مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

وایر شمع در خودرو چه نقشی دارند و چه زمانی باید تعویض شوند؟

وایر شمع در خودرو چه نقشی دارند و چه زمانی باید تعویض شوند؟

وایرها در خودرو نقش اساسی را ایفا می کنند و وجود آنها برای حرکت خودرو الزامی می باشد. اگر وایر شمع خودرو اشتباه وصل شود می تواند علاوه بر حرکت نکردن خودرو صدمات اساسی به سیستم فنی ماشین شما وارد کند. این سوال برای خیلی از راننده ها پیش می آید که تعویض شمع وایر هر چند کیلومتر باید انجام شود و چطور باید این کار را انجام دهند؟ بهتر است بدانید فواید تعویض شمع و وایر بسیار زیاد است و شما به عنوان راننده باید از آن اطلاع داشته باشید زیرا هرچقدر اطلاعات شما از سیستم فنی خودرو بیشتر باشد در نهایت می تواند شیوه استفاده شما را تحت تاثیر قرار دهد تا بهتر از خودرو استفاده کنید و استهلاک کمتری داشته باشید. ما در ادامه مطلب به زمان تعویض وایر شمع می پردازیم که دغدغه خیلی از رانندگان است.

همه ما می دانیم که سیستم خودرو دارای پیچیدگی های اساسی می باشد ولی برای بعضی از رانندگان سر در آوردن از این پیچیدگی ها لذت بخش است. اکثر رانندگان با تجربه می دانند که شمع تاثیر منحصر به فردی در سیستم فنی خودرو دارد و آنها با شناخت پیدا کردن از این قطعه و تاثیرات آن می توانند به عملکرد بهتر خودرو کمک کنند. شمع های مسی، ایریدیوم و پلاتینیوم چه تفاوتی دارند؟

وایر شمع خودرو چیست؟

پیشنهاد می کنیم که در ابتدا با شمع آشنا شوید تا بتوانید درک بهتری از ساختار و شیوه کار و نقش وایرها در خودرو داشته باشید. شمع یک قطعه کوچک از سیستم موتور خودرو به حساب می آید که روی سیلندر ماشین قرار می‌گیرد و اصلی ترین عمل او ایجاد فرایند جرقه زنی برای به وجود آمدن احتراق در خودرو است. شیوه عملکرد شمع اینگونه است که ولتاژ را از یک سر خود دریافت می کند و آن را از سر دیگر به درون سیلندر می فرستد و همچنین آن را به جرقه تبدیل می کند تا در نهایت مخلوط هوا و بنزین درون سیلندر به وسیله این جرقه منفجر شوند و انرژی مورد نیاز برای حرکت موتور به وجود آید. دلیل اهمیت قطعه شمع در خودرو همین مسئله جرقه زنی است زیرا همه سیستم احتراق و سوخت رسانی و موتور به آن وابسته است.

اما حالا که کمی شناخت بیشتری نست به شمع پیدا کردیم بهتر است به سراغ وایر شمع برویم. اگر بخواهیم تعریفی صحیح از وایر شمع داشته باشیم می توان گفت که وایر شمع قطعه‌ای است که وظیفه‌ اصلی آن انتقال برق از کوئل یا دلکو به شمع می باشد و با توجه به این نکته که وایر وظیفه مهمی را بر دوش دارد می دانیم که بدون وایر خودرو امکان حرکت ندارد. البته این نکته را باید در نظر داشت که وایر یک قطعه قدیمی در خودرو به حساب می آید و امروزه خودروسازان با پیشرفت تکنولوژی توانسته اند که آن را به طور کامل حذف کنند و فرایند انتقال برق رامستقیم از کوئل انجام دهند. البته وایرها در خودرو به شدت در زمان های قدیم قطعه مهمی به حسای می آمد. علت خرابی شمع خودرو در چیست؟

مطالعه بیشتر  خودرو الکتریکی در آب می توانند حرکت کنند؟

این شیوه جدید طراحی طوری است که کوئل بدون هیچ واسطه ای روی شمع قرار می‌گیرد تا بتواند با جلوگیری از افت فشار و هدر رفتن انرژی عملکرد جرقه زنی را بهینه تر کند. بهتر است بدانید کوئل جزو قطعاتی بشمار می آید که در دسته قطعات جددی هستند و بیشتر در خودروهایی با تکنولوژی جدید به کار می روند. قبلا که تکنولوژی تا این حد پیشرفت نداشت دلکو در خودرو باید برق مورد نیاز را تامین می کرد تا جرقه زنی رخ دهد. باطری در خودرو به عنوان تامین کننده اصلی برق بشمار می آید تا بتواند میزان مورد نیاز برق شمع را تامین کند. اما در این میان دلکو و کوئل وظیفه دارند ولتاژ این برق را افزایش دهند تا به میزان مورد نیاز شمع برسد.

