مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

نحوه تمیز کردن باتری سولفاته خودرو (شرح فرایند در یک ۶ مرحله ای آسان)

نحوه تمیز کردن باتری سولفاته خودرو  (شرح فرایند در یک ۶ مرحله ای آسان) تميز كردن باتري سولفاته | شیرین شدن اسید باتری |  علت سولفاته شدن سر باطری ماشین | از بین بردن سولفاته سوکت | شستن باطری ماشین با جوش شیرین
آیا تا به حال کاپوت وسیله نقلیه خود را بالا برده اید و متوجه شده اید که یک ماده گچی سفید، سبز یا آبی در اطراف قسمت بیرونی باتری شما رسوب کرده است؟ اگر چنین است، چیزی که مشاهده کردید یک مورد رسوبات باتری یا سولفاته شدن باتری را به شما نشان می دهد. این رسوبات معمولاً روی پایه‌های باتری و همچنین پایانه‌های کابل باتری مربوطه دیده می‌شود. متأسفانه، رسوبات یا سولفاته ترمینال باتری بسیار رایج است و این پتانسیل را دارد که با گذشت زمان به یک مانع تبدیل شود که اغلب منجر به مشکلات روشن شدن خودرو می شود. خوشبختانه، این نیز یک مشکل نسبتاً ساده برای رفع است. در واقع، رسوبات باتری را می‌توان در عرض چند دقیقه از بین برد. در ادامه بخوانید تا در مورد چگونگی تاثیر سولفاته یا رسوبات باتری بر خودروی شما و کارهایی که می توانید برای اصلاح این وضعیت دردسرساز انجام دهید، بیشتر بدانید.

سولفاته شدن یا رسوبات باتری نشانه چیست؟

یکی دیگر از انواع رایج رسوب باتری، سولفاته باتری است که در اثر واکنش بین گیره های ترمینال مسی باتری و پایه های آن ایجاد می شود. این معمولاً فقط زمانی اتفاق می‌افتد که پایه‌های باتری در معرض رطوبت قرار می‌گیرند و از طریق تجمع خوردگی که به رنگ سبز است شناسایی می‌شوند. خوردگی باتری همچنین می تواند از طریق فرآیندی به نام سولفاتاسیون رخ دهد. تمام باتری های خودرو حاوی ماده شیمیایی به نام اسید سولفوریک هستند که با افزایش عمر می تواند ظاهر شوند، به خصوص زمانی که باتری به طور مرتب شارژ نمی شود. این نوع رسوب معمولاً با باتری هایی که به پایان عمر مفید خود نزدیک می شوند یا در وسایل نقلیه ای که به ندرت کار می کنند، مرتبط است. باد سرد بخاری ناشی از خرابی کدام قطعات در خودرو می باشد؟

چگونه خوردگی روی وسیله نقلیه شما تأثیر می گذارد؟

خوردگی یا منظور سابیده شدن ترمینال باتری، تقریباً در هر درجه ای، این پتانسیل را دارد که بر توانایی وسیله نقلیه شما تأثیر منفی بگذارد. این خوردگی باعث ایجاد مقاومت در مدار الکتریکی خودرو می شود و در نتیجه جریان الکتریکی را در سراسر سیستم های الکتریکی خودرو مختل می کند.

تقریباً تمام سیستم‌های الکتریکی خودرو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از یک ولتاژ از پیش تعیین‌شده خاص خارج شوند. مقاومت بیش از حد ناشی از خوردگی ترمینال باتری می تواند جریان را تا حد کاهش ولتاژ به زیر آستانه عملیاتی یک مدار خاص مختل کند.

در نتیجه، تعدادی از سیستم های خودرو، به ویژه سیستم های مربوط به راه اندازی و شارژ، می توانند تحت تأثیر قرار گیرند. ۷ دلیل برای سابیدگی و پارگی زودرس لاستیک خودروها شما زودتر از آنچه که فکر کنید، آگاه می کند تا از آنها بیشتر مراقبت کنید.

