مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

نکته های فنی و عمومی خودرو | چرا چراغ های ترمز خاموش نمی شوند؟

نکته های فنی و عمومی خودرو | چرا چراغ های ترمز خاموش نمی شوند؟ علت خاموش نشدن چراغ ترمز | علت خرابی چراغ ترمز | مقالات فنی خودرو 

چراغ‌های ترمز (یا توقف) بخشی از چراغ‌های عقب خودرو شما هستند. چراغ‌های ترمز در حدود سال ۱۹۰۵ روی خودروها ظاهر شدند. رانندگان در آن زمان از سیگنال‌های دستی برای نشان دادن توقف یا پیچیدن به خودروهای پشت سر استفاده می‌کردند. سیگنال های دستی امروزه برای دوچرخه سواران و برخی موتورسواران رایج است، اما به ندرت برای اتومبیل ها اتفاق می افتد و حتی دیگر استفاده نمی شود. اهمیت سیستم چراغ ترمز بالا است. به همین دلیل، درک نحوه عملکرد این روشنایی، نحوه تأیید عملکرد و حالت های خرابی آن، برای ایمنی رانندگی شما مفید خواهد بود. گاهی اوقات، سیستم چراغ ترمز شما دچار نقص عملکرد می شود که در آن چراغ های ترمز خاموش نمی شوند. برای درک علل رایج این موضوع از سری نکته های فنی و عمومی خودرو تا پایان مطلب همراه باشید.

چراغ های ترمز چگونه کار می کنند؟

بدیهی است که با فشار دادن پدال ترمز، چراغ های ترمز عقب روی خودروی شما روشن می شود. این عملکرد مناسب حتی اگر موتور روشن نباشد و احتراق خاموش باشد نیز اتفاق می‌افتد. اما چه چیزی باعث این اتفاق می شود؟

در اکثر خودروها یک سوئیچ (سوئیچ چراغ ترمز) در زیر داشبورد در سمت راننده قرار دارد. این سوئیچ بیشتر شبیه یک دکمه فشاری است. دکمه (یا پیستون) آن با قسمتی از اهرم پدال ترمز تماس می گیرد. ۶ دلیل اینکه چراغ‌های عقب کار نمی‌کنند اما چراغ‌های ترمز روشن می شوند!

زمانی که ترمز فشار داده می شود، این اهرم به جلو حرکت می کند و به این پیستون اجازه می دهد تا باز شود. سپس پیستون کنتاکت های سوئیچ را فعال می کند و یک سیگنال الکتریکی به سیستم چراغ ترمز خودرو ارسال می کند و چراغ ها روشن می شوند. ساده است، درست است؟

خودروهای قدیمی‌تر از این سوئیچ برای کنترل مستقیم نیروی الکتریکی به چراغ‌های ترمز استفاده می‌کردند. سیم کشی به آن چراغ های ترمز درست از طریق این سوئیچ عبور می کرد.

خودروهای امروزی از یک سیستم کامپیوتری به نام سیستم گذرگاه شبکه کنترل کننده (CAN) برای راه اندازی بسیاری از سیستم های داخلی از جمله روشنایی بیرونی خودرو استفاده می کنند. این سیستم به کاهش مقدار سیم‌کشی در سراسر خودرو کمک می‌کند و کنترل و بررسی عیب سیستم‌هایی را که از کنترل‌کننده‌های کامپیوتری مانند ECU (واحد کنترل موتور) استفاده می‌کنند، افزایش می‌دهد.

سیستم CAN Bus نیز چراغ های ترمز را کنترل می کند. با فشار دادن پدال ترمز یک سیگنال رمزگذاری شده از طریق این سیستم به یک ماژول کنترل ارسال می شود. سپس این ماژول به این چراغ ها برق می فرستد و روشن می شوند. یکی از مزایای بزرگ این سیستم این است که خرابی لامپ ترمز را می توان تشخیص داد.

مطالعه بیشتر  نشانه های خرابی پمپ بنزین در خودرو + عیب یابی

هنگامی که یک لامپ از کار می افتد، یک چراغ هشدار یا نمایشگر گرافیکی در پانل ابزار شما ظاهر می شود. نه تنها می توانید ببینید که یک چراغ کار نمی کند، بلکه یک نمایشگر گرافیکی، در صورت وجود، اغلب مکان آن لامپ خراب را نشان می دهد.

در اکثر خودروها، این خرابی یک کد عیب تشخیصی (DTC) تنظیم می کند. این کد می تواند توسط یک کدخوان OBD2 خوانده شود و ماهیت خرابی الکتریکی تجربه شده را نشان می دهد که در نهایت یکی از علت خرابی چراغ ترمز است.

نکته های فنی و عمومی خودرو | چرا چراغ های ترمز خاموش نمی شوند؟ علت خاموش نشدن چراغ ترمز | علت خرابی چراغ ترمز | مقالات فنی خودرو  
نکته های فنی و عمومی خودرو | چرا چراغ های ترمز خاموش نمی شوند؟ علت خاموش نشدن چراغ ترمز | علت خرابی چراغ ترمز | مقالات فنی خودرو  | 

دلایل خاموش نشدن چراغ های ترمز شما (در حین رانندگی)

در اینجا برخی از دلایل این نقص خاص آورده شده است:

شماره ۱: معیوب بودن سوئیچ چراغ ترمز

علت خرابی چراغ ترمز می تواند سوئیچ چراغ ترمز باشد که در اهرم پدال ترمز قرار گرفته و ممکن است معیوب باشد. اگرچه به نظر می رسد که وقتی پدال را فشار می دهید به درستی حرکت می کند، سیگنال الکتریکی را که چراغ های ترمز را روشن می کند، خاموش نمی کند.

