مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

شرح کروز کنترل هوشمند smart Cruise control

کروز کنترل هوشمند یا smart Cruise control  امروزه در خودروهای لوکس و گران قیمت به کار می رود از قابلیت های بسیار زیادی برخوردار است.  سیستم های هوشمند خودرو امروزه رانندگی را برای افراد بسیاری راحت تر کرده است. همراه باشید با یکی دیگر از مطلب فنی خودرو، تا  جزئیاتی در مورد سنسور ACC، سنسور SCC را ذکر کنیم.

همه چیز درباره کروز کنترل هوشمند خودرو

با پیشرفته تر شدن خودروها، سیستم های هوشمندی نیز بر روی آنها نصب می شود که هرکدام کاربردهای متفاوتی دارند، در این میان کروز کنترل هوشمند نیز یکی ار سیستم های مورد استفاده برای تشخیص فاصله به کار می رود و سرعت خودرو را بر اساس سرعت مورد نظر راننده تنظیم می کند.

حسگرهایی که درون این سیستم به کار گرفته شده خاص هستند و سرعت ماشین را طبق فاصله خودروی جلویی تنظیم میکند و در صورتی که سرعت خودرو از حد مجاز کاهش پیدا کند، سرعت خودرو به طور هوشمند از هدایت کروز کنترل خارج می شود.

  • عملکرد کروز کنترل هوشمند 
    • نحوه نمایش پیغام کروز کنترل رادار 
    • نحوه استفاده از کروز کنترل هوشمند SCC در خودرو
    • مزایای کروز کنترل هوشمند خودرو SCC
  • نشانه های خرابی در کروز کنترل هوشمند 
    • روشن شدن چراغ موتور 
    • خراب بودن سنسور سرعت 
    • خراب بودن فیوز یا رله 
    • مشکل در سیم کشی 
    • خراب بودن سوئیچ کروز کنترل هوشمند 
    • خراب بودن سوئیچ چراغ ترمز 
    • وجود یک نشت خلا

اما این سیستم قابلیتی بیشتر از یک ثابت نگهدارنده سرعت می باشد و بسیار در بزرگراهها و آزاد راهها عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. از این سیستم با نام های دیگری مانند: کروز کنترل رادار، کروز کنترل مستقل، کروز کنترل هوشمند شناخته شده است و معمولا یک رادار در پشت پنجره و یا در زیر سپر قرار میگیرد که در برخی دیگر از خودروها ممکن است به صورت لیزر استفاده شود. از قابلیت های این فناوری می توان به کاربرد آن هم در روز و هم در شب اشاره کرد که در برخی گزارشات نشان داده شده که در مواقع بارندگی، مه و یا برف این سیستم عملکردش دچار اختلال خواهد شد.

عملکرد کروز کنترل هوشمند

از تکنولوژی کروز کنترل هوشمند، از جمله مهمترین فناوری هایی است که در آینده بسیار پر اهمیت خواهد شد و بیشتر برای آینده خودروهایی که قرار است بدون راننده تولید شوند یک گزینه بسیار مهم و اولویت دار است. اما عملکرد این سیستم به این صورت است زمانیکه خودرویی در قسمت جلویی حس شود، هشدار این سیستم فعال خواهد شد بدون اینکه راننده بخواهد آن را به فعال کند و در این زمان سرعت سیستم با کمک ترمز بیشترین نیروی پتانسیل ترمز را کاهش می دهد و البته این ترمزگیری احساس ناخوشایندی برای خودرو یا سرنشینان به وجود نمی آورد.

نحوه نمایش پیغام کروز کنترل رادار

این عمل در صفحه نمایش اطلاعات یا کیلومتر شمار به شکل پیغام “break” و یا “break now” نشان داده می شود و در برخی مواقع ممکن است به شکل صدایی رسا به گوش راننده برسد، در مقابل؛ زمانی که این سیستم درگیر نباشد بازهم به عملکرد خود ادامه می دهد و به ردیابی موانع یا ترافیک پیش روی خود مشغول است که راننده را از وجود مانع، خودروهای دیگر و … آگاه می کند.

