مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

نشانه های خرابی پمپ بنزین در خودرو + عیب یابی

سوخت در خودروها یکی از عوامل مهم حرکت خودرو است که نیاز همیشگی به آن احساس می شود مگر اینکه خودروها در نسل بعدی به سمت برقی و هیبریدی شدن پیش بروند و دیگر نیازی به سوختی مانند بنزین نباشد! اما در حال حاضر که بسیاری از خودروهای رایج در ایران به صورت بنزینی هستند لازم است حتما در مورد پمپ بنزین در خودرو اطلاعات مفیدی کسب شود تا صورت علائم و نشانه های خرابی راننده تشخیص ابتدایی در مورد قطعه مورد نظر را داشته باشد. در ادامه مبحث پمپ بنزین در خودرو به عملکرد پمپ بنزین در خودرو،  انواع پمپ بنزین خودرو، نشانه های خرابی پمپ بنزین در خودرو خواهیم پرداخت.

پمپ بنزین در خودرو چیست؟

خودروهایی که دارای احتراق داخلی هستند نیاز است از سوختی به عنوان بنزین استفاده شود. خودروهای احتراق داخلی هنوز بعد از سالیان سال از ظهور خودروها باز هم رایج ترین نوع پیشرانه ها هستند و البته ممکن است در نسل های آینده به طور کلی دیگر خودروی بنزینی تولید نشود! سوخت بنزین برای نیروی لازم حرکت چرخ ها لازم است نیرویی خود را از طریقی به دست آورده و این کار به عهده سوخت بنزین است که با انفجار درون سیلندرها بر اثر تراکم مخلوط سوخت و هوا اتفاق می افتد.

از موارد اصلی برای احتراق درون سیلندرها سوخت است که یک نیاز حیاتی به شمار می رود. به عبارتی دیگر، موتور خودروها بدون سوخت نمی توانند حرکت کنند و البته این موضوع باید در نظر گرفته شود که حتی مقدار سوخت مورد نیاز هم مهم است و باک خودرو باید حد قابل قبولی بنزین داشته باشد تا بتواند حرکت کند.

سنسور سطح سوخت (بنزین)

اما این سوخت در محلی به نام باک خودرو قرار دارد و توسط یک قطعه ای به نام پمپ بنزین به موتور خودرو می رسد. وظایف اصلی پمپ بنزین ها در خودرها فیلتر کردن سوخت، ارسال سوخت و ایجاد فشار در جریان سوخت هستند که سوخت با فشار به سمت موتور می رسد و در شرایطی که فشار لازم وجود نداشته باشد، عمل تزریق آن به داخل سیلندرها به درستی انجام نمی شود. دلیل قرار دادن پمپ بنزین در داخل باک ماشین ها این است که تماس مستقیم آن با بنزین سبب می شود تا خنک شده و صدای ایجاد شده آن هم کم شود.

لازم است بدانید که همیشه پمپ بنزین ها درون باک خودرو قرار ندارند و ممکن است بر روی بلوک های سیلندر نصب شده باشند که هم مسیر با بنزین هستند. فشاری که پمپ بنزین به سوخت وارد می کند معمولا بین ۴ الی ۶ بار است و چنانچه سوخت با فشار کمتری به سمت موتور برود فرآیند پاشش آن برای احتراق به خوبی صورت نمی گیرد.

مطالعه بیشتر  اطلاعات فنی خودرو | سیستم هشدار عبور ترافیک عقب یا (RCTA) در خودرو

ساختار پمپ بنزین در خودرو

  • سوکت اتصالی برق
  • صفحه تکیه گاه
  • فیلتر سوخت
  • فیلتر بنزین
  • رگولاتور فشار
  • لوله برگشت سوخت
  • لوله خروجی سوخت
  • شلنگ لوله برگشتی
  • شلنگ لوله خارجی
  • فنر
  • کانکتور
  • لوله برگشت از سمت رگولاتور
  • گیج سوخت درون باک

علائم و نشانه های خرابی پمپ بنزین در خودروها

زمانی که یک پمپ سالم باشد بعد از چرخیدن سوئیچ و قبل از اینکه روشن شود صدایی مانند وینگ شنیده می شود که اگر این صدا شنیده نشود نشان دهنده خرابی پمپ بنزین است.

به همین خاطر برای کاهش صدا، آن را درون باک خودرو انجام قرار می دهند اما زمانی که پمپ بنزین خراب باشد، باعث ایجاد سرو صدای بیشتری نیز می شود که نشستن در خودرو صدای آن از درون باک هم شنیده می شود. پس یکی از دلایل نشانه های خرابی پمپ بنزین در خودرو شنیده شدن صدایی تقریبا بلند از درون باک خودرو است.

بالا رفتن دمای موتور

زمانی که احساس میکنید دمای موتور خودرو بسیار بیشتر از قبل افزایش پیدا کرده است، قسمت های مختلف موتور آسیب دیده و پمپ هم تخریب می شود، همچنین با مشاهده بخار از موتور خودرو با دمای ۱۱۵ درجه سانتی گراد، بدانید که پمپ بنزین خودرو خراب شده است.

