مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

دانستنی های جالب خودرو | چرا کولر خودرو باد گرم می زند!

باد گرم کولر خودرو

دانستنی های جالب خودرو | چرا کولر خودرو باد گرم می زند

سیستم تهویه مطبوع در خودرو شما کار نمی کند؟ … شایع ترین دلایل خرابی تهویه مطبوع نشتی یا مشکلات کمپرسور است. اگر هوای کولر می وزد اما سرد و خنک نیست، مشکل می تواند فیلتر مسدود شده، مشکل فن خنک کننده یا مشکل رادیاتور باشد یا به سادگی ممکن است شما نیاز به شارژ مجدد AC خود داشته باشید. در مطلب فنی و عمومی خودرو امروز راجع به مبحث اینکه چرا کولر خودرو باد گرم می زند صحبت خواهیم کرد و به مواردی خواهیم پرداخت که نشان می دهد مشکل کولر خودرو از چه مواردی ممکن است باشد…. تا پایان مطلب همراه با ما باشید.

آشنایی کوتاهی با کولر خودرو

سیستم کولر خودرو سیستمی در داخل خودرو است که به شما اجازه می دهد هوای داخلی خودرو را که گرم است خنک کنید و محیط خنک تری را برای سرنشینان فراهم می کند. کولر خودرو در حال حاضر تقریباً در همه خودروهای تازه تولید شده استاندارد است و دارای ویژگی هایی است که اکثر صاحبان خودرو انتظار آن را داشتند. لازم است بدانید که مفهوم کولر در خودرو برای اولین بار توسط شرکت Packard Motor در ایالات متحده توسعه داده شد. در سال ۱۹۳۹، آنها کولر خودرو را به عنوان آپشن اضافی برای خریداران خودروهای خود راه اندازی کردند. تمامی مدل کولر های خودرو به یک شکل کار می کنند تا ماده ای به نام مبرد را از طریق سیستم حلقه بسته فشار بالا/ فشار پایین حرکت دهند. مبرد از گاز به مایع تبدیل می شود و دوباره به گاز تبدیل می شود و بخش مهمی از سیستم و فرآیند کولر خودرو است. کمپرسور توسط یک کمربند متصل به موتور خودرو هدایت می شود. این جایی است که گاز مبرد فشار پایین قبل از پمپاژ به کندانسور به گاز فشار بالا و درجه حرارت بالا فشرده می شود.

کندانسور مانند رادیاتور اتومبیل شما عمل می کند و گرما را از بین می برد و همچنین گاز مبرد فشار قوی را خنک می کند تا به صورت مایع با فشار بالا درآید. سپس این مایع با فشار بالا مقدار کمی آب از آن خارج می شود تا خشک کننده گیرنده نامیده شود و سپس به شیر انبساط حرارتی پمپ می شود. در اینجا، مایع فشار قوی مجاز است منبسط شود و به یک مایع فشار کم تبدیل شود، زیرا قبل از حرکت به اواپراتور که در داخل خودرو قرار دارد، وارد قسمت کم فشار سیستم حلقه می شود. در این مرحله، مایع مبرد کم فشار دوباره به گاز تبدیل شده و با خروج حرارت از داخل خودرو، از اواپراتور خارج می شود.  در طی این فرآیند، یک فن به قسمت بیرونی کمپرسور می وزد و هوای خنک را به داخل خودرو می دمد. گاز مبرد فشار پایین بار دیگر وارد کمپرسور می شود و این فرایند دوباره آغاز می شود.

مطالعه بیشتر  صکادرات در رانندگی چیست؟ و در رانندگی چه کاربردی دارد؟

چرا هوای کولر ماشین سرد نیست؟

تابستان است، بدین معنا که هوای گرم خارج از ماشین وجود دارد و کولر در داخل اتومبیل کاملاً روشن است و به احتمال زیاد در زمانی که شما به تهویه مطبوع ماشین بیشتر نیاز دارید زمانی است شروع به دمیدن هوای خنک یا حتی گرم می کند. پس چرا هوای سیستم کولر خودرو ماشین سرد نیست؟ آنها می توانند ناشی از سایش و پارگی معمولی یا آسیب واقعی یا خرابی قطعات باشند.

