مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

نحوه عملکرد سیستم ضد سرقت ایموبلایزر در آموزش فنی خودرو

نحوه عملکرد سیستم ضد سرقت ایموبلایزر در آموزش فنی خودرو

امروزه خودرو ها به عنوان یک دارایی ارزشمند محسوب می شوند. یکی از دغدغه های مهم صاحبان خودرو حفظ امنیت آن است. سیستم ضد سرقت خودروهای ایموبلایزر دار بسیار هوشمند عمل می کنند ولی همچنان بسیاری از صاحبان خودرو نگران این هستند که سارقان نحوه از کار انداختن ایموبلایزر خودرو را بدانند و یا خطای ایمو بلایزر باعث کاهش امنیت شود. به طور کلی می خواهیم در ادامه مطلب به رفع دغدغه رانندگان از جهت تامین امنیت به وسیله ایموبلایزر خودرو  بپردازیم.

ایموبلایزر چیست؟

 سیستم ایموبلایزر یکی از مهمترین قطعات برای افزایش امنیت خودروهای مدرن است. ایموبلایزر بر روی کامپیوتر خودرو قرار می گیرد و نوعی قفل نرم افزاری به حساب می آید. از طرفی کدی که فقط با این قفل مطابقت دارد، بر روی سوئیچ ماشین حک شده است و تنها زمانی که کد سوئیچ و کد قرار گرفته در ECU همخوانی کامل داشته باشد امکان استارت خوردن خودرو ایجاد می شود. دلیل قطع شدن صدای دزدگیر ماشین چیست؟!

ایموبلایزر خودرو چگونه عمل می کند؟

در زمان تولید خودرو، کد نرم افزاری برنامه نویسی می شود که فقط مختص به  دو قطعه سوئیچ و کامپیوتر خودرو می باشد. هنگامی که راننده برای روشن کردن خودرو از سوئیچ استفاده می کند، ابتدا اطلاعات وارد شده توسط کلید مورد پردازش قرار می گیرد و در نتیجه با توجه به همخوانی اطلاعات وارد شده با کد موجود در ECU، خودرو روشن خواهد شد. اما در حالتی که کد سوئیچ  به عنوان اطلاعات وارد شده به خودرو و کامپیوتر ماشین به عنوان تحلیلگر این اطلاعات و دارنده کد صحیح اطمینان پیدا کند که اطلاعات وارد شده صحیح نیست، خودرو استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود.

بخش های مختلف تشکیل دهنده ایموبلایزر:

  • سوئیچ
  • حافظه
  • برد الکتریکی
  • قفل نرم افزاری موجود در ecu

در گذشته زمان تحویل خودرو، کد آن به همراه با سوئیچ به مشتری تحویل داده می شد. اما امروزه به جهت افزایش امنیت سیستم ایموبلایزر خودرو، تنها در صورت درخواست مشتری و مشخص شدن هویت او، کد مورد نظر ارائه خواهد شد.

نحوه عملکرد سیستم ضد سرقت ایموبلایزر در آموزش فنی خودرو خطای ایمو بلایزر|نحوه از کار انداختن ایمبو بلایزر |سرقت خودرو های ایمبوبلایزر دار|ایمبوبلایزر خودرو|
نحوه عملکرد سیستم ضد سرقت ایموبلایزر در آموزش فنی خودرو | خطای ایمو بلایزر نحوه از کار انداختن ایمبو بلایزر | سرقت خودرو های ایمبوبلایزر دار

اجزاء تشکیل دهنده ایموبلایزر چیست؟

سیستم ضد سرقت ایموبلایزر از اجزاء مختلف و مهمی تشکیل شده است که با در کنار هم قرار گرفتن این قطعات سخت افزاری ونرم افزاری، ایمنی مناسبی برای خودرو ایجاد می شود.

این بخش‌ها عبارتند از:

  • برد الکترونیک (UCH) وظیفه کنترل تجهیزات ایمبوبلاز را بر عهده دارد.
  • آنتن ترانسپاندر که وظیفه اصلی آن، دریافت کد ثبت شده در کامپیوتر و انتقال آن به UCH است.
  • کامپیوتر خودرو (ECU) که کد یکسان با سوئیچ را درون خود ذخیره می کند و برای بررسی در اختیار UCH قرار می‌دهد.

چگونه کد خوانی سوئیچ انجام می‌شود؟

زمان  باز شدن سوئیچ، سیستم کنترل تجهیزات (UCH) به کمک میدان مغناطیسی از چیپ ECU درخواست می کند که کد ثبت شود. میدان مغناطیسی مورد نظر در این فرآیند توسط ترانسپاندر ایجاد می‌ شود. کامپیوتر کد ذخیره شده را برای UCH ارسال می کند و در صورت یکسان بودن آن با سوئیچ، موتور اجازه روشن شدن را از سمت سیستم ایسیو دریافت خواهد کرد. در این فرآیند اطلاعات میان چیپ و سوئیچ به وسیله ترانسپاندر مورد انتقال قرار می گیرد.

