مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

نگه داشتن ترمز در سراشیبی و روش صحیح انجام دادن آن

نگه داشتن ترمز در سراشیبی و روش صحیح انجام دادن آن رانندگی در جاده شیب دار | بالا رفتن دور موتور در سرازیری | کنترل سرعت در سرازیری | نگه داشتن ماشین سراشیب

نگه داشتن ترمز در سراشیبی و روش صحیح انجام دادن آن

نگه داشتن ترمز در سراشیبی از عواملی است که اکثر رانندگان با آن برخورد داشته اند و بهتر است که باشیوه صحیح آن آشنا شوند تا به سیستم فنی خودرو آسیب وارد نشود. اما قبل از این مسئله ما پیشنهاد می کنیم که با اصول رانندگی در جاده شیب دار آشنا شوید تا دیگر دچار مشکل نشوید. مواردی که بسیار زیاد در رانندگی جاده شیب دار به آن برمی خورید  و ممکن است برای شما گیج کننده یا خطر آفرین باشد می توان گفت بالا رفتن دور موتور در سرازیری، کنترل سرعت در سرازیری و نگه داشتن ماشین در سرازیری اشاره کرد که دارای اهمیت زیادی است.

خودروهای اتوماتیک در سراشیبی

همه علاقه مندان به دنیای خودرو می دانند که این صنعت در طول سال های گذشته پیشرفت های زیادی داشته است که هدف آن به وجود آوردن راحتی و آسایش برای رانندگان است. اما این سوال مطرح است که با خودرو دنده اتوماتیک هم می توان در سراشیبی به راحتی و بدون در نظر داشتن اصول حرکت کرد؟

طراحی خودروهای اتوماتیک به گونه ای است که می تواند سراشیبی را تشخیص دهد ولی این موضوع به تنهایی کافی نیست ما پیشنهاد می کنیم که اگر با خودرو دنده اتومات سراشیبی را طی می کنید آن را به حالت دستی تغییر دهید و تلاش کنید که به طور مداوم در دنده یک یا دو با آن رانندگی کنید تا خودرو فشار زیادی را تحمل نکند.

معمولا این باور اشتباه در بین صاحبان خودروهای دنده اتومات رواج دارد که می توانند در سراشیبی به راحتی از همان حالت دنده اتوماتیک استفاده کنند. اگر ماشین شما دنده اتوماتیک است حتما در سراشیبی از حالت دستی استفاده کنید زیرا این عمل فشار کمتری را به ترمز و سیستم پیشرانه خودرو وارد می کند و در نهایت استهلاک قطعات شما را کاهش می دهد. البته در این میان به نکات ایمنی در سراشیبی هم دقت داشت باشید زیرا مسیرهای سراشیبی از جاده های پر خطر بشمار می آیند.

ترمزهای دیسکی 

  • اگر تصمیم گرفتید که به هر دلیلی در سراشیبی از دنده اتوماتیک خودرو استفاده کنید حتما این مسئله را به خاطر داشته باشید که سرعت گرفتن در این شرایط می تواند باعث آسیب دیدن سیستم فنی خودرو شود یا حتی حادثه ای برای شما به وجود آورد.
  • نگه داشتن ترمز در سراشیبی از مسائلی است که پیشنهاد می کنیم هرگز به سراغ آن نروید و همیشه با دنده سنگین در این جاده ها حرکت کنید. اما برای احتیاط هم که شده همیشه پایتان روی پدال ترمز باشد تا در شرایط نیاز آن را فشار دهید.

کنترل سرعت در سرازیری

اگر خودرو شما دارای دنده اتومات یا دستی باشد این فرایند گرفتن ترمزهای مکرر در سراشیبی برای آن به شدت مضر است.  ما پیشنهاد می کنیم که به جای گرفتن مداوم پدال ترمز از ترمز موتور استفاده کنید ( استفاده از دنده سنگین و برداشتن پا از روی پدال گاز جهت کاهش سرعت ) زیرا شما با انجام دادن این عمل می توانید از استهلاک غیر استاندارد لنت های ترمز جلوگیری کنید و همچنین به راحتی از مسیرهای سراشیبی، تپه ها و کوهستان ها نیز عبور کنید. هرچه شما تلاش کنید که دنده خودروتان سنگین تر باشد میزان سرعت شما کاهش می یابد و در نهایت شما کنترل بیشتری در مسیرهای سراشیبی روی ماشین خود خواهید داشت. البته نگه داشتن ماشین در سرایزی با این شیوه ترمز گرفتن برای راننده راحت می شود.

مطالعه بیشتر  انواع آرایش سیلندر و نحوه قرارگیری

تعریف ترمز موتور خودرو

همان طور که درباره ترمز موتور توضیح دادیم شما می توانید با استفاده از آن به شدت در استهلاک لنت و بیقه قطعات ترمز خودرو صرفه جویی کنید. اما اگر بخواهیم تعریفی کوتاه از ترمز موتور ارائه دهیم می توان گفت که زمانی که شما با استفاده از موتور سرعت خودرو را کم می کنید در واقع از ترمز موتور استفاده کرده اید. البته بعضی از رانندگان با استفاده از این شیوه ترمز گرفتن نگران قطعات داخلی موتور هستند که ما به آنها اطمینان می دهیم که اگر این کار را به طور اصولی و صحیح انجام دهند هیچ آسیبی به سیستم فنی خودرو وارد نخواهد شد. ما در ادامه مطلب بیشتر به موضوع ترمز موتور خودرو خواهیم پرداخت.

