مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

کد شناسایی خودرو چیست؟

کد شناسایی خودرو دارای اهمیت ویژه ای می باشد. دریافت شناسه خودرو از موارد مهم بشمار می آید. استعلام شماره وین خودرو در زمان درست می تواند به شما کمک بسیار بزرگی کند. شماره vin در برگ سبز از آن دسته نکاتی است که هر راننده ای باید نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشد. ما در ادامه مطلب به نمونه vin خودرو می پردازیم.

بیشتر رانندگان در زمان خواندن اطلاعات پشت کارت خودرو خود متوجه کد ۱۷ رقمی شده اند که نظرشان را جلب کرده است. این کد را در وسایل نقلیه شماره VIN خودرو می نامند. کد شناسایی خودرو که آن را شماره شناسی نیز می نامند مثل اثر انگشت عمل می کند و هر ماشین کد vin خاص خود را دارد. خیلی از رانندگان با نمونه vin خودرو رو به رو شده اند و نمی دانند که کارایی آن چیست؟

کد VIN خودرو در واقع مخفف اصطلاح Vehicle Identification Number می باشد که در یک کد ۱۷ رقمی متشکل از اعداد و حروف انگلیسی مختلف به وجود آمده که برای تشخیص ماشین ها به کار می رود. خیلی از کارشناسان این کد را با عنوان شماره شناسایی خودرو نیز می شناسند.

برای همه شما عزیزان این موضوع ثابت شده است که هر انسان یک اثر انگشت خاص دارد و همین مسئله یکی از راه های تشخیص تفاوت های انسان ها بشمار می آید. این مسئله در دریافت شناسه خودرو نیز کاربرد دارد که در واقع همان کد vin است. بهتر است بدانید این موضوع در کل دنیا مطرح است و شما به هیچ عنوان نمی توانید با استعلام شماره وین خودرو در نهایت به دو ماشین برسید زیرا این مسئله بر خلاف این قواعد است.

همان طور که گفتیم کد vin دارای اطلاعات با ارزشی است که راننده باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد. این اطلاعات عبارتند از:

  • مشخصات ماشین
  • کشور تولید کننده  ماشین
  • محل تولید خودرو
  • سال تولید خودرو
  • مدل دقیق خودرو
  • مشخصات شرکت تولید کننده خودرو
  • مشخصات موتور ماشین

شما می توانید با داشتن اطلاعات کافی نسبت به هر نمونه vin خودرو به شناخت خوبی از آن برسید. شما باید در درجه اول بدانید که این کد چه اطلاعاتی را به شما منتقل می کند.

مطلب پیشنهادی: چه تفاوتی بین بنزین معمولی و سوپر وجود دارد؟

کد شناسایی خودرو کجا است؟

به طور معمول اطلاعات vin خودرو در جاهایی خاص قابل مشاهده است که عبارتند از:

  • زیر شیشه جلو کنار راننده خودرو
  • فایروال محفظه موتور
  • چهارچوب در کنار راننده

شما تا به اینجا قدم اول را برای شناخت کد وین برداشته اید و در ادامه می توانید شناخت خوبی نسبت به این کد پیدا کنید. البته بهتر است بدانید شماره vin در برگ سبز ماشین نیز موجود است.

مطالعه بیشتر  خودروهایی با فرمان سمت راست در کدام کشورها وجود دارند؟

تفسیر اطلاعات کد وین

همان طور که گفتیم نمونه vin خودرو  یک خط اطلاعات قابل توجه است ۱۷ رقمی است که متشکل از اعداد و حروف می باشد. اعدادی که در این کد به کار می رود ۱ تا ۹ می باشند و حروف الفبای انگلیسی به جز O  و Q نیز از چپ به راست نقش قابل توجهی در شکل دادن این کد دارند.

برای دریافت شناسه خودرو به هیچ عنوان نگرانی نداشته باشید زیرا سازمان استانداردسازی بین المللی وظیفه دارد این کد را تعریف کند. اما در این میان هر کدام از شرکت های خودروسازی یک الگو خاص برای تعریف این کدها دارند. البته این مسئله در استعلام شماره وین خودرو هیچ مشکلی به وجود نمی آورد. اگر می خواهید نام شرکت تولید کننده خودرو مورد نظرتان را بررسی کنید می توانید از طریق شماره های وین این کار را انجام دهید.

جایگاه اولین عددهای سمت چپ کدشناسایی خودرو

این سه رقم که در ابتدای شماره قرار دارد در واقع معرف شرکت تولید کننده ماشین می باشد. این رقم ها در ابعاد جهانی تعریف شده اند به هیچ عنوان نمی توان آن را به یک شرکت و یا سازمان خاص محدود کرد. اولین رقم نشان دهنده این است که خودرو در چه منطقه هایی از نظر جغرافیایی تولید شده است.

