مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

کاور بدنه یا بادی فنس خودرو چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

کاور بدنه یا بادی فنس خودرو چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟ کاور خودرو چیست؟ | کاور بدنه خودرو | معایب بادی فنس خودرو | نکات جالب ماشین ها

کاور بدنه یا بادی فنس خودرو چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

کاور خودرو چیست؟ | کاور بدنه خودرو | خرید کاور خودرو | معایب بادی فنس خودرو

کاور بدنه یا بادی فنس خودرو در واقع می تواند حکم لایه محافظ خودرو شما را در برابر تمام خط و خش ها را داشته باشد. کاور بدنه خودرو در واقع همان شاید در درجه اول به نظر رانندگان هزینه اضافی به نظر برسد ولی می تواند در بلند مدت از بسیاری هزینه های سنگین جلوگیری کند. خرید کاور خودرو در واقع از مسائلی است که هر راننده ای باید با آن آشنا باشد. کاور بدنه بادی فنس خودرو در کنار همه مزیت هایی که دارد مثل هر قطعه دیگری در خودرو اشکالاتی را نیز به همراه دارد. اگر بخواهیم به طور منصفانه و کارشناسی به بحث بپردازیم باید معایب بادی فنس خودرو را نیز در نظر داشته باشیم.

کاور خودرو چیست؟

کاور محافظتی بی رنگ یا همان بادی فنس، یک نوع ( PPF ) Paint Protection Film مخصوصی است در دو مدل شفاف و مات به کار می رود.

هنگامی که شما از کاورهای محافظتی بی رنگ (بادی فنس) استفاده می کنید در واقع یک لایه محافظ عالی را در مقابل رنگ خودروی خود خواهید داشت.

وظیفه اصلی این کاور بدنه خودرو در واقع محافظت از سطح بدنه در برابر خراشهای عمیق مثل کشیدن کلید و چاقو و تصادفات است.

کاور بدنه یا بادی فنس خودرو در نوع شفاف تغییری در شکل ظاهری ماشین شما ایجاد نمی کند و به طور کامل  شفاف است و حالت نامرئی دارد.

یکی از قابلیت های این نوع کاور خودرو که آن را به شدت منحصر به فرد جلوه می دهد در واقع قابلیت خود ترمیمی آن است که معنای این نکته این مسئله می باشد که اگر خط و خشی بر روی خودرو ایجاد شود در طول زمان و در اثر مجاورت با هوا و گرما این امکان وجود دارد که این آسیب ها ترمیم شود. اگر بخواهیم مثالی برای نوع کاربرد این کاور روی خودرو بزنیم می توان گفت که در واقع شما ماشین تان را با کاور جلد می کنید دقیقا مثل یک دفتر که آسیب کمتری بخورد.

جنس بادی فنس خودرو چیست؟

کاور بدنه خودرو یا همان بادی فنس در واقع از یک لایه ی پلاستیکی بسیار مقاوم است که این لایه از چند نوع مواد شیمیایی مثل پلیراتان در چند لایه روی هم قرار داده شده، تشکیل شده است.

مطالعه بیشتر  آسیب های تیک آف کردن با خودرو چه مواردی هستند؟

پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید: ضروری ترین سرویس های خودرو کدام موارد هستند؟

لایه های تشکیل دهنده بادی فنس خودرو

به طور کلی کاور بدنه یا بادی فنس خودرو از سه لایه متفاوت به وجود آمده است که آنها بر روی هم قرار می گیرند و با این کار می توانند پوشش مناسبی را ایجاد کنند. دقت داشته باشید که حتما قبل از نصب لایه ای را که از جنس پلی استر بر روی بادی فنس قرار دارد را جدا کنید تا لایه چسبناک زیر آن به بدنه خودرو بچسبد.

لایه دیگری که در بادی فنس استفاده شده است پلیر اتان (Polyurethane) می باشد. این لایه در بادی فنس تاثیر اساسی دارد که خودرو را در برابر آسیب ها و صدمات مقاوم می کند.

کاربرد بادی فنس خودرو 

کاربردهای بادی فنس خودرو در واقع بسیار متنوع و مهم است که ما در ادامه مطلب به آنها اشاره می کنیم.

