مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

۳ نشانه گرفتگی هسته بخاری و دلایل رایج آن در سری مطالب فنی خودرویی 

۳  نشانه گرفتگی هسته بخاری و دلایل رایج خرابی آن در مطالب فنی خودرویی مشکل در هسته بخاری خودرو | علائم گرفتگی هسته بخاری | تعویض هسته بخاری

طبیعتا زمانی افراد از بخاری خودرو خود استفاده میکنند که روزهای سرد زمستانی را می گذرانند و همین تغییر فصول کاربرد موارد و قطعات مهم خودرویی را به کار می اندازد، در این بین بخاری خودرو در فصل زمستان یکی از سیستم هایی است که ممکن است خرابی هایی نیز داشته باشد و رانندگان را کلافه کند، اینکه چطور بتوانید در این زمان مشکلات این چنینی را برطرف کرده و نشانه های مهم آن را بشناسید نیاز به مطالعه مقالات فنی خودرویی دارد که به افزایش دانش شما بسیار کمک میکند. هسته بخاری یک جزء ضروری در سیستم گرمایش وسیله نقلیه است که باید بدون وقفه و در اوج راندمان کار کند تا به سرعت سرما را از کابین خودرو از بین ببرد. هر گونه مشکل در هسته بخاری خودرو، از جمله مواردی که شامل گرفتگی می شود، توانایی سیستم گرمایش را برای تنظیم دمای داخلی تضعیف می کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد علائم گرفتگی هسته بخاری و همچنین اقداماتی که در صورت مواجهه با چنین مشکلاتی در آینده انجام دهید، ادامه مطلب را بخوانید.

هسته بخاری یا Heater Core چیست؟

هسته بخاری یک مبدل حرارتی است که گرما را به داخل کابین خودرو می تاباند. این گرما از مایع خنک‌کننده دمای موتور منشأ می‌گیرد که از طریق گذرگاه‌های لوله‌ مانند کوچک در سراسر هسته بخاری خودرو جریان می‌یابد.

موتور یک وسیله نقلیه، هوا را به داخل هسته گرمکن هدایت می کند و گرما را از طریق کانال مجاور دفع می کند. در نتیجه، هوای گرم کابین خودرو را پر می کند و در نتیجه سرمای زمستان را در مسیر آن متوقف می کند. یک هسته گرمکن دارای اتصالات ورودی و خروجی در دیواره خودرو است. خطوط خنک کننده در این اتصالات به لطف گیره های شلنگ یا اتصالات سریع متصل می شوند.

3  نشانه گرفتگی هسته بخاری و دلایل رایج خرابی آن در مطالب فنی خودرویی مشکل در هسته بخاری خودرو | علائم گرفتگی هسته بخاری | تعویض هسته بخاری 

برخی از وسایل نقلیه، جریان مایع خنک‌کننده را از طریق این شیلنگ‌ها، از طریق یک شیر کنترل بخاری مخصوص تنظیم می‌کنند. این شیر معمولاً با خلاء یا وسایل الکتریکی کنترل می شود و در پاسخ به ورودی هد کنترل فعال می شود. خود هسته بخاری در اعماق زیر داشبورد خودرو نصب شده است. بنابراین، شناخت و درک علائم مختلف مرتبط با یک هسته بخاری معیوب یا مسدود شده بسیار مهم است.

مطالعه بیشتر  لوازم اضطراری کنار جاده ای خودرو کدام اند؟ و چه کاربردهایی دارند؟

علائم گرفتگی هسته بخاری

علائم متعددی وجود دارد که اغلب با وجود گرفتگی در هسته بخاری خودرو همراه است. در حالی که علائم مرتبط با چنین شکستی اغلب بر اساس مورد به مورد متفاوت است، علائم متعددی در اکثر موارد شایع است. در زیر چندین مورد از رایج ترین علائم گرفتگی هسته بخاری آورده شده است.

شماره ۱: بدون گرما

شایع ترین علامت گرفتگی هسته بخاری کمبود گرما است. هنگامی که مایع خنک کننده قادر به گردش در هسته بخاری خودرو نباشد، راندمان گرمایش به شدت کاهش می یابد. به این ترتیب، می توان انتظار هوای سردی را داشت.

3  نشانه گرفتگی هسته بخاری و دلایل رایج خرابی آن در مطالب فنی خودرویی مشکل در هسته بخاری خودرو | علائم گرفتگی هسته بخاری | تعویض هسته بخاری 

شماره۲: گرمای کمتر از حد در سرمای شدید

در برخی موارد، گرمای وسیله نقلیه شما ممکن است در طول دوره‌های هوای نسبتاً سرد کافی باشد، تنها زمانی که سرمای شدید ثابت شود، ثابت می‌شود. این وضعیت نشان دهنده گرفتگی جزئی هسته بخاری است.

3  نشانه گرفتگی هسته بخاری و دلایل رایج خرابی آن در مطالب فنی خودرویی مشکل در هسته بخاری خودرو | علائم گرفتگی هسته بخاری | تعویض هسته بخاری 
3  نشانه گرفتگی هسته بخاری و دلایل رایج خرابی آن در مطالب فنی خودرویی مشکل در هسته بخاری خودرو | علائم گرفتگی هسته بخاری | تعویض هسته بخاری 

در حالی که به مقدار کافی مایع خنک کننده گرم برای تامین مقداری گرما جریان دارد، ظرفیت گرمایش کلی سیستم به شدت کاهش می یابد. در چنین مواردی، یک شستشوی خوب اغلب یک سیستم را به عملکرد کامل باز می گرداند.

