مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

کاهش قدرت موتور و دلایل اصلی آن

کاهش قدرت موتور و دلایل اصلی آن علت کم شدن قدرت موتور | کم آوردن موتور در دور بالا | علت کاهش قدرت موتور خودرو | کاهش توان موتور 

کاهش قدرت موتور و دلایل اصلی آن

کاهش قدرت موتور خودرو از مسائلی است که هر راننده ای را می تواند به شدت عصبانی کند. شما به عنوان راننده می توانید علت کاهش قدرت موتور خودرو را پیدا کنید و آن را رفع کنید. بعضی مواقع شما با کم آوردن موتور در دور بالا مواجه می شوید و یا کاهش توان موتور به صورت خیلی شدید که البته این مسائل از مواردی هستند که زیاد تکرار شده اند و رانندگان با تجربه آشنایی کاملی با این مسائل دارند.

آیا در حین رانندگی کاهش توان موتور را به صورت مخصوص احساس کرده اید؟ آیا خودرو شما که دارای موتور چهار سیلندر است در واقع مثل یک موتور سه سیلندر قدرت دارد؟ اگر شما دچار این مسائل هستید به قطع ماشین شما دچار مشکل است. قبلا که موتورها به صورت کاربراتوری بودند، توان موتور به شدت افت می کرد که در واقع علت اصلی آن مربوط به گرفتگی فیلتر بنزین بود. اما سیستم‌های سوخت‌رسانی مدرن پیچیدگی بیشتری دارند و به همین دلیل تشخیص مشکل در آنها سختتر است. از دیگر مطالب مفید در مورد نکات خودرویی می توانید علت خالی شدن باتری خودرو و راههای جلوگیری از آن را با یک کلیک مطالعه کنید.

البته باید به این نکته هم توجه کنیم که در طول گذر زمان سیستم ورود هوا و سیستم اگزوز هم دارای طراحی پیچیده‌ ای  شده‌اند. این امر در شرایطی پیش آمد که در اواخر دهه هفتاد میلادی که مبدل کاتالیستی به تجهیزات استاندارد خودروها اضافه شد. البته بهتر است بدانید که قوانین قدیمی هنوز به صورت کامل کنار گذاشته نشده اند: خودروها به کلی به سوختی نیاز دارند تا بسوزاند و به هوایی نیاز دارد تا فرآیند احتراق به طور کامل انجام شود.

برای این که علت کاهش قدرت موتور خودرو را به طور کامل متوجه شویم باید صبور باشید به دلیل اینکه در بعضی موارد تشخیص درست مشکل زمان‌بر است و امکان دارد مکانیک با یک بررسی اولیه نتواند آن مشکل را پیدا کند.

چرا ماشین گاز می خورد ولی حرکت نمی کند؟

اگر شرایطی برای شما پیش آمد که پدال گاز را فشار می دادید ولی موتور نیروی بیشتری را تولید نمی‌کرد علت این امر عملکرد نادرست سیستم سوخت رسانی است که باعث می شود سوخت مورد نیاز برای شتاب‌گیری به موتور نرسد. شما باید در این شرایط این موارد را چک کنید که عبارت اند از:

  • کثیفی انژکتور
  • وجود نشتی در لوله‌های سوخت‌رسان
  • فیلتر بنزین کثیف
  • پمپ بنزین از کار افتاده

وظیفه اصلی انژکتور سوخت رسانی به درون سیلندر به صورت اسپری کردن می باشد. سوختی را که اسپری شده در آن جا متراکم و همچنین با هوا مخلوط می شود و بعد از مرحله احتراق نیروی مورد نیاز برای عقب راندن پیستون تأمین می‌شود. بهتر است بدانید که لوله سوخت رسان در واقع یک لوله معمولی و ساده می باشد که می تواند سوخت را از باک به موتور برساند. پمپ بنزین وظیفه دارد که نیروی لازم برای این انتقال را تأمین می‌کند و کار فیلتر را هم در این میان آسانتر کند که در واقع از بین بردن همان ناخالصی های بنزین است.

مطالعه بیشتر  3 نشانه گرفتگی هسته بخاری و دلایل رایج آن در سری مطالب فنی خودرویی 

حتما بخوانید: علت گرفتن کلاچ قبل از استارت خودرو چیست!

اگر شما ابزار لازم را به همراه دانش کافی داشته باشید می توانید خودتان مشکلات سیستم سوخت را رفع کنید، ولی اگر مشکلات دیگری داشته باشد به  تجهیزات بیشتری نیاز پیدا خواهید کرد. دقت داشته باشید که اگر مشکلات سیستم سوخت‌رسانی را جدی نگیرید، امکان دارد مشکلات تان چند برابر شود. حتما مطمئن شوید که مشکل را دقیق تشخیص داده اید و ابزارهای مورد نیاز را برای رفع آن در اختیار دارید.

دلایل اصلی کاهش قدرت موتور

شما با شناخت موارد کاهش قدرت موتور و دلایل اصلی آن می توانید به همراه دانش صحیحی که دارید و ابزارهای مناسب در بسیاری از موارد خودتان مشکل موتور را رفع کنید و دیگر به تعمیرگاه مراجعه نکنید که به لحاظ اقتصادی به شدت مناسب است.

