مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

شناخت بیشتر گیربکس اتوماتیک (Automatic gearbox)

گیربکس اتوماتیک (Automatic gearbox) از قطعات مهم سیستم فنی خودرو بشمار می آید. انواع گیربکس اتوماتیک در ماشین های مختلف با توجه به مکانیزم آنها قرار می گیرد. هر کدام از اجزای گیربکس اتوماتیک دارای اهمیت بسیار زیادی هستند. خرید گیربکس اتوماتیک امروزه به یک دغدغه اساسی برای رانندگان تبدیل شده است. پیشنهاد می کنیم برای نصب گیربکس اتوماتیک به یک شخص متخصص در این حوزه مراجعه کنید.

خرابی گیربکس‌های اتوماتیک باعث می شود هزینه های شما به شدت افزایش پیدا کند. بهتر است بدانید اگر به طور مداوم  از گیربکس اتوماتیک استفاده کنید باید حتما نسبت به تعمیر و نگهداری آن نیز توجه ویژه داشته باشید. اگر از این سیستم به طور صحیح نگهداری نشود می تواند به بقیه قسمت های خودرو نیز آسیب وارد کند.

اجزای سیستم گیربکس نیز مانند بقیه قطعات خودرو نیاز دارند تحت تعمیر و مراقبت منظم باشند. دقت داشته باشید انواع گیربکس اتوماتیک اگز دچار آسیب شوند می توانند سیستم پیشرانه را به کلی دچار آسیب کنند.

همان طور که گفتیم گیربکس اتوماتیک (Automatic gearbox) یک سیستم مهم در وسیله نقلیه بشمار می آید و با توجه به عملکرد طولانی باید در مراقبت آن دقت زیادی داشته باشید. متاسفانه بسیاری از رانندگان نسبت به این موضوع بی اعتنا هستند. ما در ادامه مطلب برای جلوگیری از افزایش هزینه های تعمیر به چند مورد از علائم و مشکلاتی که ممکن است در گیربکس اتوماتیک ایجاد شود اشاره می کنیم.

تعویض حالت گیربکس اتوماتیک (Automatic gearbox)

به هیچ عنوان در زمان حرکت خودرو حالت گیربکس (P, R, N, D) را تغیر ندهید. تعویض حالت های مختلف گیربکس یک عمل مکانیکی است که به وسیله تعداد مشخصی نوار و کلاچ امکان پذیر می شود.

خودروهای خودران

این کلاچ‌ها و نوارها دارای موادی هستند که باعث ایجاد اصطکاک می شود و عمل تعویض حالت دنده را میسر می‌ کند. اگر قبل از تعویض حالت دنده، کاملاً به شرایط سکون درآمده باشد و شما ترمز را فشار دهید آسیب اساسی به ماشین خودتان وارد می کنید. چک کردن سالم بودن این نوارها را در خرید گیربکس اتوماتیک دست دوم مدنظر قرار دهید.

هنگام گاز دادن حالت (Drive) را انتخاب نکنید

به هیچ عنوان برای به دست آوردن شتاب اولیه بیشتر در زمان گاز دادن حالت (Drive) را انتخاب نکنید زیرا نگه‌داشتن پدال گاز در شرایط خلاص و سپس انتخاب D برای راه افتادن می‌تواند باعث آسیب‌های بسیاری نسبت به سیستم گیربکس اتوماتیک شود.

رانندگی در حالت خلاص

خلاص کردن گیربکس اتوماتیک در هنگام سراشیبی باعث می شود  که کاهش مصرف سوخت خودرو بسیار زیاد باشد. خودروهای دنده اتوماتیک تا جایی هوشمند هستند که در هنگام سرازیری سوخت‌رسانی را به موتور کاهش می دهند که این کار باعث کم شدن مصرف سوخت می‌شود. البته دقت داشته باشید که اگر نصب گیربکس اتوماتیک به شیوه ای صحیح انجام شود این فرایند ها درست پیش می روند.

مطالعه بیشتر  سیستم خودکار تنظیم ارتفاع ECS در برخی مدل های هیوندای

صدای جعبه گیربکس اتوماتیک (Automatic gearbox)

زمانی که می خواهید با خودرو دارای گیربکس اتوماتیک رانندگی کنید امکان دارد صداهایی مثل ناله را بشنوید که نشان از وجود مشکل از گیربکس شما می باشند.

اما در بعضی موارد صداهایی که از گیربکس به گوش می رسد می‌تواند به دلیل پیش آمدن مشکل در روغن گیربکس اتوماتیک باشد. این مایع نقش محافظتی از اجزای گیربکس اتوماتیک (چرخ دنده‌ها و قطعات مکانیکی) را دارد. بهتر است بدانید با گذشت زمان و استفاده بسیار زیاد از این مایع، خاصیت محافظتی آن از دست می رود و را از دست می‌دهد و دیگر به هیچ عنوان نمی تواند مانع از اصطکاک شود.

همانطور که مطلع هستید اصطکاک عامل بسیار خطرناکی است به دلیل اینکه به گیربکس و دیگر اجزای داخلی خودرو آسیب های بسیار زیادی وارد می‌کند. پیشنهاد می کنیم در زمان مشاهده این اخطار به سرعت به تعمیرگاه مراجعه کنید.