باتری یک وسیله نقلیه به عنوان منبع انرژی منحصر به فرد آن در هنگام چرخش میل لنگ عمل می کند. زمانی که باتری نتواند حداکثر ولتاژ و آمپر را از طریق کابل های مربوطه خود رله کند، اغلب خودرو روشن نمی شود.

نحوه تمیز کردن پایانه های باتری سولفاته شده

شش مرحله زیر به شما در تمیز کردن پایه‌ها و پایانه‌های باتری کمک می‌کند و در نتیجه یکپارچگی سیستم‌های الکتریکی خودرو را بازیابی می‌کند.

نحوه تمیز کردن باتری سولفاته خودرو  (شرح فرایند در یک 6 مرحله ای آسان) تميز كردن باتري سولفاته | شیرین شدن اسید باتری |  علت سولفاته شدن سر باطری ماشین | از بین بردن سولفاته سوکت | شستن باطری ماشین با جوش شیرین
نحوه تمیز کردن باتری سولفاته خودرو  (شرح فرایند در یک ۶ مرحله ای آسان) تميز كردن باتري سولفاته | شیرین شدن اسید باتری |  علت سولفاته شدن سر باطری ماشین | از بین بردن سولفاته سوکت | شستن باطری ماشین با جوش شیرین

قبل از شروع تمیز کردن، موارد زیر را آماده کنید که به شرح زیر است:

  • پاک کننده ترمینال باتری یا جایگزین خانگی (جوش شیرین / آب)
  • برس ترمینال باتری یا مسواک قدیمی
  • نگهدارنده رسوبات یا ژله نفتی
  • حوله پارچه ای یا کاغذی
  • دستکش لاستیکی محافظ
  • مجموعه اولیه ابزارهای دستی
مطالعه بیشتر  ضبط کننده اطلاعات حوادث یا جعبه سیاه اتومبیل !!

مرحله ۱: کابل های باتری را بردارید

اکنون کابل های باتری خود را بردارید. ابتدا کابل منفی را بردارید و سپس کابل مثبت را بردارید. اطمینان حاصل کنید که هر یک از این کابل ها فضای آزاد کافی دارند تا پایانه های آن ها به خوبی تمیز شود. اگر هر یک از ترمینال‌ها دچار خوردگی شده است، یا ساختاری مشکوک دارد، جایگزینی را به عنوان مناسب‌ترین گزینه در نظر بگیرید.

مرحله ۲: هر ترمینال را تمیز کنید

در مرحله بعد، برای تمیز کردن هر ترمینال اقدام کنید. اگر از یک محصول خریداری شده از فروشگاه مانند پاک کننده باتری CRC استفاده می کنید، این محلول را می توان در این زمان روی هر پایانه اسپری کرد. اگر با سطح مایع خنک کننده کم رانندگی کنید چه اتفاقی می افتد؟!

همچنین می توانیدبه جای محصول پاک کننده باتری از یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک فنجان آب مخلوط کنید. این مخلوط را هم بزنید تا تمام جوش شیرین کاملا حل شود و آن را به پایانه های کابل باتری خود آغشته کنید. از طرف دیگر، برخی از رانندگان استفاده از سرکه را به شیوه ای مشابه انتخاب می کنند.

با استفاده از محلول تمیزکننده، هر پایانه را با استفاده از یک برس تمیزکننده پایانه باتری بشویید تا زمانی که تمام علائم خوردگی پاک شود. یک مسواک قدیمی نیز موثر خواهد بود.

مرحله ۳: پایه های باتری را تمیز کنید

اکنون هر پایه باتری را باید تمیز کنید، تقریباً به همان روشی که هر پایانه را تمیز کردید. محلول تمیز کننده ترمینال خود را روی هر پایه باتری آغشته کرده و با همان برس فوق تمیز کنید. اطمینان حاصل کنید که پس از اتمام، هیچ خوردگی باقی نمی ماند.

