مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

تکنینک های فنی خودرو | نشانه خرابی رله پمپ بنزین در خودرو

تکنینک های فنی خودرو | نشانه خرابی رله پمپ سوخت در خودرو معیوب بودن رله پمپ سوخت | رله پمپ بنزین و خرابی آن | محل رله پمپ سوخت | تست رله پمپ سوخت 

تکنینک های فنی خودرو | نشانه خرابی رله پمپ سوخت در خودرو معیوب بودن رله پمپ سوخت | رله پمپ بنزین و خرابی آن | محل رله پمپ سوخت | تست رله پمپ سوخت 

گاهی پیش می آید زمانیکه قصد روشن کردن خودروی خود را دارید، مشاهده میکنید که مشکلی وجود دارد و در این شرایط علت مشکل را از باتری، استارت، دینام و موارد اصلی خودرو میدانید اما در ادامه مطلب این موضوع را از نگاهی دیگر بررسی خواهیم کرد. ما دلایل دیگر مانند رله پمپ بنزین معیوب خواهیم پرداخت. اما رله پمپ بنزین چیست، در کجا قرار دارد و چگونه می‌دانید که همانطور که باید کار می‌کند یا خیر؟ ما در اینجا به تمام آن سوالات پاسخ خواهیم داد و در پایان، متوجه خواهید شد که آیا رله پمپ بنزین شما همانطور که باید کار می کند یا خیر. به این ترتیب می توانید وسیله نقلیه خود را دوباره راه اندازی کنید.

رله پمپ بنزین چیست؟

وقتی کلید را می‌چرخانید، یکی از مواردی که در حال رخ دادن است این است که ECM وسیله نقلیه شما سیگنالی را به پمپ بنزین ارسال می کند تا مقدار مناسب سوخت را در محفظه احتراق قرار داده و موتور شما روشن شود.

ECM این کار را با کنترل یک رله، رله پمپ بنزین انجام می دهد. هنگامی که رله قدرت کافی دریافت کرد، تغییر می کند و آن قدرت را به پمپ بنزین می فرستد. وقتی این کار را نمی کند، خاموش می شود و پمپ بنزین خاموش می شود.

موقعیت عادی پمپ بنزین این است که خاموش است، این مورد بسیار خوبی است در غیر این صورت دائماً سوخت شما تمام می شود! رله پمپ بنزین دروازه بین ECM و پمپ سوخت است و به همین دلیل یک قطعه بسیار مهم است! ۶ نشانه PCM یا ماژول معیوب کنترل قدرت پیشرانه در خودروها

محل رله پمپ سوخت

در حالی که موقعیت دقیق رله پمپ بنزین بسته به خودرویی که با آن رانندگی می کنید می تواند متفاوت باشد، دو مکان رایج وجود دارد که باید آنها را بررسی کنید. آن دو مکان عبارتند از:

  • زیر کاپوت وسیله نقلیه
  • زیر داشبورد سمت سرنشین وسیله نقلیه

مهم نیست رله پمپ بنزین شما کجا باشد، شما به دنبال جعبه فیوز باشید. جعبه فیوز دارای درپوش است و برای پیدا کردن رله پمپ بنزین باید آن را بردارید. پس از برداشتن پوشش، مطمئناً چند رله و فیوز مختلف را مشاهده خواهید کرد.

تکنینک های فنی خودرو | نشانه خرابی رله پمپ سوخت در خودرو معیوب بودن رله پمپ سوخت | رله پمپ بنزین و خرابی آن | محل رله پمپ سوخت | تست رله پمپ سوخت 
تکنینک های فنی خودرو | نشانه خرابی رله پمپ سوخت در خودرو معیوب بودن رله پمپ سوخت | رله پمپ بنزین و خرابی آن | محل رله پمپ سوخت | تست رله پمپ سوخت 

رله پمپ بنزین هیچ چراغ چشمک زن روشنی ندارد که به شما بگوید “من رله پمپ بنزین هستم !” ، اما اگر خوش شانس باشید، قسمت زیرین جعبه فیوز شمایلی دارد که هر رله و فیوز را مشخص می کند. اگر خودروی شما شکلی روی جعبه فیوز ندارد، باید از یک میکانیک کمک بخواهید و یا دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید.

