مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

کاهش مصرف سوخت در زمستان چه راه هایی دارد؟

کاهش مصرف سوخت در زمستان | مصرف سوخت در سرعت های مختلف ریمپ آردی رانا مجموعه مقالات فنی و دانستنی های عمومی خودرو در سایت 22 شرقی

کاهش مصرف سوخت در زمستان چه راه هایی دارد؟

کاهش مصرف سوخت در زمستان یک مسئله بسیار مهم بشمار می آید. کاهش مصرف سوخت آردی و یا کاهش مصرف سوخت رانا برای رانندگان این نوع خودروها به شدت مهم است. مصرف سوخت در سرعت های مختلف وابسته به عوامل بسیار زیادی است. ریمپ کاهش مصرف سوخت بسیار مهم است و رانندگان باید نسبت به آن شناخت بسیار خوبی داشته باشند.

بیشتر رانندگان در فصل های سرد سال دغدغه این موضوع را دارند که چطور با افزایش مصرف سوخت مقابله کنند. این مسئله در روزهایی که دمای هوا خیلی پایین است به عنوان یک موضوع حیاتی است. اما سوال اساسی در این میان این است که چرا در فصل زمستان ما شاهد مصرف سوخت آردی و یا کاهش مصرف سوخت رانا و انواع خودروهای دیگر هستیم؟

شما عزیزان می توانید با اطلاع داشتن از نکاتی بسیار ساده از افزایش مصرف سوخت در زمستان پیشگیری کنید. کاهش مصرف سوخت در زمستان یکی از مواردی است که باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشید زیرا جدا از مسئله بیشتر شدن هزینه سوختگیری شما می تواند در سلامت فنی ماشین تان نیز بسیار تاثیر گذار باشد.

تا چه میزان کاهش مصرف سوخت در زمستان ممکن است؟

هر نوع خودرو با توجه به طراحی و تولید بسیار خاصی که دارد دارای سیستم پیشرانه خاصی است. اگر بخواهیم مصالی در این مورد بزنیم می توان گفت که میزان مصرف سوخت در خودروهای احتراقی، هیبریدی و برقی ها بسیار متفاوت است و شما باید نسبت به این موضوع دقت کافی داشته باشید.

خودروهای بنزینی

همان طور که گفتیم دمای موقعیتی که شما با ماشین در آن حرکت می کنید بسیار مهم است زیرا این مسئله در کاهش مصرف سوخت در زمستان و یا افزایش آن می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

بهتر است بدانید که مصرف سوخت ماشین هایی که دارای موتورهای احتراقی هستند در مسیرهای شهری بین ۱۰ تا ۲۰ درصد و در سفرهای کوتاه شهری بین ۱۵ تا ۳۳ درصد افزایش پیدا می کند. البته مصرف سوخت در سرعت های مختلف وابسته به نوع سیستم فنی ماشین نیز می باشد.

دقت داشته باشید که اطلاع داشن شما از این موضوع می تواند در کاهش مصرف سوخت رانا و یا کاهش مصرف سوخت آردی بسیار تاثیر گذار باشد.

هیبریدی

خودروهای هیبریدی در انواع خودروها تاثیر بسیار بیشتری از کاهش دما را می پذیرند. این سطح از تاثیر پذیری به این دلیل است که دمای باتری و بازدهی آن به شدت کاهش پیدا می کند. اما در ماشین های هیبریدی شنما شاهد افزایش سوخت بین ۲۰ تا ۴۰ درصد هستید و این میزان در فاصله های شهری ۲۵ تا ۴۵ درصد می باشد. البته در این میان برای متوجه شدن این موضوع ریمپ کاهش مصرف سوخت نقش بسیار موثری دارد.

مطالعه بیشتر  آشنایی با قطعات خودرو | آیا اسپیسر چرخ (spacers) قطعه ای امن است؟

برقی

اما همه ماشین های برقی ها میزان افزایش مصرف انرژی شان بین ۳۹ تا ۴۱ درصد می باشد است که بیشترین سهم انرژی مصرفی برای گرم کردن کابین به حساب می آید.

این خودروها دارای جریان آب گرمی برای بخاری خودرو ندارد و دلیل اصلی این موضوع در این نکته می باشد که باید از توان باتری برای گرم کردن کابین استفاده شود. البته این موضوع با توجه به شیوه خاص شرکت تولید کننده خودرو است.

افزایش توان خودرو

اگر بخاری خاموش بود و شما در روزهای سرد قرار داشتید باتری به دلیل اینکه دمای محیط پایین است مصرف انرژی فقط بین ۸ تا ۱۲ درصد افزایش پیدا می کند که امری بسیار قابل توجه است. دقت داشته باشید که ریمپ کاهش مصرف سوخت در این خودروها هم کاربرد دارد و این تکنولوژی فقط مخصوص ماشین های بنزینی نیست متاسفانه این باور اشتباه در بین بسیاری از رانندگان جا افتاده است.