مرحله ۴: تمام باقی مانده ها را پاک کنید

هنگامی که تمام خوردگی ها از هر دو پایه و پایانه های باتری شما پاک شد، تمام باقی مانده ها باید حذف شوند. یک پارچه را خیس کنید و هرگونه خوردگی یا باقیمانده تمیز کردن باقیمانده را پاک کنید تا زمانی که هر پایانه ظاهری براق و فلزی نشان دهد.

مرحله ۵: از مواد ضد سولفاته یا رسوبات باتری استفاده کنید

اکنون هر پست باتری را با یک مایع ضد خوردگی بپوشانید تا از بروز مشکل مشابه در آینده جلوگیری کنید. می توان بین استفاده از محصولات ضد خوردگی یا ژل نفتی که هر کدام به یک اندازه موثر هستند، یکی را انتخاب کرد. ضد خوردگی پیشنهادی ما بهتر است بر پایه روغن باشد بنابراین بیشتر از سایرین دوام می آورد.

مرحله ۶: ترمینال های باتری را دوباره وصل کنید

با تمیز کردن، تست و عیب یابی تمامی موارد، زمان آن رسیده است که ترمینال های خود را دوباره به پست های باتری مربوطه خود وصل کنید. مطمئن شوید که هر کدام به اندازه کافی سفت شده اند و تا حدی شل نباشند.

چگونه از خوردگی باتری خودرو جلوگیری کنیم؟

اگر هنوز خوردگی روی پایه‌های باتری یا پایانه‌های شما ایجاد نشده است، چندین اقدام پیشگیرانه وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از بروز چنین شرایطی انجام دهید. علت ترکیدن باتری خودرو چیست؟

رعایت اقدامات زیر می تواند از سیستم الکتریکی وسیله نقلیه شما محافظت کند و شما را در برابر بسیاری از نگرانی ها که اغلب با خوردگی باتری همراه است محافظت کند.

مطالعه بیشتر  علت چسبیدن کالیپر ترمز چیست؟

از اسپری های ضد رسوبات یا سولفاته شدن باتری خودرو استفاده کنید

امروزه تعدادی ضد خوردگی یا سولفاته شدن باتری در بازار موجود است که می‌توان آن‌ها را به راحتی روی پایه‌ها و پایانه‌های باتری اسپری کرد تا از ایجاد خوردگی جلوگیری شود.

از روغن یا ژل ضد سولفاته استفاده کنید

روغن‌ها و ژل‌های ضدخوردگی، مانند هر مایع ضد خوردگی در قالب اسپری، برای جلوگیری از ورود آب یا هر ماده دیگری ساخته شده اند.

نحوه تمیز کردن باتری سولفاته خودرو (شرح فرایند در یک 6 مرحله ای آسان) تميز كردن باتري سولفاته | شیرین شدن اسید باتری |  علت سولفاته شدن سر باطری ماشین | از بین بردن سولفاته سوکت | شستن باطری ماشین با جوش شیرین

نحوه تمیز کردن باتری سولفاته خودرو (شرح فرایند در یک ۶ مرحله ای آسان) تميز كردن باتري سولفاته | شیرین شدن اسید باتری |  علت سولفاته شدن سر باطری ماشین | از بین بردن سولفاته سوکت | شستن باطری ماشین با جوش شیرینمحصولاتی از این نوع برای پوشش کامل بیرونی اتصالات مربوط به باتری، جایی که برای مدت زمان طولانی باقی می مانند، استفاده می شود. بسیاری از رانندگان نیز از ژل نفتی به روشی مشابه استفاده می کنند.

از پدهای بازدارنده خوردگی استفاده کنید

پدهای پایه های باتری ضدخوردگی (ضد رسوب یا ضد سولفات) را می توان به صورت مجزا یا همراه با یک مواد ضد رسوب مشتق از مواد شیمیایی برای جلوگیری از ایجاد چنین تجمعی استفاده کرد. این پدها معمولاً در یک ترکیب مقاوم در برابر خوردگی اشباع می شوند و برای جلوگیری از خروج گاز هیدروژن بین محفظه باتری و پایه ها طراحی شده اند.

