مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

وظیفه روغن ترمز چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

وظیفه روغن ترمز چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟ بهترین روغن ترمز | روغن ترمز قیمت | روغن ترمز خارجی | زمان تعویض روغن ترمز | دانستنی های ماشین

وظیفه روغن ترمز چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟ | دانستنی های ماشین 

وظیفه روغن ترمز در خودرو برای خیلی از راننده های با تجربه مشخص است اما بهتر است که به طور اصولی و علمی در این مطلب به آن بپردازیم. زمان تعویض روغن ترمز به شدت دارای اهمیت می باشد زیرا اگر این تعویض در زمان درست رخ ندهد می تواند باعث عملکرد اشتباه ترمز شود و در نهایت شما و بقیه سرنشینان را دچار حادثه کند. روغن ترمز قیمت خیلی بالایی نسبت به بقیه قطعات خودرو ندارد اما اگر در زمان خرید شما شناخت کافی نداشته باشید ممکن است که جنسی با قیمت بیشتر یا نامناسب به شما بدهند. البته این موضوع به خصوص در روغن ترمزهای خارجی زیاد رخ می دهد.

روغن ترمز به شکل مایع می باشد که هدف از بکارگیری آن درست انجام شدن فرایند ترمز می باشد. رانندگانی که دارای تجربه بیشتر هستند می دانند که قبل از حرکت در کنار چک کردن میزان باد تایرها، میزان آب رادیاتور موجود در رادیاتور بهتر است با دقت میزان روغن موتور را نیز چک کنند تا از آسیب های سیستم ترمز جلوگیری شود. طبق آمار تعداد رانندگانی که به میزان استاندارد روغن موتور اهمیت می دهند خیلی کم هستند و همیشه درگیر عواقب این موضوع می باشند. ما می خواهیم در ادامه مطلب به مسائل مهمی مهم مثل روغن ترمز چیست؟ وظیفه روغن ترمز چیست؟ چه زمانی روغن ترمز ماشین را تعویض کنیم؟ پاسخ دهیم تا این مشکلات برای بسیاری از رانندگان دیگر پیش نیاید. نشت واشر کارتل روغن چگونه اتفاق می افتد؟

شیوه عملکرد روغن ترمز

روغن ترمز به عنوان یک ماده سیال هیدرولیک در خودرو شناخته می شود که وظیفه دارد در فرایند کاری خود نیروی وارد شده به پدال ترمز که به وسیله راننده به وجود آمده را به روتورهای ترمز انتقال دهد و با این کار منجر به این موضوع شود که سرعت چهار چرخ کاهش پیدا کند و در نهایت هر چهار چرخ متوقف شوند. همه در درجه اول فکر می کنند که روغن ترمز  وظیفه روان کردن را به عهده دارد اما این باور به طور کلی غلط است زیرا روغن ترمز فقط نیروی وارد شده به پدال ترمز را به لنت و پیستون انتقال می دهد. خارج شدن روغن از اگزوز خودرو نشانه چیست؟

البته باید به این موضوع دقت داشته باشیم که روغن ترمز به شدت تراکم پذیر است و این موضوع به عنوان مهمترین ویژگی روغن ترمز شناخته می شود. بیایید برای اینکه اهمیت این ویژگی روغن ترمز را متوجه شویم برای لحظه ای فرض کنیم که روغن ترمز تراکم پذیری مناسبی ندارد، اتفاقی که پیش می آید این طور است که در زمان فشار دادن پدال ترمز دیگر روغن ترمز متراکم نمی شود و همچنین نمی تواند همه نیروی وارد شده را منتقل کند.

مطالعه بیشتر  علت خرابی کولر خودرو

این امر موجب می شود که راننده با شرایط سختی مثل عمل نکردن ترمز در زمان درست یا هزینه زیاد برای تعمیر آن دسته و پنجه نرم کند. بهتر است این نکته را مدنظر داشته باشید که روغن ترمز برای عملکرد صحیح به دمای زیادی نیاز دارد و اگر این دما به میزان مورد نظر نرسد وظیفه روغن ترمز به خوبی اجرا نمی شود که قبلا درباره عواقب آن صحبت کردیم. وجود روغن ترمز در لوله های سیستم خودرو امری حیاتی می باشد. این امر حیاتی به شدت دارای اهمیت است تاجایی که اگر روغن ترمز وجود نداشته باشد دیگر فشار دادن پدال ترمز هیچ تاثیری بر توقف خودرو نخواهد داشت و عملا کنترل ماشین از دستان راننده خارج می شود. حتی اگر شما از بهترین روغن ترمز هم استفاده کنید باز هم با رعایت نکردن نکات مهم مربوط به روغن ترمز ممکن است دچار حادثه شوید. علت روغن سوزی در خودرو چیست؟

