مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

آپشن های متنوع خودرو | چراغ مه شکن + کابرد و نحوه عملکرد

آپشن های متنوع خودرو | چراغ مه شکن + کابرد و نحوه عملکرد

مه شدید، باران و سایر شرایط آب و هوایی که دید شما را در جاده کاهش می دهد، رانندگی را دشوار می کند. اگر وسیله نقلیه شما مجهز به تجهیزات نورپردازی مناسب نباشد، رانندگی در این شرایط می تواند منجر به موقعیت های خطرناک شود که به نوبه خود می تواند منجر به تصادفات جدی یا حتی مرگبار شود.چراغ های مه شکن برای کمک به نورهای کم طراحی شده اند. از آنجا که مه در نزدیکی زمین شناور است، چراغها طوری طراحی شده اند که راه را زیر مه روشن می کنند. به همین دلیل چراغ های مه شکن لوازم ضروری خودرو هستند. اینها کاملاً با چراغهای معمولی شما متفاوت هستند و کاربرد خاصی دارند. در ادامه مطلب مقالات فنی خودرو – چراغ مه شکن کابرد نحوه عملکرد به گزارش ۲۲ شرقی از همراهان ما باشید تا این آپشن خودروها را نیز مورد بررسی قرار دهیم…

آشنایی با چراغ های مه شکن در خودروها و مفاهیم مرتبط با آن

مه شکن جلو نوعی چراغ خودرو است که به راننده کمک می کند جلوی خودرو را ببیند. این دستگاه در زیر مجموعه چراغ ها قرار دارد و طوری طراحی شده است که پرتوی وسیعی از نور را شکل می دهد که شبیه یک “نوار” است، با برش تیز در قسمت بالا برای جلوگیری از انعکاس آن از مه. چراغ های مه شکن معمولاً در پایین نصب می شوند معمولاً در حدود ۱۲ تا ۳۰ اینچ از سطح جاده و برای روشن شدن زمین در زیر مه به سمت پایین زاویه دارند. در همین حال، چراغ مه شکن عقب طوری طراحی شده است که چراغ قرمز رنگ ایجاد می کند، درست مانند چراغ های ترمز شما، تا اطمینان حاصل شود که رانندگان دیگر می توانند خودرو شما را در شرایط دید کم مشاهده کنند. گاهی اوقات در وسط پوشش سپر عقب یا به جای یکی از چراغ های عقب قرار می گیرد. برخلاف چراغ های جلو، مه شکن ها (چه در جلو و چه در عقب) اجباری نیستند و چراغ های کمکی محسوب می شوند. چراغهای مه شکن معمولاً در مدلهای پایه و ردیف پایین استاندارد نیستند، بنابراین گاهی اوقات خریداران خودرو از طرف فروشنده این اختیار را دارند که آنها را بعنوان یک لوازم جانبی اضافه کنند.

مطالب مرتبط:  دی لایت در خودرو

زمان استفاده از چراغ های مه شکن

چراغ های مه شکن چراغ های تکمیلی هستند و می توان آنها را در کنار نورهای جلو در تنظیمات کم دید استفاده کرد. با این حال، آنها به گونه ای طراحی نشده اند که جای چراغ های معمولی رانندگی شما را بگیرند زیرا برد بسیار کمی دارند. این چراغ ها برای دیدن علائم جاده مفید هستند، اما به شما کمک نمی کنند تا در مه مشاهده کنید، بنابراین آنها فقط هنگام رانندگی با سرعت نسبتاً کم کمک کننده هستند. در حالی که هیچ قانونی برای زمان استفاده از چراغ های مه شکن وجود ندارد، توصیه می شود که آنها را فقط در شرایط خاص مانند موارد ذکر شده در زیر فعال کنید.

مطالعه بیشتر  11 علت کاهش قدرت خودرو هنگام شتاب گیری (موتورهای گازی و دیزلی)

وجود مه در مسیر

مه همانند ابرها شکل می گیرد تقریباً یک ابر غول پیکر روی زمین است. چراغ های مه شکن مخصوصاً برای موقعیت هایی ساخته شده است که در آن مجبور می شوید از مناطق مه آلود عبور کنید، از این رو به این دلیل نامگذاری شده است. با توجه به موقعیت کم آنها، نوری که تولید می کنند قادر است به زیر زمین برخورد کند ، نه اینکه مستقیماً وارد مه شود و به سادگی مانند نور چراغ های جلو به عقب برود.

باران شدید

چراغ های مه شکن می توانند دید بهتری را در زیر بارندگی های شدید ارائه دهند. نورهای کم و زیاد ممکن است هنگام تابش باران شدید تابش خیره کننده ایجاد کنند، به همین دلیل به چراغ های مه شکن احتیاج دارید تا به شما در دیدن جاده روبرو کمک کند.

حتما بخوانید: موارد مهم لرزش خودرو 

طوفان های گرد و غبار

طوفان شن یا گرد و غبار می تواند در برخی مناطق رخ دهد. در حالی که توصیه نمی شود هنگام مواجهه با این پدیده وحشتناک به رانندگی ادامه دهید، همچنان باید منتظر بمانید تا طوفان نیز آرام بگیرد. این جایی است که چراغ های مه شکن می توانند مفید باشند، زیرا می توانند به شما کمک کنند در حالی که از بزرگراه یا خیابان بیرون می آیید و روی شانه می روید، در جاده جلویی خود حرکت کنید. به یاد داشته باشید که چراغ های مه شکن فقط قسمتی از جاده را مستقیماً در جلوی اتومبیل شما روشن می کند، بنابراین همانطور که قبلاً گفته شد، ممکن است فقط در کنار چراغ های جلو و نه به جای آنها استفاده شود.