مطالعه بیشتر  نکات مهم خودرویی رانندگی با هر دو پا؟ اشتباه بسیاری از رانندگان!

بیشتر بدانید در مورد: راحت ترین خودروهای قابل سرقت ایرانی کدام اند؟!

ترانسپاندر چیست؟

ترانسپاندر در واقع نوعی آنتن مخصوص است که  باعث ایجاد میدان مغناطیسی محلی برای انتقال اطلاعات میان کامپیوتر ماشین و برد الکترونیکی UCH می شود.

ایموبلایزر چه اقدامات امنیتی در خودرو انجام می‌دهد؟

سیستم ایموبلایزر تونایی کنترل اقدامات امنیتی را دارد. عبارت اند از:

  • قطع جرقه شمع ها
  • قطع برق مثبت پس از انداختن سوئیچ
  • جلوگیری از پاشش سوخت
  • قطع برق پمپ بنزین و انژکتورها

معنای انوع حالت های چراغ ایموبلایزر چیست؟

  • اگر چراغ هشدار همیشه در حالت روشن باشد، به معنای خراب بودن سیستم ایموبلایزر و یا پریدن کد آن خواهد بود.
  • زمانی که چراغ‌ها خاموش هستند متوجه می شویم که ایموبلایزر غیر فعال است.
  • زمانی که چراغ هشدار ۴ چشمک در یک ثانیه بزند، به معنای فعال بودن ایموبلایزر و باز بودن سوئیچ است.
  • در صورتی که چراغ فقط یک چشمک در یک ثانیه بزند، در می‌یابیم ایموبلایزر فعال بوده اما سوئیچ بسته است.

زمانی که سوئیچ اورجینال خودرو گم می شود چه کار کنیم؟

اگر مالک یکی از خودروهای ایرانی مثل: پژو پارس، پژو ۲۰۶، پراید و … هستید و اخیرا سوئیچ خودرویتان را گم کرده‌اید، نگران نباشید. چون متخصص های این حوزه یعنی کلیدسازها بدون داشتن کد دسترسی، می‌توانند کد قبلی را غیرفعال کنند و کد جدیدی را به عنوان جایگزین برای سوئیچ ماشین تعریف کنند. اما زمانی که شما خودرو خارجی دارید و سوئیچ  اورجینال آن را گم می کنید، شرایط پیچیده تر می شود. تنها راه حل برای گم شدن کلید ماشین خارجی پیدا کردن کد سوئیچ  قبلی و یا ساختن کلید جدید با کمک گرفتن از کامپیوتر خودرو است. به طور معمول ماشین ها دارای سوئیچ یدک هستند و از طریق آن می‌توان کد قبلی را تغییر داد تا از سرقت جلوگیری کنیم. با وجود تمام توانایی های ایموبلایزر به عنوان یک سیستمی که وظیفه اصلی آن بالا بردن امنیت خودرو است، چرا باز هم سرقت خودرو های ایموبلایزر دار اتفاق می افتد؟

 نحوه از کار انداختن ایمبو بلایزر خودرو این است که با کمی دستکاری سیستم برق خودرو می‌توانید سامانه ضد سرقت را از مدار خارج کنید. اگر برای پاک کردن کد از روی ECU ماشین، می خواهید سیستم برق خودرو را چند بار دستکاری کنید، سیستم کلی ماشین از کار می‌افتد و خطای ایموبلایزر مشخص می شود. در نتیجه برای راه اندازی مجدد حتما باید به نمایندگی مراجعه کنید و هیچ وقت به نصیحت افراد ناوارد گوش نکنید .

ساخت سوئیچ ایموبلایزر چگونه است؟

زمانی که می خواهید سوئیچ ایموبلایزر بسازید باید به کد مخصوص ماشین مورد نظر دسترسی داشته باشید. این کد در ابتدا تولید خودرو بر روی کامپیوتر آن ذخیره می شود و تنها در اختیار شرکت سازنده قرار می گیرد. بعضی از کارخانه های خودرو سازی کد مورد نظر را در زمان خرید به همراه سوئیچ به مشتریان تحویل می دهند. بررسی مشکلات فنی پراید جزء مواردی است که بسیار مورد نیاز رانندگان خواهد بود چرا که این مدل خودرو سال های زیادی است که در ایران مشاهده شده و مصرف کنندگان زیادی را نیز شامل می شود.

