مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

مشکلات فنی خودرو | چرا کلاچ کمپرسور کولر درگیر نمی شود؟

مشکلات فنی خودرو | چرا کلاچ کمپرسور کولر درگیر نمی شود؟ 

در مطالب امروز از مشکلات فنی خودرو در این مورد صحبت خواهیم کرد که کلاچ کمپرسور کولر عملکرد درستی از خود نشان نمی دهد و در عیب یابی خودرو با این عنوان قصد داریم تا نقص فنی خودرو را در رابطه با این مشکل بیاموزیم، پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید. در طول گرمای شدید تابستان، تعداد کمی از وسایل نقلیه به اندازه تهویه  مورد علاقه یک راننده  است. سیستم تهویه یک وسیله نقلیه هوای تابستانی را در مسیر خود متوقف می کند و در عوض آن را با یک سرمای آرام جایگزین می کند. سیستم های تهویه مدرن امروزی حتی دارای کنترل آب و هوای دوگانه هستند که به هر یک از سرنشینان خودرو اجازه می دهد دمای داخل کابین را به دلخواه تنظیم کنند. با این حال، سیستم تهویه یا کولر یک وسیله نقلیه فقط به اندازه توانایی آن برای عملکرد صحیح، بدون هیچ گونه نقص الکتریکی یا مکانیکی است. متأسفانه، مسائل مربوط به تهویه مطبوع با شدت های مختلف می تواند در مواردی رخ می دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، دمای کابین افزایش می یابد، زیرا قاعدتا یک مشکل وجود دارد. یکی از رایج ترین عیوب مربوط به سیستم تهویه، خطاهایی است که به صورت کلاچ کمپرسور کولر گازی ظاهر می شود. هنگامی که مشکلاتی از این قبیل پیش می‌آیند، گازهای سیستم تهویه نمی‌توانند در گردش باشند و در نتیجه از خنک‌سازی جلوگیری می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل عملکرد نادرست کلاچ کمپرسور کولر گازی و همچنین نحوه رفع چنین مشکلاتی در صورت بروز آنها در آینده، بیشتر بخوانید.

کلاچ کمپرسور تهویه یا کولر چیست؟

کلاچ کمپرسور تهویه یک وسیله نقلیه به عنوان نقطه شکست برای توزیع نیرو به اجزای محرک داخلی کمپرسور تهویه عمل می کند. با خاموش بودن کولر، کمپرسور تهویه خودرو بدون عملکرد چرخشی می شود. در نتیجه، هیچ نیروی چرخشی به میل محرک کمپرسور A/C وارد نمی شود. این امر باعث صرفه جویی در بار اضافی بر روی موتور خودرو می شود و از سایش بیش از حد کمپرسور داخلی جلوگیری می کند.

هنگامی که به سیستم تهویه وسیله نقلیه دستور کار داده می شود، نیرو به سیم پیچ مغناطیسی کلاچ کمپرسور کولر توزیع می شود. این انرژی دهی سیم پیچ کلاچ، میدان مغناطیسی ایجاد می کند و با کشیدن صفحه محرک کلاچ به سمت داخل، درگیری کلاچ را تسهیل می کند، جایی که به بدنه کلاچ / قرقره کمپرسور متصل می شود. در حالت “روشن” یا “درگیر”، کلاچ کمپرسور تهویه مطبوع ۱۰۰ درصد نیروی چرخشی اعمال شده توسط تسمه سرپانتین موتور را مستقیماً به میل محرک کمپرسور منتقل می کند. با این حال، هنگامی که سیستم تهویه خودرو خاموش می شود، سیم پیچ کلاچ همراه آن خاموش می شود. به نوبه خود، کلاچ سیستم تهویه مطبوع جدا می شود. بیشتر از اجزای وابسته به سیستم تهویه و کولر خودرو بدانید: سنسور فشار گاز کولر در خودرو + عیب یابی آن

علت اینکه کلاچ کمپرسور تهویه درگیر نمی شود، چیست؟

یک کلاچ کمپرسور تهویه به دلایلی ممکن است درگیر نشود که بسیاری از آنها ماهیت الکتریکی دارند. علت دقیق چنین مشکلاتی نیز از یک مدل خودرو به مدل دیگر کمی متفاوت است.

مطالعه بیشتر  آموزش بستن زنجیر چرخ و معرفی انواع آن

در زیر چندین مورد از شایع‌ترین دلایل عدم کارکرد کلاچ کمپرسور تهویه مطبوع فن آورده شده است.

شماره ۱- فیوز سوخته کلاچ A/C

در بسیاری از مواقع، فیوز کلاچ کمپرسور کولر می تواند مقصر روشن نشدن یا درگیر نشدن کلاچ باشد. با این حال، باید دلیل خرابی فیوز را نیز مشخص کرد. این می تواند در نتیجه اتصال سیم داغ کوتاه یا مونتاژ کلاچ معیوب باشد.

