مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

۷ نشانه خرابی واشر سر سیلندر در نکات عمومی و فنی خودرویی 

۷ نشانه خرابی واشر سر سیلندر در نکات عمومی و فنی خودرویی  

در این مطلب فنی خودرویی از سایت ۲۲ شرقی به موردی می پردازیم که می تواند در صورت اتفاق رانندگی شما را تحت تاثیر بسیار زیادی قرار دهد، واشر سر سیلندر خراب شده و یا حتی نشت واشر سر سیلندر می تواند یک عامل بسیار مهم در خودروی شما باشد که موتور خودرو را دچار خرابی کرده و حتی اگر احساس می شود که سر سیلندر ترک خورده در خودرو وجود دارد سریعا باید توسط قطعات جدید و سالم تعویض شود، اما قبل از تمامی این مشکلات نشانه خرابی واشر سر سیلندر می تواند خود را به اشکال مختلفی نشان دهد تا راننده را آگاه کند به همین دلیل در این مطلب به آنها پرداخته می شود.

با گذشت زمان، موتورهای احتراق داخلی قدیمی، مستعد تعدادی از خرابی های احتمالی می شوند. در حالی که برخی از این خرابی بسیار جزئی هستند، برخی دیگر می توانند منجر به مشکلات شدید رانندگی شوند که اغلب نیاز به تعمیر پرهزینه دارند. از این مسائل شدیدتر، تعداد کمی به اندازه واشر سر سیلندر خراب شده نگران کننده هستند. واشر سر سیلندر خراب شده در لیست مشکلات نگران کننده ای است که رانندگانی که موتورهایشان شروع به نشان دادن افزایش عمر خود و خرابی قطعات کرده اند، با آن مواجه می شوند. متأسفانه تعمیر واشر سر سیلندر به ندرت ساده یا ارزان است. این واقعیت به تنهایی یک منبع نگرانی مشترک برای کسانی است که با چنین مسائلی روبرو هستند. در حالی که واشرهای سر سیلندر خراب شده بسیار رایج نیستند، خرابی‌های این نوع اغلب به اندازه‌ای رخ می‌دهند که اهمیت بیشتری برای تشخیص علائم چنین وضعیتی داشته باشند. با شناسایی سریع این علائم، می توان به سرعت تعمیر را آغاز کرد و در نتیجه وسیله نقلیه شما را در زمان رکورد به جاده بازگرداند.

واشر سر واشر سر سیلندر چیست؟

واشر سر واشر سر سیلندر یک محفظه و قطعه ای ویژه است که بین بلوک موتور داخلی و سر سیلندر قرار دارد. این آب بندی از خروج گازهای حاصل از احتراق از سیلندرهای موتور جلوگیری می کند و همچنین از انتقال مایع خنک کننده و روغن به داخل محفظه های احتراق موتور جلوگیری می کند.

هر موتور بسته به چیدمان دقیق سیلندرهای موتور، دارای ۱-۲ واشر سر واشر سر سیلندر است. موتورهای خطی فقط یک سر سیلندر دارند و بنابراین فقط یک واشر سر سیلندر دارند. برعکس، موتورهای “V” دارای دو سر سیلندر مجزا هستند و بنابراین در مجموع دارای دو واشر سر سیلندر هستند. معرفی سیلندر موتور خودرو + اجزای تشکیل دهنده آن را حتما مطالعه کنید.

در گذشته، واشرهای سر مسی در بین موتورهای تولیدی بسیار متداول بود و همچنین واشرهای کامپوزیتی مختلف که معمولاً از گرافیت یا آزبست تشکیل می‌شدند. امروزه بیشتر واشرهای سر سیلندر تولیدی از جنس فولاد چند لایه (MLS) هستند. این واشرها دارای ۲-۵ لایه فولادی نازک هستند که معمولاً در یک پوشش لاستیکی پوشانده می شوند.

