مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

نگهداری باتری ماشین و شیوه های متفاوت آن

نگهداری باتری ماشین | نکاتی درباره باتری خودرو | شرایط نگهداری باتری | تکان دادن باتری ماشین | نحوه نگهداری از باتری خودرو

نگهداری باتری ماشین از مهارت های مهمی است که رانندگان باید نسبت به آن مسلط باشند. هر راننده ای باید نکاتی درباره باتری خودرو و شیوه عملکرد آن بداند تا در شرایط اضطراری از آنها استفاده کند. شرایط نگهداری باتری ماشین کمی متفاوت با دیگر قطعات خودرو است به عنوان مثال شما با تکان دادن باتری ماشین به راحتی آن را می توانید باعث  مستهلک شدن آن بشوید. البته اگر این کار بارها انجام شود باتری آسیب اساسی می بیند. ما در ادامه مطلب به طور اساسی به نحوه نگهداری از باتری خودرو می پردازیم.

خودرو به طور کلی نیاز دارد برای طی کردن مسیرهای مختلف باتری سالم داشته باشد تا سیستم برق رسانی و استارت و بقیه قطعاتی که در ماشین نیازمند به نیرو الکتریسیته هستند به خوبی وظیفه خود را انجام دهند. شما می توانید با اطلاع داشتن از نکاتی درباره باتری خودرو و نگهداری از آن طول عمر باتری ماشین خودتان را افزایش دهید. اگر خودرو شما دارای یک باتری نا سالم باشد باعث می شود که بقیه سیستم های فنی شما به طور کامل آسیب ببینند. شما با استفاده از شیوه های نگهداری از باتری ماشین می توانید جلوی بسیاری از هزینه های تعمیر و یا تعویض باتری خودرو را بگیرید.

عمر مفید باتری خودرو و ارتباط آن با گرما

به طور میانگین عمر ​​باتری خودرو بین ۲ تا ۵ سال می باشد که مسائل مختلفی روی این موضوع تاثیر گذار است. آب و هوا شهری که شما در آن زندگی می کنید یکی از مهمترین عوامل در شیوه صحیح نگهداری از باتری خودرو بشمار می آید. البته یکی از مواردی که می تواند آسیب اساسی به باتری خودرو شما وارد کند میزان گرمای زیر کاپوت ماشین است که به وسیله موتور تولید می شود. فرض کنید در یک روز گرم تابستانی که دمای هوا به شدت بالا است باتری ماشین شما به دلیل گرمای بیش از حد خالی می شود و شما دیگر نمی توانید از خودرو استفاده کنید. این اتفاق وابسته به دقت و شرایط نگهداری باتری ماشین توسط راننده است.

خالی شدن باتری 

درون باتری خودرو مایعی وجود دارد که بر اثر گرما تبخیر می شود و در نهایت به ساختار باتری ماشین آسیب وارد می کند. این مسئله باعث می شود طول عمر باتری خودرو در هوا گرم کمتر باشد برای همین موضوع شرایط آب و هوایی شهر شما تاثیر زیادی در تخمین میزان طول عمر باتری خودرتان دارد.

نحوه نگهداری از باتری خودرو به شیوه ای صحیح

همان طور که گفتیم باتری ماشین دارای اهمیت ویژه ای است. این قطعه هم مانند بقیه قطعات در خودرو باید رسیدگی های لازم را داشته باشد تا بتواند عملکر خوبی را ارائه دهد. ما در ادامه مطلب به این شیوه های نگهداری باتری ماشین به طور اصولی می پردازیم.

مطالعه بیشتر  برف پاک کن خودرو و طرز کار آن

تعویض باتری خودرو در زمان استاندارد

طبق توصیه کارشناسان باتری خودرو باید هر چهار سال یکبار تعویض شود که در این صورت سیستم های فنی دیگر ماشین شما هم آسیب نمی بینند. فرض کنید شما به همراه خانواده در حال رفتن به سفر هستید و می خواهید اوقات خوشی را سپری کنید که خالی شدن باتری و از کار فاتادن خودرو مانع این مسئله می شود. شما حتما باید در زمان صحیح باتری خودرو را تعویض کنید تا هیچ وقت این شرایط برای شما پیش نیاید. التبته در بعضی مواقع تکان دادن باتری ماشین نیز می تواند موجب آسیب دیدن و از کار افتان آن شود. البته این موضوع بستگی به نوع نحوه نگهداری باتری خودرو شما دارد. همچنین بهتر است بدانید که وزن یک باتری خودرو چقدر است؟

