مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

کاهش تاخیر توربو خودرو و راه های جلوگیری از آن

کاهش تاخیر توربو خودرو | سرویس توربو شارژ | ایرادات توربو شارژ | عیب یابی توربو شارژ | علت کار نکردن توربو شارژ در سری نکات آموزشی خودروها

کاهش تاخیر توربو خودرو و راه های جلوگیری از آن

کاهش تاخیر توربو خودرو دغدغه بسیار از رانندگان است. علت کار نکردن توربو شارژ وابسته به عواملی بسیار زیادی است که پیشنهاد می کنیم با آنها آشنا شوید. سرویس توربو شارژ می تواند در حفظ سلامت فنی خودرو بسیار موثر باشد. خیلی از ایرادات توربو شارژ ریشه در سرویس نشدن های طولانی دارد. دقت داشته باشید که عیب یابی توربو شارژ یکی از مهمترین مراحل تعمیر این قطعه است.

خودروهای اسپرت که به طور معمول دارای پیشرانه‌ تنفس طبیعی هستند به مرور زمان نایاب می شوند و همچنین روز به روز طرفداران بیشتری برای سیستم توربو شارژ پیدا می شود که بسیار مهم است. البته ایرادات توربو شارژ را هم باید در نظر داشت تا در بهترین شرایط ممکن بتوانید از آن استفاده کنید.

همان طور که شما عزیزان می دانید در چند سال گذشته به طور مداوم بر کاهش مصرف سوخت تاکید بسیار اساسی شده است. این تاکید تاجایی بوده است که ماشین هایی پایین‌تر مثل آبارث ۱۲۴ هم باید از توربو استفاده کنند. شرکت های خودروسازی برای اینکه بتوانند فاصله‌ عملکردی خودروها را پر کنند دست به طراحی تولید توربو شارژها زدند که فناوری بسیار مهمی بشمار می آید.

تاخیر توربو شارژ

توربوشارژرها در حالت کلی به وسیله جریان های گاز عمل می کنند و همچنین اگزوز که فشار و سرعت مورد نیاز را برای چرخش پروانه و یا توربین داخل این سیستم را تأمین می‌کند و باعث می‌شود تا هوا با سرعت قابل توجه تری به داخل سیلندر وارد شود که این موضوع هم در نوع خود بسیار زیاد قدرت سیستم پیشرانه را افزایش می دهد. اما در نتیجه این فرایند افزایش سرعت، جریان گاز و اگزوز به همراه سرعت چرخش پروانه افزایش پیدا می کند. شناخت این موضوع در عیب یابی توربو شارژ می تواند کمک اساسی کند.

متأسفانه معنی این موضوع را بسیاری از افراد درک نمی کنند زیرا فاصله‌ی زمانی به این شکل به وجود می آید که گازهای اگزوز مجبورند راه خود را از سیلندر و منیفولد به داخل توربوشارژر پیدا کنند و در نتیجه تاخیر توربو به عنوان فاصله‌ای بین استفاده از پدال گاز و پاسخ توربو تعریف می شود که در نهایت باعث می شود انتقال ناهنجار قدرت به وجود می آید. کوچک ترین اختلال در این روند به عنوان علت کار نکردن توربو شارژ بشمار می آید و شما باید این موضوع را به عنوان عیب یابی توربو شارژ در نظر داشته باشید.

نسبت به این موضوع دقت داشته باشید که در خودروهای مدرن توربو به شیوه ای برنامه‌ریزی و طراحی می شود که تا حد قابل توجهی امکان تحویل قدرت خطی را داشته باشد. اما در دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ میلادی، خودروهایی مثل پورشه ۹۳۵ و فراری F40 به دلیل قدرت غیر منتظره‌ی خود شهرت بسیار زیادی پیدا کرده بودند. دقت داشته باشید که مطلع بودن شما از این موضوع می تواند در شناخت کاهش تاخیر توربو شارژ خودرو تاثیر گذار باشد.

مطالعه بیشتر  دانستنی های جالب خودرو | تراز نبودن تایرها چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

پیشرانه‌ی ۶ سیلندر تخت پورشه ۹۳۵ دارای توربوشارژر بزرگی بود که بیشتر از ۸۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما تاخیر توربو شارژ آن خیلی مشخص بود.  اما در نهایت خب راه‌حل‌ اساسی برای کاهش تاخیر توربو شارژ خودرو چیست ؟

توربوهای Twin-scroll

توربین با اسکرول دوبل به‌ طور بسیار تاثیر گذاری یک مجموعه‌ کارا را به وجود می آورد. این کار با استفاده از دو دریچه ورودی برای گازهای اگزوز اتفاق می افتد که این نوع توربوها برای به‌کارگیری در سرعت‌های مختلف جریان گازهای اگزوز طراحی شده‌اند و تاثیر زیادی در کاهش تاخیر توربو شارژ خودرو دارند. البته در این میان دقت داشته باشید که سرویس توربو شارژ می تواند باعث کم شدن ایردات اتوربو شارژ شود و در نهایت مشکلی برای سیستم فنی خودرو به وجود نیاید.

