مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

وزن باتری خودرو چقدر است؟ اطلاعات عمومی خودرو با ۲۲ شرقی

وزن باتری خودرو چقدر است؟ اطلاعات عمومی خودرو با ۲۲ شرقی اهمیت وزن باتری خودرو | باتری لتیوم یونی | باتری سرب اسید | انواع باتری در خودرو

باتری ماشین شما چیزی است که باید همه افراد در مورد آن بدانند، چرا که وجود این قطعه بسیار برای خودرو حیاتی است و خرابی یا خالی شدن شارژ آن می تواند باعث از کار افتادن ماشین و روشن نشدن آن شود. اساساً هر خودرویی به یک باتری نیاز دارد لذا نیاز است که اطلاعات لازم در مورد باتری خودرو داشته باشید.

چرا وزن باتری مهم است؟

با یک ماشین سنگین تر، شما باید گاز یا انرژی بیشتری را مصرف کنید تا آن را حرکت دهید. هر چه باتری شما سنگین تر باشد، ماشین شما سنگین تر است. به طور کلی، باتری‌های Wet Cell یا باتری‌های اسید سرب سنگین‌تر خواهند بود، زیرا تولیدی آسان‌تر، ارزان‌تر و تصفیه‌شده دارند. در «دنیای خودرو» این معمولاً به معنای یک باتری سنگین‌تر است.

حتما بخوانید: علت ترکیدن باتری خودرو چیست؟

انواع باتری های خودرو

بهتر است انواع باتری را بهتر بشناسید تا بتوانید مدل های آن را در خودروی خود یا دیگران به راحتی تشخیص دهید.

باتری سرب اسید (Flooded Lead Acid)

باتری ای که از نوع سرب اسید قابلیت شارژ مجدد را دارد و از چهار قسمت کلی برخوردار است که دو الکترود منفی و مثبت که جز اصلی ترین قسمت باتری بوده و اساس عملکرد باتری سرب اسید هستند.

این باتری ها از قیمت نسبتا پایینی برخوردار هستند که در مقایسه با دیگر باتری ها یکی از بهترین انتخاب ها برای خودرو هستند و البته مصارف متنوع دیگر مانند: کشتی ها، یو پی اس و … دارند.

به یکی از مشکلاتی که این باتری ها بیشتر به آن دچار می شوند، می توان اشاره کرد این است که حساسیت بالایی نسبت به تخلیه کامل شارژ خود دارند و زمانی که این اتفاق بیفتد ظرفیت کمی از باتری در هر بار تخلیه شارژ از بین می رود.

همچنین لازم است بدانید که باتری های سرب اسید بیشتر مستعد سولفاته شدن هستند و به اصطلاح خود دشارژی (Self Discharge) می کنند، وقتی این اتفاق می افتد، خوردگی شبکه در باتری سرب اسید مشاهده خواهد شد.

همانطور که گفته شد، این رایج ترین و قدیمی ترین نوع باتری سلول مرطوب است و همچنین ارزان ترین گزینه است که شامل ۶ سلول معمولا در یک الکترولیت است. این مدل از باتری خودرو باید به صورت عمودی نصب شود. به طور کلی، این نوع باتری ها دارای حداکثر خروجی ۱۲٫۶V هستند، اما این امر می تواند بسته به عوامل متعددی متفاوت باشد. این نوع باتری ساده ترین نوع نصب را دارد. با این حال، اگر شما قصد دارید این باتری را برای اولین بار نصب کنید، مطمئن شوید که باتری عمودی را نصب می کنید  یک زیرمجموعه از این نوع باتری ‘باتری اسید سرب SLA نامیده می شود. این همانند اسید سرب است، اما به طور کامل مهر و موم شده است و دارای یک راه حل متفاوت است که به طور منظم نیازی به پر کردن به طور منظم ندارد، که به طور کامل فراتر از من نیست.

مطالعه بیشتر  نکته های فنی و عمومی خودرو | چرا چراغ های ترمز خاموش نمی شوند؟
وزن باتری خودرو چقدر است؟ اطلاعات عمومی خودرو با 22 شرقی اهمیت وزن باتری خودرو | باتری لتیوم یونی | باتری سرب اسید | انواع باتری در خودرو
وزن باتری خودرو چقدر است؟ اطلاعات عمومی خودرو با ۲۲ شرقی اهمیت وزن باتری خودرو | باتری لتیوم یونی | باتری سرب اسید | انواع باتری در خودرو

باتری های اسید شناور (Enhanced Flooded Battery)

این نوع باتری ها اقتصادی تر هستند که برای روشن یا خاموش شدن های پی در پی مناسب تر هستند و در این نوع باتری ها یک مایع الکترولیت وجود دارد اما این باتری ها برای یک دوره سیکل دوبرابری طراحی شده اند و ظرفیت بیشتری نیز دارد. اساسا یک نسخه با کارایی بالا از باتری نسل قبل است که از شبکه باریک استفاده می کند و سلول های باتری دارای صفحات بیشتری هستند که سطح واکنشی باتری را به طور کلی افزایش می دهند. نکات مفید خودرو در مطلبی با عنوان: عمر مفید یک باتری خودرو چقدر است؟

باتری AGM (Absorbent Glass Mat)

این باتری به اصطلاح باتری نمد شیشه ای جذب کننده شناخته می شود. یکی دیگر از باتری های رایج تر، باتری AGM نامیده می شود. این یک باتری است که از فایبرگلاس جاذب استفاده می کند تا الکترولیت را نگه دارد. باتری های AGM تقریبا همیشه وزن سبک تر از یک باتری اسید سرب قدیمی هستند، هزینه ۱۰۰٪ -۲۰ بیشتر از یک سلول مرطوب استاندارد است، اما آنها می توانند ۲-۳ برابر بیشتر طول بکشد و تمایل بیشتری به آن داشته باشند.