مشکلات فنی خودرو | چرا کلاچ کمپرسور کولر درگیر نمی شود؟ عیب یابی خودرو | نقص فنی خودرو | کلاچ کمپرسور و ایرادات آن |
مشکلات فنی خودرو | چرا کلاچ کمپرسور کولر درگیر نمی شود؟ عیب یابی خودرو | نقص فنی خودرو | کلاچ کمپرسور و ایرادات آن |

شماره ۲- خرابی رله کلاچ A/C

اکثر خودروها برای کنترل عملکرد کلاچ A/C به استفاده از رله متکی هستند. رله خراب یا چسبنده می تواند از انتقال برق به سیم پیچ کلاچ جلوگیری کند.

شماره ۳- سوئیچ های معیوب

سیستم‌های تهویه خودروهای مدرن برای عملکرد مؤثر بر استفاده از چندین سوئیچ متکی هستند. این سوئیچ‌ها مستقیماً بر انتقال نیرو به کلاچ A/C تأثیر می‌گذارند. از مهمترین این کلیدها می توان به کلیدهای فشار پایین، کلیدهای فشار قوی و سنسورهای دمای اواپراتور اشاره کرد. خرابی هر یک از این سنسورها می تواند کلاچ A/C را از کار بیاندازد.

علت خرابی کولر خودرو

شماره ۴- سیم کشی معیوب

مجموعه کلاچ کمپرسور تهویه نیرو و زمین را از طریق یک پیگتیل سیم کشی تامین می کند که در اکثر موارد از دسته سیم اصلی موتور خارج می شود. اگر شرایط باز روی هر سیمی در این مدار وجود داشته باشد، کلاچ کمپرسور کار نخواهد کرد. در برخی موارد، سیم کشی ممکن است خوب باشد، اما مهار مشکل است.

مشکلات فنی خودرو | چرا کلاچ کمپرسور کولر درگیر نمی شود؟ عیب یابی خودرو | نقص فنی خودرو | کلاچ کمپرسور و ایرادات آن |
مشکلات فنی خودرو | چرا کلاچ کمپرسور کولر درگیر نمی شود؟ عیب یابی خودرو | نقص فنی خودرو | کلاچ کمپرسور و ایرادات آن |

شماره ۵- شارژ مبرد کم

سوئیچ فشار پایین سیستم تهویه برای قطع انتقال برق به کلاچ کمپرسور در صورت فشار کم سیستم طراحی شده است. بنابراین، عدم کارکرد کلاچ کمپرسور اغلب به شارژ کم مبرد مربوط می شود.

شماره ۶- شارژ مبرد بالا

به همین ترتیب، سوئیچ فشار قوی یک سیستم تهویه برای قطع انتقال برق/ زمین به کلاچ کمپرسور در صورت بروز فشار بیش از حد طراحی شده است. اگر قرار باشد سیستمی با مبرد بیش از حد شارژ شود، سوئیچ فشار بالا به طور طبیعی عملکرد کلاچ را غیرفعال می کند. دانستنی های جالب خودرو و اینکه چرا کولر خودرو باد گرم می زند!

شماره ۷- کلاچ تهویه معیوب

با گذشت زمان، مجموعه کلاچ کمپرسور می تواند سن خود را نشان دهد. در بسیاری از موارد، یک کلاچ تهویه شروع به سُر خوردن کرده، زیرا صفحه کلاچ آن شروع به سایش می کند. در موارد دیگر، سیم پیچ مجموعه کلاچ A/C ممکن است به طور کامل از کار بیفتد و در نتیجه از درگیر شدن کلاچ جلوگیری شود.

شماره ۸- خرابی ماژول کنترل

یک کلاچ A/C دستورات عملیاتی خود را از طریق ورودی های ساخته شده توسط راننده، از طریق سر کنترل نصب شده روی داشبورد سیستم دریافت می کند. هر نوع خرابی در این واحد می تواند از روشن شدن سیم پیچ کلاچ جلوگیری کند.

مطالعه بیشتر  چالش های سر خوردن خودرو در زمستان را با این روش ها برطرف کنید!!!
خراب شدن ماژول کنترل در خودرو
خراب شدن ماژول کنترل در خودرو

بسیاری از سیستم ها همچنین سیگنال های سر کنترل را از طریق ECM/PCM خودرو هدایت می کنند. به همین دلیل، خرابی جزئی یک ماژول کنترل نیز می تواند منجر به کارکرد کلاچ کمپرسور شود.

نحوه درگیر کردن دستی کلاچ کمپرسور تهویه

موارد متعددی وجود دارد که درگیر کردن دستی کلاچ کمپرسور کولر می تواند ارزشمند باشد. شاید بهترین استفاده از این روش زمانی باشد که سعی می کنید مشخص کنید آیا کلاچ خود خراب شده است یا خیر. تهیه سیم پیچ کلاچ با منابع گرم و زمینی متناوب می تواند به شما در شناسایی دقیق علت اصلی مشکلات مربوط به کلاچ کمپرسور کمک کند.

