مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

نکته فنی خودرو امروز | علت نشت واشر کارتل روغن چیست!

نکته فنی خودرو امروز | علت نشستی از واشر کارتل روغن چیست! کارتل روغن چیست | شکستن کارتل روغن  کارتل روغن پژو | تعمیر کارتل روغن
نکته فنی خودرو امروز | علت نشت واشر کارتل روغن چیست! کارتل روغن چیست | شکستن کارتل روغن  کارتل روغن پژو | تعمیر کارتل روغن
 برای اینکه در مقدمه این مطلب از کارتل روغن چیست اطلاعات مفیدی به دست آورید توضیحات مختصری راجع به این قطعه داده شده است، اما موضوعی که مهم است نشت واشر کارتل روغن می باشد که بسیار مهم است و ممکن است علت شکستن کارتل روغن پژو باشد یا پراید که فرقی نمی کند چه مدل خودرویی است، تعمیر کارتل روغن بسته به علت خرابی آن می تواند تعمیر یا تعویض با یک قطعه جدید باشد!
در ابتدا بهتر است با هر مفهوم خودرو و قطعات مختلفی که دارد آشنا شویم و در مورد کارتل روغن که گاها به آن کارتر روغن یا تابه روغن نیز می گویند اینطور این قطعه را بشناسید که یک محفظه ای در زیر موتور و با پیچ های مختلف همراه با یک واشر نسوز به بدنه سیلندر موتور متصل شده است.
کارتر یک قسمت از موتور و محفظه ای پر از روغن است که میل لنگ و یاتاقان می توانند در آن حرکت کنند به طور کلی بدانید که کارتل روغن را یک مخزن نگهداری روغن می گویند. البته این محفظه روغن به نوعی نیز خنک کننده به شمار می روند چرا که میل لنگ و تمامی قطعات از گرمای آنها کم شده و خنک سازی آنها انجام می شود.
کارتل خودرو در اصل یک محل است که همه روغن های موجود در موتور به سمت آن سرازیر می شود و بیشتر از ۹۰ درصد حجم روغن در این قسمت جمع می شود.
 این قطعه نیز مانند هر قطعه دیگر خودرو در اثر عمر طولانی ممکن است دچار فرسودگی و خرابی شود و با توجه به زمان و مسافت پیموده شده کافی، هر موتور در نهایت شروع به نشت روغن می کند. این از این واقعیت ناشی می شود که هیچ واشر در برابر قرار گرفتن مکرر و طولانی مدت در معرض گرما غیر قابل نفوذ نیست. متأسفانه، نشت واشر کارتل روغن نیز یکی از مواردی است که به احتمال خیلی زیاد اتفاق می افتد.

نشت روغن می تواند در مکان های مختلفی در سرتاسر موتور ایجاد شود که برخی از آنها بسیار دردسرسازتر از سایرین هستند. از واشر پوشش سوپاپ موتور گرفته تا واشر سر بسیار مهم، نشت روغن می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. با این حال، تعداد کمی از واشرها به اندازه واشر کاسه روغن در معرض نشتی هستند. روغن از اگزوز شما خارج می شود؟ علت آن چیست؟

واشر تابه روغن خودرو یا واشر کارتل روغن بین قسمت بالایی روغن موتور و لبه پایینی بلوک موتور قرار دارد. این واشر از نشت روغن از اطراف سطح نصب کارتل روغن جلوگیری می کند و اغلب از مواد پلاستیکی و یا موادی که قابلیت استحکام خوبی داشته باشند، تشکیل شده است. اگرچه از نظر طراحی نسبتاً متفاوت هستند، واشر کارتل روغن بدون توجه به مدل وسیله نقلیه ممکن است در معرض نشت قرار گیرد.

نکته فنی خودرو امروز | علت نشستی از واشر کارتل روغن چیست! کارتل روغن چیست | شکستن کارتل روغن  کارتل روغن پژو | تعمیر کارتل روغن
نکته فنی خودرو امروز | علت نشت واشر کارتل روغن چیست! کارتل روغن چیست | شکستن کارتل روغن  کارتل روغن پژو | تعمیر کارتل روغن

علائم نشت واشر کارتل روغن

علائم متعددی وجود دارد که اغلب با نشت واشر کارتل روغن همراه است، به خصوص اگر چنین نشتی نسبتاً شدید باشد. شناخت این علائم اولین قدم برای شناسایی و ترمیم نشتی از این نوع است.

در زیر چندین مورد از رایج ترین علائم مرتبط با نشتی واشر کارتر روغن آورده شده است. هر چند وقت یکبار باید روغن گیربکس یا جعبه دنده را عوض کنیم؟! (دستی و اتوماتیک)

مطالعه بیشتر  خودروی جدید مک لارن، رقیب جدی برای پورشه تایکان

شماره ۱- از دست دادن روغن به مقدار زیاد و بدون دلیل!