مراقب سلامت سیستم شارژ باشید

همچنین می توان با نظارت دقیق بر روی سیستم شارژ خودرو از خوردگی باتری جلوگیری کرد. این سیستم از یک دینام با تسمه استفاده می کند تا جریان ثابتی از نیرو را به باتری خودرو در هنگام کار ارائه دهد. دینام کم یا بیش از حد شارژ می‌تواند منجر به مجموعه‌ای از شرایط خوردگی شود، مانند سولفاته شدن….

تمیز کردن باتری یا تعویض پایانه های باتری خورده شده؟

به طور کلی، بیشتر پایانه های باتری خورده شده را می توان به میزان رضایت بخشی تمیز کرد. با این حال، در شدیدترین موارد، این ممکن است امکان پذیر نباشد. هنگامی که این اتفاق می افتد، تعویض ترمینال ضروری می شود.

فرآیند تمیز کردن پایانه‌های باتری فقط چند دقیقه طول می‌کشد و هر کسی که توانایی مکانیکی مناسبی دارد می‌تواند آن را تکمیل کند. هر زمان که پایانه های باتری هنوز از نظر ساختاری سالم هستند، این به عنوان اقتصادی ترین راه حل عمل می کند. شیرین شدن اسید باتری 

نحوه تمیز کردن باتری سولفاته خودرو  (شرح فرایند در یک 6 مرحله ای آسان) تميز كردن باتري سولفاته | شیرین شدن اسید باتری |  علت سولفاته شدن سر باطری ماشین | از بین بردن سولفاته سوکت | شستن باطری ماشین با جوش شیرین
نحوه تمیز کردن باتری سولفاته خودرو  (شرح فرایند در یک ۶ مرحله ای آسان) تميز كردن باتري سولفاته | شیرین شدن اسید باتری |  علت سولفاته شدن سر باطری ماشین | از بین بردن سولفاته سوکت | شستن باطری ماشین با جوش شیرین

با این حال، خوردگی می تواند آنقدر شدید شود که به یکپارچگی ساختاری پایانه های باتری آسیب برساند. پایانه ها می توانند تا حد سوراخ شدن در سطح تماس خود خورده شوند یا به سختی محکم شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، جایگزینی ضروری می شود.

آیا می توانید پایانه های باتری خودرو را بدون قطع کردن تمیز کنید؟

برای تمیز کردن کامل خوردگی اتصالات باتری، هر دو ترمینال باید از پست های مربوطه خود خارج شوند. عدم انجام این کار، دسترسی به سطوح تماس بین پست و پایانه های باتری را با مواد تمیزکننده ای که قرار است استفاده شود، غیرممکن می کند. تکنیک مفیدی دیگر در نکات فنی خودرو، آیا لاستیک فاق کوتاه برای خودروها خوب است یا بد! از بین بردن سولفاته سوکت

در نتیجه، تمیز کردن پایانه‌های باتری بدون جدا کردن آن‌ها، باعث می شود که تمیز کاری به طور کاملی انجام نشود و باز هم عملکرد باتری شما را دچار مشکل کند.

با جدا کردن پایانه های کابل باتری خود از پایه های باتری مربوطه، می توانید خوردگی را به طور کامل از بین ببرید، در حالی که در چنین شرایطی می توانید تمامی ساختار ترمینال باتری را به طور کامل ارزیابی کنید. در این فرآیند، بهتر می توانید در مورد اینکه آیا تعویض ترمینال ضروری است یا خیر، قضاوت درستی داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

مقالات فنی خودرو | دینام خودرو، نحوه عملکرد آن و علائم خرابی

mortazavi

خروج دود اگزوز نشانه چیست؟

mortazavi

دیفرانسیل خودرو چیست؟ نحوه عملکرد + اجزای تشکیل دهنده آن

mortazavi

نظر دهید.