دلایل افزایش مصرف سوخت در زمستان

اطلاع داشتن شما از این موارد می تواند تاثیر بسیاری زیادی در کاهش مصرف سوخت در زمستان تاثیر بگذارد.

  • دقت داشته باشید که یکی از مهمترین دلایل افزایش مصرف سوخت در فصل زمستان  مربوط به این نکته است که اصطکاک موتور و گیربکس به دلیل منقبض شدن روغن به کار رفته در آنها افزایش پیدا می کند و به انرژی بیشتری نیاز است تا در نهایت موتور خودرو بتواند حرکت رو به جلو داشته باشد.
  • در فصل های سرد سال زمان رسیدن به دمای عملکردی موتور (Operating Temperature) بسیار بیشتر از فصل های گرم است. قبل از رسیدن به دمایی که مناسب عملکرد موتور است  مصرف سوخت خودرو افزایش پیدا می کند و این موضوع در سفرهای کوتاه شهری بسیار بیشتر است زیرا موتور در حالت سرد کار می کند.
  • این موضوع را در فاصله های موتاه بین شهری را شما می توانید در با مشاهده دقیق مصرف سوخت در سرعت های مختلف بررسی کنید.
  • دقت داشته باشید که سیستم هایی بسیار مهم مثل بخار گیر شیشه ها و آینه ها، گرم کن صندلی ها، گرم کن فرمان و فن بخاری در فصل های سرد به طور معمول در حال کار کردن هستند که این موضوع با خود افزایش مصف برق را به دنبال خواهد داشت.
  • این مسئله باعث می شود که دینام بیشتر از قبل از موتور نیرو بگیرد تا در نهایت بتواند برق مورد نیاز را برای باتری تولید کند و در نهایت مصرف سوخت افزایش یابد.
  • یکی از مواردی که در هنگام رانندگی در روزهای سرد باید نسبت به آن توجه داشته باشید این است که هوا به دلیل فشرده تر شدن مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد که در نهایت می تواند به نوعی باعث افزایش نیروی درگ شود. البته خیلی از کارشناسان تاثیر این دلیل را در مقایسه با دلایل دیگر بسیار کمتر می دانند.  شما می توانید به به وضوح این موضوع را در ریمپ کاهش مصرف سوخت خودرو ببنید.
  • به لیل سرد بودن هوا دمای تایر در روز های سرد بسیار کم می شود و میزان فشار هوای درون آن کاهش قابل توجهی پیدا می کند و در نتیحه به همین دلیل می یابد تایرها در برابر حرکت مقاومت بسیار بیشتری از خود نشان می دهند و باید موتور توان بیشتری تولید کند تا در نهایت شما بتوانید به حرکت ادامه دهید.
  • پیشنهاد می کنیم برای حفظ سلامت فنی ماشین فشار تایرها  را در مقدار مناسب نگهدارید تا در نهایت منجر به بروز حادثه نشوید. کاهش مصرف سوخت در سرعت های مختلف وابسته به این موضوع است.
  • عملکرد باتری در فصل هایی که سرد هستند  بسیار ضعیف تر می شود و این موضوع در ماشین هایی که سیستم آنها هیبریدی و یا تمام برقی است به وضوح قابل مشاهده است. این موضوع در این خودرو هنگامی که شما مسیر قابل توجهی را طی می کنید به راحتی تشخیص داده می شود.
  • قدت داشته باشید که در مسیر های برفی اگر ماشین دارای تایرهای زمستانی یا زنجیر چرخ نباشد میزان چسبندگی آن با زمین به شدت کاهش پیدا می کند و شما در نهایت باید انرژی بسیار بیشتری مصرف کنید تا خودرو به مسیر خود ادامه دهد. این موضوع در کاهش مصرف سوخت آردی و یا کاهش مصرف سوخت رانا بسیار تاثیر گذار است و بهتر نسبت به  آن توجه ویژه ای داشته باشید.
مطالعه بیشتر  نشتی گاز کولر خودرو را چگونه بر طرف کنیم؟

البته در این میان شماعزیزان باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشید که افزایش مصرف سوخت جدا از موارد ذکر شده  وابسته به سلامت فنی خودرو شما نیز است. بهتر است بدانید در بسیاری از موارد ممکن است طبق گزاش ها و آمارهای بسیار و پس از بررسی هایی بسیار دقیق و علمی از سوی کارشناسان این موضوع اثبات شده است که عادات اشتباه رانندگان در یکی از اصلی ترین موارد افزایش مصرف سوخت در حین رانندگی است.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

سیستم اندازه گیری فشار تایر

mortazavi

سیستم خنک کننده موتور خودرو، مهمترین اجزا + عیب یابی

mortazavi

بررسی کد خطای تشخیصی P0606 Code + نحوه رفع کد

mortazavi

نظر دهید.