اگر روغن خودروی خود را بررسی کنید، فقط متوجه می‌شوید که سطح روغن موتور شما کمتر از حد انتظار است، ممکن است موتور شما روغن از واشر کارتر روغن نشت کند. یک نشت نسبتاً شدید واشر کارتل یا تابه روغن می تواند در پی آن روغن بسیار بیشتری از آنچه که بیشتر انتظار دارند تخلیه کند. این به نوبه خود توسط میله موتور منعکس می شود.

شماره ۲- لکه روغن در مسیر خودرو یا جایی که خودرو را پارک میکنید!

یکی دیگر از نشانه های نشت واشر کارتر روغن، ظاهر شدن ناگهانی لکه روغن در مسیر خودرو است و یا حتی جایی که خودرو پارک شده است. این نشان می دهد که روغن موتور به اندازه کافی از موتور وسیله نقلیه شما نشت کرده است تا هر سطحی را که برای مدت طولانی روی آن پارک شده است بپوشاند.

در بسیاری از موارد، شدت نسبی این نشت را می توان با تجزیه و تحلیل اندازه چنین لکه هایی کشف کرد. هر چه لکه بزرگتر باشد، نشتی از این نوع شدیدتر است. علائم خرابی قطعات خودرو | روشن شدن چراغ فشار کم روغن (۴ علت رایج)

مانند هدر رفتن روغن که در بالا ذکر شد، یک نقطه جمع شده روغن در مسیری که خودرو قرار داده شده، به عنوان نشانگر قابل اعتمادی برای منبع واقعی نشت روغن خودرو نیست. با این حال، چنین شرایطی در مورد اطمینان از سلامت واشرهای مختلف موتور شما، از جمله واشر کارتل روغن، تردید ایجاد می کند.

شماره ۳- بوی روغن سوزی

نشتی واشر کارتل روغن نیز اغلب با بوی روغن سوخته همراه است. برخلاف بوی موتوری که به طور فعال روغن مصرف می‌کند و می‌سوزد، واشر کارتل روغن آسیب‌دیده بوی روغن تازه‌ای را که تا دمای کارکرد موتور گرم شده است، منتقل می‌کند و در نتیجه بوی قوی ایجاد می‌کند. این بو به طور کلی قوی تر می شود، زیرا شدت نشت واشر تابه روغن افزایش می یابد.

وجود این بوی روغن سوخته زمانی رخ می دهد که روغن موتور از طریق یک واشر معیوب به قسمت بیرونی موتور بیرون ریزی می کند. این روغن که اکنون در قسمت بیرونی موتور نفوذ می کند، تا سطوح بالایی گرم می شود و مقدار قابل توجهی بو را از بین می برد که به راحتی توسط هر کسی که در نزدیکی است تشخیص داده می شود.

شماره ۴- پوشش روغنی زیر خودرو

نشت شدید واشر تابه روغن می تواند باعث پخش شدن روغن موتور در زیر خودرو شود. هنگامی که هوا به زیر خودرو در جریان است، هر روغنی را که از واشر خراب یا معیوب کارتر روغن به بیرون ریخته باشد، به سمت بیرون خودرو می ریزد هر چقدر شدت نشت بیشتر باشد، حجم بیشتری از روغن مشاهده میکنید.

همچنین این موضوع را هم بدانید، زمانی که بوی روغن و نشت روغن ارتباط مستقیمی با هم دارند به این خاطر که نشت روغن بر روی اگزوز خودرو از داخل ریخته می شود و زمانی که اگزوز داغ است روغن سوزی ایجاد می شود که همان بوی سوختگی به مشام می رسد. این بو را به راحتی می توانید تشخیص دهید چرا که اگزوز همیشه دمای بالایی دارد. قطعات مهم در خودرو | نحوه کار پمپ روغن یا Oil Pump

شماره ۵- روشن شدن چراغ چک روغن

اکثر خودروهای مدرن دارای چراغ چک روغن هستند و در صورت از دست دادن قابل توجه روغن روشن می شود. در بسیاری از موارد، این چراغ تنها زمانی روشن می شود که روغن موتور به سطوح بسیار پایینی رسیده باشد.

مطالعه بیشتر  همه چیز در مورد سیستم تعلیق مجیک بادی کنترل مرسدس بنز

بنابراین، با توجه به روشن شدن این چراغ، باید در اسرع وقت خودرو را کنار زده و خودروی خود را خاموش کنید. انجام این کار به طور می تواند موتور شما را از آسیب جدی در امان نگه دارد.