سیستم ایموبلایزر از چه قطعاتی در خودرو می تواند حفاظت کند؟

یکی از وظایف مهم سیستم ایموبلایزر حفاظت از خودرو حتی در شرایط دسترسی غیر مجاز است.  سیستم هایی که تحت حفاظت ایموبلایزر هستند. عبارت اند از:

  • سوخت رسانی
  • موتور استارت
  • سیستم جرقه زنی شمع ها
مطالعه بیشتر  کارواش تاچ لس چیست؟

فرض کنید فردی می خواهد ورود غیر قانونی به ماشین داشته باشد و قصد سرقت آن را دارد، خودرو با تشخیص سوئیچ غیر اورجینال و بدون کد دسترسی، اجازه استارت زدن را نمی دهند و همچنین مانع جرقه زدن برای روشن شدن موتور می شوند.

نحوه از کار انداختن سیستم ایموبلایزر

برای غیر فعال کردن سیستم ایموبلایزر باید سوئیچی را با شباهت کامل نسبت به سوئیچ اصلی خودرو (از نظر فیزیکی) تهیه کنیم. در مرحله بعد نیاز است که کدی در حافظه کامپیوتر ماشین ذخیره شده را در دسترس مان داشته باشیم تا کد ارسالی از سوی سوئیچ با کد ECU یکی شناسایی شوند و خودرو اجازه روشن شدن را به دست آورد. در غیر این صورت حالتی پیش می آید که برق ماشین به طور خودکار قطع می شود و باک بنزین برق دریافت نمی‌کند. در نهایت موتور روشن نخواهد شد.

نشانه های خرابی ایموبلایزر چیست؟

سیستم های امنیتی در خودروها مانند هر سیستم دیگری دچار خرابی می شوند که همراه خود نشانه هایی دارند، در ادامه به ذکر مهمترین آنها اشاره می کنیم.

باز نشدن درب های خودرو

زمانی که قفل روی کلید ماشین را فشار می‌دهید، اما درب آن باز نمی‌شود و شما احتمال خرابی ایموبلایزر را  زیاد می دانید در چنین شرایطی برای اولین قدم باید باتری در ریموت کنترل را چک کنید. اگر  از سلامت باتری مطمئن شدید، تازه احتمال خراب شدن ایموبلایزر مطرح می شود. برای رفع  مشکل حتما باید با یک کلید ساز تماس بگیرید و یا به نمایندگی خودروسازی مراجعه کنید.

عدم قفل شدن درب های خودرو

اگر امکان  قفل کردن درب های خودرو به وسیله کلید ریموت نیست، باید در ابتدا قفل نشدن یا شدن درب را با کلید اصلی  امتحان کنید. اگر باز هم درب ها قفل نشدند، به احتمال زیاد ایموبلایزر خراب شده است.

چرا سیستم دردگیر به صورت صحیح عمل نمی کند؟

زمانی که سیستم دزدگیر شما شروع به  آژیر کشیدن می کند و صدای آن قطع نمی‌شود، احتمال خرابی ایموبلایزر وجود دارد. چون خراب شدن این سیستم در عملکرد درست سنسورهای دزدگیر هم تاثیر منفی می گذارد و باعث  تشخیص نادرست آنها هم  می‌ شود.

استارت نخوردن موتور ماشین

به طور معمول سیستم ایموبلایزر خودرو به صورتی طراحی شده است که اگر سوئیچ غیر اصلی در ماشین قرار بگیرد مانع از استارت خوردن و روشن شدن ماشین می شود.  در زمانی که می خواهید قفل درب ماشین را باز و یا بسته کنید  اگر مشکلی نداشتید و سوئیچ شما درست است، احتمالا ایموبلایزر خراب است. در این شرایط ابتدا باید اطمینان پیدا کنیم که روشن نشدن خودرو و استارت نزدن آن، به دلیل خرابی دیگر قطعات داخل موتور نیست.

سیم کشی نادرست

زمانی که برای سیستم ایموبلایزر ماشین  مشکل پیش آمد، اما کلید شما به درستی عمل می‌کند به طور کلی نیاز است سیم کشی سیستم امنیتی را از داخل خودرو بررسی کنید.

به دلیل اینکه اگر این سیم کشی آسیب دیده باشد علائمی مثل: وجود علائم سایش، خوردگی در مسیر سیم ها، نشانه ای از خرابی ایموبلایزر است و باید سیم کشی را تعویض کنید. این کار را فقط بر عهده نمایندگی خودرو بسپارید و به هیچ عنوان به افراد ناوارد اعتماد نکنید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

طراحی خودرو در ایران و چالش های آن

mortazavi

سینی زیر خودرو چرا مهم است؟ و چه کاربردهایی دارد؟

mortazavi

آینه الکترومیک خودرو را به همراه تمام ویژگی های آن

mortazavi

نظر دهید.