مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

۶ دلیل اینکه چراغ‌های عقب کار نمی‌کنند اما چراغ‌های ترمز روشن می شوند!

۶ دلیل اینکه چراغ‌ عقب خودرو کار نمی‌کنند اما چراغ‌های ترمز روشن می شوند! خرابی چراغ عقب خودرو | چراغ خطر خودرو و نشانه های خرابی آن | کار نکردن چراغ عقب خودرو | دانستنی های خودرو

چراغ های عقب یکی از ویژگی های ایمنی بسیار مهم در هر خودرو است. آنها هنگام رانندگی در شب، ساعات گرگ و میش یا در هوای بد مانند باران و برف ضروری هستند. هدف از چراغ های عقب خودروی شما روشن کردن عقب ماشین است. بسیاری از مدل‌های جدید خودرویی، چراغ ها  همراه برخی حسگرهای خودکار هستند که وقتی افت روشنایی محیط را تشخیص می‌دهد، روشن می‌ شوند. درست مانند هر قسمت دیگر در یک ماشین، چراغ های عقب می توانند از کار بیفتند و باعث نگرانی بزرگی شوند. این نه تنها برای سایر رانندگان در جاده که ممکن است وسیله نقلیه شما را به دلیل نداشتن چراغ در عقب نبینند خطرناک است، بلکه می تواند توسط پلیس های راهنمایی رانندگی نیز برای شما جریمه ای ثبت شود!  اما چه اتفاقی می‌افتد وقتی چراغ‌های ترمز شما کار می‌کنند ولی در عین حال چراغ‌های عقب شما کار نمی‌کنند؟

۶ دلیل رایج که چرا چراغ های عقب کار نمی کنند اما چراغ های ترمز روشن هشتند؟!

در مطلب دیگری از دانستنی ها و نکات جدید خودرویی به بررسی چراغ های عقب خودرو و دلایل روشن نشدن آن می پردازیم که به طور کلی رایج ترین موارد را در ۶ تیتر مورد بحث قرار خواهیم داد.

۱: خرابی فیوز چراغ عقب (جعبه فیوز ماشین)

اولین چیزی که هنگام مواجه شدن با یک قطعه الکتریکی به خصوص در مورد چراغ های عقب، باید بررسی شود، فیوز است. به طور کلی دو ناحیه حاوی فیوز در خودرو وجود دارد. یکی پنل فیوز داخل کابین خودرو است. این معمولا در سمت سرنشین جلو، پشت یک پانل پلاستیکی در زیر داشبورد است. در خودروهای خاصی می توان آن را در کنار داشبورد یافت که درب سمت سرنشین کاملاً باز است.
دومین قسمت مشترک برای یافتن فیوزها در جعبه فیوز اصلی زیر کاپوت است. این یک جعبه سیاه بزرگ است که سیم های زیادی به آن وصل شده است. پس از برداشتن پوشش از روی آن، می توانید به فیوزهای داخل آن دسترسی داشته باشید. هر فیوز یک قطعه الکتریکی متفاوت را کنترل می کند معمولا علائم و نشانه های هریک از فیوزها بر روی این درب پلاستیکی مشکی حک شده است و اگر چنین چیزی را مشاهده نکردید می توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. پس از شناسایی فیوز که چراغ های عقب شما را کنترل می کند، می توان آن را با استفاده از یک تستر فیوز تست کرد که در صورت سالم بودن فیوز روشن می شود. اگر روشن نشد، فیوز باید تعویض شود.

مطالعه بیشتر  بررسی دلایل اصلی بسته نشدن درب خودرو
۶ دلیل اینکه چراغ‌های عقب کار نمی‌کنند اما چراغ‌های ترمز کار روشن می شوند! خرابی چراغ عقب خودرو | چراغ خطر خودرو و نشانه های خرابی آن | کار نکردن چراغ عقب خودرو | دانستنی های خودرو 
۶ دلیل اینکه چراغ‌ عقب خودرو کار نمی‌کنند اما چراغ‌های ترمز کار روشن می شوند! خرابی چراغ عقب خودرو | چراغ خطر خودرو و نشانه های خرابی آن | کار نکردن چراغ عقب خودرو | دانستنی های خودرو

۲: لامپ های عقب سوخته

اگر فیوزهای زیر کاپوت و داخل کابین مشکلی ندارند، ایراد بعدی خود لامپ‌های چراغ عقب هستند. این مشکل می تواند با برداشتن درپوش چراغ عقب تست شود. اگرچه برخی از خودروها دارای یک پنل دسترسی هستند که در آن می توانید لامپ را به داخل لنز بچرخانید و خارج کنید. سنسورهای چراغ راهنمایی چگونه کار می کنند؟

بهترین راه برای شناسایی لامپ سوخته این است که آن را از سوکتی که به آن وصل شده است خارج کنید و رشته را از نزدیک بررسی کنید. رشته سیم داخل لامپ است که نور را ایجاد می کند. فیلامنت شکسته به معنای عدم روشنایی است و باید آن را با یک لامپ جدید جایگزین کنید.

