مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

چگونه ماشین های هیبریدی کار می کنند؟ (۵ بخش اصلی یک خودروی هیبریدی)

چگونه ماشین های هیبریدی کار می کنند؟ (۵ بخش اصلی یک خودروی هیبریدی) عملکرد خودروهای هیبریدی | اجزای تشکیل دهنده ماشین هیبریدی | سیستم های هیبریدی

اکثر رانندگان در جهان قبلاً هرگز یک خودروی هیبریدی را رانندگی نکرده بودند. تنها درصد کمی می دانند که آنها از طریق یک موتور بنزینی احتراق داخلی و یک موتور الکتریکی با باتری کار می کنند. ضمن اینکه این ترکیب باعث عملکرد بهتر خودرو می شود. به طور معمول، یک راننده از موتور و موتور الکتریکی استفاده می کند تا بتواند قدرت باتری و بنزین را حفظ کند. باتری داخل یک وسیله نقلیه ترکیبی بسیار بزرگتر از باتری معمولی است، همراه ما باشید تا با اصلی ترین مواردی که شما می توانید در موتورهای هیبریدی مشاهده کنید را شرح دهیم..

بخش های اصلی یک ساختار داخلی خودرو هیبریدی

برای درک اینکه چگونه یک وسیله نقلیه هیبریدی کار می کند، اساسا باید ساختار داخلی آن را درک شود. در حالی که اجزای و سیستم های زیادی وجود دارد که بخش های یک وسیله نقلیه هیبریدی را تشکیل می دهند، در زیر ۶ قسمت اصلی اجزای تشکیل دهنده ماشین هیبریدی را ذکر کرده ایم.

۱- موتور بنزینی

این خودروی هیبریدی همچنان دارای موتور بنزینی است. این منبع انرژی اصلی خودرو باقی می ماند زیرا قرار است انرژی لازم را نیز برای خودرو فراهم کند.

۲- موتور الکتریکی

این ویژگی است که باعث می شود وسیله نقلیه ترکیبی به ویژه خاص باشد. موتور الکتریکی توانایی سرعت بخشیدن به وسیله نقلیه را با گرفتن قدرت از باتری دارد. ترفندهای رانندگی | ۵ نکته رانندگی با خودروهای هیبریدی را حتما بخوانید اگر مدل خودروی شما از این مدل می باشد.

۳- مخزن سوخت

شما هنوز هم یک مخزن سوخت دارید تا بنزین خود را مانند یک وسیله نقلیه ذخیره کنید. با توجه به تکنولوژی پیشرفته در اتومبیل های هیبریدی، سوخت باید به اندازه کافی استفاده شود. شما به عنوان یک نتیجه بهره وری سوخت بهتر خواهید داشت.

۴- انتقال

اکثر خودروهای هیبریدی همچنان از یک گیربکس معمولی استفاده می کنند که در خودروهای بنزینی معمولی پیدا می کنید. با این حال، گیربکس های جدیدی به طور خاص برای خودروهای هیبریدی ساخته می شوند.

مطالعه بیشتر  چه زمانی باید روغن را چک کنیم!؟ وقتی موتور گرم است یا سرد!!!

۵- باتری ها

باتری ها قدرت موتور الکتریکی یک ماشین هیبریدی را دارند. نه تنها این، اما باتری ها نیز می توانند از موتور الکتریکی نیز قدرت بگیرند. عملکرد باتری ها را می توانید از طریق کلمات لینک شده مطالعه کنید. مدت زمان شارژ باتری خودرو چقدر است؟

۶- ژنراتور

اگر شما یک ماشین از نوع هیبریدی دارید، آنها یک ژنراتور دارند که توسط موتور بنزینی طراحی شده اند. از آنجا، ژنراتور می تواند قدرت موتور الکتریکی تولید کند و باتری را شارژ کند. این اساسا یک راه تبدیل بنزین به انرژی الکتریکی برای موتور و باتری است.

برخی از خودروهای هیبریدی را می توان برای شارژ مجدد باتری به برق وصل کرد در حالی که برخی دیگر این قابلیت را ندارند. خودروهای برقی هیبریدی (PHEV) به عنوان خودروهای برقی در نظر گرفته می‌شوند در حالی که آن‌هایی که نمی‌توانید به برق وصل کنید، خودروهای هیبریدی هستند.

مدل های دیگری که ویژگی ‘تنها درایو الکتریکی’ دارند به شما اجازه می دهند حرکت را به طور کامل با موتور الکتریکی انجام دهید. تنها مشکل این است که شما فقط می توانید با سرعت پایین بین ۱۰ تا ۳۰ مایل در ساعت رانندگی کنید.