کاهش عملکرد مناسب و درست در پدال گاز

پدال گاز به درستی کار نمی کند؟ این هم نشان دهنده خرابی پمپ بنزین در خودرو می باشد و نبود عملکرد مناسب به معنای این است که هر چقدر پدال گاز فشار داده شود، سرعت موتور نیز کم می شود. فرسودگی پمپ بنزین باعث این عمل می شود و باید آن را در اسرع وقت تعویض کنید.

بالا رفتن میزان مصرف سوخت در خودرو

چنانچه احساس کردید که مصرف سوخت خودرو بالا می رود باید به دنبال تعویض پمپ بنزین باشید چرا که خرابی در این قطعه باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

پرش موتور و خرابی پمپ بنزین در خودرو

زمانی که احساس می کنید خودرو در زمان حرکت با پرش هایی روبه رو می شود و این اتفاق در سرعت های بالا بیشتر رخ می دهد، نشان دهنده خرابی پمپ بنزین است که باید حتما رفع مشکل شود. پرش موتور اگر اتفاق بیفتد امری خطرناک است و باعث می شود کنترل خودرو از دست خارج شود.

روشن نشدن خودرو= خرابی پمپ بنزین

یکی از نشانه های رایج این است که خودرو روشن نشود و این کاملا گویای خراب بودن پمپ بنزین است که به طور کامل خراب شده و خودرو را روشن نمی کند. کاملا واضح است، زمانی که پمپ بنزین خراب باشد نمی تواند سوخت موردنیاز به موتور را برساند و خودرو خاموش می شود.

مطالعه بیشتر  تاریخچه فراری اسب بی رقیب ایتالیایی

کم شدن قدرت موتور

وقتی در مسیرهای سربالایی قرار گرفتید، خودرو قدرت لازم برای حرکت به سمت بالا ندارد و طبیعتا موتور خودرو تحت فشار است که یکی از علائم خرابی پمپ بنزین در خودروهاست و عملیات سوخت رسانی به درستی انجام نمی شود.

سنسور فشار گاز کولر در خودرو

سختی در استارت خوردن

زمانی که قصد دارید خودرو را استارت بزنید، پمپ بنزین هم باید شروع به کار کند و این امری طبیعی در روند این قطعه می باشد، اما گر پمپ خودرو ضعیف شده باشد و یا خرابی در آن به وجود آمده باشد، استارت خودرو به درستی انجام نمی شود و از نشانه های خرابی پمپ بنزین در خودرو می باشد که اتفاق می افتد.

 نشانه های خرابی پمپ بنزین در خودرو  | عیب یابی پمپ بنزین در خودرو | عملکرد پمپ بنزین در خودرو | انواع پمپ بنزین خودرو || مطالب فنی خودرو | سایت اخبار خودرو 

عیب یابی پمپ بنزین در خودرو

  • برای عیب یابی کردن پمپ بنزین در خودرو در اولین مرحله لازم است تا سراغ فیلتر پمپ بنزین بروید، چرا که این عامل مهمی در عملکرد ضعیف پمپ بنزین است. دقت شود که این فیلتر ممکن است در انواع مدل خودروها متفاوت باشد و ممکن است در برخی مدل ها کنار باک قرار گرفته و در زمانی که خودرو نزدیک به ۲۰۰۰۰ کیلومتر طی کرده باشد، باید تعویض گردد.
  • برای پیدا کردن محل قرار گیری پمپ بنزین لازم است قسمت زیر صندلی عقب در کنار باک چک شود و بعد از برداشتن درپوش مورد نظر می توان به پمپ بنزین دسترسی داشت.
  • برای تست صدای پمپ بنزین باید بعد از برداشتن درپوش سوئیچ، صدایی از پمپ شنیده شود اگر شنیده نشد یعنی این قطعه خراب است.
  • برای تست کردن آمپر پمپ بنزین، باید در ابتدا ترمینال های مثبت و منفی به آمپر متر متصل شده و آمپر استاندارد دریافت شود که برای مقدار آمپر مناسب هر خودرو نیاز است تا به دفترچه راهنما مراجعه شود.

سنسور دور موتور ESS

  • برای تست کردن ولتاژ پمپ بنزین، ابتدا مولتی متر در قسمت اندازه گری ولتاژ تنظیم شود و مثبت را به سیم مثبت ترمینال پمپ و منفی را به منفی ترمینال وصل کنید که اگر عدد ۱۲ نشان داده شد، یعنی پمپ بنزین خراب است و لازم است تا تعویض شود.
  • نحوه تست کردن فشار پمپ بنزین نیز به این صورت است که در مدل خودروهایی بر روی ریل سوخت در قسمت زیرین کاپوت، جایگاهی برای تست فشار در نظر گرفته شده است که با فشار سنج باید این مقدار اندازه گرفته شود و عدد ۸۰-۳۰ پی سی آی مقدار نرمال آن است و فشاری کمتر از این عدد نشان دهنده عیب در پمپ بنزین می باشد.
5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

جالب ترین آپشن های خودرو | حالت Eco Mode چگونه کار می کند؟

mortazavi

آمپر سوخت و نحوه عملکرد آن در دانستنی های مفید ماشین ها!

mortazavi

بخار شیشه خودرو چه دلایلی دارد؟ و چطور می توان از آن جلوگیری کرد؟

mortazavi

1 نظر

ذوالفقاری آگوست 11, 2022 at 5:53 ب.ظ

سلام

باتشکراز توضیحات خوبتان

پاسخ

نظر دهید.