مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

کروز کنترل خودرو و شیوه استفاده صحیح از آن

کروز کنترل خودرو | نحوه کار کروز کنترل | چگونه کروز کنترل را فعال کنیم | قیمت کروز کنترل | نصب کروز کنترل | مجله ماشینی ایران

کروز کنترل خودرو امروزه به یکی از ابزارهای کاربردی در ماشین تبدیل شده است. نحوه کار کروز کنترل از چند مرحله کلی تشکیل شده است که در بعضی موارد هم این فرایندها با توجه به سیستم فنی خودرو تغییرات کوچکی دارند. همان طورکه می دانید انواع کروز کنترل در بازار وجود دارد اما شما باید قبل از خرید حتما اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید کروز کنترل مناسب خودرتان را انتخاب کنید. قیمت کروز کنترل یکی از دغدغه های خریداران این فناوری است که شما می توانید با شناخت درست نسبت به این مسئله خریدی را حت را تجربه کنید. دقت داشته باشید که نصب کروز کنترل یک کار تخصصی بشمار می آید و حتما باید توسط متخصصین این حوزه انجام شود. البته برای بسیاری از رانندگان این سوال مطرح است که چگونه کروز کنترل را فعال کنیم؟ ما در ادامه مطلب به پاسخ این سوال نیز می پردازیم.

اگر بخواهیم تعریفی صحیح نسبت به این فناوری داشته باشیم می توان گفت کروز کنترل سیستمی است که می تواند سرعت خودرو را در یک وضعیت ثابت نگه دارد. نحوه کار کروز کنترل به این صورت است که با استفاده از میزان هوای ورودی به محفظه احتراق وظیفه اصلی خود را انجام می دهد که همان کنترل سرعت خودرو می باشد. در این سیستم امکان تثبیت سرعت خودرو در شرایط مختلف بدون استفاده از پدال گاز از طریق کلیدهای واسط نیز فراهم شده است. راننده می تواند بعد از نصب کروز کنترل دیگر با خیال راحت فشاری روی پدال گاز وارد نکند و شاهد باشد که خودرو همچنان در سرعتی ثابت حرکت می کند. این فناوری در مسیرهای طولانی مثل جاده های بین شهری بسیار کاربرد دارد.

نحوه کار کروز کنترل ماشین 

همان طور که گفتیم کروز کنترول برای مسیرهای طولانی بسیار مناسب است. میزان سرعت این سیستم در مقابل عواملی مثل سربالایی،سراشیبی و وزش باد شدید تغییری نمی کند. این فناوری برای سرعا کمتر از پنجاه کیلومتر طراحی نشده است و حتی در صورت فعال شدن می تواند به سیستم فنی خودرو شما آسیب وارد کند. این مسئله پاسخ برخی از رانندگان است که می گویند چگونه کروز کنترل را فعال کنیم؟ در حالی که سرعت آنها کمتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت است و همین مسئله در بسیاری از موارد موجب فعال نشدن این سیستم می شود. پیشنهاد میکنیم بخوانید که در خودروها چه آپشن های امنیتی وجود دارند؟

هر کدام شرکت های خودروسازی با توجه به نوع طراحی و تولید ماشین سیستم کروز کنترل را در جایی خاص قرار می دهند.  اما به طور معمول شرکت های خودروسازی دکمه کروز کنترل را در قیمت هایی از خودرو مثل فرمان، دسته برف پاک کن کنار فرمان و … قرار می دهند. نحوه کار کروز کنترل برای غیر فعال شدن اینگونه است که  در خودروهای اتوماتیک شما با فشار پدال ترمز می توانید این کار را انجام دهید و در ماشین های دنده‌ای با فشار پدال کلاچ که دلیل اصلی این کار راحت بودن راننده برای غیر فعال کردن کروز کنترل در سریعترین زمان ممکن است.

مطالعه بیشتر  اشتباهات رانندگی که بسیار خطرناک هستند...

دکمه های کروز کنترل خودو

کروز کنترل هم مانند سیستم های دیگر در خودرو دارای دکمه هایی است که از طریق آن راننده بتواند این سیستم را مدیریت کند.

این دکمه ها عبارت اند از:

  • on/off
  • set/acce
  • cost/decelerate
  • resume،cancel

بهتر است بدانید نام این دکمه ها بر اساس شرکت سازنده خودرو کمی متفاوت است. ما در ادامه مطلب به توضیح این دکمه ها می پردازیم.

 on/off

این دکمه در بیشتر وسایل برقی کاربرد دارد که وظیفه اصلی آن خاموش و یا روشن کردن است.

 set/accel

این دکمه وظیف دارد زمانی که شما سرعت ماشین را به میزان دلخواه رساندید آن را ثابت نگه دارد. شما می توانید با فشار دادن دکمه accel میزان سرعت ثابت خودرو را افزایش دهید که به طور معمول با هربار فشردن این دکمه یک کیلومتر در ساعت به سرعت ماشین شما اضافه می شود.

