مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

بررسی کد خطای تشخیصی P0606 Code + نحوه رفع کد

کد خطای تشخیصی P0606 Code + نحوه رفع کد

تصور کنید که برای یک سفر برنامه ریزی کرده اید و راهی می شود، در طول سفر مشکلات یا خرابی خودرو چالش بسیار استرس زایی است که هر فردی ممکن است با آن روبه رو شود هر چند که شاید شما همین اواخر خودروی خود را سرویس کرده باشید بازهم ممکن است برخی قطعات مشکلات خود را به طور ناگهانی بروز دهند. ممکن است این مشکلات جزئی باشند و خیلی راننده و سرنشینان را مضطرب نکنند اما به همان نسبت نیز یک سفر جاده ای را با چالش های زیادی روبه رو می کنند. کد خطای P0606 در خودرو، علائم و راههای برطرف کردن آن با استفاده از یک ابزار اسکن با کیفیت قابل شناسایی و برطرف کردن است چرا که سریعا می تواند تشخیص دهد ایراد کار از کجاست.

یکی از این کدهای خطا که ماهیت نسبتاً قطعی دارد، DTC P0606 است. این کد نشان دهنده مسائل مربوط به ECM (ماژول کنترل موتور) یا PCM (ماژول کنترل نیرو محرکه) است و هر زمان که نمایان می شود باید کاملا جدی گرفته شود. توجه نکردن به هشداری که این کد خطا ارائه می دهد، می تواند مشکلات جدی تری برای شما به وجود بیاورد.

کد عیب تشخیصی P0606 نشان دهنده یک مشکل عملکردی مربوط به ECM/PCM خودرو است. این بدان معناست که ECM/PCM وسیله نقلیه شما به روشی غیر از آنچه انتظار می رود کار می کند. در حالی که این خطا اغلب به عنوان یک کد مهم برای ECM/PCM خودرو عمل می کند، مشکلات برق یا ورودی زمین نیز می تواند مقصر باشد.

کد P0133

برای درک بهتر این نکته، ابتدا باید عملکرد ECM/PCM خودرو را درک کنید. این کنترل‌کننده برای نظارت بر ورودی‌های مختلف از حسگرهای موتور و اعمال منطق برای ایجاد یک سری خروجی مورد استفاده برای اهداف کنترل، همه در زمان واقعی استفاده می‌شود. اساساً یک ECM/PCM یک کامپیوتر روی برد است که قادر به انجام یک سری معادلات پیچیده ریاضی برای تسهیل عملکرد موتور است.

علاوه بر این، ECM/PCM یک وسیله نقلیه از طریق شبکه ارتباطی داخلی OBD-II با سایر ماژول‌های نصب‌شده در خودرو ارتباط برقرار می‌کند. این ارتباط امکان ادغام کارآمدتر عملکردهای مختلف خودرو را فراهم می کند.

به عنوان مثال، TCM (ماژول کنترل گیربکس) یک وسیله نقلیه به داده‌های کنترل‌کننده موتور (ECM/PCM) برای تعیین نقاط تعویض قابل‌اجرا برای یک موقعیت خاص متکی است.

مطالعه بیشتر  نحوه عملکرد سیستم ضد سرقت ایموبلایزر در آموزش فنی خودرو

در مورد DTC P0606، ECM/PCM خود تشخیص داده است که به طور کامل یا تا حدی غیر قابل استفاده است. به این ترتیب، هر تعدادی از عملکردهای وسیله نقلیه ممکن است دچار مشکل شوند، که امکان مجموعه ای بی پایان از علائم مرتبط را ارائه می دهد.

علائم کد P0606

کد خطای تشخیصی P0606 اغلب با طیف وسیعی از علائم همراه است که بسیاری از آنها ماهیت نسبتا نگران کننده ای دارند. با این حال، از سوی دیگر، موارد نادری وجود دارد که در آن DTC P0606 بدون هیچ علائمی ظاهر می شود و شاید تشخیص قطعه خراب شده اصلی را سخت کند.

بررسی کد خطای تشخیصی P0606 Code + نحوه رفع کد خطای P0606 در خودرو، علائم و راههای برطرف کردن همراه با روش های عیب یابی در نکات فنی ماشین ها
کد خطای تشخیصی P0606 Code آشنایی با این کد و راههای برطرف کردن آن

در زیر چندین مورد از رایج ترین علائم مرتبط با کد عیب تشخیصی P0606 آمده است.

  • چراغ موتور را بررسی کنید
  • شکست در میل لنگ
  • میل لنگ بدون استارت
  • فعال سازی نامنظم فن
  • توقف متناوب
  • خاموشی غیر عادی
  • افزایش مصرف سوخت

علل کد P0606

برای اینکه بتوان این کد را تشخیص داد باید دقت و حساسیت بالایی را نیز به کار گرفت در غیر این صورت ممکن است برخی قطعات ارزشمند و گرانبها را دچار مشکل کند. بررسی یک نمونه کد خطای خودرو و کد P0442 (علائم، علل و نحوه رفع آن)

در زیر چندین مورد از شایع ترین علل DTC P0606 آورده شده است.