خودروهایی که دنده اتوماتیک دارند یا ندارند بهتر است همیشه سعی کنند در شرایطی که احتمال می دهند جاده پر خطر باشد سرعت خود را زیر ۵۰ مایل بر ساعت نگه دارند و دنده را هم بین یک تا دو با توجه به شرایطی که پیش می آید نگه دارند تا همیشه به طور خودکار برای گرفتن ترمز موتور خودرو که در ایمنی سرنشینان تاثیر زیادی دارد آماده باشند. همین سرعت کمی که شما با دنده یک یا دو به دست می آورید باعث می شود نیاز شما نسبت به به ترمز پدالی خودرو کاهش پیدا کند.

نکات مهم در هنگام ترمز گرفتن

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در جاده ای مثل جاده های کوهستانی میزان شیب به خیلی زیاد باشد. ما پیشنهاد می کنیم در این شرایط شما با دنده یک حرکت کنید زیرا این امر باعث می شود که سرعت خودرو شما به زیر ۳۰ مایل در ساعت برسد که برای جاده ای با میزان شیب زیاد مناسب است. شما با حرکت کردن در دنده یک یا دو باعث می شوید که بالا رفتن دور موتور در سرازیری به هیچ عنوان پیش نیاید که در نهایت منجر به این موضوع می شود که سلامت فنی خودروتان حفظ شود.

زمانی که دنده را در یک یا دو قرار دادید با خیالی آسوده می توانید گاز بدهید و حتی از ترمز نیز استفاده کنید. اما همان طور که می دانید شما در دنده یک یا دو خیلی کم پیش می آید که به ترمز پدالی نیاز داشته باشید اما در صورت نیاز می توانید از آن استفاده کنید اما نه به صورت مداوم که به سیستم فنی خودرو شما آسیب وارد کند. بهتر است بدانید نگه داشتن ترمز در سراشیبی به طور کلی می تواند به سیستم فنی خودرو شما اسیب وارد کند و فقط در شرایطی این امر مفید است که شما از ترمز موتور استفاده کرده باشید.

علت بریدن ترمز 

زمانی که در مسیرتان به زمین مسطح رسیدین و دیگر نیازی نبود که از ترمز پدال یا ترمز موتور استفاده کنید می توانید با خیالی آسوده دنده را به حالت (D (Drive برگردانید تا همان حالت معمولی رانندگی خود را دوباره به دست آورید. اگر سرعت شما کمتر از ۵۰ مایل در ساعت باشد شما می توانید از دنده ۲ به D و بروید و اگر سرعت شما ۳۰ مایل در ساعت و یا کمتر از آن بود بهتر است از دنده ۱ به D بروید.

مطالعه بیشتر  شیوه صحیح تعویض دنده ، ناجی سیستم فنی خودرو شما

چگونه از کلاچ در سراشیبی استفاده کنیم؟

یکی از مسائل اساسی که همه ما در دوران آموزش رانندگی می آموزیم این نکته است که بتوانیم کلاچ و ترمز را به طور همزمان به کار ببریم. اما زمانی که شما در سراشیبی قرار گرفته اید این مسئله صحیح نمی باشد. زمانی که در سراشیبی قرار دارید و می خواهید ترمز بگیرید دقت داشته باشید که حتما نیاز نیست کلاچ را هم فشار دهید. اگر در سراشیبی قرار داشته باشید و درحال کم کردن سرعت باشید متوجه خواهید شد که با برداشتن پا از روی پدال گاز خودرو نمی توانید ماشین را متوقف کنید و مجبور خواهید بود که چند بار پدال ترمز را فشار دهید تا خودرو متوقف شود. البته اگر مسائل ذکر شده در این مطلب به خوبی رعایت کرده باشید با نگه داشتن ترمز در سراشیبی بعد از ترمز موتور خودرو می توانید به راحتی توقف کنید. همچنین بخوانید: وظیفه روغن ترمز چیست و کاربرد آن در خودرو چگونه است؟

دقت داشته باشید که تاجایی که امکان دارد در این شرایط از کلاچ استفاده نکنید. این استفاده نکردن از کلاچ بهتر است تا جایی پیش برود که خودرو می خواهد به تکان های ناشی از خاموش شدن بیفتد. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که هرگز به صورت نیم کلاچ در مسیر سراشیبی رانندگی نکیند زیرا به کلی سیستم پیشرانه خودرو دچار آسیب می شود.

رانندگی در جاده شیب دار شاید در نگاه اول کار آسانی به نظر برسد اما اگر در طول این مسیر شما این نکات را رعایت نکنید شاهد خواهید بود که خودروتان آسیب های جدی خواهد دید و سلامت سرنشینان نیز تهدید خواهد شد زیرا در بسیاری از تصادفاتی که در مسیرهای شیب دار رخ داده است همین نکات از عوامل مهم بشمار می آمد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

اطلاعات عمومی خودرو | ۳ علائم نشت منیفولد ورودی

mortazavi

۳ دلیل مهمی که به شما می گوید چرا دنده اتوماتیک از حالت پارک خارج نمی شود؟ 

mortazavi

نحوه شستن انژکتور خودرو را با این روش ها یاد بگیرید!

mortazavi

نظر دهید.