فرایند روغن ترمز به صورت مرحله ای

  • اولین گام در این فرایند این امر است که راننده اگر به هر دلیلی قصد توقف یا کاهش سرعت را داشته باشد، پدال ترمز را به میزانی که در نظرش کافی است فشار می دهد.
  •  مرحله دوم عملکرد این گونه است که فشار به کالیپر ترمز می رسد و منجر به فشرده سازی پیستون درون آن می شود.
  • در مرحله سوم روغن ترمز شروع به فعالیت می کند که البته در مرحله قبل نیز فعال بوده است و باعث انتقال نیرو می شود که در نهایت باعث به حرکت در آوردن روغن ترمز در لوله های سیستم خودرو می شود.
  • بعد از رخ دادن همه این مسائل نیروی وارد شده به پدال ترمز به روتور های سیستم ترمز می رسد که به شدت دارای اهمیت است.
  • اما آخرین مرحله در این فرایند این گونه است که روتور های ترمز نیرو را به لنت ترمز وارد منتقل می کنند و لنت ترمز نیز با این شرایط سرعت چرخ ها را کم می کند و باعث توقف آنها می شود.

زمان تعویض روغن ترمز

عمر مفید روغن ترمزها مانند دیگر قطعات خودرو دارای زمان مشخصی است که بعد از تمام شدن آن شما با شیب افولی عملکرد روغن ترمز مواجه خواهید بود. روغن ترمز این مشکل را دارد که که در گذر زمان رطوبت هوا می تواند روی آن تاثیر بدی بگذارد و زمان فاسد شدندش را جلو اندازد که در این صورت دیگر روغن ترمز به خوبی کار نمی کند. اگر شما به عنوان مالک خودرو یا راننده با این مسئله رو به رو شده اید بهتر است که در اولین فرصت ممکن خودرو را به یک تعویض روغنی برسانید و از آن یک روغن ترمز مناسب تهیه کنید یا اجازه دهید تا روغن ترمز خودرو شما را تعویض کند و شما را از شر این مشکل خلاص کند.

مطالعه بیشتر  آشنایی با خودروهای انژکتوری و نحوه عملکرد آنها

البته به تهیه روغن ترمز قیمت مناسب هم دقت داشته باشید زیرا شما صرفا با شناخت مناسب این حوزه است که می توانید یک روغن ترمز خوب را تهیه کنید این امر در مورد روغن ترمز خارجی نیز صدق می کند. دقت داشته باشید که اگر خودتان می خواهید روغن ترمز را تعویض کنید بهتر است به سرعت این کار را انجام دهید. بهتر است مخزن روغن ترمز را تخلیه کنید و یک روغن ترمز جدید را جایگزین آن کنید تا دیگر هیچگونه خطری شما را تهدید نکند. پیشنهاد می کنیم بخوانید: کم کردن روغن در هر هزار کیلومتر در سمند بر اثر چه عواملی اتفاق می افتد.

همه ما می دانیم که سیستم فنی خودروها مختلف متفاوت می باشند و این مسئله باعث می شود که خودروهای مختلف با هم تفاوت هایی اساسی داشته باشند. اما با توجه به توصیه کارشناسان بهتر است که به صورت سالیانه روغن ترمز را تعویض کنید تا خودرو شما دچار آسیب نشود. ما پیشنهاد می کنیم که همه رانندگان زمان تعویض روغن ترمز را از روی دفترچه راهنمای خودرو چک کنند زیرا این مسئله باعث می شود که شما زمان استاندارد این موضوع را بدانید. البته این چک کردن دارای مهم است زیرا سیستم ترمز خودرو دارای اهمیت ویژه ای است که باید به آن دقت کنیم. البته همه مسائل گفته شده در این مطلب درکنار مراجعه شما به یک مکانیک حرفه ای می تواند اثر چند برابر داشته باشد. هیچ وقت در زمان چک کردن روغن ترمز سهل انگاری نکنید زیرا می تواند به قیمت به خطر افتادن سلامت شما و سرنشینان تان تمام شود.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

سیستم خودکار تنظیم ارتفاع ECS در برخی مدل های هیوندای

mortazavi

فیس لیفت خودرو (Car facelift) چیست؟

mortazavi

کاهش تاخیر توربو خودرو و راه های جلوگیری از آن

mortazavi

نظر دهید.