و شما می توانید از آن بهره ببرید.

مزیت های گیربکس دو کلاچه خشک

  1.  دقت داشته باشید در این مدل کلاچ از روان‌کار (Lubricant) و روغن استفاده به هیچ عنوان استفاده نشده است نشده است پس در نتیجه این نوع کلاچ ها اتلاف ناشی از وجود روغن وجود ندارد که در نهایت باعث وجود مشکل در سیستم فنی خودرو شود. ایم مسئله در افزایش طول عمر گیربکس cvt تاثیر بسیار زیادی دارد.
  2.  کلاچ هایی که خشک هستند برای انتقال قدرت با گشتاور کم (Low torque) بسیار مناسب تر می باشند، زیرا در انتقال قدرت گشتاورهای بالا با کلاچ خشک احتمال لغزش صفحات کلاچ روی هم وجود دارد که در نهایت باعث می شود هرزگردی به وجود آید.

معایب گیربکس دو کلاچه خشک

  1.  به دلیل اینکه در سیستم کلاچ خشک به هیچ عنوان روان‌کاری (Lubrication) وجود ندارد، میزان خوردگی صفحات اصطکاکی کلاچ بسیار افزایش پیدا می کند زیاد می شود و همچنین از طرفی، سر و صدای عملکرد آن نیز بالا می رود که یک مشکل اساسی بشمار می آید.
  2.  هزینه نگهداری و هزینه این سیستم در مقایسه با کلاچ های تر بسیار زیاد است.
  3.  کلاچ های خشک به این دلیل که در انتقال گشتاورهای بالا احتمال دارد لغزش داشته باشند و هرزگردی به وجود آورد برای انتقال گشتاورهای بالا (High Torque) گزینه مناسبی نیست.
  4. عمر سیستم دو کلاچه خشک به دلیل  اینکه سایش زیاد دارد و همچنین تماس مستقیم در مقایسه با کلاچ های تر کمتر می باشد.

سیستم کلاچ تر

سیستم عملکردی کلاچ های تر به این شیوه است که صفحات کلاچ در یک سیال روان‌کار عملکرد خود را انجام می دهند و به صورت کلی در روغن غرق می شوند تا این فرایندها در بهترین حالت ممکن انجام شود.

مطالعه بیشتر  بخاری ماشین و شیوه عملکرد آن

دقت داشته باشید که در نحوه استفاده از گیربکس دو کلاچه تر از روغن بسیار استفاده می شود تا عملکردی نرم تری را این سیستم داشته باشد. اما از طرفی در اثر نرم شدن این عملکرد باید تاجایی که امکان دارد از صفحات بیشتری (Multi Plates) استفاده شود تا افت خروجی که بر اثر عملکرد نرم و لغزش (Slippage) به وجود می آید با وجود صفحه های بیشتر اساسی جبران شود.

گیربکس اتوماتیک

مزیت های کلاچ تر

  1. بهتر است بدانید که در فرایندهای عملکرد کلاچ های تر، از یک طرف، هدر رفت زیادی به خاطر روغن به‌کار رفته وجود دارد وهمچنین از طرفی سایش بسیاری بین صفحات نیز به هیچ وجه به وجود نمی آید و همین مسئله یکی از مواری که در افزایش طول عمر کلاچ تر تاثیر بسیار مثبتی دارد.
  2.  امکان انتقال قدرت با گشتاور بالا وجود در این سیستم از کلاچ وجود دارد، اما چون از طرفی، گرمای بسیار زیادی که در گشتاورهای بالا به وجود می آید به دلیل وجود روغن به طور کامل از بین می رود و همچنین به خاطر وجود صفحه های بیشتر نسبت به کلاچ های خشک، هرزگردی بسیار کمتری در گشتاورهای بالا به وجود می آید که به عنوان یک مزیت بسیار قابل توجه بشمار می رود.
  3.  به دلیل وجود روغن، سر و صدای زیادی به وجود می آید و همچنین در اثر عملکرد نیز تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند.
  4. دقت داشته باشید که به دلیل زیاد بودن صفحات به کار رفته در کلاچ تر، میزان خروجی عملکرد این کلاچ بیشتر از کلاچ خشک می باشد.
  5. به دلیل بودن فیلتر روغن، میزان روغن موجود در کلاچ ها به طور اساسی تصفیه می شود و ذرات نامطلوب نیز به وجودآمده بر اثر عملکرد کلاچ و همچنین براده هایی که تولید شده اند به وسیله فیلتر روغن جذب می شوند تا در نهایت به بهترین شکل ممکن سیستم کار کند. بهتر است با هر سرویس دوره ای که روی فیلتر روغن مورد انحام می دهید ذرات نامطلوب را به طور کامل تخلیه کنید تا در نهایت روغن درون کلاچ دیرتر سیاه شد.

معایب کلاچ تر

  1.  هزینه تولید کلاچ تر (Wet Clutch) در مقایسه با کلاچ های خشک بسیار بیشتر است و همچنین از طرفی برای انتقال گشتاور های پایین اصلا گزینه ای به صرفه به حساب نمی آید.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

مزایا و معایب + علائم خرابی ترمز abs

mortazavi

شناخت بیشتر گیربکس اتوماتیک (Automatic gearbox)

mortazavi

خودرو هاچ بک چه مدل خودروهایی هستند؟

mortazavi

نظر دهید.