در ابتدا، این نکته را مد نظر قرار دهید که ممکن است از فریون باشد؛ فریون مبرد شیمیایی است که هوای گرم را قبل از دمیدن در ماشین شما خنک می کند. از آنجایی که سیستم های تهویه مطبوع امروزی می توانند بسیار ظریف باشند و برای عملکرد به مقدار مشخصی از فریون احتیاج دارند، نشتی در سیستم می تواند یک مشکل بزرگ باشد. نشتی می تواند از شلنگ آسیب دیده، واشر شل یا فقط اتصال شل باشد. برای رفع این مشکل، باید قطعات نشتی را پیدا کرده، آنها را تعمیر یا تعویض کرده و سپس سیستم را با Freon شارژ کنیم.

دانستنی های جالب خودرو | چرا کولر خودرو باد گرم می زند! | کولر خودرو | خرابی کولر خودرو | عملکرد کولر خودرو | قطعات مهم خودرو | خبر خودو

کولر شما نیاز به شارژ مجدد دارد…

حتی بهترین کولرهای گازی می توانند در طی چند سال کمی مبرد را از دست بدهند، معمولاً آنقدر آهسته که هرگز حتی به تفاوت آن توجه نمی کنید و ممکن است هرگز متوجه نشوید که بیش از یک یا دو درجه تفاوت در دمای پایین تهویه مطبوع اتومبیل شما وجود دارد. اما اگر به طور اتفاقی متوجه شدید که تهویه مطبوع اتومبیل شما سرد نیست، ممکن است فقط فریون کم داشته باشید. در واقع، این یکی از شایع ترین دلایلی است که کولر خودرو شما آنطور که باید سرد نمی شود.

مطالعه بیشتر  ریتاردر ماشین های باری چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

مطالب مرتبط با این مبحث را حتما بخوانید: سنسور فشار گاز کولر در خودرو + عیب یابی آن

خرابی کمپرسور

قلب هر سیستم کولر خودرو، یک کمپرسور است که وظیفه آن فشرده سازی فریون است. هنگامی که فرِیون بعدا منبسط می شو ، بسیار سرد می شود. هوای دمیده شده بر روی فلز پر از فرِیون سرد باعث می شود هوا به سرعت خنک شود. اگر کمپرسور شما کار نمی کند، هوا سرد نمی شود و ممکن است کمپرسور شما به دلیل سطح پایین فریون، مشکل الکتریکی یا داغ شدن بیش از حد موتور کار نکند.

کندانسور مسدود یا شکسته

کار کندانسور این است که گازهای فریون را به مایع تبدیل کند. اگر کندانسور توسط آوار مسدود شده یا آسیب دیده باشد، مبرد جریان نمی یابد. هنگامی که این اتفاق می افتد، شما هوای سرد یا حتی خنک را از کولر احساس نمیکنید.

اجزای تشکیل دهنده کولر خودرو 

مشکلات الکتریکی

همچنین ممکن است یک دلیل بسیار ساده وجود داشته باشد که تهویه مطبوع خودرو شما سرد نیست و آن الکتریکی است. برخی از قطعات سیستم تهویه مطبوع شما ، از جمله کمپرسور شما ، الکتریکی هستند. و یک چیز ساده به عنوان یک فیوز سوخته می تواند باعث توقف کار آن شود. تمامی مواردی که گفته شد صرفا جهت یادگیری با مفاهیم خودرو می باشد که آشنایی جزئی داشته باشید لذا توصیه می شود اگر دارای تخصص و یا مهارت در زمینه تعمیر و یا رفع مشکل قطعات سیستم های متفاوت خودرویی نیستید و می خواهید رفع مشکل اینکه چرا کولر خودرو باد گرم می زند! را انجام دهید پیشنهاد می شود از افراد متخصص در این زمینه مانند تعمیرکاران و میکانیک ها کمک بگیرد تا هزینه و تعمیرات بیشتری را متحمل نشوید و ضمن اینکه خرابی دیگر قطعات نیز اتفاق نیفتد!

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

هر آنچه که باید در مورد موتورهای تخت بدانید

سردبیر

با دنده اتوماتیک این کارها را انجام ندهید!

mortazavi

کمپرسور باد فندکی خودرو چه ویژگی هایی دارد؟

mortazavi

نظر دهید.