واشرهای سر سیلندر موتور، در جای خود بین بلوک و سر موتور قرار می‌گیرند. پیچ‌های سر موتور نیز به شیوه‌ای خاص گشتاور می‌شوند، که اغلب شامل کار کردن به سمت بیرون از مرکزی‌ترین پیچ‌های هر سر سیلندر است.

خراب شدن واشر سر سیلندر به چه معناست؟

اصطلاح واشر سر سیلندر خراب شده برای توصیف یک واشر سر سیلندر که از نظر ساختاری آسیب دیده است استفاده می شود. این بخش آسیب دیده از یک واشر سر سیلندر مانع از آب بندی مناسب بین بلوک سر سیلندر موتور می شود. این یک نشت ایجاد می کند که می تواند به روش های مختلف ظاهر شود. همچنین بخوانید: انواع آرایش سیلندر و نحوه قرارگیری آن را که در لینک مربوطه قرار داده شده است.

بسته به نقطه دقیق خرابی در یک واشر سر سیلندر ، چندین مشکل مختلف می تواند خود را نشان دهد. مایع خنک‌کننده یا روغن می‌تواند به یک یا چند سیلندر موتور جابجا شود یا از خارج تمیز شود. علاوه بر این، روغن و مایع خنک‌کننده می‌توانند در یکدیگر جابجا شوند که منجر به مخلوط شدن مایع یا روغن می‌شود.

مطالعه بیشتر  عملکرد سیستم تعلیق آیرونمن خودرو به همراه قطعات آن

یک واشر سر سیلندر که نشتی دارد همچنین می تواند به گازهای احتراق اجازه دهد تا به سیستم خنک کننده موتور یا خود میل لنگ وارد شوند. از طرف دیگر، یک واشر سر سیلندر می‌تواند به گازهای احتراق یک سیلندر خاص اجازه خروج از خارج یا داخل سیلندر مجاور را بدهد.

نشتی واشر سر سیلندر از هر نوع می تواند منجر به تعدادی از مسائل مربوط به قابلیت رانندگی شود که با افزایش شدت چنین نشتی می تواند تشدید شود. برخی از جدی ترین مسائل ثانویه مربوط به واشر سر سیلندر خراب شده شامل گرمای بیش از حد و از دست دادن فشار است.

نشانه های خراب شدن واشر سر سیلندر

واشر سر سیلندر خراب شده می تواند علائم زیادی داشته باشد که می تواند به تشخیص کمک کند. شیوع این علائم معمولاً بر اساس مورد متفاوت است و تا حد زیادی به قسمت دقیق واشر سر سیلندر که تحت تأثیر قرار گرفته است بستگی دارد.

در زیر چندین مورد از رایج ترین علائم خرابی واشر سر سیلندر آورده شده است.

شماره ۱- دود اگزوز سفید رنگ

اگر واشر سر سیلندر خراب شده اجازه دهد مایع خنک کننده وارد یک یا چند سیلندر موتور شود، احتمالاً دود سفید اگزوز مشاهده می شود. این به عنوان یک محصول جانبی مایع خنک کننده است که در طی احتراق و حرکت در پایین دست از طریق سیستم اگزوز خودرو می سوزد.

شماره ۲- از دست دادن مداوم مایع خنک کننده

اگر به نظر می رسد ماشین شما مایع خنک کننده را با سرعت ثابت و بدون هیچ گونه نشتی قابل مشاهده از دست می دهد، احتمال زیادی وجود دارد که واشر سر سیلندر موتور شما مقصر باشد. به دلیل ماهیت داخلی نشتی واشر سر سیلندر، مایع خنک کننده اغلب بدون خروج می سوزد.

شماره ۳- حباب در سیستم خنک کننده

حباب آهسته و پیوسته مایع خنک کننده در رادیاتور یا مخزن برق خودرو اغلب نشانه ای از گازهای احتراق نادرست است. برای تایید چنین شرایطی با سهولت نسبی می توان از یک آشکارساز گاز احتراق تخصصی استفاده کرد.

