مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه مقالات فنی

گرم کن صندلی و سرد کن صندلی در خودروها چگونه عمل می کنند؟

عملکرد گرم کن و سرد کن صندلی ها در خودرو

گرم کن صندلی | سرد کن صندلی در خودروها چگونه عمل می کنند؟نحوه عملکرد گرم کن صندلی | عملکرد سرد کن صندلی خودرو | گرمکن صندلی خودرو | نحوه عملکرد گرمکن صندلی خودرو | عیب یابی گرمکن صندلی خوردو 

ماشین شما جایی است که امیدوارید در حین رانندگی تا آنجا که ممکن است راحت باشید. اما گاهی اوقات، سیستم تهویه مطبوع آنقدر کار نمی کند که شما دمای مناسب احساس را چه در سرما و چه در گرما احساس کنید. این جایی است که صندلی های گرم، سرد و تهویه وارد عمل می شوند. این ویژگی های لوکس در خودروها رایج تر شده است و در مدل خودروهایی که از قیمت نسبتا بالاتری برخوردار هستند می توان این ویژگی را مشاهده کرد. در این مطلب از آموزش فنی و مفید خودرویی همراه شما هستیم تا در مورد عملکرد گرم کن و سرد کن صندلی های خودرو صحبت کنیم.

نحوه عملکرد گرم کن صندلی در خودرو

گرم کن صندلی خودرو اغلب به عنوان یک کالای لوکس در نظر گرفته می شوند و اغلب در خودروهای درجه یک گنجانده می شوند. اما فناوری واقعی پشت صندلی های گرم شونده تفاوتی با آنچه در پتو برقی، سشوار، آبگرمکن و هر چیز دیگری که از برق برای تولید گرما استفاده می کند، ندارد. گرم کن صندلی خودرو از یک عنصر گرمایش تغذیه می کنند، یک نوار بلند از مواد که به عنوان یک مقاومت عمل می کند. مقاومت در برابر جریان الکتریسیته مقاومت می کند. هنگامی که جریان الکتریکی از طریق آن عبور می کند، انرژی به گرما تبدیل می شود، که از طریق صندلی عبور می کند و سرنشین را گرم می کند. همانند چراغ های خودرو، گرم کن صندلی ماشین و عملکرد آن توسط نوعی سوئیچ به نام رله کنترل می شوند. یک رله به یک جریان الکتریکی کوچک اجازه می دهد تا یک جریان بسیار بزرگتر را کنترل کند. وقتی سوئیچ را برای روشن کردن بخاری صندلی می چرخانید، یک جریان کوچک از یک سیم پیچ در رله عبور می کند. در نزدیکی این سیم پیچ یک سوئیچ باز وجود دارد. هنگامی که جریان از سیم پیچ عبور می کند، یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند که سوئیچ را بسته می کند. این یک مدار را تکمیل می کند و برق را از باتری به عنصر گرم کننده کوسن صندلی ارسال می کند. کلیک قابل شنیدن که در برخی از خودروها هنگام روشن کردن بخاری صندلی می شنوید، بستن رله است.

امنیت سنسورهای گرم کن تا چه حد است؟

هرچه بالشتک صندلی بیشتر بماند، داغ تر می شود. اگر مدت زیادی روشن بماند، آنقدر گرم می شود که نشستن در آن ناراحت کننده یا حتی خطرناک می شود. حتی می تواند کوسن آتش بگیرد. برای جلوگیری از این امر، بیشتر بخاری های صندلی ماشین دارای ترموستات هستند. ترموستات دمای کوسن را اندازه گیری می کند. هنگامی که به دمای خاصی می رسد، ترموستات سیگنالی ارسال می کند و به طور خودکار رله را خاموش می کند تا زمانی که صندلی کمی سرد شود. در آن مرحله، ترموستات دوباره رله را روشن می کند. بسیاری از کوسن های صندلی دارای تنظیمات بالا و پایین هستند که به راننده اجازه می دهد دمای کوسن های صندلی را کنترل کند. عیب یابی گرمکن صندلی خوردو 

مطالعه بیشتر  اجزای سیستم تعلیق خودرو کدام اند؟
نکات مهم بالا رفتن آمپر خودرو یا داغ شدن موتور خودرو!