۶ دلیل اینکه چراغ‌های عقب کار نمی‌کنند اما چراغ‌های ترمز کار روشن می شوند! خرابی چراغ عقب خودرو | چراغ خطر خودرو و نشانه های خرابی آن | کار نکردن چراغ عقب خودرو | دانستنی های خودرو 
۶ دلیل اینکه چراغ‌ عقب خودرو کار نمی‌کنند اما چراغ‌های ترمز کار روشن می شوند! خرابی چراغ عقب خودرو | چراغ خطر خودرو و نشانه های خرابی آن | کار نکردن چراغ عقب خودرو | دانستنی های خودرو

 ۳: خرابی سوکت

گاهی اوقات سوکتی که لامپ به آن وصل می شود ممکن است خراب شود. معمولاً این به دلیل خوردگی است که باعث می شود رطوبت وارد سوکت شود. با این حال، ممکن است به دلیل اتصال ضعیف سیم‌های پشتی نیز از کار بیفتد. اگر لامپ و فیوز هر دو سالم هستند، وضعیت سوکت را در زمانی که لامپ را از آن خارج کرده اید، بررسی کنید. به دنبال هرگونه تغییر رنگ، مانند سفید، آبی یا قهوه ای و همچنین پین یا پایه های خمیده یا شکسته باشید. همچنین در این مرحله ایده خوبی است که جریان الکتریکی را با یک مولتی متر در سوکت بررسی کنید. نرسیدن الکتریسیته به پین ​​ها به معنای خرابی در بالای خط برق است.

مطالعه بیشتر  وظیفه روغن ترمز چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

۴: سیم کشی فرسوده

اگر جریان الکتریکی به پریز نرسد و فیوزها قطع شده باشند، به احتمال زیاد سیم آسیب دیده یا شکسته در جایی در طول مسیر خود این مشکل به وجود آمده است؛ در این مرحله، باید یک توسط یک متخصص خودرو این مورد را بررسی کنید چرا که سیم کشی خودرو یکی از موارد مهم است و نباید به شکل نادرست یا غیر اصولی انجام شود.

سیم کشی خودرو

۵: خرابی سوئیچ کنترل

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن چراغ های عقب سوئیچ کنترل کننده آنهاست. به طور معمول، این سوئیچ چراغ های جلو، چراغ های عقب و چراغ های پارکینگ را روشن می کند. اگر تمام قسمت‌های دیگر مدار چراغ عقب درست کار کنند، ممکن است این کلید از کار افتاده باشد. این را می توان  با یک مولتی متر بررسی کرد تا از خرابی آن اطمینان حاصل شود.

مقالات فنی خودرویی

۶: سنسور نور محیط کثیف یا از کار افتاده

بسیاری از خودروهای مدرن نیز دارای سنسور نور محیطی بر روی داشبورد هستند. این به کامپیوتر خودرو یا ECU اجازه می دهد تا به طور خودکار چراغ های جلو و چراغ های عقب را با توجه به روشن یا تاریکی بیرون روشن و خاموش کند.

برخی نیز چراغ های روشنایی روز را در خودروهای جدید خاموش می کنند. اگر هم چراغ‌های پارکینگ و هم چراغ‌های جلو روشن نمی‌شوند اما چراغ‌های ترمز شما هنوز روشن می‌شوند، این مورد یکی از احتمالات است. آپشن های متنوع خودرو | چراغ مه شکن + کابرد و نحوه عملکرد

اگر این سنسور خراب شود یا خیلی کثیف شود، نمی تواند تشخیص دهد که بیرون روشن است یا تاریک و ممکن است چراغ ها را روشن نکند. اما باز هم، این هم روی چراغ‌های جلو و هم بر چراغ‌های عقب تأثیر می‌گذارد و می‌توان آن را به راحتی با چرخاندن دستی سوئیچ چراغ جلو در وضعیت روشن آزمایش کرد.

نتیجه گیری

به طور کلی، ردیابی خرابی الکتریکی می تواند مشکل و خسته کننده باشد. خوشبختانه، لامپ‌های عقب معمولاً در مدار مجزای خود کار می‌کنند، بنابراین مشکلات را می‌توان با سهولت نسبی ردیابی کرد.

همه این خرابی‌ها باعث می‌شود چراغ‌های عقب کار نکنند، اما همچنان به چراغ‌های ترمز اجازه می‌دهند که وقتی پدال فشار داده می‌شود، زیرا چراغ‌های ترمز روی یک خط مدار متفاوت کار می‌کنند. هنگامی که راننده متوجه می شود چراغ های عقب او کار نمی کند، باید فوراً برای ایمنی خود و دیگران به مشکل رسیدگی کند.

2.6/5 - (8 امتیاز)

مطالب مرتبط

تنظیم چراغ های خودرو را اصولی تر یاد بگیریم….

mortazavi

عملکرد شارژ سریع در خودروهای برقی (DC Fast Charging)

mortazavi

موتورهای دو زمانه چه کاربردی دارند؟

mortazavi

5 نظرات

رضا ژوئن 8, 2023 at 12:40 ب.ظ

سلام. ماشین کوئیک اس هس چراغ خطر عقب با چراغ کوچیک جلو روشن نمیشه. نه از فیوز هس. نه دسته راهنما. ماشین گارانتی داره به هر نمایندگی بردم نتونستن انجام بدن. لطفا راهنمایی کنید باید چکار کنم. دیگه اعصاب نمونده برامون با این ماشین هاشون. ماشین از همون روز اول که تحویل دادن اینجور بوده گفتن ببرید تابه گارانتی برسه الان ۳ ماه هس

پاسخ
Abolfazl ژوئن 30, 2023 at 8:34 ق.ظ

سلام ماشین اس دی مدل ۹۵هستش چراغ دنده عقب با سنسور دنده عقب به همراه مه شکن عقب هیچکدوم کار نمیکنن چراغ کوچیک عقب و چراغ ترمز و راهنما کار میکنه ولی مواردی که گفتم کار نمیکنن (شمع دنده عقب رو عوض کردم فیوز هارو هم دونه به دونه چک کردم همه سالمن بردم پیش سیمکش با لپتاپش روشن و خاموش کرد چراغارو بعد گفت از شمع دنده عقبه عوض کردم بازم درست نشد )لطفا راهنماییم کنی

پاسخ

نظر دهید.