مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

خودرو و دانستن نکات عمومی آن | نشانه های خرابی ترموستات خودرو کدام اند؟

خودرو و دانستن نکات عمومی آن | نشانه های خرابی ترموستات خودرو کدام اند؟ علائم رایج ترموستات معیوب | عملکرد ترموستات | علائم ترموستات خراب

ترموستات خودرو یک جزء ساده و در عین حال بسیار مهم در موتور خودرو است. هدف آن کنترل جریان مایع خنک کننده است تا موتور بتواند دمای مناسبی را در شرایط مختلف حفظ کند. اگر قطعه از کار بیفتد، ترموستات معمولاً در شرایطی قرار می‌گیرد که به‌عنوان حالت «باز» یا «بسته» شناخته می‌شود. در هر دو مورد (مخصوصاً موارد بعدی که ذکر خواهد شد)، ممکن است آسیب به موتور رخ دهد. در زیر، در مورد عملکردهای اساسی ترموستات، علائم رایج ترموستات معیوب صحبت می کنیم.

ترموستات خودرو چگونه کار می کند؟

وظیفه اصلی ترموستات خودرو کنترل مقدار مایع خنک کننده ای است که وارد موتور می شود. وقتی ماشین شما خاموش است و آن را روشن می کنید، ترموستات بسته می شود. همانطور که با وسیله نقلیه خود رانندگی می کنید، موتور داغ تر می شود.

این باعث می شود که ترموستات باز شود و مایع خنک کننده مستقیماً از موتور عبور کند. به این ترتیب موتور را خنک می کند و از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می کند.

از طرف دیگر، اگر موتور خودروی خود را در حالی که در جایی پارک کرده‌اید روشن بگذارید، ترموستات احتمالاً بسته می‌ماند، زیرا زمان بیشتری طول می‌کشد تا آن را به دمای کارکرد در حالت آرام (در مقایسه با رانندگی) برساند.

خودرو و دانستن نکات عمومی آن | نشانه های خرابی ترموستات خودرو کدام اند؟ علائم رایج ترموستات معیوب | عملکرد ترموستات | علائم ترموستات خراب 
خودرو و دانستن نکات عمومی آن | نشانه های خرابی ترموستات خودرو کدام اند؟ علائم رایج ترموستات معیوب | عملکرد ترموستات | علائم ترموستات خراب

یک ترموستات کاربردی به دلیل سنسور دمای مایع خنک کننده که دمای فعلی موتور را تشخیص می دهد، زمان مناسب برای باز کردن را می داند. همانطور که با وسیله نقلیه خود کار می کنید، ترموستات معمولاً برای اکثر اوقات باز است زیرا موتور باید به طور مداوم از مایع خنک کننده خنک شود. این باعث حفظ دمای طبیعی در موتور می شود که به بالا بردن کیفیت عملکرد آن کمک می کند.

البته تأثیرات بیرونی نیز وجود دارد که ممکن است بر دمای موتور نیز تأثیر بگذارد. دمای محیط اطراف شما نمونه خوبی از این موضوع است. دمای سرد و گرم بیرون نقش کلیدی در بسته بودن یا باز بودن ترموستات دارد. اما تا زمانی که یک ترموستات کاربردی دارید، آنگاه می‌داند که چه زمانی باید هر کدام از کارها را انجام دهد. علت قفل شدن موتور یا گیرپاژ خودرو چیست؟

مطالعه بیشتر  روش های تشخیص رنگ خودرو

علائم خرابی ترموستات خودرو

هنگامی که ترموستات خودرو شما از کار بیفتد، عملکرد موتور شما را مختل می کند. خوشبختانه، علائمی وجود خواهد داشت که به راحتی قابل تشخیص هستند که هنگام وقوع آن متوجه خواهید شد.

اگر مشخص شد که ترموستات معیوب است یا نشتی دارد، باید به سرعت آن را تعویض کنید. اگر این کار را فوراً انجام ندهید، موتور شما هر چه بیشتر گرم شود ممکن است آسیب جبران ناپذیری را متحمل شود.

در زیر ۵ مورد از رایج ترین علائمی که نشان دهنده معیوب بودن ترموستات در وسیله نقلیه شما هستند آورده شده است.

شماره ۱) گیج دما بالاتر (یا کمتر) از حالت عادی

وقتی برای اولین بار ماشین خود را روشن می کنید، اگر ماشین برای مدتی در حالت خاموش بوده است، سوزن دماسنج باید در سمت سرد باشد. همانطور که در حال رانندگی هستید، معمولاً متوجه خواهید شد که گیج دما به تدریج بالا می‌رود تا جایی که به نقطه میانی در گیج می‌رسد، که دمای بهینه کار موتور است.