شماره ۴- خنک کننده شیری رنگ

نشت واشر سر سیلندر اغلب به صورت تعویض روغن و خنک کننده ظاهر می شود. این اغلب منجر به تغییر شدید در شرایط خنک کننده می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، خنک کننده اغلب رنگ خاکستری یا قهوه ای به خود می گیرد و یا در حالت شیری رنگ به نظر می رسد.

شماره ۵- نشت روغن

یکی از نشانه خرابی واشر سر سیلندر در موارد خاص این است که یک واشر سر نشت واشر سر سیلندر خراب شده می تواند باعث نشت مایع خنک کننده یا روغن شود. این نشتی در نقطه جفت شدن بین بلوک موتور و سرسیلندر بالا وجود دارد، اگرچه ممکن است روغن تا انتهای اگزوز شما برسد.

شماره ۶- داغ شدن بیش از حد موتور

واشر سر نشت واشر سر سیلندر خراب شده معمولاً منجر به گرم شدن بیش از حد موتور می شود. این به دلایل مختلف رخ می دهد که رایج ترین آنها به از دست دادن مایع خنک کننده مربوط می شود. علاوه بر این، خروج گازهای حاصل از احتراق به سیستم خنک کننده موتور نیز می تواند در گرم شدن بیش از حد موتور نقش داشته باشد.

شماره ۷- عملکرد ضعیف موتور

در مواردی که تراکم از طریق واشر سر در معرض خطر از بین می رود، تقریباً مطمئناً عملکرد موتور آسیب می بیند. این امر به ویژه زمانی صادق است که یک واشر سر سیلندر بین دو سیلندر منفرد دمیده شود، زیرا فشرده سازی از طریق دریچه های باز یک محفظه احتراق مجاور خارج می شود.

7 نشانه خرابی واشر سر سیلندر در نکات عمومی و فنی خودرویی  تعمیر واشر سر سیلندر | واشر سر سیلندر خراب شده | نشت واشر سر سیلندر | جلوگیری از خرابی واشر سر سیلندر | سرسیلندر ترک خورده
7 نشانه خرابی واشر سر سیلندر در نکات عمومی و فنی خودرویی  تعمیر واشر سر سیلندر | واشر سر سیلندر خراب شده | نشت واشر سر سیلندر | جلوگیری از خرابی واشر سر سیلندر | سرسیلندر ترک خورده

چه چیزی باعث خرابی واشر سر سیلندر می شود؟

 نشانه خرابی واشر سر سیلندر می تواند موارد مختلفی باشد. با این حال، هیچ کدام به اندازه گرمای بیش از حد برجسته نیستند. گرمای بیش از حد موتور، مانند آنچه که ناشی از نشت مایع خنک کننده است، می تواند منجر به شروع ناگهانی مشکلات مربوط به واشر سر شود.

مطالعه بیشتر  تعویض اتاق ماشین و نقاط ضعف و قوت آن

گرمای بیش از حد باعث از بین رفتن واشر سر در درجه اول به دلیل انبساط ناگهانی فلز در طول سطوح بحرانی موتور می شود. هر چه یک دوره گرمای بیش از حد شدیدتر باشد، احتمال خرابی واشر سر سیلندر بیشتر می شود.

انواع سیلندر و اجزای آن

انبساط قابل توجه سرسیلندرهای موتور یا بلوک باعث ایجاد جدایی بین هر دو سطح می شود که در نهایت می تواند محفظه یک واشر سر سیلندر را به خطر بیندازد. حتی اگر یک قسمت از گرمای بیش از حد باعث خرابی فوری واشر سر سیلندر نشود، یکپارچگی این محفظه برای همیشه تضعیف خواهد شد.