وسایل نقلیه الکتریکی هیبریدی (HEVs) مزایای موتورهای بنزینی و موتورهای الکتریکی را ترکیب می کنند. آنها را می توان به گونه ای طراحی کرد که اهداف مختلفی مانند مصرف سوخت بهتر یا قدرت بیشتر را برآورده کنند.

چگونه ماشین های هیبریدی کار می کنند؟ (5 بخش اصلی یک خودروی هیبریدی) عملکرد خودروهای هیبریدی | اجزای تشکیل دهنده ماشین هیبریدی | سیستم های هیبریدی 
چگونه ماشین های هیبریدی کار می کنند؟ (۵ بخش اصلی یک خودروی هیبریدی) عملکرد خودروهای هیبریدی | اجزای تشکیل دهنده ماشین هیبریدی | سیستم های هیبریدی

در مورد عملکرد خودروهای هیبریدی بیشتر بدانیم: 

همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد، خودروهای هیبریدی را بهتر است با عنوان دو ترکیبه بشناسیم این در حالی است که نباید آنها را با مدل های برقی اشتباه بگیریم. در مدل خودروهایی هیبریدی  موتور بنزینی یا دیزلی همراه با یک موتور الکتریکی وجود دارند که می توانند عملکرد بسیار بهتری برای موتور فراهم کنند و این برای خودروهای برقی به شکلی است که تنها یک موتور الکتریکی دارند.

در مدل سیستم های هیبریدی معمولا موتور بنزینی در اندازه ای کوچکتر قرار داد و به این معنی است که سوخت کمتری را نیز مصرف میکند. عملکرد هیبریدی به این شکل است که تنها برای حالت شتاب گرفتن و بالا رفتن از سربالایی ها توسط موتور برقی عملکرد بهتر خود را ارائه می دهد. اما چنانچه موتورهای حجیم تری نیز وجود داشته باشند، سیلندرهای بزرگتری هم طبیعتا در آنها قرار دارد و باعث وزن بیشتر و مصرف سوخت بیشتر در خودرو می شود.

مطالعه بیشتر  آشنایی با موتور بدون میل سوپاپ بادامک یا Free Valve Engines

در نهایت لازم است بدانید که سه مدل اصلی خودروهای هیبریدی در نوع عملکردی وجود دارند که با کمی تفاوت عمل میکنند و شامل:

  1. خودروهای هیبریدی که به وسیله موتور احتراقی و انرژی حاصل از آنها شارژ می شوند.
  2. خودروهای هیبریدی که انرژی موردنیاز برای ذخیره در باتری ها را از طریق جذب انرژی حاصل از ترمز خودرو به دست می آورند.
  3. خودروهای هیبریدی که به صورت جدا و از درگاه های برقی مخصوص به خودشان شارژ می شوند.

این مدل از خودروها با همراهی موتور الکتریکی، انرژی از دست رفته در زمان ترمزگرفتن را به صورت الکتریسیته در باتری ها ذخیره کرده و بعدا از آنها استفاده میکند. ضمن اینکه لازم است بدانید در این مدل خودروها همیشه موتور بنزینی روشن نیست. اگر بخواهیم برای درک بهتر این موضوع مثالی ذکر کنیم، باید بگوئیم که در زمان توقف در ترافیک موتور بنزینی خاموش شده و موتور الکتریکی فعال و روشن باقی می ماند، در نتیجه سوخت کمتری و به دنبال آن آلودگی کمتری نیز ایجاد میکند.

نمونه ای از تکنولوژی هایی که برای مدل خودروهای هیبریدی به کار گرفته شده است را ذکر خواهیم کرد و در مطالب بعدی در مورد هریک از آنها به طور مفصل صحبت میکنیم….

  • پلاگین هیبریدی
  • هیبریدی سری
  • هیبریدی موازی
  • سیستم هیبریدی ملایم

مطالب فنی و دانستنی های مفید خودرویی را  می توانید در انواع تکنیک ها و معرفی قطعات در بخش مقالات فنی سایت خبرگزاری ۲۲ شرقی مطالعه کرده و اطلاعات مفیدی به دست آورید، چرا که دانستن هر چه بیشتر جزئیات در مورد خودروی شما کمک میکند تا در موقعیت های چالش برانگیز استراتژی را به کار بگیرید که کمی از دغدغه های شما را تا رفع نهایی مشکل کم کند.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

مطالب فنی خودرو | تایرهای ذخیره انرژی یا کم مصرف (Energy Saving Tires)

mortazavi

مطلب فنی خودرو؛ بلبرینگ چیست و چه کاربردی دارد ؟

mortazavi

عملکرد بالانسر شفت یا Balancer Shaft در خودروها

mortazavi

نظر دهید.