مطالعه بیشتر  گیربکس چیست و چه زمانی نیاز به تعمیر دارد ؟

علائم خرابی رله پمپ سوخت

قبل از اینکه بیرون بروید و شروع به تعویض رله و سفارش قطعات جدید کنید، بررسی کنید که آیا هر یک از این علائم مطابقت دارند یا خیر…

شماره ۱- شما نمی توانید وسیله نقلیه خود را روشن کنید

این احتمالاً محتمل ترین علامت رله پمپ بنزین معیوب است، اما همچنین یکی از نادیده بی اهمیت ترین آنها نیز است. مردم همیشه فرض می‌کنند که باتری یا استارت خراب است، اما اگر محفظه احتراق، سوخت نداشته باشد، هرگز موتور را روشن نمی‌کند! هنگامی که کلید را می چزخانید، باید صدای کلیک را در جعبه فیوز بشنوید، اگر آن را نمی شنوید و نمی توانید وسیله نقلیه خود را روشن کنید، ممکن است رله پمپ بنزین معیوب باشد. حتما بخوانید: چرا چراغ های ترمز خاموش نمی شوند؟

شماره ۲- چراغ موتور را بررسی کنید

اگر وسیله نقلیه شما در حال روشن شدن است اما مشکلات مکانیکی دارد، چراغ چک موتور ممکن است اولین علامت شما باشد که رله پمپ بنزین معیوب دارید. خوشبختانه، بسیاری از کدهای موتور مستقیماً به پمپ بنزین یا رله پمپ بنزین اشاره می کنند. همیشه ابتدا رله را بررسی کنید، فقط چند دقیقه طول می کشد، اما همین باعث می شود که بتوانید بهتر به نتیجه برسید.

شماره ۳- توقف موتور

اگر خودروی شما پس از استارت زدن از کار افتاده باشد، ممکن است مشکلات زیادی ایجاد شود، اما یکی از دلایل احتمالی خرابی رله پمپ بنزین است. از آنجایی که بررسی آن آسان است، همیشه ارزش آن را دارد که در مراحل اولیه عیب‌یابی آن را کنار بگذارید.

شماره ۴- شتاب غیرعادی خودرو

اگر رله پمپ بنزین خودروی شما روی فریتز (fritz) است، ممکن است زمانی که رله پمپ بنزین همانطور که باید روشن و خاموش نمی شود، متوجه برخی مشکلات شتاب شوید. این شتاب سریع می تواند به سرعت به توقف موتور تبدیل شود و در نهایت ممکن است اصلاً نتوانید وسیله نقلیه خود را روشن کنید!

تکنینک های فنی خودرو | نشانه خرابی رله پمپ سوخت در خودرو معیوب بودن رله پمپ سوخت | رله پمپ بنزین و خرابی آن | محل رله پمپ سوخت | تست رله پمپ سوخت 
تکنینک های فنی خودرو | نشانه خرابی رله پمپ سوخت در خودرو معیوب بودن رله پمپ سوخت | رله پمپ بنزین و خرابی آن | محل رله پمپ سوخت | تست رله پمپ سوخت 

با این حال، توجه به این نکته مهم است که گاهی اوقات رله پمپ بنزین به آرامی خراب نمی شود. یک روز ممکن است کار کند، و روز دیگر، ممکن است نتوانید وسیله نقلیه خود را راه اندازی کنید.

شماره ۵-  عدم شنیدن صدا از پمپ بنزین

هنگامی که می خواهید وسیله نقلیه خود را روشن کنید، باید صدای پمپ بنزین خود را بشنوید که در تلاش برای ارسال سوخت به موتور است. ممکن است نتوانید آن را از کابین خودروی خود بشنوید، اما می توانید از شخصی بخواهید تا صدای آن را از نزدیک چک کند.

