مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

پلتفرم بدنه خودرو چیست؟

پلتفورم بدنه خودرو | انواع پلتفرم خودرو | طراحی پلتفرم خودرو | انواع شاسی خودرو | انوع کلاس بدنه خودرو | تفاوت پلتفرم‌های یکپارچه (UniBody) (Body-on-Frame)

پلتفرم بدنه خودرو چیست؟

پلتفرم بدنه خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد. انواع پلتفرم خودرو دارای تنوع و کاربردهای زیادی هستند. البته در این میان انواع شاسی خودرو را پیشنهاد می کنیم که بشناسید. طراحی پلتفرم خودرو یک کار بسیار تخصصی بشمار می آید. انواع کلاس بدنه خودرو ویژگی های خاصی دارند که باید به آنها توجه کنید.

یکی از تفاوت های بین پلتفرم‌های یکپارچه (UniBody) و پلتفرم‌های بدنه روی قاب (Body-on-Frame) یا شاسی نردبانی خیلی پیچیده‌ نیست. اگر می خواهید این موضع را بهتر درک کنید پیشنهاد می کنیم در درجه اول یک تعریف درست نسبت به این موضوع داشته باشید.

پلتفرم بدنه خودرو یکپارچه چیست؟

پلتفرم بدنه خودرو یکپارچه در واقع دارای شاسی و بدنه اصلی است و این موضوع به این معنی می باشد که بدنه اصلی و شاسی خودرو دو بخش جدا از هم به حساب نمی آیند و اگر اسکلت‌بندی خودرو را به صورت واضح نگاه کنید شما متوجه یک مجموعه یکپارچه خواهید شد. این موارد در طراحی پلتفرم خودرو توسط طراحان در نظر گرفته می شود.

این‌ پلتفرم‌ها تنش‌های وارد بر خودرو در سرتاسر ساختار پلتفرم توزیع می کنند تا آسیب کمتری بیند. این موضوع درحالی اتفاق می افتند که خودروهای دارای پلتفرم بدنه روی قاب، به یک قاب جداگانه زیر بدنه خودرو نیز مجهر هستند که می‌تواند تنش‌های وارد بر بدنه را تحمل کند و این موضوع در افزایش عمر مفید انواع شاسی خودرو بسیار تاثیر گذار است.

پلتفرم‌های یکپارچه به‌ دلیل پخش شدن نیروهای وارد بر پلتفرم در همه بدنه خودرو استحکام و سختی بیشتری دارند زیرا این توزیع بار با بقیه بخش‌های پلتفرم باعث می شود تا نیروی کمتری را این سیستم به تنهایی تحمل کند.

بخاری ماشین

همین موضوع باعث می شود تا این پلتفرم‌ها سبکتر باشند و برای ساخت آنها شرکت های تولید کننده از مواد اولیه کمتری استفاده کنند. پلتفرم‌های یکپارچه به‌ دلیل ساختار یک‌دستی که در مقابل تنش‌های خمشی و پیچشی دارند مقاومت بسیار قابل توجه تری می توانند از خود نشان دهند. البته این موضوع در انواع کلاس بدنه خودرو مطرح است.

سبک‌تر شدن پلتفرم و مقاومت بالای آن به معنای وزن نهایی کمتر خودرو و مصرف سوخت، فرمان‌پذیری، شتاب و چابکی بهتر آن خواهد بود. سازندگان این پلتفرم‌ها به دلیل استفاده از مواد کمتر، هزینه‌های کمتری را نیز به وجود می آورد که برای شرکت های تولید کننده مسئله بسیار مهمی بشمار می آید.

مطالعه بیشتر  راننده حرفه ای شدن و راه کارهای آن

پلتفرم بدنه روی قاب چیست؟

اما از طرفی دیگر، پلتفرم‌های بدنه روی قاب یا شاسی مستقل با جدا کردن بدنه اصلی از قاب زیرین که ساختار ساده‌تر و خطی دارد، در مقابل پیچش‌های جاده عملکرد ضعیف‌تری را نشان می دهند. البته از آنجا که این پلتفرم‌ها باید دارای حداقل مقاومت لازم دربرابر فشارها باشند تولید کنندگان آنها را سنگین تر و بزرگتر می‌سازند تا همین مسئله باعث افزایش وزن این پلتفرم‌ها شود. شرکت های تولید کننده این موضوع را به طور معمول در انواع کلاس بدنه خودرو اجرا نمی کنند.

شاید به این موضوع فکر کنید که پلتفرم بدنه روی قاب مزیت های زیادی ندارد و فقط یک روش پرهزینه به جساب می آید. اما طرز تفکر به طور کامل اشتباه است و این پلتفرم‌ها امکان عایق‌سازی بهتر کابین را دربرابر ارتعاشات، صدا و ضربات به سازندگان ایجاد می کنند که به عنوان مزیت قابل توجه مطرح است.

