مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

ایرادات رایج در خودرو | ۴ علامت نشتی کاسه نمد عقب در خودرو

ایرادات رایج در خودرو | 4 علامت نشتی کاسه نمد عقب در خودرو خرابی کاسه نمد گیربکس | نشتی از کاسه نمد خودرو | علت نشت از کاسه نمد

ایرادات رایج در خودرو | ۴ علامت نشتی کاسه نمد عقب در خودرو 

در مطلب فنی امروز از سایت ۲۲ شرقی به خرابی کاسه نمد گیربکس و پیدا کردن علت نشتی از کاسه نمد خودرو را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم. برخی از پیچیده ترین مسائل مکانیکی که برای تعمیر باید مشخص شود، نشت روغن است. منشأ چنین نشت هایی گاهی اوقات می تواند فریبنده باشد و حتی یک تکنسین ماهر را نیز به اشتباه بیندازد. پیچیدگی مربوط به برطرف کردن چنین نشتی‌هایی حتی در صورت قرار گرفتن، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. تعداد کمی از نشتی‌های روغن به اندازه مواردی که از کاسه نمد اصلی عقب موتور منشأ می‌گیرند، می تواند بسیار چالش برانگیز باشند. برای اطلاعات بیشتر در مورد علائم نشت کاسه نمد اصلی عقب و همچنین آنچه در هنگام مواجهه با نشت روغن از این نوع باید انتظار داشته باشید، ادامه مطلب را بخوانید.

کاسه نمد عقب خودرو چیست؟

به عبارت ساده تر، کاسه نمد عقب، آب بندی است که برای جلوگیری از اتلاف روغن از قسمت عقب موتور، جایی که میل لنگ موتور از طریق فلایویل یا صفحه به جعبه دنده وصل شده، استفاده می شود. این به نوبه خود باعث ایجاد نام مستعار کاسه نمد عقب به عنوان به اصطلاح یک درزگیر روغن میل لنگ نسبت داده می شود.

کاسه نمدهای این نوع معمولاً به داخل شکافی در پوشش عقب موتور هدایت می شوند و عموماً در محفظه خود گیربکس پنهان می شوند. در بیشتر موارد، مشاهده کاسه نمد عقب موتور، پس از نصب و بازگرداندن خودرو به سرویس، غیرممکن است. ۵ نشانه ای که به شما می گوید ECU عملکرد درستی ندارد!

علائم نشتی کاسه نمد عقب خودرو

نشت کاسه نمد عقب را می توان به روش های مختلفی شناسایی کرد که برخی از آنها بسیار مشهودتر از سایرین هستند. توجه به چنین علائمی به شما در تشخیص زودهنگام کمک می کند و در نتیجه روند تعمیر را تسریع می کند. موارد زیر رایج ترین نشانه های نشت کاسه نمد عقب هستند.

شماره ۱- ریختن روغن در مسیر خودرو

نشتی کاسه نمد عقب هنگامی که موتور به روش استاندارد خود گرم می شود بدتر می شود. به همین دلیل، نشتی درزگیر اصلی عقب اغلب در چند دقیقه تا چند ساعت پس از پارک خودرو در طول روز مشهود است. این به نوبه خود منجر به ریزش روغن در زیر موتور یک وسیله نقلیه می شود و شواهد زیادی از چنین مسائلی را پشت سر می گذارد.

بنابراین، ظاهر شدن ناگهانی یک لکه روغن در داخل راهرو یا جایی که خودرو پارک بوده، باعث نگرانی است و باید به دقت مورد مطالعه قرار گیرد تا نقطه منشا آن مشخص شود. همچنین ممکن است این تجمع روغن با گذشت زمان بدتر شود.

شماره ۲- نیاز بیش از حد معمول به روغن

نشتی های کاسه نمد عقب به دلیل تمایل به نشت بیش از حد روغن در کوتاه مدت شناخته می شوند. در موارد شدید، درزگیر اصلی عقب آسیب دیده می تواند به اندازه یک لیتر روغن در یک هفته نشت کند. این از دست دادن سریع روغن نیاز به شارژ مکرر دارد تا از افت روغن موتور به سطوح پایین خطرناک جلوگیری شود.

مطالعه بیشتر  میل گاردان در خودرو چه وظیفه ای دارد؟

شماره ۳ – اشباع روغن زیر بدنه خودرو

از آنجایی که نشت کاسه نمد عقب باعث تجمع روغن در محفظه موتور یا گیربکس می‌شود، غیرعادی نیست که برگشت روغن باعث اشباع روغن در زیر بدنه خودرو شود. همانطور که یک وسیله نقلیه کار می کند، روغن نشت کننده به سمت عقب کشیده می شود و تمام آنچه در پشت موتور خودرو قرار دارد را می پوشاند. ۱۱ علت کاهش قدرت خودرو هنگام شتاب گیری (موتورهای گازی و دیزلی)

این امر بر بازرسی دوره ای وسیله نقلیه شما اهمیت بیشتری می دهد. نگاهی ساده به زیر خودروی خود، در اکثر موارد، چنین نشانه‌های آشکاری از خرابی کاسه نمد عقب را نشان می‌دهد. این به شما امکان می دهد قبل از شدت گرفتن نشتی برای تعمیر اقدام کنید.

شماره ۴- روشن شدن چراغ چک روغن

اگر در حال رانندگی هستید و متوجه روشن شدن ناگهانی چراغ چک روغن خودرو خود شدید، دو کار اصلی وجود دارد که باید انجام دهید. اولین مورد این است که به نزدیکترین شانه جاده بکشید و موتور خود را در اسرع وقت خاموش کنید. دومین وظیفه اصلی این است که بفهمید روغن موتور شما از کجا کم می شود در چنین مواردی نشتی از کاسه نمد خودرو می تواند یکی از علت های این مشکل باشد.

