مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

دانستنی های خودرو و این بار مفهوم پوشش نانو سرامیکی خودرو

دانستنی های خودرو و این بار مفهوم پوشش نانو سرامیکی خودرو

روش های بسیار زیادی برای محافظت کردن از پوشش نانو سرامیکی خودرو وجود دارد و البته هر کدام به نحوی معایب و مزایا دارند که برخی مانند پوشش نانو سرامیکی خودرو با توجه به فناوری های به کار رفته در آن بهتر می توانند از رنگ بدنه محافظت کنند.

از پوشش نانو سرامیکی چه می دانید؟

پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو در اصل یک لایه محافظت کننده از بدنه خودرو می باشد که به شکل دستی و بعد از زیرساخت سازی مناسب بر روی بدنه خودرو اعمال می شود. این ذرات بسیار ریز که بی رنگ نیز می باشند، یک سطح یکنواخت را بر روی بدنه ایجاد کرده و از آسیب دیدگی بدنه خودرو در برابر گرد و غبار و یا هر عامل دیگری حفاظت می کند.

ویژگی پوشش نانو سرامیکی

اما موارد بسیاری شنیده شده که در مورد این پوشش نانو سرامیکی بسیار اغراق گویی می شود و برای خیلی از افراد به طور اشتباه جا افتاده است که با پوشش نانو سرامیکی دیگر نیازی به کارواش ندارید و یا اینکه پوشش سرامیکی نانو با عمر بسیار طولانی و …. که البته قبل از باور هر یک از این موارد این موضوع را باید مدنظر قرار دهید که پوشش نانو سرامیکی دارای دو ویژگی فیزیکی و شیمیایی می باشد که در مورد هریک در ادامه توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

پوشش سرامیکی و ویژگی فیزیکی

همانطور که گفته شد این تنها یک مایع بی رنگ است که در مدت زمان کوتاهی از بدنه و رنگ خودروی شما محافظت می کند و قرار نیست هر نوع تبلیغی که به گوش شما می رسد را باور کنید و البته باید مدنظر قرار داد که هر شرکت تولیدی این محصول را به شکل متفاوتی تولید می کنند و آن طور که باید و شاید نیز مقاومت نداشته باشند.
شما چطور رانندگی می کنید؟ اصولی یا با انواع عادت های اشتباه ….؟
سه عامل مهم در مقاومت نانو سرامیک شامل:
  • برند محصول
  • نحوه ساخت و مواد به کار رفته در آن
  • کیفیت اجرای سرامیکی کردن مایع
این سه عامل بسیار در برابر خط و خش مهم هستند. همانطور که می دانید در مورد چنین محصولاتی برندهای بسیار متفاوتی در بازار مشاهده می کنید که ممکن است بسیاری از آنها کیفیت چندان جالبی نداشته باشند و در مقابل برندهای معروف دیگری ما نند، کارپرو، ناژول، کیوب باند، سوناکس، سرامیک پرو و می وینچی وجود دارد که ممکن است قیمت های متفاوتی هم داشته باشند و برخی حتی قیمت های میلیونی دارند! از سمتی دیگر اجرای دقیق و علمی نانو سرامیک هم دارای اهمیت بسیار بالایی است و باید به صورت کاملا اصولی انجام شوند که ممکن است حتی همین غیر اصولی کردن این پوشش برند بسیار معروفی را هم زیر سوال ببرد.
در تابستان مراقب ترکیدن لاستیک های خودرو باشید.!

ویژگی شیمیایی پوشش نانو سرامیک

زمانیکه در یک مایع نانو سرامیکی خاصیت هیدروفوبیکی وجود داشته باشد و بر اساس ساختار مولکولی این ماده سبب می شود که یک زاویه بیش از ۱۰۰ درجه بر روی سطح اعمال شود و به طور کلی می توان این طور بیان کرد که یک  پوشش نانو سرامیکی با فناوری نانو طبق ساختارهای بسیار ریزی که دارد، پوشش بسیار خوبی را بر روی سطح خودرو فراهم می کند و همین پوشش بی رنگ باعث می شود که دیگر گرد و غبار و ریزگردها به بدنه نچسبند و ضمن اینکه باران های اسیدی نیز تاثیری بر روی بدنه خودرو نداشته باشند.
ویژگی شیمیایی این پوشش نانو سرامیکی به این صورت است که باعث خاصیت آب گریزی هم می شوند و به این معنی ست که خودرو در مدت زمان سریعتری تمیز می شود.
ضمن اینکه لازم است بدانید پوشش های سرامیکی در مدل های مات و براق هستند و تنها مختص رنگ بدنه خودرو نمی باشد و می توان از آنها برای شیشه و پلاستیک نیز استفاده کرد که در نوع اجرا و اعمال کردن آن ممکن است تفاوت هایی وجود داشته باشد.
دانستنی های خودرو و این بار مفهوم پوشش نانو سرامیکی خودرو | اطلاعات عمومی خودرو | سایت اخبار خودرو و هر آنچه از خودرو باید بدانید!