با جدا شدن بدنه از قاب، یک مجموعه فنر تعلیق دیگر به اجزای خودرو اضافه می‌شود که ضربات را بهتر جذب می کند و سواری نرم‌تری را به وجود می‌آورد. البته این موضوع در پلتفرم بدنه خودرو و انواع آن به طور کلی یک مسئله مهم است.

یکی دیگر از مزیت های این پلتفرم‌ها به ماژولار بودن آنها مربوط است که به سازنده این اجازه را می‌دهد تا بدنه‌های متفاوتی را روی یک قاب سوار کنند پس در نتیجه تولید کنندگان خودروهای سنگینی مثل پیکاپ‌ها و وانت‌ها می‌توانند نسل‌های مختلفی از محصولات خود را برروی یک قاب سوار کنند و از هزینه‌های طولانی‌مدت توسعه پلتفرم جدید جلوگیری کنند که این موضوع در صنعت خودرو به عنوان مسئله بسیار اساسی مطرح است. انواع شاسی خودرو می توانند ویژگی هایی خاص داشته باشند که شما باید با آنها قبل از خرید آشنایی داشته باشید.

اگر بخواهیم از ماشین های مشهوری که از این مدل شاسی استفاده می کنند نام ببریم می توان گفت، مرسدس‌بنز کلاس G، تویوتا ۴Runner و اینفینیتی QX80 اشاره کرد. این نوع طراحی پلتفرم خودرو امروزه در دنیا طرفداران زیادی دارد.

باورهای اشتباه در مورد پلتفرم های شاسی نردبانی

شاید در نگاه اول فکر کنید که پلتفرم بدنه روی قاب یا شاسی نردبانی مستقل به دلیل وجود ماژولار و جدایی‌پذیری بودن، تعمیرات کم‌هزینه‌تری را برای صاحبانش به وجود می آورد، اما موضوع همیشه درست نیست.

مطالعه بیشتر  کاهش تاخیر توربو خودرو و راه های جلوگیری از آن

شما عزیزان باید با در نظر گرفتن میزان ضربه وارده به پلتفرم خرابی وارد بر یک پلتفرم یکپارچه به‌ دلیل توزیع فشار بهتر، به‌مراتب کمتر از خرابی وارد بر پلتفرم بدنه روی قاب تحت همان ضربه باشد آسیب می بیند. این موضوع اساسی در سیستم فنی انواع شاسی خودرو بشمار می آید. بهتر است بدانید که پلتفرم بدنه خودرو در سیستم مهندسی ماشین دارای اهمیت ویژه ای است و مهندسان زیادی برای طراحی بهینه و استاندارد آن تلاش می کنند.

البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که جنس مواد استفاده شده در یک پلتفرم هم نقشی بسیار مهمی در تعیین هزینه‌های تعمیر دارد. شما عزیزان با درنظر گرفتن این فاکتورهای مهم به راحتی نمی‌توانید بگوید که کدام یک از انواع پلتفذم خودرو ها هزینه تعمیر بیشتری دارند.

اگر شما از نظر فنی نگاهی دقیق به ساختار پلتفرم نردبانی بیاندازید احتمال دارد فکر کنید که این پلتفرم به‌ دلیل ساختار مجزا و وزن بالاتری که دارد دوام بیشتری نیز در کشش بارهای سنگین از خود نشان دهد.

گرمکن شیشه های خودرو 

این باور از ریشه در این سوال دارد که یک پلتفرم یکپارچه هم می‌تواند دوام بسیار خوبی در کشش داشته باشد. اگر سازنده بخواهد خودرویی سنگین‌وزن بسازد از مواد بسیار محکم تری با مقامت بالا استفاده می کند که در نتیجه آن در برابر کشش به اندازه مقاومت پلتفرم بدنه روی قاب افزایش بسیاری خواهد داشت. این موضوع امروزه در طراحی پلتفرم خودرو تبدیل شده است به یک رقابت اساسی در بین شرکت های تولید کننده که در نهایت به نفع شما خریدارن عزیز تمام می شود.

اما در در نهایت باید این موضع را در نظر گرفت که که دوام بالاتر  پلتفرم بدنه خودرو در مقابل کشش یک مزیت برای پلتفرم‌های بدنه روی قاب نیست و این سیستم فقط به‌ دلیل ساختار بزرگتر آن است که برای کشش بسیار مناسب‌تر به کار می آید. البته این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که یک پلتفرم یکپارچه می‌تواند همین کار را انجام دهد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

گیربکس چیست و چه زمانی نیاز به تعمیر دارد ؟

دانیال شکوه

آموزش نکات عمومی خودرو | علائم خرابی کنیستر خودرو

mortazavi

دانستنی های خودرو | علت پاره شدن تسمه تایم خودرو

mortazavi

نظر دهید.