کروز کنترل هوشمند |  Cruise control smart | سیستم های هوشمند خودرو | مطلب فنی خودرو | سنسور ACC | سنسور SCC | سیستم تشخیص فاصله

نحوه استفاده از کروز کنترل هوشمند CCSدر خودرو

برای استفاده از این فناوری کافیست که دکمه Set را فشار داده تا سرعت مورد نظر در SCC تنظیم شود و برای کم و زیاد کردن سرعت می توانید از دکمه های + و – استفاده کنید. همچنین با استفاده از دکمه های کوتاه، متوسط و بلند می توان سرعت مورد نظر با خودروی جلویی را هم تنظیم کرد و در برخی از خودروها این سه حالت با شماره های ۱،۲، ۳ نشان داده است.

مسیر جاده به صورت بی نهایت یا خطوط همگرا نشان داده می شود و زمانی که رادار ماشین جلویی را تشخیص دهد به صورت یک آیکن خودرو و یا تغییر رنگ آیکون ماشین به راننده اطلاع داده می شود.

چنانچه خودرو را برای بار اول میخواهید استفاده کنید و یا این سیستم به تازگی بر روی خودروی شما نصب شده است بهتر است فاصله انتخابی را در طولانی ترین مسیر قرار دهید تا به مرور زمان بتوانید در شرایط مختلف تنظیمات مختلفی را هم بر روی آن اعمال کنید.

مطالعه بیشتر  پلتفرم بدنه خودرو چیست؟

همانطور که گفته شد، این فناوری با استفاده از راداری که دارد ماشین های پیش روی خود را شناسایی می کند و به روش های گفته شده به راننده گزارش دهد. در مدل کروز کنترل هوشمندی که به طور معمول تمامی رنج ها را دارند و به اصطلاح فول رنج هستند، از دو رادار استفاده می شود که یکی از این مدل ها برای محدوده ۳۰ متر و دیگری برای محدوده ۱۸۰ متر مورد استفاده قرار میگیرد.

زمانی که قرار بود این سیستم به صورت رسمی وارد بازار شده و بر روی خودروها اعمال شود بین استفاده از لیزر و یا رادار اختلاف نظرهایی وجود داشت، اما مشخص شد که لیزر در آب و هوای بد هم ممکن است اختلالاتی در رساندن اطلاعات داشته باشد، از همین رو از رادار استفاده کردند که به مراتب هزینه پایین تری نیز دارد.

انواع سیستم ترمز در خودرو: معرفی سیستم ترمز BAS یا همان EBA

لازم است بدانید که این سیستم با گذشت سالها پیشرفت بسیار چشمگیری و یا دقت بالا در همه شرایط آب و هوایی را نداشته و جدیدا در مدل خودروهای پورشه از یک سیستم InnoDrive استفاده میکنند که باعث می شود خودرو در همه حالت ها شتاب جانبی خود را حفظ کند (مخصوصا در پیچ ها) به این شکل که دیگر نیازی راننده در پیچ ها هدایت خودرو را به دست گیرد و این سیستم به مصرف سوخت کمتر هم کمک زیادی می کند.

مزایای کروز کنترل هوشمند خودرو SCC

  • کاهش مصرف سوخت
  • قابلیت نصب بر روی مدل خودروهای سواری متنوع و خودروهای باری
  • رانندگی ساده و اطمینان بخش
  • مناسب برای افراد دارای محدودیت و جانبازان
  • مناسب برای افراد با مشکلات: کمر درد، زانو درد و دیسک کمر
  • نصب سریع و راحت
  • قابلیت جابجایی به خودرویی دیگر
  • عدم تاثیرگذاری بر روی لنت ترمز

کروز کنترل هوشمند |  Cruise control smart | سیستم های هوشمند خودرو | مطلب فنی خودرو | سنسور ACC | سنسور SCC | سیستم تشخیص فاصله

کروز کنترل تطبیق پذیر یا همان هوشمند بیشتر بر روی مدل خودروهای لوکس استفاده می شود و علاوه بر مزایا و ویژگی های توصیف شده از این فناوری، ایمنی خودرو را نیز تامین میکند. از این سیستم ها برای ترافیک های شهری نیز استفاده می کنند.