گیربکس اتوماتیک

اگر بخواهیم مثالی دراین مورد بزنیم می توان گفت عدد یک مربوط به خودروهایی است که در کشور کانادا ساخته شده اند، عدد ۳ معرف کشور مکزیک و در نهایت اعداد یک تا ۵ در واقع معرف کشورهای منطقه آمریکای شمالی می باشند. این تقسیم بندی ها باعث می شود که استعلام شماره وین خودرو بسیار راحت پیش برود.

جایگاه اعداد دو رقمی کد شناسایی vin خودرو

این کدها وظیفه دارند شرکت تولید کننده ماشین را به همراه برند آن به طور کامل معرفی کنند. اگر بخواهیم مثالی در این مورد بزنیم می توان گفت اگرشما صاحب خوردویی باشید که متعلق به شرکت کرایسلر باشد به طور طبیعی باید در این جایگاه حرف C  را مشاهده کنید. دقت داشته باشید که شناسایی کارخانه تولیدکننده خودرو همیشه کار آسانی نیست زیرا هر کدام از ماشین ها دارای یک کد خاص برای شناسایی خودرو خود هستند.

جایگاه ۴ تا ۸ کد وین ماشین

این جایگاه درباره توضیحات خودرو است. این کدها برای شناسایی مدل خودرو، نوع و کد موتور، مدل بدنه و در بعضی موارد هم  سیستم ایمنی ماشین هستند.

مطالعه بیشتر  آسیب به قاب یا بدنه خودرو (5 علامت مهم که باید مراقب آنها بود)!

جایگاه اعداد ۸ تا ۱۰

این جایگاه مرتبط با کد امنیتی خودرو می باشد. این کد امنیتی را (رقم چک) نیز می‌گویند. این رقم نشان درستی کد VIN است. دست بودن شماره شناسایی خودرو با الگوریتم‌های خاص تولید (رقم چک) منحصر به فرد انجام می شود که بر هر راننده ای مسئله مهم بشمار می آید. اگر شما بخواهید این کار را انجام دهید می توانید با استفاده از شماره vin در برگ سبز به آزمون و خطای این موضوع بپردازید.

۶ عدد نهایی کد شناسایی خودرو

این اعداد نشان دهنده خودرویی خاص هستند. بقیه اعداد و حروفی که پیش از این کد VIN قرار می گیرند نشان دهنده همه ماشین های ساخته شده در یک سال خاص و توسط یک شرکت خودروسازی خاص می باشند که ماشین را منحصر به فرد جلوه می دهد. شرکت های خودروسازی در سال تعداد مشخصی ماشین تولید می کنند و روی هر کدام یک کد شناسایی خاص را درج می کنند. این کدهای شناسایی ماشین مثل همان IME موبایل شما است که آن گوشی را از بقیه تمایز می دهد.

استعلام خلافی ماشین با کد vin

رانندگان می توانند به راحتی جهت دریافت لیست خلافی خودروی خود، شماره وی آی ان (VIN) پشت کارت خودرو را به یکی از سه شماره زیر پیامک کنند:

  •       ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰
  •       ۳۰۰۰۵۱۵۱
  •       ۱۱۰۰۰۵۱۵۱

 بعد از ارسال کد VIN خودرو به شماره‌های که ذکر می توانید به راحتی خلافی ماشین را به علاوه شناسه قبض و شناسه پرداخت را دریافت کنید. شما با اسفاده از روش می توانید برای پرداخت جریمه خودروی خود اقدام نمایید. استفاده از این روش می تواند در زمان و میزان هزینه های شما صرفه جویی قابل توجهی را به وجود آورد.

خرید قطعات اصلی خودرو با کد vin

یکی از فرایندهای رایج در شرکت‌های خودروسازی این است که بیشتر قطعات جانبی اصلی را بر اساس VIN خودرو دسته بندی می‌کنند. شما می توانید برای خرید هر قطعه جانبی اصل که در نظر دارید شماره شناسایی خود را نیز وارد کنید تا قطعه مورد نظرتان را به دست آورید. اگر کد را از یاد بردید پیشنهاد می کنیم برای یاداوری آن به شماره vin در برگ سبز مراجعه کنید.

استعلام بیمه با کد vin

برای استعلام بیمه خودرو می‌توانید از طریق کد VIN اقدام کنید. البته استعلام از طریق سامانه سنهاب انجام می‌شود. همان طور که مشاهده کردید کد vin حتی در صنعت بیمه خودرو نیز کاربردی اساسی دارد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

علت روشن شدن چراغ ABS در نکات فنی خودرو ۲۲ شرقی

mortazavi

با دنده اتوماتیک این کارها را انجام ندهید!

mortazavi

گرم کن صندلی و سرد کن صندلی در خودروها چگونه عمل می کنند؟

mortazavi

نظر دهید.