آیا می توانید با واشر سر سیلندر خراب شده رانندگی کنید؟

در بیشتر موارد، یک وسیله نقلیه را می توان با واشر سر سیلندر خراب شده راند اما انجام این کار توصیه نمی شود. حالت بسته و یا به اصطلاح مهر و مومی که بین بلوک موتور و سر سیلندر برای عملکرد موتور بسیار مهم است. بنابراین، تخریب این مهر و موم (منظور همان حالت نگهداری یا چفت و بستی که بین بلوک و سیلندر قرار گرفته است) در نهایت منجر به تعدادی از مسائل مربوط به رانندگی خواهد شد.

در بیشتر موارد، نشتی واشر سر سیلندر در نهایت منجر به مشکلات بیشتر گرمای بیش از حد می شود. بسیاری از نشت‌های واشر سر سیلندر منجر به از دست دادن مایع خنک‌کننده، چه از طریق نشت خارجی یا از طریق ورود به داخل یک سیلندر خاص می‌شود. با گذشت زمان، این کاهش مایع خنک کننده به شدت توانایی سیستم خنک کننده شما برای تنظیم دمای موتور را کاهش می دهد.

در موارد خاص، نشت واشر سر سیلندر باعث می شود که مایع خنک کننده با روغن روغن موتور مخلوط شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، رقیق شدن روغن اجتناب ناپذیر است. این کاهش ویسکوزیته روغن می تواند به سرعت یاتاقان های مهم موتور را خراب کند. در نتیجه، نشتی واشر سر سیلندر در نهایت می تواند نیاز به تعمیرات اساسی موتور داشته باشد. انواع موتورها از لحاظ آرایش سیلندر ها!

جلوگیری از خرابی واشر سر سیلندر

بزرگترین راه برای جلوگیری از نشتی واشر سر سیلندر شامل نظارت دقیق بر سیستم خنک کننده خودرو شما است. این شامل بررسی وضعیت تمام شیلنگ‌های خنک‌کننده و هسته بخاری، و همچنین بازرسی دوره‌ای پمپ آب موتور و مهر و موم محفظه ترموستات شما برای از دست دادن مایع است.

اگر مشکلات مربوط به یکپارچگی سیستم خنک کننده ذکر شد، تعمیر باید در اسرع وقت انجام شود. تأخیر در چنین تعمیراتی می تواند منجر به یک مشکل گرمای بیش از حد در لحظه شود که به نوبه خود می تواند موتور شما را در معرض خطر خرابی واشر سر قرار دهد.

واشر سر سیلندر خراب شده در مقابل سر سیلندر ترک خورده

اگرچه تا حدودی نادر است، اما سر سیلندر موتور ممکن است ترک بخورد و علائمی مشابه علائم مربوط به خرابی واشر سر سیلندر ایجاد کند. با این حال، یک سر سیلندر ترک خورده به چیزی بیشتر از تعویض واشر سر سیلندر نیاز دارد تا درمان شود.

از آنجایی که سرسیلندرها اجزای ساختاری حیاتی هر موتور هستند، چنین خرابی هایی نیاز به تعمیر سر سیلندر یا تعویض کامل دارند. در طول این تعمیرات، واشر سر سیلندر موتور نیز تعویض خواهد شد.

تشخیص تفاوت بین سر سیلندر ترک خورده و واشر سر سیلندر خراب شده می تواند بسیار دشوار باشد. هر مشکلی این امکان را فراهم می کند که هم گازهای احتراق و هم سیال به جایی برسند که در غیر این صورت یافت نمی شدند. بنابراین بهتر است از افرادی که متخصص در این زمینه هستند کمک گرفته شود.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

بخاری ماشین و شیوه عملکرد آن

mortazavi

سیستم تعلیق مولتی لینک را در مجله خبر خودرو بخوانید…

mortazavi

مقالات فنی خودرو | دینام خودرو، نحوه عملکرد آن و علائم خرابی

mortazavi

نظر دهید.