کثیفی فیلتر هوا

فیلتر هوا از عمده ترین دلایلی است که در صورت کثیف شدن، تاثیر منفی اساسی در عملکرد موتور دارد. فیلتر هوا خودرو نقش مهمی بر روی پیشرانه خودرو و تنفس آن دارد و اگر رسوب در پره‌های فیلتر ایجاد شود منجر می شود که حجم هوای وارد شده به سیلندر‌ها کاش پیدا کند. این موضوع باعث می شود که میزان احتراق خودرو شما کم شود و در نهایت قدرت و توانایی ماشین هم کاهش یابد.

دقت کنید که اگر این قطعه درگیر ذرات گرد و غبار شود در فرآیند تنفس موتور مشکل پیش می آید و برای به دست آوردن هوای بیشتر موتور تلاش اساسی می کند. اگر حس کردید موتور خودرو شما خیلی عملکرد خوبی ندارد می توانید با چک کردن فیلتر هوا از این امر اطمینان حاصل کنید. این مسئله در صورت رفع نشدن جدا از کاهش قدرت موتور خودرو می تواند آسیب های عمیقی به سیستم پیشرانه وارد کند.

سفت نبودن سیم گاز خودرو

اگر سیم گاز شل شود موتور نمی تواند تنفس خوبی داشته باشد. شل شدن سیم گاز شرایطی را به وجود می آورد که دریچه ورود هوا کاملا باز نمی شود و در این حالت هوای کافی به درون سیلندر راه پیدا نمی کند در نتیجه و انفجار قدرتمندی به وجود نمی آید. چک کردن سیم گاز و محکم کردن آن در صورت نیاز می تواند مشکل کاهش توان موتور را تاحد زیادی جبران کند.

 مسدود شدن مبدل کاتالیست

یکی دیگر از موارد کاهش قدرت موتور و دلایل اصلی آن این است که همان طور که هوای ورودی به درون موتور باید جریان داشته باشد، گازهای به وجود آمده بعد از مرحله احتراق هم باید بدون مشکل مسیر موتور تا دهانه اگزوز را طی کنند و به بیرون از خودرو بروند.

مطالعه بیشتر  آینده آینه بغل ها چه خواهد شد ؟

مبدل کاتالیست قطعه ای است که در مسیر گازهای خروجی قرار دارد و این احتمال نیز هست که در اثر گذر زمان به دلیل جمع شدن ذرات و جرم، سدی به وجود آید در مسیر خروجی گازها که مانع از عملکرد صحیح آنها شود.

دلایل ریپ زدن ماشین

در زمانی که مبدل کاتالیستی خراب یا مسدود شد، جریان یافتن درست هوا در موتور دیگر اتفاق نمی افتد و در نهایت قدرت موتور کاهش پیدا می کند. این کاهش قدرت دمای موتور را از حد معمول بیشتر می کند و امکان دارد زمانی که خودرو در جایی متوقف شده است لرزش نیز داشته باشد. این مسئله در بسیاری از موارد به عنوان علت کم شدن قدرت موتور به شمار می آید.

مختل شدن عملکرد انژکتور خودرو

انژکتور در خودرو ظیفه ای ساده دارد ولی اختلال در عملکرد آن تا حد زیادی کارایی موتور را کاهش می دهد. این قطعه دهانه ای دارد که در گذر زمان کثیف می شود یا در بعضی موارد گرفتگی برایش پیش می آید. این مشکل منجر می شود که تزریق سوخت کم باشد و در نتیجه آن مخلوطی نامتوازن از سوخت و هوا در درون سیلندر شکل بگیرد. اگر این اتفاق پیش آمد آگاه باشید که میزان قدرت انفجار به وجود آمده در مقایسه با قبل به شدت افت خواهد داشت. این مسئله در بسیاری از موارد موجب کم آوردن موتور در دور بالا می شود و می توان به راحتی با داشتن اطلاعات کافی دراین مود از آن جلوگیری کرد.

خراب شدن سوپاپ ها

اگر خوردگی و ذرات اضافی بر روی سوپاپ ها – مخصوصا سوپاپ ورودی – وجود داشته باشد این امکان هست که در مرحله تراکم مشکل ایجاد شود. اگر این شرایط برای شما به وجود آمد آگاه باشید که سوپاپ ها به خوبی بر روی مجاری ورودی و خروجی قرار نگرفته اند و این توانایی را ندارند که درزبندی مناسبی را بین این مجراها و فضای داخل سیلندر به وجود آورند.

پیشنهاد ۲۲شرقی برای دانستن نکات عمومی و مفید ماشین ها: مشکلات رایج کمربند خودرو

در این شرایط، بالا آمدن پیستون بخشی از مخلوط سوخت و هوا را به مجاری مکش یا تخلیه هدایت می کند و جرقه زدن شمع انفجار ضعیفی را ایجاد می کند که در نهایت منجر می شود به کاهش قدرت موتور خودرو و شما می توانید با اطلاع داشتن از این موضوع جلوی خیلی از مشکلات را بگیرید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

معرفی و نحوه عملکرد گیربکس اتومات

محمد حسین علی محمدی

میل لنگ خودرو چه نقشی در سیستم فنی ماشین دارد؟

mortazavi

۶ نشانه زمان تعویض سیستم تعلیق، کمک فنر و پایه های خودرو!

mortazavi

نظر دهید.