چراغ اخطار موتور

چراغ اخطار خودرو اگر مشکلی در سیستم گیربکس وجود داشته باشد روشن می شود. سیستم انتقال خودرو که یکی از مهمترین سیسم ها در ماشین بشمار می آید تشکیل شده از سنسورهای زیادی می باشد که وظیفه دارند موارد غیر عادی را در گیربکس شناسایی کنند. این موضوع در انواع گیربکس اتوماتیک ماشین مطرح است.

ECU سنسوری است که سیگنال‌هایی را به رایانه اتومبیل ارسال می‌کند تا به وسیله آن به سیستم اطلاع دهد که مشکلی در گیربکس اتوماتیک پیش آمده است. این امر موجب می شود که سیستم فنی خودرو شما آسیب کمتری ببیند.

راننده در این شرایط چراغ اخطار را روشن مشاهده می کنند و در نهایت باید به دنبال رفع مشکل باشند. پیشنهاد می کنیم در این شرایط حتما در اولین فرصت مشکل را بر طرف کنید تا هزینه تعمیر و یا تعویض شما کاهش یابد. این مسئله در مورد همه اجزای گیربکس اتواماتیک واجب است.

لرزش جعبه دنده

گیربکس اتوماتیک به طور معمول در زمان تغییر دنده از یک به دنده های دیگر بسیار روان عمل می کند. اما دقت داشته باشید این روند به هیچ عنوان نباید ضربه ای حس شود. اگر شما در این حین لرزش را حس کردید بهتر است بدانید این موضوع نشان از خرد شدن چرخ دنده ها است که به وسیله انتقال قدرت انجام می شود.

رینگ خودرو

کاهش مقدار مایع انتقال دهنده و یا نشتی آن از مهمترین دلایل لرزش در جعبه دنده می باشد. متاسفانه در بسیاری از موارد در هنگام نصب گیربکس اتوماتیک بر اثر سهل انگاری محفظه این مایع نشت می کند که منجر به کاهش آن می شود.

مطالعه بیشتر  جلو آمپر خودرو چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

خارج شدن دنده از جایگاه خود

یکی از اثرات توجه نکردن به دوره‌های سرویس منظم گیربکس اتوماتیک این می باشد که دنده از جای مخصوص خود خارج شده و دچار لغزش هایی اساسی می‌شود. گیربکس اتوماتیک ECU متغیرهای متفاوتی را محاسبه می‌کند و باید در پاسخ به آنها سیگنال‌هایی را به گیربکس ارسال کند تا دنده مناسب شود که این امر در فرایند فنی خودرو دارای اهمیت بسیار زیادی است.

در بعضی شرایط سیستم انتقال قدرت یا همان ECU پاسخ درستی به وجود نمی دهد که در نهایت باعث می شود شما برای پیشگیری از این مشکل گاز بیشتری را به خودرو وارد کنید و درنتیجه آن چرخ دنده ها لیز بخورند.

هنگام پیش آمدن این مشکل سیستم انتقال قدرت در حالت خنثی قرار می گیرد و یا به دنده قبل بر می‌گردد که این مشکل بسیار اساسی است.

در هنگام خرید گیربکس اتوماتیک خودرو دقت داشته باشید که از سلامت فنی اجزای آن و تمام فرایندهای فنی آن اطمینان حاصل کنید.

روغن گیربکس اتوماتیک (Automatic gearbox)

از مهم ترین علل خرابی اجزای گیربکس اتوماتیک عدم رسیدگی به موقع نسبت به روغن آن است. روغن گیربکس برای اینکه تحمل و یا ماندگاری دنده بسیار پایین باشد دارای اهمیت ویژه ای است. یکی از مهمترین جنبه های مهم روغن کاری خاصیت روان کاری آن است که باعث می شود انواع گیربکس اتوماتیک خودرو به خوبی کار کند و در نهایت مانع از یاتاقان زدن پیشرانه شود.

روان کننده یک لایه نازک تشکیل می‌دهد که از تماس فلز با فلز بین چرخ دنده‌ها و بین اجزای دیگر جلوگیری می‌کند. چرخ دنده‌های مدرن صنعتی با استفاده از فرم ظاهری دندانه شکل ترکیبی از لغزش و کشیدن ایجاد می کنند. بهتر است بدانید لایه روغن یک مانع نازک بین قطعات متحرک ایجاد می‌کند. این لایه برای نیروی چرخشی این امکان را ایجاد می کند که آسیبی به سطح های فلزی برسد و آنها چرخش داشته باشند. متاسفانه در زمان نصب گیربکس اتوماتیک به دلیل تخصص نداشتن فرد در بعضی موارد این چرخ دنده ها آسیب می خورد.

بهتر است بدانید آلودگی در روان کننده این امکان را ایجاد می کند که خراش و سایش برای هر دو یاتاقان و چرخ دنده در جعبه دنده ایجاد شود. پس در نتیجه بسیار ضروری است که مکانیک ها روان بودن گیربکس را مخصوصا از نظر آلودگی در بازه های زمانی مشخصی بررسی کنند. دقت داشته باشید بیشتر این موارد را در هنگام خرید گیربکس اتوماتیک حتما چک کنید.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

تاریخچه هیوندا و معرفی ویژگی های آن

mortazavi

مدت زمان شارژ باتری خودرو چقدر است؟

mortazavi

دلایل روشن شدن چراغ دینام خودرو چیست؟

mortazavi

نظر دهید.