 cost/decelerate

این دکمه می تواند میزان سرعت ثابت خودرو شما در حالت کروز کنترل کاهش دهد. شما با فشردن این دکمه این یک سرعت کیلومتر بر ساعت میزان سرعت ماشین را کاهش می دهید.

resume مهمترین دکمه کروز کنترل خودرو

چگونه کروز کنترل را فعال کنیم زمانی که آن را با فشار دادن پدال ماشین غیر فعال کرده ایم؟ شما می توانید با استفاده دکمه resume سیستم کروز را دوباره فعال کنید. دقت داشته باشید زمانی که این حالت دوباره فعال می شود خودرو با آخرین میزان سرعتی که در حافظه اش ذخیره شده است به حرکت خود در حالت کروز کنترل ادامه می دهد.

 cancel

همان طور که گفتیم شما می توانید با استفاد از پدال ها در خودرو سیسیتم کروز کنترل را غیر فعال کنید. اما در بعضی خودروها نیز دکمه cancel برای همین مسئله طراحی شده است.

چگونه کروز کنترل را فعال کنیم؟

به طور معمول شرکت های خودروسازی روی فرمان ماشین و یا اهرم کنار فرمان دکمه هایی را جاگذاری کرده اند که به با آن می توانید کروز کنترل را فعال کنید. نماد این دکمه به طور معمول On/Off یا Cruise است. شما پس از فشار دادن دکمه Cruise باید سرعت ماشین را به میزان دلخواه برسانید و بعد دکمه Set را بزنید تا میزان شتاب ماشین افزایش پیدا کند. این دکمه در بسیاری از خودروها که دارای کروز کنترل هستند به همین صورت قرار دارند.

مطالعه بیشتر  سیستم تعلیق مولتی لینک را در مجله خبر خودرو بخوانید...

شما برای خارج کردن کروز کنترل از مدار در خودروهای دستی می توانید با فشار دادن کلاچ این کار انجام دهید و در ماشین های اتومات نیز می توانید با فشار دادن پدال ترمز سیستم کروز کنترل را غیر فعال کنید. زمانی که از دست اندازها عبور میکنیم آیا ترمز گرفتن کار درستی است یا خیر؟

زمانی که شما سیسیتم کروز کنترل را از مدار خارج کرده اید و می خواهید دوباره آن را به تنظیمات قبل باز گردانید می توانید از دکمه Resume استفاده کنید.

قیمت کروز کنترل

قیمت کروز کنترل در مدل های مختلف آن متفاوت است. برخی کروز کنترل ها دارای امکانات ویژه ای هستند که به طور معمول روی خودروهای لوکس نصب می شوند. این نوع کروز کنترل ها دارای سنسورهایی هستند که می توانند موانع را در مسیر پیشرو تشخیص دهند. این سنسورها می توانند میزان فاصله را باخودروهای جلویی و عقبی تشخیص می دهند و در صورت استاندارد نبودن این میزان از فاصله به طور خودکار با افزایش و کاهش سرعت خودرو آن را تنظیم می کنند تا به حد استاندارد برسد. این قابلیت در کروز کنترل هایی موجود است که دارای قیمت بالایی هستند اما می توانند در بسیاری از موارد جان شما و بقیه سرنشینان را نجات دهند.

نصب کروز کنترل

استفاده از سیستم کروز کنترل خودرو برای بسیاری ار رانندگان لذت بخش است. بسیاری از رانندگانی که صاحب خودروهایی مثل پراید هستند دوست دارند از این سیستم استفاده کنند. بهتر است بدایند شما می توانید برای خودروهایی مثل پراید و … که این سیستم را ندارند کروز کنترل را از بازار تهیه کنید.

ما پیشنهاد می کنیم که برای نصب این قطعه از متخصصین کمک بگیرید زیرا کروز کنترل به طور مستقیم با سیستم احتراق و موتور خودرو شما در ارتباط است که در صورت نصب اشتباه می تواند آسیب هایی اساسی به سیستم فنی ماشین شما وارد کند. اما جدا از مسئله برای نصب کروز کنترل خودرو ما پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام برای خرید این فناوری پیشرفته حتما اطلاعات کافی درباره شیوه عملکرد و انواع آن داشته باشید. بهتر است بدایند داشتن این اطلاعات می تواند به شما در انتخاب مناسب ترین مدل کروز کنترل کمک کند و در کنار این موضوع با توجه به دلیل شناختی که شما نسبت به این فناوری پیدا کرده اید با انتخاب درست به احتمال زیاد قیمت پایین تری را هم برای تهیه آن پرداخت می کنید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

انواع دیفرانسیل خودرو و عملکرد هریک از آنها

mortazavi

بوق خودرو و راه های عیب یابی آن در سری نکات آموزشی و فنی ماشین

mortazavi

دلیل قطع شدن صدای دزدگیر ماشین در آموزش های فنی خودرو

mortazavi

نظر دهید.