  • ECM معیوب
  • PCM معیوب
  • نبود منبع تغذیه ECM/PCM
  • عدم وجود اتصال زمین به ECM/PCM

آیا کد P0606 جدی است؟

کد خطای تشخیصی P0606 ماهیت بسیار جدی دارد و باید به عنوان یک فراخوان فوری برای اقدام برای رانندگان عمل کند. این از این واقعیت ناشی می شود که DTC P0606 مستقیماً به یک یا چند مشکل مربوط به ECM/PCM اشاره دارد.

از آنجایی که ECM/PCM یک وسیله نقلیه مسئول تعداد تقریباً نامحدودی از عملکردهای موتور و همچنین ارتباط بین ماژول های مربوطه است، علائم مربوط به رانندگی می تواند شدید و غیرقابل پیش بینی باشد.

در وخیم‌ترین موارد، مشکلات مربوط به DTC P0606 می‌تواند باعث توقف خودرو در هنگام ترافیک شود و وضعیت نسبتاً خطرناکی را ارائه دهد.

در هر صورت، علت اصلی DTC P0606 باید در اولین فرصت موجود تشخیص داده و برطرف شود. هنگامی که این کد تشخیص داده شد، خودروی آسیب دیده باید سریعا برای تعمیر و عیب یابی نزد میکانیک برده شود.

نحوه رفع کد P0606

مراحل زیر به شما در تشخیص و تعمیر علت اصلی کد خطای تشخیصی P0606 Code خودرویتان کمک می کند. اما همانند همیشه که تیم فنی ۲۲ شرقی ارائه توصیه می کنند، قبل از اقدام ابتدا از به کارگیری دانشی که در اختیار دارید اطمینان حاصل کنید و سپس برای رفع و عیب یابی آن اقدام کنید.

مطالعه بیشتر  روغن از اگزوز شما خارج می شود؟ علت آن چیست؟

شماره ۱ – DTC های اضافی را بررسی کنید

قبل از شروع فرآیند تشخیص، وجود هرگونه کد عیب تشخیصی اضافی را بررسی کنید. هر کدی که وجود دارد باید قبل از اقدام به طور کامل تشخیص داده شود و اصلاح شود.

شماره ۲ – منبع تغذیه ECM/PCM را بررسی کنید

شما با بررسی منبع تغذیه ECM/PCM وسیله نقلیه خود شروع خواهید کرد. هنگام تلاش برای یافتن محل سیم برق منبع تغذیه برای ماژول کنترل وسیله نقلیه خود، یک نمودار سیم کشی خاص کارخانه را برای وسیله نقلیه خود مشاهده کنید.

سیم مورد نظر باید همیشه ۱۲٫۶ ولت یا بیشتر تغذیه مثبت داشته باشد و کلید در موقعیت روشن باشد. اگر اینطور نیست، تست بیشتر از محل اصلی توزیع برق خودرو مورد نیاز است. رایج ترین کدهای خطا در خودرو و معرفی کد P0496 همراه با روش های عیب یابی و نحوه برطرف کردن آن.

شماره ۳ – اتصال زمین به ECM/PCM را بررسی کنید

منبع تغذیه زمین (-) ECM/PCM به اندازه منبع تغذیه فوق الذکر حیاتی است. از دست دادن اتصال زمین منجر به از دست دادن عملکرد کنترلر می شود. بنابراین، بررسی اینکه ECM/PCM وسیله نقلیه شما زمین مناسبی دریافت می کند ضروری است.

این را می توان با استفاده از یک نمودار سیم کشی خاص کارخانه و یک مولتی متر با کیفیت نتیجه گرفت. عدم تامین زمین مستلزم بازرسی اضافی مدار توزیع زمینی وسیله نقلیه شماست.

شماره ۴ – دستورالعمل های دفترچه راهنمای خودرو را بخوانید

برای برطرف کردن تشخیص مربوط به کد خطا P0606 بسیاری از تولیدکنندگان قراردادن این ماژول ها (ECM/PCM) مواردی را پیش بینی می کنند و براساس همان نیز دستورالعمل هایی را ارائه می دهند که می توانید به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید. بسیار مهم است که این مراحل را به طور کامل دنبال کنید، قبل از اینکه به هر نتیجه گیری زودهنگامی بپردازید. انجام این کار از تعویض غیر ضروری یک ماژول کنترل پرهزینه در صورت تشخیص اشتباه جلوگیری می کند.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

انواع دامپر خودرو و کاربردهای آن

mortazavi

نکات فنی خودرو | موارد مهم نگهداری خودرو در فصل زمستان

mortazavi

سیستم kdss شرکت تویوتا و شیوه عملکرد آن

mortazavi

نظر دهید.