وزن باتری خودرو چقدر است؟ اطلاعات عمومی خودرو با 22 شرقی اهمیت وزن باتری خودرو | باتری لتیوم یونی | باتری سرب اسید | انواع باتری در خودرو
وزن باتری خودرو چقدر است؟ اطلاعات عمومی خودرو با ۲۲ شرقی اهمیت وزن باتری خودرو | باتری لتیوم یونی | باتری سرب اسید | انواع باتری در خودرو

باتری های لیتیوم یون (Lithium Ion Batteries)

هنگامی که به دنبال باتری بر اساس وزن می‌گردید، در نهایت با کارآمدترین، گران‌ترین و سبک‌ترین باتری‌های موجود روبرو می‌شوید. باتری های یونی لیتیوم به منظور جلوگیری از کوتاه شدن عمر باتری، امنیت بالا و انرژی بیشتر پرطرفدار هستند، این مدل از باتری ها نسبت به دو مدل قبلی از انرژی بیشتری برخوردار بوده و وزن بسیار سبکی دارند و بسیار مناسب برای مدل خودروهای برقی می باشند.

مطالعه بیشتر  کاهش مصرف سوخت در زمستان چه راه هایی دارد؟
انواع باتری در خودرو
انواع باتری در خودرو

توزیع وزن باتری در خودرو

قطعا به این موضوع دقت کرده اید که باتری ها در قسمت جلویی خودرو قرار میگیرند و همین موضوع بحث توزیع وزن را به میان میکشد. تمام اتومبیل ها به داشتن مقدار متناسب جرم بیش از هر یک از چهار چرخ خود تکیه می کنند. این به این معنی است که لاستیک ها دارای نیرویی هستند تا بر روی جاده بچسند تا زمانی که شما به سرعت ترمز کنید، کشش را از دست ندهند.

به طور کلی، اتومبیل ها همیشه وزن بیشتری در  قسمت جلو دارند، زیرا این جایی است که موتور، گیربکس، سیستم خنک کننده، قفسه فرمان، و انواع قطعات دیگر وجود دارند.

این بدان معناست که اکثر خودروها هنگام چرخش، ترمز گرفتن و شتاب گرفتن به سمت جلوی خودرو تمایل دارند. اگر وزن در جلو زیاد است و روی چرخ‌های عقب به اندازه کافی نیست، ممکن است کمی در تعادل خودرو مشکل ایجاد شود. به همین دلیل در صورت امکان توصیه می شود که برای کم کردن وزن قسمت جلو، باتری ماشین را به عقب انتقال داده تا توزیع وزن مناسبی داشته باشید.

وزن باتری خودرو چقدر است؟

این مورد کاملا به نوع خودرو بستگی دارد به طور مثال:  برای خودروهایی از نوع سواری بهتر است وزن باتری در حالت استاندارد بین ۱۲ تا ۲۰ کیلوگرم باشد و برای مدل خودروهای سنگین تر بین ۲۰ تا ۴۵ کیلوکرم باشد.

چرا باتری های خودرو خیلی سنگین هستند؟

باتری های خودرو بسیار سنگین هستند، زیرا آنها معمولا سلول های باتری با سرب پر می شوند. برای ماشین استاندارد، معمولا ۶ تا از این سلول های ساخته شده وجود دارد! مدت زمان شارژ باتری خودرو چقدر است؟

در حال حاضر، این به این معنی نیست که پیشرفت های ساخته شده در وزن باتری بی تاثیر نبوده است. باتری های AGM، لیتیوم یون حداقل ۴۰٪ سبک تر از باتری های قدیمی هستند، اما همه آنها هزینه های بسیار بیشتری دارند.

باتری های سنگین تر بهتر هستند؟

باتری های سبک تر وزن برای شما بهتر خواهد بود. تنها مسئله در اینجا قیمت است، زیرا باتری های سبک تر گران تر هستند این به شما بستگی دارد که تا چه حد این موضوع برای شما اهمیت دارد؟

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

آشنایی به جعبه دنده دستی بدون کلاچ هیوندا با نام “IMT”

mortazavi

اطلاعات فنی خودرو | سیستم هشدار عبور ترافیک عقب یا (RCTA) در خودرو

mortazavi

آیا می توانیم در شروع حرکت با دنده ۲ اقدام کنیم؟ + ترفندهای دنده کشی در خودرو

mortazavi

نظر دهید.