مراحل زیر به شما کمک می کند تا به صورت دستی مجموعه کلاچ کمپرسور کولر خود را با استفاده از روش پرش درگیر کنید.

  • قطع سیم کشی کلاچ: ابتدا باید پیگتیل سیم کشی مربوط به مجموعه کلاچ کمپرسور خود را شناسایی و جدا کنید. سیم‌کشی این مجموعه معمولاً از پشت تهویه، در انتهای جلوی کمپرسور خودرو منشا می‌گیرد.
  • شناسایی سیم های برق و زمین: در مرحله بعد، باید پایه های برق و زمین را در این کانکتور شناسایی کنید. در صورت شک، همیشه از یک نمودار سیم کشی کارخانه یا کمک از میکانیک برای وسیله نقلیه خاص خود مشورت کنید.
  • سیم های جامپر: اکنون سیم های جامپر را برای هر دو قسمت برق و زمین مدار کنترل کمپرسور خود می سازید. مهم است که یک فیوز درون خطی در سیم جامپر که برای استفاده در سمت مثبت مدار در نظر گرفته شده است قرار دهید. همچنین چسباندن گیره ها به انتهای منبع این سیم های جامپر که می توانند به راحتی به پایانه های باتری شما متصل شوند، مفید است.
  • سیم های جامپر را قلاب کنید: اکنون زمان آن فرا رسیده است که سیم های جامپر جدید خود را وصل کنید. مطمئن شوید که سیم جامپر فیوز شده بین سیم مثبت سیم پیچ کلاچ و پایه مثبت باتری شما وصل شده باشد. به همین ترتیب، سیم جامپر باقی مانده را بین سیم منفی سیم پیچ کلاچ و پایه منفی باتری خود قلاب کنید.
  • تفسیر نتایج: بر اساس مشاهدات خود، اکنون می توانید تشخیص دهید که کلاچ A/C خراب است یا خیر. اگر کلاچ کمپرسور شما هنگام پرش درگیر نمی شود، تعویض کمپرسور توصیه می شود. درگیر شدن با حرکت ناگهانی صفحه کلاچ مجموعه به سمت عقب مشهود خواهد بود. اگر کلاچ کمپرسور تهویه شما هنگام پرش درگیر شود، تشخیص بیشتر مورد نیاز است، زیرا خطای اصلی در مدار کنترل سیستم قرار دارد.
درگیر شدن کلاچ کمپرسور سیستم تهویه در خودرو مشکلات فنی خودرو | چرا کلاچ کمپرسور کولر درگیر نمی شود؟ عیب یابی خودرو | نقص فنی خودرو | کلاچ کمپرسور و ایرادات آن | 22 شرقی دنیای مطالب فنی خودرو
درگیر شدن کلاچ کمپرسور سیستم تهویه در خودرو مشکلات فنی خودرو | چرا کلاچ کمپرسور کولر درگیر نمی شود؟ عیب یابی خودرو | نقص فنی خودرو | کلاچ کمپرسور و ایرادات آن | ۲۲ شرقی دنیای مطالب فنی خودرو

تعویض کلاچ کمپرسور کولر گازی یا تعویض کلی کمپرسور کولر

در گذشته، تعویض کلاچ تهویه به عنوان جایگزینی مطلوب برای جایگزینی کامل کمپرسور کولر تلقی می شد. با این حال، امروزه به ندرت چنین است. تقریباً همه تولیدکنندگان بزرگ خودرو در حال حاضر تعویض کمپرسور را در صورت خرابی کلاچ A/C توصیه می کنند. امروزه، کمپرسورهای تهویه مطبوع پس از فروش را می توان با هزینه ای معقول خریداری کرد.

کلاچ کمپرسور سیستم تهویه خودرو
کلاچ کمپرسور سیستم تهویه خودرو

همچنین مهم است که این واقعیت را در نظر بگیریم که تعویض کلاچ تهویه نیاز به استفاده از ابزارهای تخصصی دارد و معمولاً بسیار بیشتر از جایگزینی کامل کمپرسور سیستم تهویه است. در واقع، بسیاری از کلاچ های تهویه امروزی دیگر به طور مستقل قابل تعمیر نیستند. این امر با حذف کامل امکان تجدید کلاچ، نیاز به تعویض کمپرسور دارد.

4/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیفرانسیل خودرو چیست؟ نحوه عملکرد + اجزای تشکیل دهنده آن

mortazavi

انواع کلاس بدنه خودروها را بشناسید

نیما شیرازی

چگونه عمر خودروی خود را افزایش دهیم؟

سجاد ناجی

نظر دهید.