بهتر است بدانید که اولین دریچه برای سرعت‌های پایین موتور خودرو طراحی شده و تا به دلیل اینکه که سرعت جریان گاز اگزوز پایین بوده از نظر قطر بسیار کوچک است. این بخش وظیفه دارد فشار را در پره‌های توربین به بالاترین میزان خود برساند. دریچه دوم از نظر اندازه بسیار بزرگتر می باشد تا بتواند در مقابل سرعت بالای جریان گاز و اگزوز عملکرد مناسب تری داشته باشید. دقت داشته باشید که اگر یکی از این دریچه عمل نکند می تواند به عنوان علت کار نکردن توربو شارژ بشمار می آید.

توربوهایی با هندسه متغیر

یک روشی که پیچیدگی های بسیار بیشتری دارد را با اطمینان کمتر طی کنید که کاهش تاخیر توربو شارژ خودرو را در پی خواهد داشت. این سیستم با استفاده از پره‌های دینامیکی در داخل توربین می‌توانند نسبت به زاویه‌ی شفت چرخشی مرکزی به حالت باز و یا بسته درآید.

اما اگر بخواهیم این موضوع را از نظر تئوری بررسی کنیم به این معناست که پره‌ها می‌توانند به دلیل بهره بردن از مزیت سرعت‌های پایین پیشرانه در حالت بسته در آیند و بعد به‌طور پیش‌رونده برای استفاده حداکثر از مساحت سطح پره باز شوند که تاثیر بسیار خوبی در روند فنی این قضیه دارد. دقت داشته باشید که در سرویس توربو شارژ یکی از مواردی که باید حتما آن را تست کنیم همین موضوع است زیرا در بسیاری از موارد ایرادات توربو شارژ به همین موضوع باز می گردد.

مطلب مفید و پیشنهادی: چگونه می توانیم در زمستان مصرف سوخت بهینه ای داشته باشیم؟

مطالعه بیشتر  اشتباهات رانندگی که بسیار خطرناک هستند...

دقت داشته باشید که این موضوع دارای خطرات بسیار زیادی است که یکی از مهمترین آنها باز نشدن پره‌ها با افزایش سرعت می باشد. اگر پره‌ها بسته باشند، توربوشارژر می تواند میزان هوای بیشتری را به سیلندرها ارسال کند و دور پیشرانه‌ی بالا را به راحتی از مسیر درست منحرف کند و در نهایت سیستم را مشکل رو به رو کند. دقت داشته باشید که علت کار نکردن توربو شارژ در بسیاری از موارد در همین موضوع است. متاسفانه در بعضی موارد کارشناسان در تشخیص ایرادات توربو شارژ کمی سهل انگاری می کنند و این موضوع را که ممکن است پره ها باز نشوند را در نظر نمی گیرند.

نقش نیتروژن در کاهش تاخیر توربو شارژ خودرو

NOx یا همان نیتروژن برای به وجود آوردن فشار داخل هر سیلندر بکار می رود و این موضوع تا زمانی ادامه دارد که این فشار به‌طور مستقیم با سرعت گاز اگزوز در ارتباط باشد. ورود نیتروژن به فرایند احتراق برای افزایش فشار آنی صورت انجام می شود و مسئله به این معنی است که عملکرد توربو بهبود پیدا می کند. دقت داشته باشید که در عیب یابی توربو شارژ حتما این موضوع را ند نظر قرار دهید.

توربوهای سکونشئال

این موضوع که دو بهتر از یک است و همین مورد در رابطه با توربو هم صادق است. یک توربوی کوچک و یک توربوی بزرگ برای افزایش عملکرد پیشرانه در محدوده‌ بسیار وسیع دور پیشرانه با یکدیگر عملکرد خود را پیش می برند که این موضوع باعث می شود کاهش تاخیر توربو شارژ خودرو می‌شود.

توربوی کوچکتر با توجه به ساختاری که دارد به ورودی کمتری برای عمل کردن نیاز دارد و با توجه به این موضوع سیستم موتور در دورهای بسیار پایین کار می کند. اما در مرحله بعد و افزایش سرعت پیشرانه، توربوی بزرگتر وارد مدار حرکت و پیشبرد موضوع می‌شود و از پره‌های بزرگتری برای افزایش فشار گاز اگزوز برای وارد شدن به محفظه احتراق استفاده می‌کند که به عنوان یک مسئله بسیار مهم بشمار می آید.

 توربو هیبرید الکتریکی و کاهش تاخیر توربو شارژ

سیستم‌های الکتریکی به طور معمول در همه‌ی جنبه‌های خودرویی نفوذ می کنند و در نتیجه توربوها به هیچ عنوان از این نفوذ در امان نیستند. بهتر تاست بدانید که با استفاده از یک پیشرانه‌ی الکتریکی بین ورودی و خروجی توربوشارژر میزان فشار از به وسیله شفت مرکزی توربو و بخاطر در مدار نگه داشتن آن عمل می کند و برای فرایند چرخش پره‌ها آماده می‌ شود که در نهایت سلامت فنی خودرو را نیز در بر دارد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

۳ نشانه کم بودن مایع فرمان

mortazavi

قطعه ای جذاب برای تیونرها؛ استرس بار (Stress Bar) | استرات بار (Strut Bar)

mortazavi

نکات فنی خودرو | موارد مهم نگهداری خودرو در فصل زمستان

mortazavi

نظر دهید.