مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

نشتی گاز کولر خودرو را چگونه بر طرف کنیم؟

نشتی گاز کولر خودرو را چگونه بر طرف کنیم؟ مجموعه مقالات فنی و دانستنی خودرویی

نشتی گاز کولر خودرو برای بسیاری از رانندگان تبدیل شده است به یک دغدغه اساسی که برای آنها در فصل تابستان مشکل ایجاد می کند. عمر مفید گاز کولر خودرو وابسته به عوامل بسیار زیادی است. شما باید به عنوان یک راننده از تست گاز کولر خودرو به خوبی آگاهی داشته باشید. تست نشت گیر کولر خودرو نیز از موارد مهمی است که یادگیری آن در می تواند شما از شرایط بحرانی نجات دهد. همه این موارد به تعمیر نشتی کولر ماشین کمک می کند.

سیستم تهویه خودرو از بخش های بسیار متفاوتی تشکیل شده است که هر کدام از آنها بسیار مهم هستند. اگر یکی از این قطعات به مشکل بر بخورد شاهد خواهید بود که باید با مسائی مثل تعمیر نشتی کولر ماشین دست و پنجه نرم کنید.

خیلی از رانندگان فکر می کنند که کمپرسورها فقط در روزهای سرد کاربرد دارند که این باور به طور کلی اشتباه است.

کمپرسور در فصل های سرد چه کاربردی دارد؟

یکی از مهمترین کاربردهای کمپرسور د فصل های سرد این است که شما می توانید با زدن دکمه A/C باعث فعال شدن سیستم تهویه شوید.

در این شرایط دیگر برای خنک کردن هوا به هیچ عنوان نیازی به گاز کولر نیست و این گاز در قسمت خشک کننده (Drier) ذخیره می شود. وجود گاز کولر در خشک کننده باعث می شود تا میزان قابل توجهی از رطوبت هوای درون کابین کم شود و از تشکیل شدن بخار روی شیشه ها جلوگیری کند.

همان طور که بسیاری از شما عزیزان می دانید با زدن دکمه بخارگیر شیشه جلو، A/C هم روشن می شود که به در واقع به معنای ارتباط بین فعال بودن کمپرسور کولر و بخارگیری شیشه می باشد.  شیوه صحیح استفاده از این سیستم می تواند در عمر مفید گاز کولر خودرو تاثیر گذار باشد.

تا به اینجا به میزان اهمیت کمپرسور کولر در همه فصل های سال پی بردید. یکی از موارد مهم در این زمینه این مسئله است که باید همیشه گاز کولر به میزان کافب در ماشین وجود داشته باشد تا کمپروسور بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارد.

دقت نکردن به همین نکته در بسیاری از موارد باعث می شود که شما مجبور شوید با نشت گیر کولر خودرو به دنبال نشتی که به وجود آمده است بگردید.

علائم نشتی گاز کولر خودرو

شما با شناخت این عوامل می توانید در بسیاری از مواقع پیش از ایجاد نتشی از آن جلوگیری کنید. پیشنهاد می کنیم که این موارد را به دقت به خاطر بسپارید.

مطالعه بیشتر  تکنیک های خودرویی | ماشین استارت زیادی می خورد اما روشن نمی شود!!!

خارج شدن باد گرم از دریچه ها

یکی از مهمترین علائم نشتی گاز کولر و کم شدن آن در سیستم تهویه ماشین این است که در هنگام روشن کردن خودرو سیستم تهویه که در حالت خنک کاری قرار دارد بعد از چند ثانیه همچنان باد گرم را خارج می کند. این مسئله می تواند بر اثر مسائل دیگری نیز باشد و نمی توان آن را اصلی ترین دلیل کاهش عمر مفید گاز کولر خودرو دانست. نسبت به این مسئله در تست گاز کولر خودرو توجه ویژه ای داشته باشید زیرا تشخیص مشکل از زفع آن در مسایل فنی بسیار مهمتر است.

دریچه گاز ماشین

صدای کلیک

در زمان روشن کردن کولر خودرو دقت کنید که بعد از فشار دادن دکمه A/C حتما صدایی شبیه به صدای کلیک به گوش شما برسد. این صدا به این معنا است که کلاچ کمپرسور کولر خودرو درگیر شده است و می تواند شروع به کار کند.

خودروهایی که گران قیمت هستند به دلیل عایق بندی مناسبی که دارند، این صدا شنیده نمی شود و شما نمی توانید این روش را به عنوان یکی از شیوه های تست گاز کولر خودرو در این مدل ماشین ها در نظر بگیرید.