آیا استفاده از چراغ های مه شکن در شرایطی که مه وجود ندارد، ممکن است؟

از لحاظ فنی ، شما می توانید از چراغ های مه شکن خود حتی بدون وجود مه استفاده کنید ، اگر شرایطی که در آن رانندگی می کنید دارای شرایط دید کم باشد. این ممکن است در مورد رانندگی در باران بسیار شدید، به عنوان مثال، یا در طوفان گرد و غبار ، صادق باشد که در قسمت قبل نیز به آن اشاره شد.

نحوه روشن کردن چراغ های مه شکن

چراغ های مه شکن دارای سوئیچ اختصاصی هستند که به آنها اجازه می دهد جدا از چراغ های جلو و چراغ های عقب روشن شوند. سوئیچ می تواند یک دکمه یا یقه روی ساقه چراغ جلو باشد و معمولاً دارای یک نماد نیم دایره با سه خط موج دار است. کافی است یقه را بچرخانید یا دکمه را فشار دهید تا چراغ مه شکن روشن شود. بسته به مدل ماشین شما، ممکن است هنگامی که چراغ ها را روشن می کنید، نماد مه شکن روی داشبورد شما روشن شود.

چراغ رانندگی در مقابل چراغ مه شکن

چراغ های رانندگی به چراغ های کم نور شما اشاره دارند و برای تکمیل چراغ های جلو با نور بالا استفاده می شوند. آنها برای ارائه برد بیشتر طراحی شده اند و به سمت جلو زاویه دارند تا به شما کمک کند حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ فوت را از راه دور مشاهده کنید. برخلاف چراغ های مه شکن، این خودروها در همه خودروها استاندارد هستند. چراغ های مه شکن ، همانطور که قبلاً ذکر شد، به سمت پایین زاویه دارند و برد بسیار کوتاهی دارند. آنها قرار است زمین را در مقابل شما روشن کنند. مه به طور معمول حدود دو پا از سطح زمین شروع می شود، بنابراین نور چراغ های مه شکن شما باید زاویه دار باشد تا به آن منطقه برخورد کند، این امر برای جلوگیری از انعکاس نور از مه لازم است. باز هم، این چراغ ها به عنوان لامپ های کمکی یا نور اضافی در نظر گرفته می شوند که ممکن است بخواهید یا نخواهید بخرید، به همین دلیل در همه خودروها چراغ مه شکن وجود ندارد.

مطالعه بیشتر  انواع آرایش سیلندر و نحوه قرارگیری
آپشن های متنوع خودرو | چراغ مه شکن + کابرد و نحوه عملکرد | کاربرد چراغ مه شکن در خودرو | عملکرد چراغ مه شکن | موارد استفاده از این آپشن
چراغ مه شکن کابرد نحوه عملکرد

چه زمانی نباید از چراغ های مه شکن استفاده کرد؟

اگر مه مهار شده است ، باید چراغ های مه شکن خود را خاموش کنید زیرا در معرض خیره شدن سایر کاربران جاده هستید. از شرایط جوی غالب آگاه باشید در حالی که مه معمولا در صبح زود تشکیل می شود، با طلوع خورشید مه نیز از بین می رود، بنابراین اگر روز خود را با چراغ مه شکن روشن شروع کرده اید، به ارزیابی وضعیت و خاموش کردن آنها ادامه دهید. وقتی هوا صاف است! اگر سفر خود را متوقف کرده اید، به احتمال زیاد چراغ های مه شکن هنگام خاموش کردن احتراق اتومبیل خود خاموش شده اند، بنابراین تنها در صورتی روشن می شوند که خود شما آنها را روشن کنید. اما اگر هنوز قصد دارید با چراغهای روشن خود رانندگی کنید، حتماً آنها را خاموش کنید.  نکته مهمی که در اینجا وجود دارد مربوط به کدر شدن چراغ های ترمز است. چراغ های مه شکن عقب روشن تر از چراغ های عقب معمولی هستند، بنابراین هنگام ترمزگیری، سایر رانندگان ممکن است نتوانند چراغ های ترمز شما را روشن ببینند.

بدیهی است هنگام نبود مه نیازی به چراغ های مه شکن نیست و روشن شدن آنها در هنگام تاریکی نیز اهمیت چندانی ندارد. محفظه های لامپ بازتابنده های مشابه چراغ های جلو را ندارند، بنابراین بعید است نور اضافی به شما بدهند تا به شما کمک کند ببینید کجا می روید. نبایدی کمک گرفتن از مه شکن ها در زمان استفاده از چراغ های مه شکن به هنگام خیس شدن است. روشنایی اضافی چراغ های مه شکن با انعکاس آنها از سطح خیس جاده دو برابر می شود، در حالی که نور قرمز روشن می تواند در صورت بارندگی باران دیگر شیشه های جلو اتومبیل را خیره کند. چراغ های مه شکن جلو نیز می توانند حواس شما را پرت کنند، به خصوص اگر به خوبی تنظیم نشده باشند و باعث انعکاس های خیره کننده شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

نحوه عملکرد سیستم ضد سرقت ایموبلایزر در آموزش فنی خودرو

mortazavi

علت چسبیدن کالیپر ترمز چیست؟

mortazavi

خروج دود اگزوز نشانه چیست؟

mortazavi

نظر دهید.