مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

کاهش روغن موتور خودرو چه دلایلی دارد؟

کاهش روغن موتور خودرو | علائم کم شدن روغن موتور | کم شدن روغن موتور | کاهش سطح روغن موتور | کاهش فشار روغن موتور مجله فنی و خبری ماشین های ایرانی و خارجی

کاهش روغن موتور خودرو چه دلایلی دارد؟ مجله فنی و خبری ماشین های ایرانی و خارجی

کاهش روغن موتور خودرو یکی از دغدغه های اساسی رانندگان است. شما می توانید با شناخت علائم کم شدن روغن موتور از به وجود آمدن بسیاری از نقص های فنی خودرو جلوگیری کنید. کم شدن روغن موتور از عواملی است که می تواند هزینه های شما را به شدت افزایش دهد. البته در بعضی موارد متاسفانه رانندگان متوجه کاهش سطح روغن موتور نمی شوند که مربوط به سرویس های غیر منظم خودروشان است. اگر با کاهش فشار روغن موتور خودرتان مواجه شدید حتما به مکانیک مراجعه کنید زیرا در صورت سهل انگاری در این مورد سیستم پیشرانه شما آسیب زیادی میبیند.

در ساختار فنی ماشین قطعات مکانیکی بسیاری وجود دارد که به طور کلی متحرک و یا مکانیکی هستند. دقت داشته باشید قطعات مکانیکی متحرک اصطکاک قابل توجهی دارند. میزان اصطکاک غیر استاندارد باعث می شود که در بلند مدت قطعات خودرو شما دچار فرسودگی شوند. همین موضوع باعث شد که بسیاری از شرکت ها برای رفع این مشکل دست به کار شوند و در نهایت با تلاش و تحقیق بسیار توانستند در ابتدا روانکارها و در مرحله بعد روغن موتور را به بازار ارائه دهند.

مطالب پیشنهادی: روغن ترمز خودرو چه وظایفی به عهده دارد؟

کاهش سطح روغن موتور خودرو از مواردی است که رانندگان باید آن را جدی بگیرید. کم شدن روغن موتور می تواند باعث به وجود آمدن خرابی های عمیقی در سیستم پیشرانه شود که جبران آنها هزینه بسیار زیادی را برای شما به وجود می آورد که با توجه به شرایط اقتصادی کشورمان امری دشوار بشمار می آید. بهتر است بدانید در بسیاری از موارد کاهش سطح روغن موتور می تواند نقش اساسی در کاهش فشار روغن موتور داشته باشد.

روغن موتور چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

برای اینکه بتوانیم به درک خوبی از دلیل کاهش روغن موتور خودرو برسیم ابتدا باید تعریف درستی از روغن موتور داشته باشیم. اگر بخواهبم تعریفی علمی از این محصول ارائه دهیم می توان گفت روغن موتور ترکیبی از روغن‌های پایه و افزودنی‌هایی مثل مواد ضد جوش، ضد زنگ، مواد ضد اکسید، مواد ضد کف، پایین‌آورنده نقطه ریزش و… می باشد. بهتر است بدانید که روغن پایه از مواد معدنی و یا نفت خام به وجود آمده است و وابسته به نوعی که شما می خرید این مواد حدود ۸۰ تا ۹۵ درصد ساختار روغن موتور را تشکیل می‎‌دهند. اما به طور کلی سه روش برای تولید روغن موتور خودرو وجود دارد که عبارتند از:

  • مینرال
  • سنتتیک
  •  نیمه سنتتیک

فرایند تولید روغن موتور مینرال در میان دیگر شیوه های آن بسیار ساده است. اما شیوه های سنتتیک و نیمه سنتتیک دارای فرانید پیچیده ای هستند و شما باید متناسب با نوع خودروتان آنها را انتخاب کنید ما پیشنهاد می کنیم برای انتخاب روغن موتور مناسب از دفترچه خودرو و یا یک مکانیک کمک بگیرید.

مطالعه بیشتر  ماساژور صندلی خودرو و شیوه عملکرد آن

روغن موتور ماشین چه وظایفی دارد؟

همان‌طور که گفتیم مهمترین وظیفه روغن موتور روانکاری و کاهش اصطکاک بین قطعات سیستم پیشرانه است. اما به این مسئله دقت داشته باشید که روغن موتور خودرو وظایف دیگری نیز دارد که شما باید به عنوان راننده نسبت به آنها نیز شناخت پیدا کنید. این وظایف عبارتند از:

