مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

قطعات مهم در خودرو | نحوه کار پمپ روغن یا Oil Pump

نکات فنی خودرو

قطعات مهم در خودرو | نحوه کار پمپ روغن یا Oil Pumpقطعات مهم در خودرو | نحوه کار پمپ روغن یا Oil Pump | مدل های مختلف پمپ روغن | پمپ های نوع روتور | پمپ های نوع دنده ای | نکات فنی خودرو

اولین موتورها از سیستم تغذیه قطره ای برای روغن استفاده می کردند. در کشتی ها موقعیتی به عنوان پمپ روغن وجود داشت که وظیفه آن پر کردن ظرف های کوچک روغن در بالای اجزای متحرک بود. از حدود سال ۱۹۰۰ به بعد، موتورهای احتراق داخلی به سیستم تغذیه اجباری منتقل شدند، جایی که روغن در اطراف (اجباری) به قسمت های مختلف موتور پمپ می شود. همه موتورهای مدرن از سیستم روانکاری تغذیه کاملاً اجباری استفاده می کنند و کلید این امر پمپ روغن است. پمپ روغن قلب سیستم روانکاری است. روغن را از پمپ روغن بیرون می کشد و آن را در اطراف موتور فشار می دهد، قبل از اینکه روغن دوباره به داخل مخزن برگردد و دوباره به گردش درآید. پمپ روغن بخش بسیار مهمی از موتور است اگر پمپ روغن متوقف شود ۱۰۰٪ مواقع منجر به خرابی موتور می شود. این یکی از دلایلی است که باعث می شود پمپ روغن به طور مستقیم از میل لنگ جدا شود. پمپ های روغن در ظرف روغن یا معمولاً در جلوی موتور قرار دارند. با یکی دیگر از نکات فنی خودرو و مفاهیم نحوه کار پمپ روغن یا Oil Pump در مجموه مقالات فنی خودرویی سایت ۲۲ شرقی همراه باشید تا جزئیات بیشتری ارائه دهیم…

آشنایی با پمپ روغن یا Oil Pump در خودرو

پمپ روغن روغن را از مخزن از طریق لوله ای به نام لوله می کشد. نازل لوله در زیر سطح روغن قرار دارد و توسط یک فیلتر پوشانده شده است که مانع از مکش ذرات بزرگ در پمپ می شود. اگر قرار باشد این صفحه فیلتر به طور کامل مسدود شود، موتور هیچ روغنی را جمع آوری نمی کند و موتور در معرض خطر زیادی از بین می رود. در این شرایط بهتر است که موتور به دریافت روغن ادامه دهد و در صورت آسیب دیدن پمپ روغن، پمپ روغن به میزان قابل توجهی ارزان تر از بازسازی موتور است.

انواع پمپ بنزین در خودرو

بیشتر پمپ های روغن مستقیماً توسط میل لنگ حرکت می کنند. پمپ روی دماغه میل لنگ قرار دارد و دنده داخلی آن مستقیماً حرکت می کند. مقدار روغن خروجی همان مقدار وارد شده است. به عبارت دیگر، پمپ روغن را از یک طرف به طرف دیگر منتقل می کند. این را می توان با یک پمپ خنک کننده مقایسه کرد که سعی می کند آب را حرکت دهد، اما اگر فشار از یک طرف بیش از حد زیاد باشد، این کار را انجام نمی دهد. با افزایش دور موتور، پمپ سریعتر می چرخد ​​و روغن بیشتری پمپاژ می شود. این مناسب است زیرا در دورهای بالاتر موتور روغن کاری و خنک کننده نیاز به جریان بیشتر روغن دارد.

مطالعه بیشتر  برف پاک کن خودرو و طرز کار آن

نکته ای در مورد فشار روغن

توجه به این نکته ضروری است که فشار روغن توسط پمپ روغن ایجاد نمی شود. فشار روغن ناشی از محدودیت در جریان روغن از طریق گذرگاه های باریک، نازل ها و فاصله های محکم بلبرینگ است. اگر ما به سادگی یک لوله را به طرف خروجی پمپ روغن متصل کرده و اجازه دهیم دوباره به مخزن تخلیه شود، هیچ فشار روغن وجود نخواهد داشت که روغن می تواند بدون محدودیت جریان یابد. با دانستن این موضوع، اکنون مشخص است که چرا یاتاقان های فرسوده (به ویژه یاطاقان اصلی) منجر به از دست دادن فشار روغن می شوند.

قطعات مهم در خودرو | نحوه کار پمپ روغن یا Oil Pump | مدل های مختلف پمپ روغن | پمپ های نوع روتور | پمپ های نوع دنده ای | نکات فنی خودرو
نکات فنی خودرو | قطعات مهم در خودرو | نحوه کار پمپ روغن یا Oil Pump | مدل های مختلف پمپ روغن | پمپ های نوع روتور | پمپ های نوع دنده ای | نکات فنی خودرو

مدل های مختلف پمپ روغن

دو نوع اصلی پمپ روغن در حال استفاده وجود دارد. هر دو از چرخ دنده های فلزی برای طول عمر و توانایی پمپاژ در برابر فشارهای بالا استفاده می کنند.