میزان اسید باتری

اگر باتری خودروتان اسیدی باشد برای رعایت کردن شرایط نگهداری باتری ماشین باید میزان سطح اسید آن را در بازه های زمانی شش ماهه بررسی کنید تا باتری خراب نشود. البته در این نوع باتری ها مسئله قشربندی زیاد اتفاق می افتد. این مسئله زمانی پیش می آید که شارژ باتری خودرو شما کمتر از ۸۰ درصد باشد و یا هیچ وقت به میزان کافی شارژ دریافت نکند.  زمانی که باتری خودرو شما دچار قشربندی اسیدی می شود در واقع الکترولیت‌ها در پایین باتری خودرتان متمرکز می‌شوند و قسمت بالایی را خالی می‌گذارند. اما به طور کلی قشریندی اسیدی آسیب های بسیار زیادی به ساختار باتری ماشین و سیستم های مرتبط با آن وارد می کند. بهتر است بدانید در بعضی موارد تکان دادن باتری ماشین باعث قشربندی اسیدی در آن می شود.

اضافه کردن آب

زمانی که در باتری صفحه هایی را مشاهده کردید که بالا آمده است نشان از این موضوع است که سطح الکترولیت در باتری شما پایین است. شما باید در این شرایط با آب مقطر سطح این صفحات را بپوشانید. البته دقت کنید که در حین انجام این کار فقط سلول‌ها پر شوند. ما پیشنهاد می کنیم برای انجام دادن صحیح این فرایند از یک قیف و یا بطری ورزشی استفاده کنید زیرا با این ابزار شما به راحتی می توانید جریان آب را تحت کنترل داشته باشید. بهتر است بعد از انجام این مرحله از یک شارژر باتری برای شارژ کردن دوباره باتری خودروتان استفاده کنید. این مسئله جزء نکاتی درباره باتری خودرو بشمار می آید که دارای کاربرد و اهمیت بالایی است.

مطالعه بیشتر  ساسات در خودرو و نحوه عملکرد آن (تست آن در فصل زمستان)

تست باتری و اهمیت آن در نگهداری از باتری ماشین

کارشناسان برای تعمیر و نگهداری مناسب باتری خودرو پیشنهاد می کنند که هر ماه تست باتری را انجام دهید. شما با انجام این آزمایش مطمئن می شوید که سرویس باتری خودروتان سالم است. ما پیشنهاد می کنیم برای انجام این تست از مکانیک کمک بگیرید.

تمیز کردن باتری ماشین

دقت داشته باشید در بسیاری از موارد دلیل خرابی باتری ماشین وارد شدن کثیفی و زباله به داخل آن است. این کثیفی می تواند منجر به خوردگی فلز باتری شود و شما باید با تمیز کردن قسمت بالایی باتری و سر باتری ها از این موضوع جلوگیری کنید. این مسئله جزء نکات مهم شرایط نگهداری باتری ماشین است.

شیوه تمیز کردن باتری ماشین

متخصصین برای این کار توصیه می کنند که از پاک کننده های شیشه‌ای دارای آمونیاک استفاده کنید. اما در صورت نداشتن دسترسی به این پاک کننده می توانید از ترکیب جوش شیرین، آب و یک برس سیمی استفاد کنید. شما باید در زمان استفاد از این محلول برس را مرطوب کنید. دقت کنید بعد از اتمام کار هیچ جوش شیرینی روی آن باقی نمانده باشد زیرا این مسئله می تواند باعث خوردگی روی بدنه و سرباتری ها شود. پورت های باتری اهمیت زیادی در انتقال نیرو دارند و به هیچ عنوان نباید مایعی وارد آنها شود. شما با راعیت مردن این نکات در نگهداری باتری ماشین می توانید موفق عمل کنید.

علت ترکیدن باتری خودرو 

شارژ بیش از حد باتری خودرو

هر قطعه ای در میزان استفاده و مسائل مرتبط با آن مثل شارژ کردن باتری ماشین دارای استانداردهایی است که باید رعایت شود. میزان شارژ باتری ماشین از مسائلی است که به هیچ عنوان نباید بیش از حد انجام شود. اگر شیوه شارژ باتری خودرو شما به صورت دستی است دقت داشته باشید که در طول مدت شارژ شدن با فاصله های زمانی کم مثل ۳۰ دقیقه به طور مرتب آن را چک کنید تا از حد استاندارد عبور نکند.

اما در نهایت

اهمیت باتری در تعمیر و نگهداری خودرو بالا است و برای حفظ سلامت و افزایش طول عمر آن بهتر است سرویس ها منظم داشته باشید. ما تلاش کردیم در این مطلب به شیوه های صحیح نگهداری باتری ماشین بپردازیم تا شما رانندگان عزیز برای تعمیر و یا تعویض آن هزینه کمتری را پرداخت کنید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

دمپینگ کابین خودرو چه کمکی به شما می کند؟

mortazavi

آمپر سوخت و نحوه عملکرد آن در دانستنی های مفید ماشین ها!

mortazavi

بررسی مشکلات فنی پراید در مطالب و نکات آموزنده خودرویی!

mortazavi

نظر دهید.