مطالعه بیشتر  سیستم خودکار تنظیم ارتفاع ECS در برخی مدل های هیوندای

اگر صدای ضربه را نشنوند، نقص الکتریکی وجود دارد، پمپ بنزین معیوب است یا رله پمپ بنزین معیوب است. رله پمپ بنزین کم هزینه ترین و راحت ترین قطعه برای تعمیر است، بنابراین بهتر است امیدوار باشید رله پمپ بنزین باشد.

چه چیزی باعث خرابی رله پمپ بنزین می شود؟

در حالی که از نظر فنی کوتاهی یا نقص الکتریکی دیگر می تواند باعث از کار افتادن رله پمپ بنزین شود، شایع ترین علت خرابی یا آسیب دیدن رله پمپ سوخت، عمر آن است که ممکن است باعث فرسودگی و خرابی آن شود.

نحوه تست رله پمپ سوخت

هنگامی که می خواهید رله پمپ سوخت را تست کنید، سه روش آسان وجود دارد که می توانید انجام دهید. دو روش اول کاملاً بی خطا نیستند، اما در ۹۹٪ مواقع کار می کنند و انجام آنها بسیار ساده تر است. آموزش های فنی در خودرو | ۵ نشانه باتری معیوب ماشین

روش ۱- رله ها را تعویض کنید

این احتمالاً ساده ترین راه برای بررسی رله پمپ بنزین است. وقتی درپوش جعبه فیوز را جدا می کنید، متوجه وجود بیش از یک رله در آنجا خواهید شد. در حالی که آنها عملکردهای متفاوتی دارند.

این بدان معناست که تنها کاری که برای بررسی هر رله جداگانه باید انجام دهید این است که آن را با رله دیگری تعویض کنید! اگر مشکل برطرف شد، پس رله عامل ایجاد مشکل است.

روش ۲-  استفاده از باتری ۹ ولت

این روش بی‌خطر نیست، اما به شما کمک می‌کند تا در ۹۹ درصد مواقع مشکل را حل کنید. تنها کاری که برای بررسی رله با باتری ۹ ولتی باید انجام دهید این است که رله را بردارید و ترمینال مثبت و منفی ۹ ولت را به دو سر روی رله وصل کنید.

پایانه‌های باتری ۹ ولتی در یک ردیف قرار گرفته‌اند، بنابراین شما نباید به سیم‌های جامپر یا هر چیز دیگری نیاز داشته باشید، که آن را به یک آزمایش سریع و آسان تبدیل می‌کند. اگر رله به درستی کار می کند، پس از اتصال باتری روی آن تست کرده و زمانی که آن را خارج کردید، دوباره تست کنید.

روش ۳- بررسی مقاومت

استفاده از یک مولتی متر تنها راه ۱۰۰% بدون خطا برای بررسی یک رله است. رله ها از طریق مقاومت کار می کنند. هنگامی که آنها قدرت کافی دریافت کردند، بر مقاومت غلبه کرده و رله را روی آن کلیک می کند. تعداد دقیق اهم هایی که رله شما باید داشته باشد می تواند تا حدودی متفاوت باشد، اما باید بین ۵۰ تا ۱۲۰ باشد.

اهم خیلی کم به این معنی است که رله شما همیشه فعال است و اهم خیلی زیاد به این معنی است که اصلاً باز نمی شود. اگر رله مقدار باز یا خارج از حد را نشان می دهد، به این معنی است که سیم پیچ خراب است و باید آن را تعویض کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

معرفی سیستم تعلیق جدید فورد

mortazavi

آموزش نکات فنی خودرو | مشکلات احتراق ناقص و مسائل مربوط به Miss Fire

mortazavi

آینه الکترومیک خودرو را به همراه تمام ویژگی های آن

mortazavi

نظر دهید.