اگر شما در خودروهای عادی دکمه A/C را فشار دادید و شاهد بودید که به هیچ عنوان صدای کلیک به گوش نمی رسد می توانید این موضوع را به عنوان تمام شدن گاز کولر خودرو در نظر بگیرید زیرا در با نبود و یا کمبود فشار گاز کمپرسور در درون خودرو این صدا شنیده نمی شود. یکی از راه هایی که تعمیرکاران برای تشخیص درست در جهت تعمیر نشتی کولر ماشین استفاده می کنند همین شیوه است.

چکه کردن آب از دریچه های تهویه هوا

دقت داشتهباشید که اگر با قطرات آب از دریچه کولر یا قسمت زیرین آن چکه کردند این مسئله یکی از علائم نشتی گاز کولر خودرو می باشد. بهتر است بدانید که این قطرات آب به طور معمول کمی روغن نیز با خود همراه دارند. شما باید پس از مشاهده این صحنه به وسیله نشت گیر کولر خودرو حتما این مشکل را بر طرف کنید.

چراغ خطر

خودروهایی که گران قیمت و لوکس هستند دارای یک چراغ می باشند که نبود گاز کولر خودرو را به آنها اطلاع می دهد. البته این مسئله را فقط در خودروهای لوکس می توان به عنوان تست گاز کولر و تشخیص تمام شدن آن در نظر گرفت.

مطالعه بیشتر  مشکلات رایج گیربکس دستی و اتوماتیک

مهمترین دلایل نشتی گاز کولر خودرو

خیلی از اصلی ترین دلایل به وجود آمدن نشتی در سیستم تهویه خودرو را شما عزیزان می توانید بع راحتی با رعایت تعدادی نکته فنی ساده پیشگیری کنید.

ترک ها و پارگی بخش های پلاستیکی مسیرهای عبوری گاز کولر

ساختار سیستم تهویه خودرو به این شکل است که در بعضی موارد باید در آن از لوله ها و شلنگ هایی استفاده شود که بعضی از آنها پلاستیکی هستند و بعضی دیگرشان نیز فلزی می باشند.

قسمت هایی که های پلاستیکی هستند به مرور با گذشت زمان و بر اثر گرما، خشکی هوا و تغییرات دمایی افت قابل توجهی پیدا می کنند و مهمترین نشانه این افت ترک هایی است که روی این شلنگ ها به وجود می آید.

همین مسئله باعث می شود که روی شلنگ ها پارگی هایی قابل توجه به وجود آید و عمر مفید گاز کولر خودرو به وسیله یک نشتی اساسی به شدت کوتاه شود. اگر قصد دارید که تعمیر نشتی کولر ماشین را خودتان انجام دهید حتما از نشت گیر خودرو استفاده کنید زیرا در غیر این صورت ممکن که محل نشت را اشتباه تشخیص دهید.

ورود رطوبت به سیستم

دقت داشته باشید که اگر ترک ها و یا پارگی هایی در مسیرهای پلاستیکی وجود داشته باشد باعث می شود که علاوه بر نشتی گاز کولر خودرو، میزان رطوبت قابل توجهی نیز به این سیستم نفوذ کند و پس از ترکیب شدن آن با گاز کولر اسیدی شود.

انواع گاز کولر خودرو 

این ترکیب اسیدی که به وجود آمده است می تواند به بخش های دیگر سیستم تهویه که ساختاری پلاستیکی ندارند هم آسیب بزند.  بهتر است بدانید در بیشتر موارد این آسیب ها را شما عزیزان در قالب سوراخ هایی ریز روی لوله های ای سیستم می بینید. هر کدام از این آسیب ها را شما می توانید با مراجعه به یک متخصص و تست گاز کولر خودرو رفع کنید اما اگر در این زمینه سهل انگاری به خرج دهید هزینه بسیار زیادی برایتان ایجاد خواهد شد.

در زمان وقوع نشتشی گار کولر خودرو باید چه کار کنیم؟

اگر شما در هر شرایطی یکی از علائم نشتی گاز کولر خودرو را مشاهده کردید باید در اولین فرصت ممکن به تعمیرگاه برای رفع آن بروید. متاسفانه خیلی از راننگان این موضوع را جدی نمی گیرند و زمانی متوجه آسیب های آن به سیستم فنی خودرشان می شوند که دیگر رفع آن با هزینه های کم قابل جبران نیست.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

ماساژور صندلی خودرو و شیوه عملکرد آن

mortazavi

معنی رنگ پلاک ماشین ها چیست؟

mortazavi

خودروهایی با فرمان سمت راست در کدام کشورها وجود دارند؟

mortazavi

نظر دهید.