اجزای تشکیل دهنده این حسگر هوشمند مانند: پردازشگرها، سنسورها، دخالت به صورت اکتیو بر روی گاز و ترمز همه برای ترمز اضطراری خودکار هم لازم هستند و چنانچه فاصله با خودروی جلویی در حال کم شدن سریع باشد و البته راننده در این لحظه هم واکنشی نشان ندهد، ترمز اضطراری فعال می شود و عمل می کند که این سیستم توانایی تشخیص عابر پیاده را هم دارد.

نشانه های خرابی در کروز کنترل هوشمند

براساس توضیحاتی که ارائه شد، کاملا واضح است که وجود این سیستم در خودروهای امروزی بسیار مهم است چرا که به امنیت خودرو و راننده کمک زیادی میکند و مزایای بسیار دیگری نیز دارد! اما هر سیستمی در هر وسیله نقلیه ممکن است در برخی مواقع با اشکالاتی مواجه شود که عملکرد آن را با تاخیر و یا نادرست نشان دهد، در ادامه به بررسی شایع ترین دلایل خرابی کروز کنترل می پردازیم…

۱) روشن شدن چراغ موتور

خودروهای مدرن امروزی دارای یک کامپیوتر هستند که در واقع واحد کنترل الکترونیکی خودرو می باشد و وظیفه دارد تا درستی کارکرد موتور، گیربکس و ترمز ها را با کمک سنسورها به راننده اطلاع دهد. چنانچه این واحد کنترل یا کامپیوتر خودرو اطلاعاتی نادرست دریافت کند سریعا چراع موتور روشن می شود و هشدار را نشان می دهد که در قسمتی از خودرو اشکالی وجود دارد و نمی تواند کار خود را درست انجام دهد، در این مواقع سیستم کروز کنترل را به عنوان یک معیار ایمنی غیرفعال کرده تا از آسیب رساندن به موتور خودرو جلوگیری کند!

۲) خراب بودن سنسور سرعت

گفته شد که سیستم تشخیص فاصله یا همان کروز کنترل سرعت مناسب خودرو را حفظ می کند و البته این کار را با دریافت اطلاعات از سنسور سرعت انجام می دهد که در چرخ های خودرو قرار گرفته اند، دریافت اطلاعات نادرست از سنسور سرعت باعث می شود که سنسور کروز کنترل هم نتواند به خوبی عملکرد خود را نشان دهد و به نوعی متوقف شود.

۳) خراب بودن فیوز یا رله

در خودروها انواع فیوزها و رله ها به کار رفته است که به سیستم های مختص به خود وصل شده اند و عملکرد درست آنها بسیار مهم است، اما اگر یکی از این فیوزها و یا رله ها خراب شود ممکن است جریان لازم برای عملکرد سیستم کروز کنترل هوشمند را متوقف کرده و ایجاد مشکل کند که باید در ابتدا رله یا فیوز دارای مشکل شناسایی شده و سپس نسبت به تعویض آن اقدام شود.

مطالعه بیشتر  آشنایی با اجزای متفاوت آیرودینامیک

۴) مشکل در سیم کشی

سیم کشی ها جریانات اصلی از سیستم ها و سنسورها را دریافت و ارسال می کنند، پس ایجاد یک مشکل به ظاهر کوچک در سیم کشی خودرو می تواند عملکرد خودرو را با مشکل مواجه کند و البته این موضوع مشکل در سیم کشی بیشتر در قسمت زیر کاپوت است که به وجود می آید و قطعی در برخی سیستم ها را ایجاد میکند.