ساختار وایر شمع

وایر شمع یک کابل است که در هر دو سمت خود دارای ساختار مشخصی می باشد برای انجام وظیفه‌ مورد نظرش که بسیار مهم است. این قطعه در دو سر خود دارای درپوش‌های پلاستیکی می باشد که با توجه به فرمی که هر طرف آن دارد می تواند  عایقی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به محل اتصال وایر به کوئل یا شمع باشد. اگر آب به اتصالات وایر نفوذ کند منجر به این موضوع می شود که عملکرد وایر مختل شوذ و خودرو نیز دیگر امکان حرکت نداشته باشد. یک سر اتصال این وایر ساده است و در نهایت منتهی به فیشی فلزی برای اتصال به کوئل یا دلکو می باشد. روی این فیش درپوشی لاستیکی ثابت می شود که به نوعی می تواند همه منافذ را بپوشاند. جنس لاستیک درپوش طوری طراحی شده است که در اتصال به شمع کیفیت و قابلیت‌های عایق‌بندی مناسبی دارد زیرا این قسمت دارای اهمیت ویژه ای است. این درپوش از پلاستیک‌های ارتجاعی ساخته شده است. دقت داشته باشید که اگر وایر شمع اشتباه وصل شود می تواند صدمات جبران ناپذیری به سیستم فنی خودرو شما وارد کند.

نقش درپوش و اتصال وایر

داخل این درپوش یک مفتول فلزی وجود دارد که به شمع متصل می‌ شود. بهتر است بدانید که قسمت انتهایی این مفتول برای کاهش استهلاک و ارتعاشات و حرارت کمی‌ برجسته‌تر طراحی می‌شود. بخش رسانای کابل وایر و مفتول همیشه باید به هم متصل باشند. وایر در خودرو شکل ظاهری اش دارای بخش هایی است که عبارت اند از:

  • کابل میانی (کابل انتقال)
  • درپوش‌های لاستیکی
  • مفتول اتصال به شمع
  • فیش اتصال به کوئل یا دلکو
مطالعه بیشتر  مقاله فنی خودرو 22 شرقی | تکنولوژی انتقال ASC برای وسایل نقلیه هیبرید

 زمان تعویض وایر شمع خودرو 

طول عمر وایر شمع‌ها وابسته به نوع کارخانه ای است که آن را تولید کرده و به بازار ارائه داده است. طول عمر وایر کیلومتر کارکرد خودرو می باشد که تولید کننده وایر آن را در زمان فروش مشخص می‌کند. همین مسئله باعث می شود که کیلومتر عمر مفید آن را روی جعبه درج کنند. البته به این نکته دقت داشته باشید که این طول عمر بر اساس جنس‌های مختلف وایر تغییر می کند و افزایش یا کاهش خواهد داشت. البته شما با این درج شدن متوجه خواهید شد که تعویض وایر شمع هر چند کیلومتر باید انجام شود. اما در طراحی و ساخت و طول عمر وایر شمع خودرو دو عامل اساسی وجود دارد که عبارت است از:

  • حرارتی که موتور به وایر منتقل می‌کند
  •  میزان ولتاژ برقی که از وایر عبور می کند

یکی از مشکلاتی که خیلی تکرار می شود در اثر خرابی یا سوختن وایرها باعث از کار افتادن یک یا چند سیلندر موتور می شود که با توجه به هزینه تعمیر آنها آسیب اساسی بشمار می آید. موتورهایی که بیش از چهار سیلندر دارند نیز ممکن است دچار این مشکل شوند اما شاید خیلی مشخص نباشد که البته در بلند مدت آثار آن پیدا می شود. اما خودروهایی که چهار سیلندر و یا کمتر هستند قدرت موتورشان به شدت کاهش پیدا می کند. این مشکل در نهایت شتاب خودرو را خیلی کم می کند که از استاندارد خارج است. مشکلاتی که در خودرو بر اثر بی کیفیت بودن وایر شمع به وجود می آید عبارت اند از:

  •  کم شدن قدرت موتور
  •  زیاد شدن دمای موتور به دلیل فشار بیشتر به آن
  •  افزایش مصرف سوخت خودرو به دلیل خام سوزی
  • لرزش موتور
  •  بالا رفتن میزان تولید آلاینده خودرو
  •  برق دزدی در زمان تزریق بنزین و جرقه‌زنی
  •  ذوب شدگی سر شمع و پلاتین و الکترود میانی آن

اگر می خواهید از این مشکلات پیشگیری کنید و با فواید تعویض شمع و وایر خودرو روبه رو شوید ما سرویس های دوره ای منظم را پیشنهاد می کنیم زیرا در بعضی مواقع برخی مشکلات وایرها در خودرو به شدت تخصصی می شود که نیاز به متخصص دارد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

سنسور دریچه گاز در خودرو، وظایف و علائم خرابی آن

mortazavi

روشنایی سازگار و خودکار با محیط AFS در خودروها (Adaptive Front-lighting System)

mortazavi

کی لس خودرو و نحوه عملکرد آن

mortazavi

نظر دهید.