 مزیت ها و معایب پوشش های نانو سرامیک

پوشش سرامیکی اگر از برندهای مطرح و با کیفیت باشد دوام و ماندگاری خوبی خواهد داشت و باعث براق شدن سطح، آب گریزی، سریع تمیز شدن سطح بدنه، محافظت در برابر اکسیداسیون و دیگر آسیب های محیطی و … می باشد که از مزایای این پوشش سرامیکی به کار می رود.
اما معایب پوشش های نانو سرامیکی این است که شاید زمان زیادی را برای اجرا کردن بگیرد و همچنین هزینه های بالایی را نیز دارد که نیاز است تا یک فرد متخصص این امر را انجام داده و زیر ساخت ها را به طور دقیق اجرا کند. زمانی که پولیش کاری به صورت غیر اصولی انجام شود و یا زیرساخت مناسب برای بدنه در نظر گرفته نشود باعث بی کیفیتی این ماده شده و طبیعتا زمان کمتری نیز دوام خواهد داشت.
به عنوان یک خریدار از کجا می خواهید بدانید که یک خودرویی تصادفی بوده و رنگ شده است!!! حتما مطلب لینک شده را بخوانید.

نحوه اجرای پوشش نانو سرامیکی بر روی بدنه خودروها

  • در ابتدا باید تمامی آسیب هایی که بر روی بدنه خودرو وجود دارد رفع شده و رنگ خودرو کمی بهبود پیدا کند که به طور خلاصه می توان گفت این مرحله جرم گیری نام دارد و با کمک خمیر کلی بار به جای سنباده و برای از بین بردن لکه های چسبیده شده به رنگ و آسان شدن پولیش کاری در قسمت بعد انجام می شود.
  • در مرحله بعد نیز احیای رنگ خودرو و پولیشکاری حرفه ای است که باید آسیب ها و خط و خش های موجود توسط دستگاه روتاری و با کم پد زبر و بعد از آن استفاده از دستگاه اوربیتال با کمک پد و پولیش آنتی هولوگرام، بدنه خودرو را از هر عیب و نقصی رفع کرد و بعد از مرحله پولیش کاری نیز نیاز است با با کمک مواد مخصوصی هر گونه چربی از بدنه خودرو پاک شده تا بدنه آماده اجرای نانو سرامیک شود.
  • بعد از اینکه این ماده به عنوان پوشش نانو اعمال شد نیاز است تا توسط یک دستگاهی خشک شود که از پنل خشک کن کمک گرفته می شود و برای تثبیت این پوشش بسیار تاثیرگزار است.
مطالعه بیشتر  اطلاعات فنی خودرو | سیستم هشدار عبور ترافیک عقب یا (RCTA) در خودرو

اعمال کردن این ماده به عنوان پوشش کاری ست که ظریف کاری بسیاری نیاز دارد و لازم است تا افرادی که این کار را انجام می دهند قبلا به طور کامل آموزش دیده باشند و همچنین کار را به صورت دقیق و اصولی بتوانند پیاده سازی کنند. بهتر است بدانید این کار هزینه و زمان زیادی را می طلبد و اگر غیراصولی انجام شود ممکن است کاملا بی کیفیت باشد پس در انتخاب مکانی که این کار را قرار است برای شما انجام دهد بسیار دقت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

خودرو هیبرید خفیف چه مزیت هایی دارد؟ 

mortazavi

سنسور دریچه گاز در خودرو، وظایف و علائم خرابی آن

mortazavi

دانسنتی خودرو | نشانه های سوختن واشر سر سیلندر

mortazavi

نظر دهید.