شماره ۶- دود موتور

روغن نشت کننده هنگامی که تا دماهای قابل توجهی مانند دمای تولید شده توسط موتور خودرو گرم می شود، می سوزد. به عنوان محصول جانبی این گرمایش، درجه خاصی از دود اغلب تولید می شود.

بنابراین، روغن نشتی، مانند روغنی که از واشر مخزن روغن معیوب شده خارج می شود، اغلب به میزان قابل توجهی گرم می شود تا جایی که مقدار قابل توجهی دود تولید می کند. این دود اغلب به عنوان یک نشانه قوی عمل می کند که یک نشت روغن قابل توجه وجود دارد.

علاوه بر این، دود ایجاد شده توسط نشت روغن تنها در صورتی افزایش می‌یابد که این نشت باعث رسوب روغن بر روی اگزوز خودرو شود. این از این واقعیت ناشی می شود که اگزوز یک وسیله نقلیه بسیار داغتر از اکثر اجزای موتور است و در نتیجه فرآیند گرمایش را تسریع می کند. بخوانید از سنسورهای مختلف در خودرو و آشنایی با سنسور فشار روغن در خودرو

نکته فنی خودرو امروز | علت نشستی از واشر کارتل روغن چیست! کارتل روغن چیست | شکستن کارتل روغن  کارتل روغن پژو | تعمیر کارتل روغن

آیا نشت واشر کارتل روغن جدی است؟

در بیشتر موارد، نشتی واشر کارتر روغن یک مشکل نسبتاً جدی در نظر گرفته می شود. این به این دلیل است که از دست دادن شدید روغن می تواند باعث تعدادی از مشکلات نسبتاً شدید از جمله آسیب احتمالی موتور شود.

حتی اگر نشتی هنوز به اندازه کافی شدید نباشد که چنین مسائلی را ایجاد کند، احتمالاً با گذشت زمان بدتر می شود. بنابراین، نشتی از این نوع باید در اسرع وقت رسیدگی و رفع شود.

حداقل، رانندگانی که می دانند واشر کارتل روغن آنها نشتی دارد، باید یک لیتر روغن اضافی همراه داشته باشند و سطح روغن موتور مورد نظر را به صورت روزانه بررسی کنند. اگر تشخیص داده نشود، از بین رفتن قابل توجه روغن موتور می تواند باعث فرسودگی زودرس موتور شود.

آیا می توانید با واشر کارتل روغنی که نشتی دارد رانندگی کرد؟

شما واقعاً می توانید با واشر روغنی که نشتی دارد رانندگی کنید. با این حال، در انجام این کار باید نهایت دقت را داشته باشید. پس از اطلاع از چنین نشتی، سطح روغن موتور باید به صورت روزانه بررسی شود تا از عوارض شدید جلوگیری شود. در هر صورت، تمام اتلاف روغن باید با افزودن مقدار صحیح روغن موتور در صورت لزوم اصلاح شود.

با این وجود، یک نشتی واشر تابه روغن باید در اسرع وقت، بدون استثنا، تعویض شود. اگر به تنهایی وظیفه رسیدگی به چنین تعمیراتی را ندارید، باید با یک مرکز خدمات قابل اعتماد تماس بگیرید تا در اولین فرصت موجود برای تعمیر مناسب برنامه ریزی کنید.

چه چیزی باعث خراب شدن واشر کارتر یا کارتل روغن خودرو می شود؟

واشرهای کارتل روغن به دلایلی خراب می شوند که بیشتر آنها ناشی از سایش و پارگی استاندارد است. در طول عمر یک وسیله نقلیه، واشر کارتل روغن موتور تقریباً بی نهایت چرخه گرمایش و سرمایش را پشت سر می گذارد. با گذشت زمان، این امر باعث شکننده شدن واشر کارتل روغن خودرو می شود که در نهایت با گذشت زمان کافی منجر به خرابی می شود.

یکی دیگر از دلایل رایج نشت واشر روغن گیر، ضربه تصادفی است. اگر شیء دیگری به تابه روغن برخورد کند، احتمالاً مهر و موم واشر روغن موتور مختل شده و در نتیجه خطر نشتی را به همراه خواهد داشت. به عنوان یک قاعده کلی، هر چه ضربه سخت تر باشد، احتمال نشتی بیشتر می شود.

3.5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

نکات فنی خودرو | علائم خرابی واتر پمپ در خودرو (بررسی عیوب و راهکارها)

mortazavi

نکات آموزشی و جالب خودرو| مشکلات مبدل گشتاور خودرو

mortazavi

اطلاعات فنی خودرو | بررسی سطح مایع خنک کننده موتور! اگر زیاد باشد چه می شود!؟

mortazavi

1 نظر

رویا جولای 14, 2023 at 11:12 ق.ظ

ممنون از مطالبی که برای نشت روغن خودرو گذاشتید

پاسخ

نظر دهید.