شماره ۳: گرمای بیش از حد احتمالی

در بیشتر موارد، گرفتگی هسته بخاری به خودی خود باعث گرم شدن بیش از حد نخواهد شد. با این حال، هنگامی که با مشکلات اضافی همراه شود، ممکن است گرمای بیش از حد موتور ایجاد شود. این اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که راندمان سیستم خنک‌کننده قبلاً به خطر افتاده باشد، مانند پمپ آب معیوب یا رادیاتور تا حدی مسدود شده است.

3  نشانه گرفتگی هسته بخاری و دلایل رایج خرابی آن در مطالب فنی خودرویی مشکل در هسته بخاری خودرو | علائم گرفتگی هسته بخاری | تعویض هسته بخاری 
3  نشانه گرفتگی هسته بخاری و دلایل رایج خرابی آن در مطالب فنی خودرویی مشکل در هسته بخاری خودرو | علائم گرفتگی هسته بخاری | تعویض هسته بخاری 

چه چیزی باعث مسدود شدن هسته بخاری می شود؟

دلایل بالقوه متعددی برای گرفتگی هسته بخاری وجود دارد. در حالی که هر یک از این دلایل منشأ متفاوتی دارند، اما همه منجر به یک وضعیت مشکل‌ساز می‌شوند، که باید برای بازگرداندن عملکرد هسته بخاری به اوج بازده، اصلاح شود. در زیر چندین مورد از شایع ترین دلایل نشت هسته بخاری آورده شده است.

مطالعه بیشتر  طرز کار قفل کن دیفرانسیل (Diff Lockers)

۱- ایجاد زنگ

هر نوع خوردگی برای کل سیستم خنک کننده خودرو بسیار مضر است. با این حال، مبدل های حرارتی موجود در این سیستم به ویژه در معرض مشکلات ناشی از زنگ زدگی و ایجاد رسوب هستند. این شامل هسته بخاری است که به راحتی تمایل دارد مسدود شود. ایجاد زنگ و رسوب از این نوع اغلب در نتیجه استفاده طولانی مدت از آب در سیستم خنک کننده خودرو است.

۲- مخلوط کردن روغن و خنک کننده

هنگامی که روغن و خنک کننده مخلوط می شوند، لجن به عنوان یک محصول جانبی ایجاد می شود. این لجن به سرعت در سراسر سیستم خنک کننده خودرو از جمله هسته بخاری پخش می شود.

با توجه به چگالی این لجن، گرفتگی اغلب رخ می دهد و در نهایت باعث کند شدن یا حذف جریان مایع خنک کننده در سراسر هسته بخاری می شود. خرابی واشر تا حد زیادی شایع ترین علت ترکیب روغن و مایع خنک کننده است.

۳- استفاده از یک محصول برای توقف نشتی

بسیاری از صاحبان وسایل نقلیه استفاده از محصولات توقف نشت مختلف را برای از بین بردن نشت سیستم خنک کننده از یک نوع یا دیگری انتخاب می کنند. با این حال، این محصولات باعث ایجاد گرفتگی در هسته بخاری خودرو می شوند. این امر به ویژه زمانی که بیش از مقدار توصیه شده از چنین محصولاتی استفاده می شود صادق است. محصولات ضد نشت همچنین می توانند رادیاتور خودرو را به روشی بسیار مشابه مسدود کنند.

در موارد خاص، یک هسته بخاری مسدود شده را می توان شستشو داد و در نتیجه کارایی گرمایش خودرو را بازیابی کرد. در موارد دیگر، یک هسته بخاری باید جایگزین شود، زیرا تلاش ها برای کاهش گرفتگی از طریق شستشو بی فایده بوده است.

در هر صورت، شست و شوی هسته بخاری بسیار کمتر از جایگزینی کامل هسته بخاری آسیب دیده است. این به دلیل زمان قابل توجهی است که برای جایگزینی بیشتر هسته‌های بخاری لازم است و هزینه کاری که چنین هزینه‌ای از زمان می‌طلبد.

در صورتی که شستشوی هسته بخاری نتیجه ای نداشته باشد و شما همچنان بدون گرمای کافی در کابین مجبور به رانندگی بودید، ممکن است تعویض هسته بخاری ضروری باشد. این، متأسفانه، یک پیشنهاد هزینه بر است. با توجه به قرار گرفتن هسته بخاری در عمق داشبورد خودرو، زمان و تلاش زیادی برای برداشتن آن لازم است.

به این ترتیب، هزینه های نیروی کار مرتبط با جایگزینی هسته بخاری بسیار گسترده است. با این حال، قیمت دقیق این تعمیرات می تواند از یک مدل خودرو به مدل دیگر بسیار متفاوت باشد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

اطلاعات عمومی خودرو | ۳ علائم نشت منیفولد ورودی

mortazavi

سیستم ایربگ من یا افزایش کمکی ارتفاع خودرو (AIRBAGMAN)

mortazavi

معرفی و نحوه عملکرد گیربکس اتومات

محمد حسین علی محمدی

نظر دهید.