عیب یابی گرمکن صندلی خودرو

مشکلات گرمکن صندلی های خودرو تقریباً همیشه در عنصر گرمکن صندلی به جای سوئیچ گرمکن صندلی رخ می دهد. با این حال، بررسی عنصر گرمکن صندلی مستلزم جدا کردن صندلی ماشین است، بنابراین مشکلات دیگر را بررسی می کنید و اگر مشکل همچنان ادامه داشت، آن را به میکانیک یا تعمیرگاه خودرو بسپارید.

عیب یابی گرم کن صندلی ها در خودرو گرم کن صندلی | سرد کن صندلی در خودروها چگونه عمل می کنند؟نحوه عملکرد گرم کن صندلی | عملکرد سرد کن صندلی خودرو | گرمکن صندلی خودرو | نحوه عملکرد گرمکن صندلی خودرو | عیب یابی گرمکن صندلی خوردو 
گرم کن صندلی | سرد کن صندلی در خودروها چگونه عمل می کنند؟نحوه عملکرد گرم کن صندلی | عملکرد سرد کن صندلی خودرو | گرمکن صندلی خودرو | نحوه عملکرد گرمکن صندلی خودرو | عیب یابی گرمکن صندلی خوردو 
  • چک کردن فیوزهای خودرو:  در مرحله اولیه هنگام شروع عیب یابی، اولین کاری که باید انجام دهید بررسی فیوزها است. اگر فیوز سوخته است، فوراً آن را تعویض کنید. اگر این مشکل نیست، دوشاخه برق را در زیر صندلی گرم شونده، جایی که صندلی به سیم اصلی متصل می شود، بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که همه دوشاخه های صندلی های گرم شونده عاری از خوردگی یا کثیفی هستند که ممکن است مانع عملکرد صحیح آنها شود.
  • دوشاخه:  اگر دوشاخه های صندلی عاری از کثیفی و خوردگی هستند و صندلی گرم شونده هنوز به درستی کار نمی کند، باید جرقه زنی خودرو را به حالت روشن برگردانید و مطمئن شوید که برق شاخه وجود دارد. اگر دوشاخه برق دارد و هیچ مشکل دیگری وجود ندارد، می دانید که مشکل در خود صندلی است. در این مرحله بهتر است وسیله نقلیه خود را برای تعمیر به مرکز خدمات ببرید.
  • بخاری خودرو:  مشكل در عنصر بخاری خود شایع ترین علت بروز مشكل در گرم كردن صندلی های خودرو است. این امر به این دلیل است که سیم حرارتی که صندلی های ماشین را گرم می کند معمولاً کوچک و کاملاً شکننده است و به مرور زمان مستعد شکستگی می شود.

برای این نوع مشکلات، شما قطعاً باید از یک تکنسین آموزش دیده و واجد شرایط این مشکل را در میان بگذارید.

نحوه عملکرد سرد کن صندلی خودرو

به گزارش سایت ۲۲ شرقی، تهویه مطبوع معمولی، مصرف سوخت خودرو را کاهش می دهد. یک گزینه سازگارتر با محیط زیست این است که به جای آن صندلی ها را تهویه کنید. این گزینه به جای تلاش برای خنک کردن کل کابین خودرو ، هوای خنک را به خود سرنشین می دمد. عیب یابی گرمکن صندلی خوردو 