۵) خراب بودن سوئیچ کروز کنترل هوشمند

سوئیچ ها به مرور زمان و استفاده مداوم دچار خرابی و فرسودگی می شود و به درستی نمی توانند در زمان فشرده شدن سیگنال درست را به سنسورها ارسال کنند، چنانچه سیستم تشخیص فاصله در خودروی شما به درستی کار نمی کند باید موارد مختلفی را تست و بررسی کنید که در صورت نداشتن دانش و یا مهارت کافی حتما از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

سنسور اکسیژن: نشانه های خرابی، تست و رفع عیب یابی آن 

۶) خراب بودن سوئیچ چراغ ترمز

چراغ ترمز یک بخش معم در سیستم کنترل سرعت می باشد و سیستم باید از طریق ترمز متصل شود که زمان فشار دادن پدال ترمز، خاموش شود چنانچه اشکالی در سوئیچ ترمز وجود داشته باشد، طبیعتا چراغ ترمز هم وجود نخواهد داشت و برای رفع این مشکل نیاز است تا در سریعترین زمان به میکانیک متخصص و یا تعمیرگاه مراجعه شود.

۷) وجود یک نشت خلا

این ایراد در خودروهای قدیمی تر به وجود می آید که یک خلا ایجاد شده به وسیله موتور در زمان کار با سیستم کروز کنترل شکل می گیرد که چنانچه نشتی داشته باشد به مروز باعث خراب شدن سیستم کروز کنترل می شود و البته این مشکل در مدل خودروهای لوکس و به روز تر وجود ندارد چرا که از سیستم کروز کنترل برقی استفاده می کنند.

خطرات احتمالی کروز کنترل Smart Cruise control

مسلما می دانید که هر سیستم هوشمند با وجود دقت بالا باز هم ممکن است دچار ایراداتی باشد و در مواقعی نتواند به درستی کار کند، سیستم کروز کنترل نیز مانند هر سیستم دیگری دارای عیب هایی می باشد که می تواند خطراتی برای خودرو و راننده به وجود آورد. در برخی قسمت هایی از این مطلب فنی خودرو به این موضوع اشاره شد که این سیستم هوشمند ممکن است در شرایط برفی، بارانی و مه نتواند به درستی عمل کند و علت این کار نیز همان ثابت نگه داشتن سرعت خودرو می باشد که در زمان سُر بودن مسیر و جاده باز هم سرعت خودرو در یک حالت ثابت است و در این حالت باعث می شود که چرخ های خودرو بیش از اندازه چرخش داشته باشد و کنترل خودرو به سختی انجام شود.

به خصوص در فصل های سرد و زمستانی سال که اصطکاک چرخ ها کم می شود باعث می شود که شرایط رانندگی حساس تر باشد و همانطور که گفته شد وجود این سنسور در خودروها باعث شده تا اطمینان رانندگان بسیار بیشتر شود و به مراتب خواب آلودگی آنها در مسیرهای طولانی نیز بالاتر برود که به نوعی به این سیستم تکیه می کنند.

برای اطلاع از دیگر قطعات خودرو و نحوه عملکرد هریک از آنها پیشنهاد می شود مطالب فنی خودرویی سایت خبرگزاری ۲۲ شرقی را دنبال کنید تا به اطلاعات عمومی و البته ضروری خود در زمینه خودرویی کمک زیادی کرده باشید.

مطالب قرار داده شده یکی از نیازهای اساسی هر راننده ای است که باید بداند چرا که شناخت از این قطعات باعث می شود تا در زمان بروز مشکل و یا عملکرد نادرست هریک از سیستم ها و چراغ های هشدار بتوانید تصمیم گیری درست تری داشته باشید و از بروز حوادث و یا آسیب جدی به این قطعات جلوگیری کنید که الیته هزینه های زیادی نیز ممکن است در برداشته باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دریچه گاز ماشین چه نقشی در سیستم احتراق خودرو دارد؟ 

mortazavi

مزایا و معایب + علائم خرابی ترمز abs

mortazavi

روغن موتور پایه گیاهی چیست؟

mortazavi

نظر دهید.