در شرایطی که ترموستات بسته گیر کرده باشد، از جریان یافتن مایع خنک کننده به داخل موتور جلوگیری می کند. این بدان معنی است که گیج دمای شما تا زمانی که به انتهای داغ گیج برسد به افزایش ادامه خواهد داد. اگر در آن نقطه به رانندگی با وسیله نقلیه خود ادامه دهید، هر چه بیشتر رانندگی کنید، احتمال آسیب دیدن موتور افزایش می یابد.

خودرو و دانستن نکات عمومی آن | نشانه های خرابی ترموستات خودرو کدام اند؟ علائم رایج ترموستات معیوب | عملکرد ترموستات | علائم ترموستات خراب 
خودرو و دانستن نکات عمومی آن | نشانه های خرابی ترموستات خودرو کدام اند؟ علائم رایج ترموستات معیوب | عملکرد ترموستات | علائم ترموستات خراب

به همین دلیل مهم است که همیشه مراقب دماسنج موتور باشید. به محض اینکه متوجه شدید دما بالاتر از حد معمول است، ایده خوبی است که آن را کنار بکشید تا موتور خنک شود.

در مواردی که ترموستات باز گیر کرده است، متوجه خواهید شد که سوزن دما بسیار کندتر از حد معمول به سمت بالا حرکت می کند و احتمالاً قبل از رسیدن به نقطه میانی طبیعی خود در گیج متوقف می شود. اگر متوجه این موضوع شدید، سعی کنید بخاری خود را شروع کنید و اگر هوای گرم را از دریچه‌ها خارج نمی‌کند، تقریباً خرابی ترموستات را تأیید کرده‌اید. فشرده سازی یا تراکم موتور را چطور می توان بر روی خودرو تست کرد؟

شماره ۲) تغییرات ناگهانی دمای هوا در داخل خودرو

یکی از علائمی که اغلب می توانید احساس کنید این است که دمای هوای داخل وسیله نقلیه شما به طور ناگهانی تغییر می کند. ممکن است با کاهش دمای بسیار پایین شروع شود و سپس به طور ناگهانی تا دمای بسیار بالا افزایش یابد. هر تغییری در دمای هوا که تنظیمات فعلی تهویه مطبوع شما را منعکس نمی کند اغلب به این معنی است که مشکلی در ترموستات وجود دارد.

مطالعه بیشتر  ترفندهای تهویه هوای کابین ماشین با چند تکنیک ساده خودرویی

شماره ۳) نشت مایع خنک کننده

ترموستات معیوب به احتمال زیاد باعث می شود که در موقعیت بسته خود باقی بماند. این بدان معناست که وقتی موتور داغ است و مایع خنک‌کننده به طور معمول به سمت آن جریان می‌یابد، ترموستات بسته مانع ورود مایع خنک‌کننده به داخل موتور می‌شود. این باعث سرریز شدن مایع خنک کننده از محفظه ترموستات می شود.

اگر اینطور بماند و کاری برای تعمیر آن انجام ندهید، شیلنگ های خنک کننده شما محل نشت های بعدی خواهند بود. سریع‌ترین راه برای دیدن نشتی مایع خنک‌کننده این است که زیر خودرو خود را چک کنید. اگر می بینید که مایع مایل به سبز یا قرمز از وسیله نقلیه خود نشت می کند و سطح زیر آن لکه دار شده است، قطعاً وضعیت نشت مایع خنک کننده دارید.

شماره ۴) صداهای غیرعادی

اگر تغییرات دما به اندازه کافی بد نبود، صدای عجیبی را نیز خواهید شنید. این صداها از رادیاتور، موتور یا هر دو می آید. این نویز همچنین می تواند شبیه صدای تق تق، صدای جوش یا صدای غرغره باشد. اساساً، اگر همانطور که در بالا توضیح داده شد صداهای عجیب و غریب می شنوید و یکی از علائم دیگر ذکر شده در اینجا را تجربه می کنید، مطمئناً مشکل ترموستات دارید. فوت و فن خودرویی با مطلب مفید تحت عنوان: سخت استارت خوردن خودرو در هوای سرد نشانه چیست؟

شماره ۵) خرابی بخاری

اگر در اواسط زمستان در حال رانندگی هستید، ممکن است مشکل دمایی معکوس در وسیله نقلیه خود داشته باشید. این بدان معنی است که اجازه می دهد مایع خنک کننده به داخل موتور جریان یابد، حتی زمانی که موتور به آن نیاز نداشته باشد. بنابراین اگر بخاری را در داخل کابین خودرو روشن کنید و ترموستات باز باشد، هوای خنک از دریچه‌های تهویه مطبوع خارج می‌شود، حتی زمانی که دمای بخاری را تا آخر افزایش دهید. گرمایی را که می خواهید خودتان را گرم کنید، دریافت نمی کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

آپشن های خودرو | دی لایت خودرو و کاربرد آن

mortazavi

آینده آینه بغل ها چه خواهد شد ؟

Sajjad Amanian

اشتباهات رانندگان در زمان بنزین زدن خودرو چیست؟

mortazavi

نظر دهید.