نشت کاسه نمد عقب می‌تواند باعث از بین رفتن سریع روغن شود، به‌ویژه زمانی که موتور تا دمای کار گرم می‌شود و خودروی آسیب‌دیده در حال حرکت است. اگر هدر رفت روغن از نقطه خاصی که توسط سازنده خودرو تعیین شده است بیشتر شود، چراغ روی داشبورد روشن می شود. به همین ترتیب، برخی از خودروها یک چراغ یا پیام کم فشار روغن را به روشی مشابه نمایش می دهند.

چه چیزی باعث نشت یا خراب شدن کاسه نمد می شود؟

شایع ترین علت نشت کاسه نمد اصلی عقب، فرسودگی و یا شکستن آن است که در اثر بالا رفتن سن خودرو و عمر قطعات به وجود می آیند که امری طبیعی است تنها کار هوشمندانه این است که با سرویس های دوره ای از صحت و سلامت این قطعات آگاه شده و بدانید کدام از قطعات نیاز به تعمیر، تعویض و جایگزینی دارند.

هنگامی که یک وسیله نقلیه برای مدت طولانی بیکار می نشیند، این روانکاری پاشش متوقف می شود و در نتیجه باعث خشک شدن، سفت شدن و ترک خوردن برخی قطعات مانند کاسه نمدها می شود. در نتیجه، نشت‌ها اغلب بلافاصله پس از بازگشت خودرو به سرویس آشکار می‌شوند.

معمولاً اگر روغن موتور کم باشد، درزگیر اصلی عقب ممکن است شروع به نشت کند. در حالی که کارکردن موتور با سطح روغن کم برای مدت کوتاهی بعید است مشکلی ایجاد کند، کارکردن موتور به این روش برای مدت طولانی می تواند منجر به خشک شدن و سفت شدن کاسه نمد شود. بنابراین، بهتر است به طور مرتب سطح روغن خودرو خود را بررسی کرده تا از بروز مشکلات بیشتر در آینده جلوگیری کنید.

مطالعه بیشتر  گیربکس دو کلاچه خشک با گیربکس دو کلاچه تر چه تفاوتی دارد؟

آیا نشتی کاسه نمد عقب جدی است؟

نشت آب بند یا همان کاسه نمد اصلی عقب معمولاً ماهیت کاملاً جدی در نظر گرفته می شود، در درجه اول به این دلیل که چنین نشت هایی با گذشت زمان بدتر می شوند.

در موارد شدید، کاسه نمد عقب می‌تواند به حدی نشت کند که هنگام تلاش برای حفظ هدر رفت روغن، مشکل ایجاد کند. به زبان ساده، افزودن روغن کافی برای حفظ عرضه مناسب روان کننده، مشکل ساز می شود.

با این حال، این هنوز سناریویی به مراتب بهتر از آن چیزی است که احتمالاً در صورتی که موتور دچار کمبود روغن شود، به دلیل نشت کاسه نمد اصلی عقب رخ می دهد. هر گونه از بین رفتن قابل توجه روغن روان کننده خطر آسیب یاتاقان را به همراه دارد که در نهایت می تواند منجر به خرابی نابهنگام موتور شود. انواع کدهای خطای خودرو و شناسایی مشکل کد P0405 (علائم، علل و نحوه رفع آن)

حداقل، کارکردن یک موتور با روغن کم می‌تواند باعث فرسودگی زودرس داخلی شود. در هر صورت، نشت کاسه نمد عقب باید در اولین فرصت موجود برطرف شود.

ایرادات رایج در خودرو | 4 علامت نشتی کاسه نمد عقب در خودرو خرابی کاسه نمد گیربکس | نشتی از کاسه نمد خودرو | علت نشت از کاسه نمد 

آیا می توان کاسه نمد عقب را بدون برداشتن گیربکس تعویض کرد؟

تعویض کاسه نمد عقب معمولی مستلزم برداشتن گیربکس خودرو است. این برای دسترسی به خود کاسه نمد اصلی عقب، که در پشت موتور، در محفظه گیربکس قرار دارد، ضروری است. متأسفانه، حذف گیربکس یک وسیله نقلیه کار کوچکی نیست و زمان بر است. اما در برخی موارد نیز وجود دارد که میتوان با یک کاسه نمد فرعی این کار را انجام داد که جایگزین های خوبی هستند! اما همیشه قبل از هر اقدامی با یک میکانیک حرفه ای مشورت کنید.

آیا روغن غلیظ تر به نشت کاسه نمد عقب کمک می کند؟

در موارد خاص، کارکردن روغن موتور با روغن غلیظ تر می‌تواند نشت کاسه نمد عقب را کُند کند. این به این دلیل است که روغن با گرم شدن در طول کارکرد معمولی موتور نازک می شود.

با در نظر گرفتن این موضوع، منطقی است که فرض کنیم روغن با غلظت بالاتر احتمال کمتری دارد که از چنین قطعاتی نشت کند، حتی زمانی که گرم باشد. اما در نهایت حتما باید براساس توصیه هایی که سازندگان خودرو گفته اند عمل شود و روغنی استفاده شود که بتواند به عملکرد بهتر قطعات کمک کند و طبیعتا از یک غلظت مناسب نیز برخوردار است.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

دریچه گاز ماشین چه نقشی در سیستم احتراق خودرو دارد؟ 

mortazavi

مدت زمان شارژ باتری خودرو چقدر است؟

mortazavi

انواع مقالات فنی خودرویی ۲۲ شرقی | رایج ترین مشکلات خودروها در زمستان

mortazavi

نظر دهید.