  • جلوگیری از آسیب هایی که ممکن است برای رنگ خودرو به وجود آید.
  • جلو گیری از به وجود آمدن خط و خش روی بدنه خودرو
  • ریگ خوردگی و ریخته شدن اسید و مواد شیمیایی بر روی بدنه خودرو
  • آفتاب سوختگی رنگ خودرو
  •  تصادفات سطحی
  • جلو گیری از زنگ زدگی

انواع بادی فنس خودرو

به طور کلی کاور بدنه خودرو از نظر داشتن یا نداشتن رنگدانه ها در خودرو به دو اساسی تقسیم می شوند که عبارت اند از:

  • دسته کاورهای رنگی
  •  کاورهای بی رنگ

اصلی ترین ویژگی کاورهای بادی فنس بی رنگ این نکته است که هیچ تغییری در بدنه ماشین کاورهای بی رنگ (بادی فنس)  به وجود نمی آورند. بهتر است بدانید هدف از نصب این کاورها صرفا محافظت از بدنه است. به طور کلی کاورهای بی رنگ استحکام و مقاومت بیشتری از کاورهای رنگی دارند. کلاستر یا جلو آمپر خودرو چه کاری انجام می دهد؟

اما این نکته را باید در نظر داشت که کاورهای رنگی در مقایسه با کاورهای بی رنگ و شفاف دارای مقاومت کمتری هستند اما  زیبایی خودرو شما را نشان می دهد. بادی فنس ها در واقع پوشش‌های مقاومی هستند که حتی با برخورد اجسام تیز نیز پاره  نمی شوند. اگر رنگ ماشین خود را دوست دارید حتما از بادی فنس بدنه خودرو استفاده کنید تا طول عمر رنگ خودروتان افزایش پیدا کند.

ویژگی های بادی فنس خودرو

آشنایی شما با این ویژگی ها باعث می شود که در خرید کاور خودرو به شدت بهتر عمل کنید.

مطالعه بیشتر  بخار شیشه خودرو چه دلایلی دارد؟ و چطور می توان از آن جلوگیری کرد؟

 خود ترمیمی بادی فنس 

بادی فنس خودرو می تواند با استفاده از تکنولوژی نانو خود ترمیمی داشته باشد. این ویژگی به این معنی است که در صورت وارد شدن آسیب و خط و خش و هولوگرام این امکان وجود دارد که دوباره به حالت اولیه برگردد و در نهایت شما همیشه خودرویی با بدنه سالم داشته اشید.

 آبگریزی بادی فنس 

تکنولوژی نانو خاصیت آبگریزی دارد که فرآیند شست و شو را به شدت راحت می کند و خودروی شما کمتر دچار آلودگی می شود. همچنین بخوانید: پوشش نانو سرامیکی خودرو چیست؟

مزیت های بادی فنس ماشین

  • آب گریز بودن و خاصیت هیدرو فیبیک
  • دفع قابل توجهی از اشعه ماوراء بنفش خورشید که باعث جلو گیری از آفتاب سوختگی می شود.
  •  خود ترمیم بودن بادی فنس منجر به این نکته می شود که آسیب های وارد شده به بدنه به سرعت محو شوند.
  • مقاوم و مستحکم بودن زیاد در مقایسه با نانو سرامیک
  • دوام و ماندگاری طولانی تر نسبت به سرامیک بدنه خودرو

معایب بادی فنس خودرو

همه معایبی که برای کاور بدنه خودرو  وجود دارد معمولا به زمان نصب و نصاب آن بر می گردد. اگر این کار را نزد فردی انجام دهید که دارای مهارت کافی نباشد این امکان وجو دارد که ظاهر خودرو شما به طور کامل خراب شود. البته نباید این نکته را نادیده گرفت که استفاده از مواد و کاورهای بی کیفیت هم تاثیر زیادی در خراب شدن بادی فنس و در نهایت ظاهر خودرو شما دارند.

اگر نصاب بادی فنس متخصص نباشد می تواند در حین نصب و اندازه گیری بادی فنس آسیب های اساسی وارد کند. دقت داشته باشید که اگراین بادی فنس یا کاور خودرو به طرز صحیحی نصب نشود این امکان وجود دارد که آب در زیر آن گیر کند و در نهایت باعث زنگ زدگی شود. اگر خودرو در اثر آب آسیب دیده باشد احتمال دارد که رنگ در زمان جدا شدن کاور به دلیل زنگ‌ زدگی آسیب ببیند.

نصب و فروش بادی فنس خودرو 

 بادی فنس خودرو یک پوشش جذاب برای ماشین شما به شمار می آید. این کاور در کنار داشتن مزیت های حافظتی ظاهری  خاص و زیبا را برای خودروی شما به وجود می آورد. کارشناسان پیشنهاد می کنند که برای نصب باد فنس خودرو حتما به نیروهای متخصص مراجعه کنید تا خودرو شما دچار آسیب نشود.

4.6/5 - (16 امتیاز)

مطالب مرتبط

دمپینگ کابین خودرو چه کمکی به شما می کند؟

mortazavi

گرم کن صندلی و سرد کن صندلی در خودروها چگونه عمل می کنند؟

mortazavi

سیستم تعلیق خودرویتان را بهتر بشناسید

علی رضایی

نظر دهید.