این یک شکست غیر معمول است زیرا سازندگان خودرو این سوئیچ خاص را به گونه ای طراحی می کنند که فوق العاده قابل اعتماد باشد. اما با این وجود، همچنان ممکن است از کار بیفتد و باعث شود چراغ های ترمز شما به طور مداوم روشن شوند.

شماره ۲ : پدال ترمز

این مشکل علت خاموش نشدن چراغ ترمز بسیار رایج است. در حین رانندگی، پای چپ خود را به آرامی روی پدال ترمز قرار دهید. با این کار پای شما آماده ترمز گرفتن است. فکر بدی نیست. اما به خاطر داشته باشید که عملاً هر فشاری که به اندازه کسری از اینچ روی پدال حرکت می کند، چراغ های ترمز را فعال می کند. دیسک ترمز و نحوه عملکرد آن در مقالات و دانستنی های فنی خودرو ۲۲ شرقی

اگر ماشین شما دارای گیربکس اتوماتیک است و معمولاً با پای چپ ترمز می کنید، باید کاملاً مطمئن باشید که آن پا را روی آن قرار ندهید یا حتی پدال ترمز را لمس نکنید.

شماره ۳: خرابی سیستم  Can bus

یکی از دلایلی که می توان به سوال چرا چراغ های ترمز خاموش نمی شوند؟ پاسخ داد، سیستم CAN Bus ممکن است از کار بیفتد. این ممکن است یک مشکل سخت افزاری یا نرم افزاری باشد و فقط توسط مکانیک خبره قابل تشخیص و اصلاح است.

مطالعه بیشتر  سوئیچ اینرسی در خودرو + عملکرد، نشانه های خرابی و عیب یابی

دلایل خاموش نشدن چراغ های ترمز شما (زمانی که ماشین خاموش است)

حالت های خرابی ۲ و ۳ را در بخش بالا مرور کنید. این شرایط که باعث روشن شدن چراغ ها در هنگام رانندگی می شود، شرایطی است که وقتی همه چیز را خاموش می کنید، آنها را روشن می کنند.

چگونه چراغ های ترمز را برای عملکرد صحیح بررسی کنیم؟

برای بررسی عملکرد چراغ ترمز می توان از چندین روش استفاده کرد.

واضح است که ساده‌ترین راه برای آزمایش چراغ‌های ترمز، این است که از یک دوست، یکی از اعضای خانواده، همسایه یا مسافر بخواهید که پدال ترمز را در حین تماشای فشار دهید یا در حین انجام، چراغ‌ها را بررسی کنید.

یک مرکز خرید پیدا کنید که دقیقاً جلوی یک فروشگاه پارکینگ دارد. می توانید از ویترین فروشگاه به عنوان آینه استفاده کنید. اگر تردد خودروها و پیاده‌ها اجازه می‌دهد، خودروی خود را به پارکینگ در مقابل پانل شیشه‌ای برگردانید.

حالا به آینه عقب نگاه کنید و ترمز بگیرید. اگر همه چیز خوب است، باید تمام چراغ های ترمز روشن شوند. می‌توانید چراغ‌های راهنما و فلاشرهای اضطراری عقب را نیز بررسی کنید.

اگر چراغ ترمز خاموش است چه باید کرد؟

اگر یک چراغ ترمز دارید که کار نمی کند، منطقی ترین حالت خرابی لامپ سوخته است. لامپ ممکن است یک طرح معمولی با یک رشته باشد یا ممکن است یک LED (دیود ساطع کننده نور) باشد که مخصوصاً برای سیستم CAN Bus طراحی شده است، اگر ماشین شما چنین مجهز باشد. تعویض توسط یک مکانیک خبره توصیه می شود، اما یک دفترچه راهنمای خدمات خوب دستورالعمل هایی در مورد تعویض لامپ دارد.

خرابی با احتمال کمتر می تواند سوختن فیوز باشد. جعبه فیوز را در زیر کاپوت یا زیر داشبورد، معمولاً در سمت سرنشین، بررسی کنید. دفترچه راهنمای خودرو شما مکان پانل فیوز را نشان می دهد و باید مشخص کند که کدام فیوز چراغ های ترمز را روشن می کند.

علائم خرابی ترمز abs

فیوز سوخته باید با فیوز با همان رنگ و درجه آمپر که در بالای فیوز قدیمی نشان داده شده است جایگزین شود. فیوزهای جایگزین را می توان از فروشگاه قطعات خودرو یا سخت افزار با کیفیت خریداری کرد.

اگر اولین باری که ترمز را فشار می دهید فیوز جدید با مشکلاتی روبه رو می شود، ایراد در جایی از سیم کشی است. این مورد را دوباره انجام ندهید چرا که یک اتصال کوتاه اصلاح نشده می تواند باعث آسیب دیگر سیستم الکتریکی شود.

اگر بیش از یک لامپ ترمز کار نکند، احتمال خرابی در سیستم الکتریکی و یا CAN Bus بیشتر خواهد بود. برای اقدامات اصلاحی به مکانیک واجد شرایط مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

معرفی قطعات در خودرو | Sway Bar Bushing بوش میل موج گیر در سیستم تعلیق

mortazavi

چالش های سر خوردن خودرو در زمستان را با این روش ها برطرف کنید!!!

mortazavi

اوردرایو (Overdrive) چه نقشی در سیستم گیربکس های اتوماتیک AT دارد؟

mortazavi

نظر دهید.