پمپ های نوع روتور

پمپ های نوع روتور رایج ترین هستند. گاهی اوقات یا پمپ های تروکوئیدال نامیده می شود. پمپ دارای دو دنده است که یک چرخ دنده داخلی است و یک دنده خارجی است که دور دنده داخلی می چرخد. چرخ دنده داخلی یک دندان کمتر از چرخ دنده خارجی دارد و فضایی باقی می ماند که در آن منبسط شده و روغن را به داخل می کشد تا پر شود. با ادامه چرخش، آن فضا به آرامی بسته می شود زیرا دندانه های چرخ دنده یک بار دیگر به هم متصل می شوند و روغن مجبور می شود از شکاف خارج شده و از پمپ خارج شود.

پمپ های نوع دنده ای

یک پمپ روغن از نوع دنده ای دارای دو چرخ دنده با اندازه یکسان است که در برابر یکدیگر توری می شوند. یک دنده رانده می شود و با دنده بدون قفل شدن قفل می شود به این معنی که هر دو به طور همزمان می چرخند. با حرکت دندان ها، آنها روغن را در شکاف حمل می کنند، تا زمانی که در وسط قرار گرفته و مجدداً به هم متصل شوند و روغن را مجبور کنند.

سنسور فشار روغن در خودرو

پمپ های روغن الکترونیکی

یک پمپ روغن الکترونیکی در مقایسه با دور موتور قابل کنترل تر است و موتورها اکنون از پمپ های آب الکترونیکی استفاده می کنند. اما بعید است که پمپ های روغن هرگز الکترونیکی شوند. پمپاژ روغن سرد و چسبناک سخت است و مهمتر از آن، خرابی پمپ روغن برای موتور فاجعه بار است. با یک پمپ مکانیکی این تضمین وجود دارد که اگر موتور کار می کند، پمپ می چرخد. با این وجود، برخی از موتورهای صنعتی بزرگ و موتورهای مسابقه با استفاده از پمپ روغن الکتریکی که قبل از راه اندازی موتور و پس از خاموش شدن کار می کند، روغن کاری می شوند.

مطالعه بیشتر  کلاچ پروانه خودرو چیست؟

شیر فشار؛ پمپ روغن

هر دوی این مکانیسم های پمپ به پمپاژ روغن تا فشارهای فوق العاده ادامه می دهند. به منظور جلوگیری از آسیب به موتور، یک پمپ روغن دارای یک شیر کاهش فشار است که با افزایش فشار روغن باز می شود. شیر تخلیه فشار در سمت خروجی پمپ قرار دارد. روغن در طرف خروجی به پیستون یا بلبرینگ فشار می آورد. این پیستون توسط یک فنر کالیبره بسته نگه داشته می شود و هنگامی که فشار به حد معینی برسد، فنر خم می شود و پیستون باز نمی شود و به روغن اجازه می دهد یا به طرف ورودی پمپ یا مستقیماً به داخل مخزن بازگردد.

طرح های زیادی برای پمپ ها وجود دارد، اما هر کدام حول محور مجموعه ای از چرخ دنده ها یا روتورها هستند که با فشار دادن روغن به محفظه ای که چرخ دنده ها یا روتور در آن انجام می شود، فشار می آورند. پمپ های چرخ دنده یک طراحی قدیمی هستند، در حالی که روتورها به ویژه طرح های روتور غیر عادی، که از دو روتور تشکیل شده است که دارای لوب های بیشتری در یک طرف نسبت به طرف دیگر هستند در وسایل نقلیه مدرن رایج تر هستند. همچنین طرح هایی وجود دارد که از پره های کشویی روی روتور استفاده می کنند و همچنین سیستم های روغن کاری خشک کن که روغن را به طور کامل از بین می برد و با تکیه بر یک جفت پمپ روغن، کل مجموعه گردان را روغن کاری می کند.

هر نوع پمپ روغن را از طریق فیلتر روغن موتور فشار می دهد، سپس از طریق موتور به سمت بالا حرکت می کند و در نهایت دوباره به داخل روغن می ریزد. همچنین دریچه های فشار وجود دارد که برای اطمینان از اینکه روغن از psi خاصی فراتر نمی رود که می تواند به اجزای داخلی آسیب برساند باز می شوند. به طور خلاصه، طراحی های مختلف پمپ در خودروهای مدرن وجود دارد، اما این یک جزء ضروری برای عملکرد صحیح موتور خودرو شما است.

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

سیستم kdss شرکت تویوتا و شیوه عملکرد آن

mortazavi

انواع کدهای خطای خودرو | کد P0405 (علائم، علل و نحوه رفع آن)

mortazavi

ترمز پارک برقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

نیما شیرازی

نظر دهید.