  • آب‌بندی: روغن موتور یک لایه نازک بین سیلندر و پیستون ایجاد می کند که در مقابل نفوذ آب مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. همین فرایند را ابندی نیز می گویند.
  • خنک‌کاری: زمانی که موتور خودرو در حال کار است میزان دمای آن به شدت افزایش پیدا می کند که به همراه آن بقیه قطعات نیز دچار این مسئله می شوند. روغن موتور نقش بسیار مهمی در خنک کردن سیستم پیشرانه دارد و شیوه کار آن اینگونه است که گرمای موتور را جذب می کند و به دیواره خارجی انتقال می دهد. اگر مشکل کاهش فشار روغن موتور را در سیستم فنی خودروتان داشته باشید این فرایند به هیچ عنوان درست کار نمی کند که در نهایت موجب آسیب دیدن سیستم پیشرانه شما می شود.
  • تمیزکاری: اگر قطعات سیستم احتراق با هم تماس داشته باشند باعث به وجود آمدن ذرات معلقی می شوند که رسوبی هستند و منجر به کثیف شدن قطعات مختلف موتور خواهند شد.
  • جلوگیری از زنگ‌زدگی: مواد ضد اکسید یکی از مهمترین مواردی است که در ساختار روغن موتور موجود می باشد و تا حدود زیادی مانع از زنگ‌زدگی قطعات فلزی خودرو می‌شود.
  • ضربه‌گیری: در سیستم موتور قطعات متحرکی وجود دارند که به هم ضربه وارد می کنند و روغن موتور می تواند در این میان تا حد قابل توجهی نقش ضربه گیر را داشته باشد.

مهمترین عوامل در کاهش روغن موتور خودرو

خیلی از رانندگان نگران کاهش سطح روغن موتور خودرو هستند. اما بهتر است بدانید کاهش سطح روغن موتور خودرو یک امر کاملا طبیعی است که نشان از عملکرد صحیح فرایندهای مربوط به روغن موتور می باشد. نوع خودرو شما از عوامل تاثیر گذار در میزان کاهش سطح روغن موتور بشمار می آید. اما بهتر است بدانید در حالت کلی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ سی سی کاهش روغن در هر ۱۰۰۰ کیلومتر مسئله ای طبیعی است. پیشنهاد می کنیم برای چک کردن کاهش روغن موتور خودرو وسواس زیادی به خرج دهید تا صدمات جبران ناپذیری برایتان پیش نیاید.

بیشتر بدانید: موتورشویی خودرو چگونه انجام می شود؟

مطالعه بیشتر  تاریخچه هوندا داستان موفقیت یک سامورایی کار آفرین

اگر شما در انتخاب روغن موتور دچار اشتباه شوید آسیب هایی اساسی را در سیستم فنی خودرتان تجربه می کنید. اگر روغنی که خریداری کرده اید با مدل خودروتان هماهنگ نباشد می تواند بر عملکرد ماشین شما تاثیر منفی بگذارد. بهتر است بدانید یکی از مهمترین خواصی که روغن دارد ویکسوزیته یا گرانروی می باشد. پس بهتر است در هنگام خرید به میزان ویسکوزیته دقت کنید تا پایین‌تر از میزان استاندارد نباشد.

علائم کاهش روغن موتور خودرو

شما می توانید با شناخت این عوامل از کاهش سطح روغ موتور به سرعت اطلاع پیدا کنید. این امر موجب می شود از بسیاری از هرینه ها پیشگری کنید.

نشتی روغن از کف خودرو: روغن ریزی از کف خودرو یکی از مهمترین و آشکارترین نشانه های روغن ریزی می باشد. زمانی که خودرو را بعد از چند ساعت پارک کردن جا به جا می کنید به قسمتی از زمین که زیر آن قرار داشته است دقت کنید. اگر نشانه‌ای از چربی و روغن را روی زمین مشاهده کردید به سرعت برای رفع نشتی اقدام کنید. این شیوه یکی از راه های تشخیص علائم کم شدن روغن موتور بشمار می آید که تشخیص آن بسیار آسان نیز هست.

 روشن شدن چراغ چک خودرو: همان طور که می دانید چراغ های چک بسیاری در خودرو وجود دارد که هرکدام نشان دهنده موضوعی خاص می باشد. دقت داشته باشید روشن شدن چراغ چک یکی از علائم کم شدن روغن موتور می باشد. این مسئله متاسفانه توسط رانندگان در میان علائم کم شدن روغن موتور خودرو خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد. علت اینکه می گویند خودرو روغن سوزی دارد برای چیست و چه عواملی باعث این مشکل می شود؟ 

کاهش توان موتور خودرو: اگر روغن موتور خودرو شما کم شود یکی از نشانه های آن بیشتر شدن میزان اصطکاک در میان قطعات سیستم پیشرانه است. کم شدن شتاب ماشین در مقایسه با شرایط قبل نیز از علائم کم شدن روغن موتور خودرو بشمار می آید که برای رفع آن به هیچ عنوان سهل انگاری نکیند. در بعضی مواقع نیز کاهش مقدار روغن موتور و افزایش ساییدگی‌های قطعات موتور می‌تواند سبب روشن نشدن موتور خودرو شود.

افزایش قابل توجه آلایندگی: هنگامی که دود سیاه از خودرو شما خارج می شود نشان از این موضوع دارد که سطح روغن موتور خودرو شما به شدت کاهش یافته است. این دود سیاه می تواند آسیب های اساسی به محیط زیست وارد کند پس در اولین فرضت ممکن سطح روغن موتور خودرتان را فرایش دهید تا در حفظ محیط زیست نیز نقشی مهم را ایفا کنید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

روغن سوزی موتور و عوامل ایجاد آن + راه حل های رفع مشکل

mortazavi

شیوه استفاده درست از خودرو چیست؟

mortazavi

اطلاعات عمومی خودرو | علت دیر روشن شدن خودرو یا زیاد استارت خوردن ماشین!

mortazavi

نظر دهید.