اگرچه روش های خنک کردن صندلی ها متفاوت است، اما متداول ترین روش از چندین فن در داخل صندلی برای گردش هوا در لایه ای از مواد که هوا را پخش می کند، استفاده می کند و سپس از طریق روکش های سوراخ دار یا مشبک خارج می شود. هوای خنک یا از عنصر خنک کننده در صندلی و یا از سیستم تهویه مطبوع بزرگتر خودرو بیرون می آید. یک گاز در یک حلقه بسته فشرده شده و سپس متراکم می شود تا به صورت مایع خنک شود تا هوا سرد شود. سپس مایع از طریق یک دریچه انبساط عبور کرده، دوباره به گاز تبدیل شده و بیشتر خنک می شود. هوا از حلقه بسته سرد عبور می کند و همچنین سرد می شود. این گاز قبلاً کلروفلوروکربن (با نام مستعار فرئون) بود اما اکنون عموماً هیدروفلوروکربن HFC 134a است.

مطالعه بیشتر  کاملترین مشخصات خودروی جی ام سی سیرا 2022 | GMC Sierra

در برخی از خودروها، صندلی های سرد کن می توانند از راه دور روشن شوند و سوار شدن در ماشین در یک روز گرم سوزان بسیار زیباتر می شود. صندلی سرد کن خودرو نیز به راحتی برای رانندگان و سرنشینان قابل تنظیم است تا بتوانند سطح راحتی خود را تنظیم کنند. علاوه بر این، در یک روز گرم احساس خوبی دارد که هوای سرد مستقیماً به خود شما برخورد می کند به جای خنک کردن کل کابین خودرو!

 صندلی سردکن و تهویه به خنک شدن شما کمک می کند، اما صندلی های تهویه از هوای خنک استفاده نمی کنند. صندلی های تهویه نیز دارای فن و مجاری کمی در داخل کوسن و پشتی صندلی هستند. برخی از سیستم ها هوا را به داخل صندلی می کشند و برخی دیگر دارای فن هایی هستند که هوا را از روی صندلی به سمت سرنشین پرتاب می کنند. هوا از طریق سوراخ های کوچک در روکش صندلی از طریق آن عبور می کند.

 کولر خودرو 

می توانید این ویژگی را برای صندلی های سردکن یا تهویه روشن یا خاموش کنید و همچنین می توانید درجه هوا را تنظیم کنید. برخی از مدل های دارای ویژگی هستند که در صورت گرم بودن دمای بیرون، هنگام استفاده از راه دور از صندلی های تهویه روشن می شود. هنگامی که ماشین روشن است، صندلی های تهویه خاموش می شوند. سایر مدلهای را می توان به صورت خودکار تنظیم کرد، جایی که صندلی های تهویه زمانی روشن می شوند که دمای کابین به حد تعیین شده توسط راننده برسد. نحوه عملکرد گرم کن صندلی

داشتن صندلی های سردکن خودرو می تواند پس از نشستن در زیر نور آفتاب تابستان باعث راحتی بیشتر خودرو شود. صندلی های تهویه همچنان به سرنشینان کمک می کند تا خنک شوند حتی اگر هوا یخچال نداشته باشد. بدون هیچ گونه گردش هوا، نشستن روی صندلی ماشین مانع از این می شود که قسمت هایی از بدن شما که به صندلی دست می زنند به خوبی درجه حرارت را تنظیم کرده و باعث می شود احساس گرما یا عرق کنید. گردش هوا در صندلی به خروج گرما از بدن کمک می کند و باعث می شود تعریق به طور معمول عمل کند.

صندلی های گرم کن، سردکن و یا تهویه از ویژگی های مفید هستند. اما اگر ماشین شما آنها را ندارد ناامید نشوید. می توانید بالشتک های تهویه مطبوع خریداری کنید که به سیستم برقی خودرو شما متصل می شوند. این یک پیشنهاد است می توانید آن را امتحان کنید!

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

جلو آمپر خودرو چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

mortazavi

چطور از یخ زدگی ماشین در زمستان جلوگیری کنیم؟

mortazavi

فوت وفن خودرویی | ریختن آب در رادیاتور ماشین! اقدامی غلط یا درست!؟؟

mortazavi

نظر دهید.